AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Del Skrevet 5. mars 2024 En sak jeg ikke helt forsto: https://frifagbevegelse.no/nyheter/randi-30-er-ufor-sa-mye-taper-hun-pa-a-jobbe-6.158.1026483.293a9bcd43 Hun jobber hver tredje helg, dvs 17.3 helger i året. Hver helg er det 3 vakter på 9.5 timer. Dvs 494 timer i året. Hun har 144000 i lønn totalt i året, hvilket som gir en timelønn på 291.5 kr. Likevel oppgir de 194 som timelønn? Og da blir jo hele regnestykket feil? Anonymkode: b47ea...b3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Del Skrevet 5. mars 2024 jeg har ikke sett på det med timelønn, men det kan hende at 291,50 er inkludert tillegg, mens 194 er timelønna uten tillegg. Jeg tror hovedfeilen ligger her: For hver hundrelapp hun tjener over fribeløpet på 0,4 G, blir hun trukket 65 kroner i trygd. Så skal hun betale 30 prosent skatt av lønna hun mottar fra Osterøy kommune. 100 kroner minus trekket i uføretrygden fra Nav på 65 kroner og 30 kroner i skatt = fem kroner - nemlig skattetrekket. Her fremstilles det jo som at hun betaler 83% skatt på lønna fra kommunen, og ikke sitter igjen med noe, det kan åpenbart ikke stemme. Hun må se på skattemeldingen sin, hvor stor inntekt hadde hun (uføretrygd etter trekk og lønn samlet), og så se på samlet skattetrekk. Da kan hun regne ut sin egentlige skatteprosent. Jeg tviler på at den er 30%, for det første. For det andre er der en salig blanding av brutto og netto her, og uføretrygda er ikke tatt skikkelig med i regnestykket. Det blir jo igjen 35% av den også (brutto). Det er misvisende å kun oppgi timelønna i arbeid i slike sammenhenger, man må ta med utbetalingen man får i uføretrygd også - og anta at det tilsvarer en timelønn på x ved en arbeidsuke på 37,5 timer. Selvsagt må man trekkes i trygd når man jobber. Man får jo trygd fordi man ikke kan jobbe. Kan man jobbe noe, må man trekkes i trygd, man kan ikke få full pott begge steder. Jeg tror det kan være bedre å ikke ha noe fribeløp, eller ha et veldig lavt fribeløp, og heller ha gradvis økende trekk. Vi ser jo at fribeløpene har den effekten at det hindrer folk i å jobbe, det ser vi jo i denne artikkelen. Løsningen da er ikke å heve fribeløpet, men å fjerne det. Anonymkode: c381b...e28 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #3 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): jeg har ikke sett på det med timelønn, men det kan hende at 291,50 er inkludert tillegg, mens 194 er timelønna uten tillegg. Jeg tror hovedfeilen ligger her: For hver hundrelapp hun tjener over fribeløpet på 0,4 G, blir hun trukket 65 kroner i trygd. Så skal hun betale 30 prosent skatt av lønna hun mottar fra Osterøy kommune. 100 kroner minus trekket i uføretrygden fra Nav på 65 kroner og 30 kroner i skatt = fem kroner - nemlig skattetrekket. Her fremstilles det jo som at hun betaler 83% skatt på lønna fra kommunen, og ikke sitter igjen med noe, det kan åpenbart ikke stemme. Hun må se på skattemeldingen sin, hvor stor inntekt hadde hun (uføretrygd etter trekk og lønn samlet), og så se på samlet skattetrekk. Da kan hun regne ut sin egentlige skatteprosent. Jeg tviler på at den er 30%, for det første. For det andre er der en salig blanding av brutto og netto her, og uføretrygda er ikke tatt skikkelig med i regnestykket. Det blir jo igjen 35% av den også (brutto). Det er misvisende å kun oppgi timelønna i arbeid i slike sammenhenger, man må ta med utbetalingen man får i uføretrygd også - og anta at det tilsvarer en timelønn på x ved en arbeidsuke på 37,5 timer. Selvsagt må man trekkes i trygd når man jobber. Man får jo trygd fordi man ikke kan jobbe. Kan man jobbe noe, må man trekkes i trygd, man kan ikke få full pott begge steder. Jeg tror det kan være bedre å ikke ha noe fribeløp, eller ha et veldig lavt fribeløp, og heller ha gradvis økende trekk. Vi ser jo at fribeløpene har den effekten at det hindrer folk i å jobbe, det ser vi jo i denne artikkelen. Løsningen da er ikke å heve fribeløpet, men å fjerne det. Anonymkode: c381b...e28 Det burde vel heller slik at de med minstesats har et høyere fribeløp enn dem med høy uføretrygd. Gjør man det slik du skisseres vil de med minst aldri ha muligheten til å nærme seg en normal inntekt. Anonymkode: a6d16...108 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #4 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det burde vel heller slik at de med minstesats har et høyere fribeløp enn dem med høy uføretrygd. Gjør man det slik du skisseres vil de med minst aldri ha muligheten til å nærme seg en normal inntekt. Anonymkode: a6d16...108 Det er jo sånn det er allerede? Anonymkode: a84b7...e0f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 5. mars 2024 #5 Del Skrevet 5. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Løsningen da er ikke å heve fribeløpet, men å fjerne det. Anonymkode: c381b...e28 Nei. Det vil sørge for enda mindre til uføre som ofrer seg for å prøve seg i jobb, som igjen vil sørge for at enda færre uføre gidder å ofre seg for å jobbe. Selvsagt må man trekkes i trygd når man tjener mye, men 0,4G er ikke mye. Det er ikke 0,4G som er problemet til denne Randi, egentlig, selv om det er en liten faktor. Problemet er at kompensasjonsfaktoren hennes er altfor høy ved å tjene over 0,4G. Lønna hennes spises opp i skatt og høy fratrekk av trygd, i tillegg risikerer hun å miste eventuelt andre støtteordninger ved å jobbe. Hun sitter altså knapt igjen med noe som helst ved å jobbe. Og dèt er faktisk et stort problem. Endret 5. mars 2024 av Bombasi 7 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #6 Del Skrevet 5. mars 2024 Sitat Så skal hun betale 30 prosent skatt av lønna hun mottar fra Osterøy kommune. 100 kroner minus trekket i uføretrygden fra Nav på 65 kroner og 30 kroner i skatt = fem kroner Randi tjener derfor fem kroner per 100-lapp over grensen for fribeløpet etter skatt og trekk i trygd. Dette kan da vel ikke stemme? Skatten er vel av det man sitter igjen med, altså 30% av 35 kroner? = ~10 kroner? Når det er sagt, regelverket for jobbing for uføre er ganske sykt, selv om jeg er 100% enig i at man ikke skal få både lønn og uføretrygd. Også flott at vi her har enda en "ung ufør" som kan stikke hull på myten om at alle med "ung ufør" er multihandicappede og veldig mye sykere enn de på minstesats. Hun er 100% ung ufør, har mann og barn og klarer å jobbe 26%. Anonymkode: 3d437...c33 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #7 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): jeg har ikke sett på det med timelønn, men det kan hende at 291,50 er inkludert tillegg, mens 194 er timelønna uten tillegg. Jeg tror hovedfeilen ligger her: For hver hundrelapp hun tjener over fribeløpet på 0,4 G, blir hun trukket 65 kroner i trygd. Så skal hun betale 30 prosent skatt av lønna hun mottar fra Osterøy kommune. 100 kroner minus trekket i uføretrygden fra Nav på 65 kroner og 30 kroner i skatt = fem kroner - nemlig skattetrekket. Her fremstilles det jo som at hun betaler 83% skatt på lønna fra kommunen, og ikke sitter igjen med noe, det kan åpenbart ikke stemme. Hun må se på skattemeldingen sin, hvor stor inntekt hadde hun (uføretrygd etter trekk og lønn samlet), og så se på samlet skattetrekk. Da kan hun regne ut sin egentlige skatteprosent. Jeg tviler på at den er 30%, for det første. For det andre er der en salig blanding av brutto og netto her, og uføretrygda er ikke tatt skikkelig med i regnestykket. Det blir jo igjen 35% av den også (brutto). Det er misvisende å kun oppgi timelønna i arbeid i slike sammenhenger, man må ta med utbetalingen man får i uføretrygd også - og anta at det tilsvarer en timelønn på x ved en arbeidsuke på 37,5 timer. Selvsagt må man trekkes i trygd når man jobber. Man får jo trygd fordi man ikke kan jobbe. Kan man jobbe noe, må man trekkes i trygd, man kan ikke få full pott begge steder. Jeg tror det kan være bedre å ikke ha noe fribeløp, eller ha et veldig lavt fribeløp, og heller ha gradvis økende trekk. Vi ser jo at fribeløpene har den effekten at det hindrer folk i å jobbe, det ser vi jo i denne artikkelen. Løsningen da er ikke å heve fribeløpet, men å fjerne det. Anonymkode: c381b...e28 Neste hadde vært om man fjernet fribeløpet. Og heller tok vekk dagpenene for den dagen det jobbes. Slik at man kan ta all jobb man klarer evnt vakter med dobbel lønn. Det ville vært billigere for staten, og mer lønnsomt for den som er syk og kan jobbe litt. Jeg jobbet ett år 200kr over og måtte betale tilbake hele fribeløpet og gikk i minus. Dette blir jo også trekt i ettertid. Og fikk da en mnd sats fra nav på 3500kr mindre i flere mnd det året. Det gikk veldig dårlig, og fikk da knapt råd til mat til ungene. Da jeg ikke har så mye fra før. Jeg fikk ikke helt med meg at vi hadde gått opp i lønn på jobben. Og bommet på 200kr der. Jeg blir også dårlig av å jobbe. Og vet ikke altid hvor dårlig jeh blir. Så å risikere å sitte med 3500kr mindre pr mnd, og med dårligere helse er ikke verdt det for min del. Hadde jeg tjent nok til å kunne betale for tjenester jeg evnt måtte få behov for , pga forverring når jeg klarer å jobbe for mye, hadde det vært en annen sak. Det er mer oversikt for min del iht helse og økonomisk om jeg fikk trekk for den dagen jeg jobber, og beholder pengene jeg tjente samme dag Anonymkode: ae9b8...9e8 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #8 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det burde vel heller slik at de med minstesats har et høyere fribeløp enn dem med høy uføretrygd. Gjør man det slik du skisseres vil de med minst aldri ha muligheten til å nærme seg en normal inntekt. Anonymkode: a6d16...108 Slik jeg har forstått det er det nå slik at de med høy lønn fra før har lavere prosent avkortning, som er ganske absurd. Om noen trenger mindre avkortning er det jo dem som tjener minst. Det burde være et "fribeløp per time" man jobbet, slik at man fikk beholde første 50 kroner eller noe. Akkurat hvordan det skal være vet jeg ikke, men slik det er nå er det helt sprøtt. Anonymkode: 3d437...c33 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #9 Del Skrevet 5. mars 2024 For min del ville regnestykket sett slik ut pr 100 kr tjent: Kompensasjonsgrad 77% = - 77 kr Skatt ca 22% = -22 kr Totalt - 99 kr pr 100 tjent, rest + 1kr Når man i tillegg må regne med transport (enten det er bil eller buss) til og fra så ville jeg i teorien gått i minus. Anonymkode: b79ea...d16 6 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #10 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For min del ville regnestykket sett slik ut pr 100 kr tjent: Kompensasjonsgrad 77% = - 77 kr Skatt ca 22% = -22 kr Totalt - 99 kr pr 100 tjent, rest + 1kr Når man i tillegg må regne med transport (enten det er bil eller buss) til og fra så ville jeg i teorien gått i minus. Anonymkode: b79ea...d16 Hvordan i alle dager får du SÅ høy kompensasjonsgrad? Trodde maks var rundt 72%? Og igjen; det skattes vel ikke av "teoretisk lønn", men av utbetalt lønn? I ditt regnestykke, blir det ikke da (med dine tall) 23*0.78 = 17.94 kr beholdt? Det må understrekes at jeg fortsatt mener systemet er sprøtt, men med den utregningen der risikerer man jo å måtte betale for å jobbe, om man f.eks. betaler 24% skatt. Det kan ikke være riktig. Anonymkode: 3d437...c33 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #11 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For min del ville regnestykket sett slik ut pr 100 kr tjent: Kompensasjonsgrad 77% = - 77 kr Skatt ca 22% = -22 kr Totalt - 99 kr pr 100 tjent, rest + 1kr Når man i tillegg må regne med transport (enten det er bil eller buss) til og fra så ville jeg i teorien gått i minus. Anonymkode: b79ea...d16 Jeg har samme kompensasjonsgrad men betaler 23% i skatt. Jeg får litt over minstesats og har ingen andre tillegg, ikke barn så trygda er 100% av inntekten min. Jeg tørr faktisk ikke helt forsøke meg i arbeid, jeg tror ikke jeg greier stå i jobb nok til å komme meg opp til fribeløpet engang og har bare fått avslag på de jobbene jeg har søkt hittil så det er ikke en reell problemstilling for min del men jeg må jo si at det ikke akkurat frister så veldig å ta risikoen med forværra helse når gevinsten er så lav. Når en også i realiteten må vente opp mot ett år på at alt av utregning og slikt er ferdig og så potensiellt risikere smell der om en regner feil så kjennes det ekstremt avskrekkende ut. Anonymkode: 184f9...16a 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #12 Del Skrevet 5. mars 2024 Jeg har MS og noe kognitiv svikt. Uføreprossesen min var et sant mareritt fordi jeg forsto så lite av den. Når jeg ser diskusjonen over her ser jeg at jeg ikke kan sette foten min inn på en arbeidsplass. Jeg hadde blitt syk av å styre og stresse med alle talla. Jeg forstår ikke hva kompensasjonsgrad er og jeg får fatigue om jeg prøver å forstå. Jeg tror mange uføre har min type problemer. Fysiske, psykiske eller kognitive. Derfor er det best å la være å jobbe. PS: jeg jobbet med regnskap da jeg var i arbeid. Anonymkode: fa3e5...4ec 5 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #13 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har MS og noe kognitiv svikt. Uføreprossesen min var et sant mareritt fordi jeg forsto så lite av den. Når jeg ser diskusjonen over her ser jeg at jeg ikke kan sette foten min inn på en arbeidsplass. Jeg hadde blitt syk av å styre og stresse med alle talla. Jeg forstår ikke hva kompensasjonsgrad er og jeg får fatigue om jeg prøver å forstå. Jeg tror mange uføre har min type problemer. Fysiske, psykiske eller kognitive. Derfor er det best å la være å jobbe. PS: jeg jobbet med regnskap da jeg var i arbeid. Anonymkode: fa3e5...4ec Du trenger ikke forstå hva kompensasjonsgrad er eller å klare å delta i denne diskusjonen for å jobbe som ufør. Du trenger bare å logge inn på din side på nav.no og fylle ut ett tall, hvor mye du tror du vil tjene i løpet av et år. Det klarer alle. Anonymkode: c289a...322 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #14 Del Skrevet 5. mars 2024 Hadde aldri jobbet dersom jeg var Randi, det er jo tydelig ikke verdt det. Lurer på hva de røykte da reglene ble laget. Anonymkode: 62c2e...2bf 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #15 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Neste hadde vært om man fjernet fribeløpet. Og heller tok vekk dagpenene for den dagen det jobbes. Slik at man kan ta all jobb man klarer evnt vakter med dobbel lønn. Det ville vært billigere for staten, og mer lønnsomt for den som er syk og kan jobbe litt. Jeg jobbet ett år 200kr over og måtte betale tilbake hele fribeløpet og gikk i minus. Dette blir jo også trekt i ettertid. Og fikk da en mnd sats fra nav på 3500kr mindre i flere mnd det året. Det gikk veldig dårlig, og fikk da knapt råd til mat til ungene. Da jeg ikke har så mye fra før. Jeg fikk ikke helt med meg at vi hadde gått opp i lønn på jobben. Og bommet på 200kr der. Jeg blir også dårlig av å jobbe. Og vet ikke altid hvor dårlig jeh blir. Så å risikere å sitte med 3500kr mindre pr mnd, og med dårligere helse er ikke verdt det for min del. Hadde jeg tjent nok til å kunne betale for tjenester jeg evnt måtte få behov for , pga forverring når jeg klarer å jobbe for mye, hadde det vært en annen sak. Det er mer oversikt for min del iht helse og økonomisk om jeg fikk trekk for den dagen jeg jobber, og beholder pengene jeg tjente samme dag Anonymkode: ae9b8...9e8 Man betaler ikke tilbake fribeløpet om en går 200 kr over. Dette er tull og direkte feil. Anonymkode: b47ea...b3d 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 5. mars 2024 #16 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En sak jeg ikke helt forsto: https://frifagbevegelse.no/nyheter/randi-30-er-ufor-sa-mye-taper-hun-pa-a-jobbe-6.158.1026483.293a9bcd43 Hun jobber hver tredje helg, dvs 17.3 helger i året. Hver helg er det 3 vakter på 9.5 timer. Dvs 494 timer i året. Hun har 144000 i lønn totalt i året, hvilket som gir en timelønn på 291.5 kr. Likevel oppgir de 194 som timelønn? Og da blir jo hele regnestykket feil? Anonymkode: b47ea...b3d Det står jo forklart i artikkelen du linker til: "Kommunelønna er 194 kroner i timen pluss tillegg" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #17 Del Skrevet 5. mars 2024 Hedda-78 skrev (5 minutter siden): Det står jo forklart i artikkelen du linker til: "Kommunelønna er 194 kroner i timen pluss tillegg" Så da ville det vært mer logisk å sette den egentlige timelønnen opp i regnestykket. Tillegget her er veldig høyt i snitt. Anonymkode: b47ea...b3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #18 Del Skrevet 5. mars 2024 Glemmer man ikke at det spares skatt på trekket i uføretrygden? Anonymkode: 1bae8...146 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #19 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det burde vel heller slik at de med minstesats har et høyere fribeløp enn dem med høy uføretrygd. Gjør man det slik du skisseres vil de med minst aldri ha muligheten til å nærme seg en normal inntekt. Anonymkode: a6d16...108 Det er bedre at de på minstesats får lavere trekk i trygda enn et høyere fribeløp. Men ja, enig i at de med minstesats burde få beholde mer enn dem med høyere trygdeutbetaling, uansett hvordan man velger å løse det. Anonymkode: c381b...e28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #20 Del Skrevet 5. mars 2024 Hun tjener jo 5kr timen? Forventer virkelig uføre at de skal ha full trygd og lønn oppå? At skattepengene mine skal være med å bidra til millionlønninger? Pause uføretrygden og jobb. Enten klarer hu det eller ikke. Så er saken avgjort. Anonymkode: af4ee...304 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå