Gå til innhold

Barn med melkeallergi, men alt annet er ultraprosessert!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et lite barn som ikke tåler melk, så har gitt det havremelk i stedet en stund.. Men leste nå at havremelk er veldig usunt fordi det er ultraprosessert! 

Og dette tenkte ingen å informere oss om? Hvordan i alle verdens skal vi få i oss barnet kalsium da?

Anonymkode: 884bf...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har et lite barn som ikke tåler melk, så har gitt det havremelk i stedet en stund.. Men leste nå at havremelk er veldig usunt fordi det er ultraprosessert! 

Og dette tenkte ingen å informere oss om? Hvordan i alle verdens skal vi få i oss barnet kalsium da?

Sukk... Ultraprosessert har blitt det nye moteordet nå... Alt som er ultraprosessert er da ikke farlig

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Sukk... Ultraprosessert har blitt det nye moteordet nå... Alt som er ultraprosessert er da ikke farlig

Bare leste den ene tråden her inne og ble satt ut av at vi har gitt det stakars barnet vårt ultraprosessert drikke i 1 år 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du tenkt at det var problematisk å gi barnet morsmelkerstatning hvis du ikke klarte å amme? Morsmelkerstaning er også ultraprosessert. Gi havremelk med god samvittighet, og så passer du heller på at totalbildet er positivt.

Endret av Ulven
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står på MatPrat.no

Ultraprosessert mat trenger flere underkategorier

Det kan oppleves utfordrende å vite om matvaren er ultraprosessert eller ikke. Som oversikten over viser, så faller svært mange matvarer innenfor kategorien ultraprosessert, og det er derfor utfordrende å plassere ultraprosessert mat i bare én kategori. Utviklingen av prosesseringsteknologien går raskt og det skjer kontinuerlige endringer og forbedringer som kan være både bærekraftige og helsefremmende. Hvilke råvarer som brukes og hvordan de prosesseres er avgjørende for kvaliteten, ikke prosesseringsgraden.  

Står mer om det. Gadd ikke lime inn hele artikkelen

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare leste den ene tråden her inne og ble satt ut av at vi har gitt det stakars barnet vårt ultraprosessert drikke i 1 år 😣

So?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere vet at dere også har krav på å få utskrevet mme på resept til barnet er 3 år? Det er jo også ultraprossesert men inneholder riktige mengder vitaminer og slikt. Bare til info.

Ang prosessering..  så vet ikke jeg. Vi har prøvd å lage Havremelk selv og det er både billig og lettvint, men barna likte ikke den så ble butikkkjøpt hos oss

Anonymkode: 9b2f2...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere vet at dere også har krav på å få utskrevet mme på resept til barnet er 3 år? Det er jo også ultraprossesert men inneholder riktige mengder vitaminer og slikt. Bare til info.

Ang prosessering..  så vet ikke jeg. Vi har prøvd å lage Havremelk selv og det er både billig og lettvint, men barna likte ikke den så ble butikkkjøpt hos oss

Nei det visste jeg ikke!

Men å lage hjemme gir jo ikke kalsium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det visste jeg ikke!

Du kan fint gi plantemelk. Les ingrediensene bakpå. Alt som er i havremelk kan du skaffe selv og lage hjemme. Vann, havre, salt og rapsolje. Kalsium, b12 og b2 er mulig å gi barn via vitaminbjørner eller dråper.

Er det mat og drikke med ingredienser du ikke vet hva er, så er det kanskje best å trappe ned på de varene.

Får ungen i seg rene rådvarer ellers, så ville jeg ikke stresset over havremelk.

Anonymkode: 348df...984

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Slutt å les i tråder på et forum for å skremme deg selv og søk til ekte, god kunnskap.

Sjekk ut Maja Skogstad og Marit Kolby på instagram. Har du ikke instagram så lager du deg en konto, kan være anonym. De formidler fantastisk kunnskap, Maja Skogstad heter "ernaeringsmamma" der. 

Ta imot kunnskap fra fagfolk og ikke tolk og les ting på forumet. Er mange her som formidler god kunnskap, ja, men sjekk at du får det fra troverdige kilder også. 

Hvordan barnet ditt skal få i seg kalsium tar du med legen og de som har relevant ernæringsutdanning. Det er snakk om ungen din, da stoler du ikke på anonyme folk på internett. Bortsett fra meg da, for jeg henviser deg til fagfolk. :P 

Anonymkode: 3f91c...7d6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i å følge personene som blir nevnt ovenfor. Da får du masse god informasjon. 

Det er ikke sånn at ultraprosesserte enkeltvarer isolert sett er noe problem i seg selv. De som tjener på up-varer elsker å spre denne forvirringa så vi ikke skal se hele bildet. 
Havremelk i seg selv trenger ikke å være farlig selv om det har tilsetningsstoffer. Det som kan være litt dumt er hvis du tenker at havremelk gir samme eller bedre næring enn helmelk. Og da unnlater å gi barnet ditt andre ting eller VELGER bort råvaren. Det er kun til fordel for produsenten, ikke forbrukeren.
Dere har jo melkeallergi og må tenke litt annerledes. Det samme gjelder for så vidt hvis man ønsker å spise plantebasert. Men da må man vite hva man spiser/drikker. Mange lar seg bare lure av reklamen fra produsenten (snakker av erfaring).

Jeg hadde ikke stolt på at tilsatt kalsium gir samme effekt som naturlig kalsium. Men jeg er ikke fagperson, tenker bare at du kan undersøke det og gjøre deg opp en mening selv. Det du evt kan gjøre er å prioritere matvarer som gir kalsium i stedet. Og har du lyst så går det an å lage plantemelk selv. Også fordi havremelk pleier å være veldig dyrt.

Hvis du synes det er ekkelt med tilsetningsstoffene så må du nesten lage selv. Men personlig er det ikke de jeg synes er verst med UP-mat.

Anonymkode: c9946...066

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så synes jeg vi skal slutte å ha så dårlig samvittighet. Jeg har gitt barnet mitt en god del up-mat i 10 år. Så du slår ikke meg 🙈 Vi må jo bare gjøre så godt vi kan når vi får ny informasjon. 
Sett deg litt inn i det og kjenn etter hva du mener selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det visste jeg ikke!

Nei. Jeg synes egentlig ikke at ultraprossesert betyr bare dårlig.  Sånn som Havremelk.  Ja, den er utraprossesert, men i mange tilfeller tilsatt både kalsium og jod som mange mangler... jeg synes også at fiskepinner er i mange tilfeller bedre enn ingen fisk. Det er veldig få som spiser bare ultraprossesert mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å herregud... Nå er du ekstrem her....

Jeez.........

SLAPP NÅ AV.

Totalbildet er vel positivt?????

Anonymkode: 46209...f09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei. Jeg synes egentlig ikke at ultraprossesert betyr bare dårlig.  Sånn som Havremelk.  Ja, den er utraprossesert, men i mange tilfeller tilsatt både kalsium og jod som mange mangler... jeg synes også at fiskepinner er i mange tilfeller bedre enn ingen fisk. Det er veldig få som spiser bare ultraprossesert mat...

Ang fiskepinner så finnes det heldigvis fiskepinner uten tilsatte stoffer, det er Findus sine "våre beste fiskepinner". 

Ultraprosessert, men ikke fylt med unødvendig tull. 65% fisk, noe som ikke er så mye, men det er greit. Bedre med fiskepinner til middag to dager i uka enn ingen fisk i det hele tatt om det kun er fiskepinner som spises osv... 

Anonymkode: 3f91c...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Forresten så synes jeg vi skal slutte å ha så dårlig samvittighet. Jeg har gitt barnet mitt en god del up-mat i 10 år. Så du slår ikke meg 🙈 Vi må jo bare gjøre så godt vi kan når vi får ny informasjon. 
Sett deg litt inn i det og kjenn etter hva du mener selv. 

Godt sagt! 

Anonymkode: fd22f...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voksen melkeallergiker her, og om totalbildet er fint så hadde jeg ikke bekymret meg. Jeg bruker selv soyamelk, da jeg tåler godt soya. En del med melkeallergi må være forsiktig med soya pga det er lignende protein til kumelk, men det går altså fint for meg. Det er anbefalt enten soya eller havremelk som erstatning til kumelk når barn er over en viss alder. 

Dette går fint 💚 Pust med magen, en skal leve også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ultraprosessert mat er ikke dårlig mat, det er bare en kategori med svært få nyanser. 

Ultraprosessert mat har som regel dårligere næringsverdi enn sitt ikke-ultraprosesserte alternativ. Kumelk er næringsmessig bedre enn plantemelk, men kan man ikke drikke kumelk er ikke plantemelk dårlig. Smakssatt skyr er næringsmessig dårligere enn skyr naturell tilsatt friske bær, men smaksatt skyr er ikke dårlig mat av den grunn. 

Skal man bruke kunnskap om ultraprosessert mat til noe nyttig må det være å velge bort UP når det finnes et reelt alternativ. Når kumelk ikke er et alternativ så er ultraprosessert havremelk et fint alternativ for å slippe å gjøre andre store endringer i kostholdet. Et kosthold helt uten plantemelk og dyremelk vil fort bli litt vel smalt for et barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 12.17):

Du kan fint gi plantemelk. Les ingrediensene bakpå. Alt som er i havremelk kan du skaffe selv og lage hjemme. Vann, havre, salt og rapsolje. Kalsium, b12 og b2 er mulig å gi barn via vitaminbjørner eller dråper.

Er det mat og drikke med ingredienser du ikke vet hva er, så er det kanskje best å trappe ned på de varene.

Får ungen i seg rene rådvarer ellers, så ville jeg ikke stresset over havremelk.

Anonymkode: 348df...984

Godt innspill - for vitaminbjørner og sånt er jo OVERHODET ikke ultraprosessert. Jeg tror faktisk ikke det kan BLI så mye mer "ultraprosessert" enn sånne multivitamintilskudd, faktisk...  Dette er ikke akkurat noe du klarer å koke sammen på kjøkkenbenken, og legg merke til at de har valgt å skrive fullt navn på hver ingrediens istedenfor å benytte de "skumle" E-forkortelsene, men det er noen av dem her også:

Sitat

Søtstoff (maltitolsirup), gelatin, vitaminer (L-askorbinsyre, nikotinamid, dl-alfa-tokoferylacetat, pyridoksinhydroklorid, retinylpalmitat, pteroylmonoglutaminsyre (folsyre), D-biotin, kolekalsiferol, cyanokobalamin), surhetsregulerende middel (sitronsyre), aroma (bringebær, naturlig appelsin og blåbærsmak), paprikaemulsjon, gulrot -og solbærkonsentrat, hyllebær -og druekonsentrat, søtstoff (acesulfam K), vegetabilsk olje (kokosnøtt), overflatebehandlingsmiddel (karnaubavoks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 11.56):

Slutt å tro alt du leser... Og iallefall på KG. Det er ikke akkurat eksperter og fagfolk som sitter her. 

Ikke følg hva andre mener og tenker. Undersøk og ta egne avgjørelser om hva DU syns er greit for deg og ditt barn. Og skal du be om råd - spør fagfolk... 

Anonymkode: ad18f...e31

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...