AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Skrevet 5. mars 2024 En venninne skal begynne med trading. Såvidt jeg har skjønt kan hun trade krypto eller valuta. Prøvde å spørre hva det gikk ut på men hun klarte ikke å forklare det selv og sa jeg heller kunne ha møte med en fyr. Skal ikke ha noe møte om noe jeg ikke vil begynne med.. Hun ble vervet av en venninne av seg som begynte med trading for et par måneder siden. For å bli med på dette må de betale 3000 i måneden eller verve 2 nye medlemmer og man er avhengig av at disse medlemmene fortsetter å være «medlem». Denne venninnen har allerede tapt 6000 på medlemskapet men har «tjent» 2000 kr. Dette fortalte venninnen min meg og mente det var veldig bra, men hun har fortsatt tapt penger. Venninna mi har allerede hatt to «møter» via nett. Og skal på en tur til et annet land i Skandinavia om noen uker på en convencion Allerede før hun i det hele tatt har begynt. Det virker jo som de prøver å hjernevaske folk mest mulig før de faktisk får sett hva det er de er med på. Hun har hørt at andre i samme «selskap» eller hva man skal kalle det har tjent mye. Det er også muligheter for å reise «gratis» over hele verden (hvis man betaler ekstra mye for «medlemskapet»). Har prøvd å snakke med henne og si at det høres ut som pyramidespill, men hun sier det ikke er det men at det er «mlm». Det står visst på nettsiden deres at de ikke driver med pyramidespill selv om businessmodellen deres likner på en pyramide. Dette høres jo også veldig spesielt ut. Hvis man må skrive at noe ikke er ulovlig, høres det jo ut som at det er noe ulovlig. Sa til henne at de fleste ikke tjener noe og at mye er svindel. Sa også at det heller ikke gir mening at man må betale for å være med på det. Hun svarte bare at dette ikke er svindel og at det er lovlig. Hun sa også at man ikke må verve folk men at det lønner seg. Det er jo nettopp det jeg mener, man må ikke men man føler seg presset for hvis ikke må man betale for medlemskapet. Hun sa også at man betaler for å få være med på kurs osv og at det er derfor det koster. Men hvorfor skal man ville få flere inn i det hvis ikke det er pyramidespill? Det gir jo ikke mening og det har jeg også sagt men hun vil ikke høre. Syns det er skremmende å se at hun blir lurt inn i noe før hun i det hele tatt vet ordentlig hva det er. Hva skal jeg gjøre eller si? Har allerede sagt at det høres rart ut at det er så lite informasjon om det før hun begynte og at hun måtte ha møte. Har sagt at de fleste ikke tjener noe (noe som er fakta). Og la oss si hun tjener mye, da er jo det basert på at hun klarer å verve folk som igjen taper. Så syns dette er veldig uetisk å gjøre. Har noen erfaringer med mlm trading? Eller kjenner noen som driver/har drevet med det? Anonymkode: 53423...b44
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Skrevet 5. mars 2024 TYDELIG PYRAMIDESPILL! HOLD DEG LANGT UNNA! Anonymkode: 02ffc...127 6 3
Snublefot62 Skrevet 5. mars 2024 #3 Skrevet 5. mars 2024 En organisasjon/forretningsmodell hvor hovedfokuset er på verving av medlemmer er og blir et rent pyramidespill. Det er lite du får gjort med venninna di som er investert allerede, men du kan i det minste være fornuftig og takke nei. 5 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #4 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun ble vervet av en venninne av seg som begynte med trading for et par måneder siden. For å bli med på dette må de betale 3000 i måneden eller verve 2 nye medlemmer og man er avhengig av at disse medlemmene fortsetter å være «medlem». Denne venninnen har allerede tapt 6000 på medlemskapet men har «tjent» 2000 kr. Dette fortalte venninnen min meg og mente det var veldig bra, men hun har fortsatt tapt penger. Ja, det er pyramidespill! Anonymkode: f5df4...978 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #5 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TYDELIG PYRAMIDESPILL! HOLD DEG LANGT UNNA! Anonymkode: 02ffc...127 Ja jeg skal holde meg unna! Hun har foreløpig ikke prøvd å presse meg til å bli med på det men hun er typen til å gjøre det, men skal stå imot Anonymkode: 53423...b44
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #6 Skrevet 5. mars 2024 Snublefot62 skrev (2 minutter siden): En organisasjon/forretningsmodell hvor hovedfokuset er på verving av medlemmer er og blir et rent pyramidespill. Det er lite du får gjort med venninna di som er investert allerede, men du kan i det minste være fornuftig og takke nei. Ja, det var akkurat det jeg prøvde å si. Men hun ble nesten irritert fordi jeg ikke ville «høre» på hvor bra dette var. Men selvfølgelig vil de prøve å få det til å høres bra ut så de kunne verve henne og få andre til å bli vervet at henne igjen. Syns bare det er veldig rart at hun blir lurt inn i dette selv om hun vet det jeg har fortalt henne.. Skjønner at folk blir lurt inn i det om de ikke vet hva pyramidespill er, men når hun vet hva det er burde hun skjønne at dette også er det.. Kjenner jeg blir oppgitt egentlig og håper hun skjønner fort hvor dumt det er men tviler på det Anonymkode: 53423...b44 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #7 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja jeg skal holde meg unna! Hun har foreløpig ikke prøvd å presse meg til å bli med på det men hun er typen til å gjøre det, men skal stå imot Anonymkode: 53423...b44 Slike pyramidespill har vært mye i media siste året. Aviser, Tik Tok, Instagram etc. Bra du passer på. Anonymkode: 02ffc...127
Snublefot62 Skrevet 5. mars 2024 #8 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det var akkurat det jeg prøvde å si. Men hun ble nesten irritert fordi jeg ikke ville «høre» på hvor bra dette var. Men selvfølgelig vil de prøve å få det til å høres bra ut så de kunne verve henne og få andre til å bli vervet at henne igjen. Syns bare det er veldig rart at hun blir lurt inn i dette selv om hun vet det jeg har fortalt henne.. Skjønner at folk blir lurt inn i det om de ikke vet hva pyramidespill er, men når hun vet hva det er burde hun skjønne at dette også er det.. Kjenner jeg blir oppgitt egentlig og håper hun skjønner fort hvor dumt det er men tviler på det Anonymkode: 53423...b44 Dette får du uansett ikke endret på så det er relativt bortkastet energi. De som lar seg lokke inn i slike svindler lar seg forlokke av pengene de snakker om. Og når de først har kjøpt seg inn blir de i et desperat forsøk på å enten redusere tapet sitt eller motbevise inntrykket av at de er dumme som lot seg lure. 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #9 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slike pyramidespill har vært mye i media siste året. Aviser, Tik Tok, Instagram etc. Bra du passer på. Anonymkode: 02ffc...127 Ja har sett mye av det selv og har alltid syntes at det så for godt ut til å være sant. Anonymkode: 53423...b44
Goodtimes Skrevet 5. mars 2024 #10 Skrevet 5. mars 2024 Dette minner fælt om de samme folka som kaller seg ''supr.human'' osv på instagram. Vet ikke om det er noen sammenheng der, men disse supr. **** verver folk til å bli med på trading av valuta og krypto osv. Man kan fint trade krypto og valuta uten å være med på dette opplegget der. Hele opplegget oser av pyramide! Det funker for noen, men de færreste lykkes.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #11 Skrevet 5. mars 2024 Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Dette får du uansett ikke endret på så det er relativt bortkastet energi. De som lar seg lokke inn i slike svindler lar seg forlokke av pengene de snakker om. Og når de først har kjøpt seg inn blir de i et desperat forsøk på å enten redusere tapet sitt eller motbevise inntrykket av at de er dumme som lot seg lure. Ja, prøver å ikke bruke så mye energi på det, men er vanskelig når hun prater mye om det og garantert kommer til å fortsette. Var akkurat det jeg sa til henne, at de som har tapt penger ofte prøver å tjene de tilbake og at det blir en ond sirkel. Er nesten så jeg vil at hun taper penger så hun skjønner hvor dumt det er men da går det jo utover meg igjen hvis hun får dårligere økonomi og ikke kan finne på noenting lenger.. Men er kanskje like greit. Syns uansett det sier litt om henne at hun ikke ser problemet med å bli «utnyttet» og utnytte andre igjen. Anonymkode: 53423...b44
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #12 Skrevet 5. mars 2024 Goodtimes skrev (Akkurat nå): Dette minner fælt om de samme folka som kaller seg ''supr.human'' osv på instagram. Vet ikke om det er noen sammenheng der, men disse supr. **** verver folk til å bli med på trading av valuta og krypto osv. Man kan fint trade krypto og valuta uten å være med på dette opplegget der. Hele opplegget oser av pyramide! Det funker for noen, men de færreste lykkes. Ja hvorfor kan man ikke bare trade uten å måtte få andre inn i det samme? Er det jeg ikke skjønner. Eller jeg skjønner det jo for det handler jo bare om å tjene penger på andres bekostning, men finner ikke en «logisk» forklaring på det. Helt greit om noen vil gamble med pengene sine, men det går jo utover andre her. Og det er det som er problemet. Helt enig i at det høres ut som pyramidespill. Jeg prøvde å spørre henne hva forskjellen på dette og pyramidespill var og da sa hun at det er mlm og refererte til at de på nettsiden skriver at det ikke er pyramidespill. Hvis dette ikke er pyramidespill må de jo kunne klare å si hva som skiller denne «businessmetoden» fra pyramidespill. Skal prøve å finne ut hva nettsiden deres heter, vil gjerne se hva de skriver selv Anonymkode: 53423...b44
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #13 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg prøvde å spørre henne hva forskjellen på dette og pyramidespill var og da sa hun at det er mlm og refererte til at de på nettsiden skriver at det ikke er pyramidespill. Er hun virkelig så dum? Anonymkode: 02ffc...127
Goodtimes Skrevet 5. mars 2024 #14 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja hvorfor kan man ikke bare trade uten å måtte få andre inn i det samme? Er det jeg ikke skjønner. Eller jeg skjønner det jo for det handler jo bare om å tjene penger på andres bekostning, men finner ikke en «logisk» forklaring på det. Helt greit om noen vil gamble med pengene sine, men det går jo utover andre her. Og det er det som er problemet. Helt enig i at det høres ut som pyramidespill. Jeg prøvde å spørre henne hva forskjellen på dette og pyramidespill var og da sa hun at det er mlm og refererte til at de på nettsiden skriver at det ikke er pyramidespill. Hvis dette ikke er pyramidespill må de jo kunne klare å si hva som skiller denne «businessmetoden» fra pyramidespill. Skal prøve å finne ut hva nettsiden deres heter, vil gjerne se hva de skriver selv Anonymkode: 53423...b44 Jeg var en gang involvert i et pyramidespill. Det kalles zinzino og det var akkurat det samme konseptet. Når det var events osv, så fikk du nesten sånn halleluja steming... De som vervet meg skulle bli søkkrik og tjene 1 mill i mnd osv. (selv sa jeg at jeg var fornøyd om jeg kunne ha 3-5000,- ekstra i mnd) - Nå ser jeg at de som sa at de skulle tjene så sykt mye har sluttet og begynt på andre pyramidelignende greier. Som sagt, noen lykkes, men de fleste står igjen kun med et høyt forbruk av egenkapital 😅 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #15 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er hun virkelig så dum? Anonymkode: 02ffc...127 Tydeligvis. Hadde egentlig ikke trodd det, for hun har både en bachelor og er ganske skeptisk til folk/ting generelt. Ikke at utdanning betyr alt, men skulle ikke trodd at hun lot seg lure. For hun har fulltidsjobb og er ikke desperat etter penger slik som kanskje andre som begynner med det er Anonymkode: 53423...b44
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #16 Skrevet 5. mars 2024 MLM/multi level marketing er uten unntak et finere ord for pyramidespill og Ponzi-svindel. Du skal være rimelig nedsnødd for å hive deg med på noe slikt, og passe desperat eller kynisk for å dra med deg venner/familie/kollegaer ned i elendigheten. Anonymkode: e4124...f46 2 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #17 Skrevet 5. mars 2024 Goodtimes skrev (1 minutt siden): Jeg var en gang involvert i et pyramidespill. Det kalles zinzino og det var akkurat det samme konseptet. Når det var events osv, så fikk du nesten sånn halleluja steming... De som vervet meg skulle bli søkkrik og tjene 1 mill i mnd osv. (selv sa jeg at jeg var fornøyd om jeg kunne ha 3-5000,- ekstra i mnd) - Nå ser jeg at de som sa at de skulle tjene så sykt mye har sluttet og begynt på andre pyramidelignende greier. Som sagt, noen lykkes, men de fleste står igjen kun med et høyt forbruk av egenkapital 😅 Ja har sett flere sånne eventer på TikTok der tusenvis samler seg. Venninnen min fortalte meg også at det er en million som er med i det «selskapet» og at de har masse convencion. Dette syntes hun var veldig kult og spennende. At noen har mange medlemmer gjør det jo ikke noe mer lurt å gjøre. Det viser jo i hvert fall at det er pyramidespill. Ja er noen som lykkes, men de fleste gjør det ikke. Og om hun lykkes etter hvert verver f.eks 10 stk er det ganske stor sannsynlighet for at de mislykkes. Jeg bare skjønner ikke at hun har samvittighet til å gjøre noe sånt. Anonymkode: 53423...b44 1
Gjest Schmuhu Skrevet 5. mars 2024 #18 Skrevet 5. mars 2024 (endret) Det handler først og fremst om å beskytte seg selv. Du skjønner at dette ikke er lurt å være med på og du sa ifra om det. Det må være godt nok for samvittigheten. Du bør sette fokus på å kunne ta imot din venninne når boblen sprekker. Frem til det skjer, så påvirker du henne om å bruke minst mulig penger på dette. En annen ting du kan gjøre er å vise alternativer. Faktisk hvordan du investerer penger selv på en mer seriøs måte, f.eks. ved å putte en tusenlapp eller to i en indeksfond via ASK. Du kan jo opprette deg et ekstra ASK om du ikke vil dele hele formuen. Neste gang hun forteller om pyramidespillet, så tar du frem bankappen og viser frem ASK'n og spør om hun har like mye avkastning. Husk å spørre etter bevis, slik som du viste frem bevis ved å vise ASK'n i appen. Schnuhu Endret 5. mars 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #19 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): En venninne skal begynne med trading. Såvidt jeg har skjønt kan hun trade krypto eller valuta. Prøvde å spørre hva det gikk ut på men hun klarte ikke å forklare det selv og sa jeg heller kunne ha møte med en fyr. Skal ikke ha noe møte om noe jeg ikke vil begynne med.. Hun ble vervet av en venninne av seg som begynte med trading for et par måneder siden. For å bli med på dette må de betale 3000 i måneden eller verve 2 nye medlemmer og man er avhengig av at disse medlemmene fortsetter å være «medlem». Denne venninnen har allerede tapt 6000 på medlemskapet men har «tjent» 2000 kr. Dette fortalte venninnen min meg og mente det var veldig bra, men hun har fortsatt tapt penger. Venninna mi har allerede hatt to «møter» via nett. Og skal på en tur til et annet land i Skandinavia om noen uker på en convencion Allerede før hun i det hele tatt har begynt. Det virker jo som de prøver å hjernevaske folk mest mulig før de faktisk får sett hva det er de er med på. Hun har hørt at andre i samme «selskap» eller hva man skal kalle det har tjent mye. Det er også muligheter for å reise «gratis» over hele verden (hvis man betaler ekstra mye for «medlemskapet»). Har prøvd å snakke med henne og si at det høres ut som pyramidespill, men hun sier det ikke er det men at det er «mlm». Det står visst på nettsiden deres at de ikke driver med pyramidespill selv om businessmodellen deres likner på en pyramide. Dette høres jo også veldig spesielt ut. Hvis man må skrive at noe ikke er ulovlig, høres det jo ut som at det er noe ulovlig. Sa til henne at de fleste ikke tjener noe og at mye er svindel. Sa også at det heller ikke gir mening at man må betale for å være med på det. Hun svarte bare at dette ikke er svindel og at det er lovlig. Hun sa også at man ikke må verve folk men at det lønner seg. Det er jo nettopp det jeg mener, man må ikke men man føler seg presset for hvis ikke må man betale for medlemskapet. Hun sa også at man betaler for å få være med på kurs osv og at det er derfor det koster. Men hvorfor skal man ville få flere inn i det hvis ikke det er pyramidespill? Det gir jo ikke mening og det har jeg også sagt men hun vil ikke høre. Syns det er skremmende å se at hun blir lurt inn i noe før hun i det hele tatt vet ordentlig hva det er. Hva skal jeg gjøre eller si? Har allerede sagt at det høres rart ut at det er så lite informasjon om det før hun begynte og at hun måtte ha møte. Har sagt at de fleste ikke tjener noe (noe som er fakta). Og la oss si hun tjener mye, da er jo det basert på at hun klarer å verve folk som igjen taper. Så syns dette er veldig uetisk å gjøre. Har noen erfaringer med mlm trading? Eller kjenner noen som driver/har drevet med det? Anonymkode: 53423...b44 MLM er jo pyramidespill kan du si til henne. Men det er ikke så mye du kan få gjort annet enn å håpe at hun kommer seg ut før hun har tapt alt for mange tusener. For å tjene penger det kommer hun bare til å gjøre om hun vil lure andre venner og familie inn i det samme. Kun de på toppen som tjener penger, og det er vel laget av disse to brødrene som har operert med disse i hele Europa? Sikkert i ny stas men i gammelt lag Anonymkode: 383e8...bec
Snublefot62 Skrevet 5. mars 2024 #20 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): MLM er jo pyramidespill kan du si til henne. Men det er ikke så mye du kan få gjort annet enn å håpe at hun kommer seg ut før hun har tapt alt for mange tusener. For å tjene penger det kommer hun bare til å gjøre om hun vil lure andre venner og familie inn i det samme. Kun de på toppen som tjener penger, og det er vel laget av disse to brødrene som har operert med disse i hele Europa? Sikkert i ny stas men i gammelt lag Anonymkode: 383e8...bec Ikke nødvendigvis. Multi Level Marketing KAN være innafor og, men da er hovedfokus produkter og ikke rekruttering. Er hovedfokus rekruttering, så er det mest sannsynlig pyramidespill. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå