Gå til innhold

Er det lov å kjøre sparkesykkel uten forsikring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nettopp kjøpt ny el-sparkesykkel! Er det påbudt å forsikre den, får jeg bot hvis jeg ikke gjør det? Eller gjelder det kun om jeg er uheldig og skader meg selv eller andre i trafikken uten noe forsikring? 🤔

Anonymkode: fc302...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må ha forsikring, det er ikke lov å kjøre uten. Husker ikke hva bota er på, men det er noen tusen. Det hender de tar stikkprøver, så hadde ikke tatt sjansen.

Anonymkode: 5c036...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp kjøpt ny el-sparkesykkel! Er det påbudt å forsikre den, får jeg bot hvis jeg ikke gjør det? Eller gjelder det kun om jeg er uheldig og skader meg selv eller andre i trafikken uten noe forsikring? 🤔

Det er påbudt og du hadde brukt kortere tid på å skaffe forsikring enn å skrive det innlegget. 

Skader du andre er du ansvarlig for alle utgifter. Blir fort mange millioner ved personskade. 

Anonymkode: 7b54a...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er påbudt og du hadde brukt kortere tid på å skaffe forsikring enn å skrive det innlegget. 

Skader du andre er du ansvarlig for alle utgifter. Blir fort mange millioner ved personskade. 

Anonymkode: 7b54a...9e5

Jeg skrev ikke dette innlegget fordi jeg var i tidsnød, jeg skrev det for å høre om jeg muligens kunne slippe å betale forsikring, at det gjalt bare hvis jeg kjørte på noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg skrev ikke dette innlegget fordi jeg var i tidsnød, jeg skrev det for å høre om jeg muligens kunne slippe å betale forsikring, at det gjalt bare hvis jeg kjørte på noen

Er jo ikke logisk at man må ha forsikring bare hvis man kjører på noen, blir litt som å forsikre huset etter at det har brent ned.

Anonymkode: 7a4ff...dac

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva hadde du tenkt å gjøre hvis du kjørte på noen? "Vent litt og bli liggende noen minutter før du ringer etter ambulanse. Jeg må bare kjøpe forsikring først, får det trenger jeg jo nå som jeg har kjørt på noen". 

Er det slik det virker på bil også? Trenger ikke å kjøpe forsikring før man har kræsja......

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men hva hadde du tenkt å gjøre hvis du kjørte på noen? "Vent litt og bli liggende noen minutter før du ringer etter ambulanse. Jeg må bare kjøpe forsikring først, får det trenger jeg jo nå som jeg har kjørt på noen". 

Er det slik det virker på bil også? Trenger ikke å kjøpe forsikring før man har kræsja......

Det er så mange ungdommer som suser rundt på disse syklene og de står både 2-3 på sykkelen, kan ikke tenke meg at alle de har forsikring, så jeg tenkte det kunne ikke være så strengt at man trengt forsikring som noen hadde fortalt meg, det måtte bare være at en få bot vist jeg kjørte på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er så mange ungdommer som suser rundt på disse syklene og de står både 2-3 på sykkelen, kan ikke tenke meg at alle de har forsikring, så jeg tenkte det kunne ikke være så strengt at man trengt forsikring som noen hadde fortalt meg, det måtte bare være at en få bot vist jeg kjørte på noen.

Så "strengt" er det faktisk blitt. Dvs. fra og med 1. januar 2023 er såkalte små elektriske kjøretøy (i praksis først og fremst elsparkesykler), definert som motorkjøretøy, og man er underlagt den samme plikten til å ha ansvarsforsikring som for andre motorkjøretøy. Et kjapt googlesøk viser forresten at ansvarsforsikring for elsparkesykkel koster 69 kroner i måneden hos et av de store norske forsikringsselskapene, så uoverkommelig er det ikke.

Om alle som eier elsparkesykkel etterlever det og virkelig har forsikring er selvfølgelig en annen sak. Det vil nok ta mange år før bevisstheten rundt det siger inn, og det blir like selvfølgelig å forsikre en elsparkesykkel som det har vært å forsikre en bil eller en moped.

Anonymkode: 75d7a...891

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har to ungdommer som kjører rundt og de var forsikret fra dag en. Selv om de er ungdom kan de har foreldre som passer på dette.

Det er også forbudt å kjøre flere sammen, dette gir 3000,- i bot, så det gjør de derimot ikke. De vet at blir de tatt med dette må de betale boten selv og sparkesyklene forsvinner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 14.44):

Litt rart å tenke at ungdommer sikkert ikke har forsikring.  For all del, det er selvsagt ikke umulig, men å regne med at ting er slik eller sånn, og ta det for sannhet, er litt naivt. 

Det blir sabla mye dyrere hvis det skjer noe, uten forsikring.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 11.46):

Er dette ( kg ) virkelig det første stedet du tyr til når du lurer på noe?🙄

Det er jo bare helt komisk 🤣😂🙇‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 6cabe...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/5/2024 at 11:46 AM, AnonymBruker said:

Det gjelder jo i prinsippet for bil også... Man trenger strengt tatt ikke forsikring på den heller, så lenge man ikke skader noe eller noen. Ulempen er at det koster så absurd mye at staten har gjort det obligatorisk. Men det er fortsatt over 26'000 biler på norske veier som ikke har forsikring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan kjøpe Momas sykkel som har så dum motorstyring at de fungerer som elmoped. Eneste elmoped jeg vet om du kan ha uten skilt.

Anonymkode: b4865...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (5 timer siden):

Det gjelder jo i prinsippet for bil også... Man trenger strengt tatt ikke forsikring på den heller, så lenge man ikke skader noe eller noen. Ulempen er at det koster så absurd mye at staten har gjort det obligatorisk. Men det er fortsatt over 26'000 biler på norske veier som ikke har forsikring

Det er en feil fremstilling.

Risiko ved bilkjøring er så høy at ingen forsikring ønsker å ta det. Derfor har staten gjort det obligatorisk. 

Anonymkode: 6d777...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...