Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har inngått en privat barnebidrag, jeg har betalt hver måned, men nå har hun gått bak min rygg og søkt om bidrag fra nav, jeg har plutselig fått en regning fra nav på 13000 er dette lov? 

Anonymkode: 12458...10e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

du må jo rapportere til NAV at dere har hatt en privat avtale frem til nå - men ja, hun står fritt til å søke bidrag via NAV

Anonymkode: 8f596...bca

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror de skal snakke med deg også før de fatter vedtak, samt at det er et gebyr fra NAV på dette 1200 NOK ish som begge foreldre må betale.

Kanskje NAV følte at de hadde nok fra skatteetaten til å fastsette bidrag, og dette er gebyr+etterbetaling

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Skrevet

Ja, det kan hun. Hadde vært best om hun hadde snakket med deg om det først, slik at du var klar over det. Hun får etterbetaling fra den måneden hun søkte, derfor får du en så stor ekstraregning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

jeg har plutselig fått en regning fra nav på 13000 er dette lov? 

Du har ikke plutselig fått regningen. Du har fått brev fra nav tidligere hvor de har informert om at bidragmottaker har bedt nav om å beregne og kreve inn bidraget. Du har fått vedtak om hva bidraget blir på, hvor du også har hatt mulighet til å klage.

Dette har ikke skjedd plutselig. Og ja, det er lov at enhver part i en bidragssak kan når som helst be nav om å gjøre dette.

Anonymkode: 3ba4c...a20

• Liker 4
Skrevet

Stemmer kanskje? 
Men, du må ikke betale etter både privat avtale og det som er fastsatt av NAV. 
Det fra NAV erstatter privat avtale. 

Bidraget kan fastsettes litt tilbake i tid. Det du ev har betalt etter privat avtale denne perioden skal kunne trekkes fra? 

Du skal få et vedtak i posten. Der må du se over grunnlaget. Lønn og sånn henter de fra Skatteetaten, men se hva de har lagt til grunn som husleie/boutgifter og ikke minst samvær. Jo flere netter barna sover hos deg, jo mer skal bidraget reduseres. 

Rett skal være rett. Du skal også kunne klare deg. 

Pengene skal sikre at barna dine har det bra, kanskje en mager trøst men likevel verdt å dvele ved. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Nei jeg har ikke fått noe informasjon av nav, det er også derfor jeg spør her inne. Sånn at jeg kanskje kan vite hva reglene er på dette. Ja jeg har ungene nå 80% og jeg aner ikke når hun søkte om dette. Men jeg fikk hvertfall plutselig en regning av dem.  Jeg har jo betalt direkte til henne det vi ble enig om hver mnd. Så jeg håper dette kan trekkes ifra isæfall.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skal hun ha noe når du har dem 80%?

Anonymkode: 11e48...046

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro at du også skal ha barnetrygden overført til deg om du har dem så mye som 80%

Anonymkode: 11e48...046

Skrevet

Jeg håper for din skyld at dere har en skriftlig samværsavtale hvor det står at du har barna 80% av tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke tar barnebidrag gjennom NAV er man egentlig med på at barnet skal få for lite penger. Håper du har tekstmeldinger å vise til. 

Anonymkode: 61df8...af0

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svar alle sammen. Nei jeg har ikke fått noe informasjon av nav, det er også derfor jeg spør her inne. Sånn at jeg kanskje kan vite hva reglene er på dette. Ja jeg har ungene nå 80% og jeg aner ikke når hun søkte om dette. Men jeg fikk hvertfall plutselig en regning av dem.  Jeg har jo betalt direkte til henne det vi ble enig om hver mnd. Så jeg håper dette kan trekkes ifra isæfall.

80% ? Det kan vel ikke stemme at du skal betale henne? Du skal også ha fått brev om dette fra nav før du fikk regningen. Hun må ha levert inn feil opplysninger, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres veldig rart ut. Du skal få varsel om at hun har søkt om bidrag. Du skal få lov til å uttale deg. Saksbehandlingstiden er 5 mnd (var iallfall det for ikke så lenge siden). Du skal få tilsendt alt hun har sendt inn. Har du logget inn på nav og sett om det ligger noe i arkivet ditt? Det skal bli fattet et vedtak òg, så du skal ikke plutselig bare få en regning. 

Anonymkode: e1663...ff9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...