AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Skrevet 5. mars 2024 Opplever du det ofte? Vi er i gang med et nytt prosjekt på jobben. Kort fortalt så skal vi migrere over data fra et gammelt system til et nytt. For å kunne gjøre jobben, må man forstå hva disse dataene betyr (bør ha jobbet med det og ha en praktisk innsikt), for å forstå hvordan de skal struktureres i det nye systemet. En annen kollega har fått hovedansvaret og skal delegere ansvar og oppgaver. Han har hatt litt møter med oppdragsgiver, surret og brukt flere dager, men det virker som at han ikke egentlig forstår oppgaven, og dermed heller ikke klarer å stille de riktige spørsmålene. Vi har hatt noen interne møter der vi har sett litt gjennom datagrunnlaget, og det er litt uklare linjer i hvor detaljert de ønsker ting, samt hvilke eksisterende data som er mest pålitelig og hvilke data som må dobbelsjekkes. Han er verken kjent med det gamle eller nye systemet, og har lite forståelse av hva dataene betyr. Merker derfor at jeg egentlig nesten blir litt "irritert" av at han har fått hovedansvaret for noe han ikke egentlig har bakgrunn og forutsetninger for å gjøre. Men det blir vel han som tar creds tilslutt når dette er ferdig. Føler du det ofte slik? Er det "bare slik man må godta" i arbeidslivet? Lager ikke noe nummer av det, men av og til får jeg lyst til å si at "sett deg i baksetet, du, så tar jeg styringen" 🤣 Anonymkode: 2f1bf...08f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Skrevet 5. mars 2024 Ganske vanlig, og som regel sparkes vedkommende oppover før prosjektet skal leveres uansett. Bryr meg ikke lenger. Anonymkode: cf472...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #3 Skrevet 5. mars 2024 Vi fikk en kar med mange flotte prosjekt på sin CV, men ingen sjekket hvordan gjennomføringen hadde gått. Fikk fin jobb, var komplett udugelig, var i realiteten sparket fra forrige arbeidsgiver pga elendig prosjektledelse og da hadde han vært en høyt gasjert konsulent med ansvar for prosjektledelse i oljebransjen i årevis. Ja, ganske vanlig, og vi må bare akseptere. Noe annet med dyktige IT konsulenter, de kan hove i land IT prosjekter uavhengig av bransje hvis de har det i hodet og ikke bare kjeften. Anonymkode: 6891d...2cd
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #4 Skrevet 5. mars 2024 Sett uten i fra så skjer dette ganske ofte. En mer erfaren person med store tanker om egen kunnskap, blir fornærmet når en mer uerfaren, også yngre person, får roller. Det vi andre ser er at denne erfarne mangler prosjektlederegenskaper, har stagnert i rollen og ikke viser utviklingspotensiale, og/eller mangler sosiale ferdigheter som prosjektleder. Anonymkode: 167da...83f 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #5 Skrevet 5. mars 2024 antar at han er mann og du er kvinne. Og så fall: Ja, dette er vanlig fremdeles dessverre Anonymkode: 692fb...2f0
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #6 Skrevet 5. mars 2024 Ganske vanlig. Råd: ikke hjelp mer en høyest nødvendig så vedkommende kan grave sin egen grav. Hjelper du for mye vil vedkomnende ta æren og du vil stå igjen sliten og oppbrukt. Vedkomnende vil få nye oppgaver fordi du hjalp å skape feil bilde av vedkommendes kunnskaper. Anonymkode: ada29...440 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #7 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sett uten i fra så skjer dette ganske ofte. En mer erfaren person med store tanker om egen kunnskap, blir fornærmet når en mer uerfaren, også yngre person, får roller. Det vi andre ser er at denne erfarne mangler prosjektlederegenskaper, har stagnert i rollen og ikke viser utviklingspotensiale, og/eller mangler sosiale ferdigheter som prosjektleder. Anonymkode: 167da...83f Hvordan kan man utvikler seg uten å få erfaring og muligheter? Hva med å ta vare på erfarne kolleger og etterutdanne? Anonymkode: e13bf...17a
AnonymBruker Skrevet 27. mai #8 Skrevet 27. mai Hvordan gikk dette, TS? Veldig kjent problemstilling, nå er jeg der at jeg bytter jobb etter å ha blitt forbigått enda en gang.. Anonymkode: 736f1...d46
AnonymBruker Skrevet 27. mai #9 Skrevet 27. mai Tror det er uhyre vanlig. Vi har nylig fått en slik i en prosjektlederstilling - nå har han for tredje gang på kort tid måttet innse at det er store hull i kunnskapen som han ikke kan og han hyrer inn meg og folk i mitt team til å ta både initiativ og gjennomføre. Jeg blir helt sprø, fordi det settes ikke engang av tid, blir mindre av noe annet. Og han gir no cred ! Bare leverer det jeg har gjort som om det var hans arbeid. Not! Anonymkode: 60820...f6e
AnonymBruker Skrevet 27. mai #10 Skrevet 27. mai Det er viktig å ikke ta med seg følelsene på jobb når man jobber i klovneanstalter og ikke får byttet jobb med det første. Går bare ut over deg selv. Anonymkode: 64d63...bad
AnonymBruker Skrevet 27. mai #11 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 11.14): Føler du det ofte slik? Er det "bare slik man må godta" i arbeidslivet? Ja. Og ja. Anonymkode: db371...c1a
AnonymBruker Skrevet 27. mai #12 Skrevet 27. mai Det er vel ganske vanlig? Det er jo viktig at flere i organisasjonen bygger kompetanse. Det kan ikke bare være den mest erfarne som skal lede alt. Hva skjer den dagen vedkommende slutter? Gjør din jobb, og vær gjerne litt grei og hjelp vedkommende. Anonymkode: 1394e...2ec 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai #13 Skrevet 27. mai Hvordan kan man bli mer kompetent en andre om man ikke får muligheten til å prøve ? Anonymkode: b51c1...3db
AnonymBruker Skrevet 28. mai #14 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 13.13): Sett uten i fra så skjer dette ganske ofte. En mer erfaren person med store tanker om egen kunnskap, blir fornærmet når en mer uerfaren, også yngre person, får roller. Det vi andre ser er at denne erfarne mangler prosjektlederegenskaper, har stagnert i rollen og ikke viser utviklingspotensiale, og/eller mangler sosiale ferdigheter som prosjektleder. Anonymkode: 167da...83f Ikke alltid. Det kan noen ganger være at en person ikke bør være prosjektleder, men andre ganger er det trynefaktor. Ikke uvanlig med at de som kommer best overens med leder over der igjen får mest prosjektlederoppgaver osv. Anonymkode: 8b002...08f
AnonymBruker Skrevet 28. mai #15 Skrevet 28. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke uvanlig med at de som kommer best overens med leder over der igjen får mest prosjektlederoppgaver osv. Anonymkode: 8b002...08f Og det er også helt riktig at det er slik. Det å forstå at én må bestemme, og resten underordne seg helt og holdent, er omtrent den beste egenskapen man har i arbeidslivet. Det er de samme som klarer å underordne seg i starten, som senere ender opp som leder. De som hele tiden skal være seg selv, eller konkurrere om makten, blir sjaltet ut. Det handler altså ikke om å være verken dominerende eller underdanig av natur, men om å forstå hvor avhengig et godt lagspill er av ulike godt definerte roller, og så innta sin egen rolle. Anonymkode: db371...c1a 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai #16 Skrevet 28. mai Den som blir "forbigått" har ofte svake lederegenskaper, lav selvfølelse osv Anonymkode: fa864...c1b
Snublefot62 Skrevet 28. mai #17 Skrevet 28. mai Av og til kan det være en fordel at noen med minst mulig erfaring med selve systemet leder arbeidet. Vedkommende skal jo ikke gjøre hele jobben selv uansett, og ved å ikke ha lang erfaring med systemet så unngår man ofte at man drar med seg gamle vaner eller "fordi det har alltid vært sånn"-holdninger. Fordelen nå er at du som har erfaring med datagrunnlaget kan være med å gjøre den faktiske jobben og spille prosjektleder god med din kunnskap og kompetanse, i stede for å bruke tiden din på å lede andre og lage planer og frister. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai #18 Skrevet 28. mai Jeg tror kanskje du skal være ærlig med leder og si at du ønsker å få muligheten til å prøve deg neste gang noe slikt kommer. Si at du føler du kunne gjort en god jobb, og hør på tilbakemeldingene du får. Ikke brenn inne med det. Så er du positiv når andre leder. Anonymkode: 570e6...69d
AnonymBruker Skrevet 28. mai #19 Skrevet 28. mai Slike som han har ofte svært gode personlige egenskaper og det trumfer de med mer erfaring men med dårligere personlig egnethet. Ledelse er ikke for alle. Anonymkode: 3b1c4...065
AnonymBruker Skrevet 28. mai #20 Skrevet 28. mai Dette handler nok mest om at man må rullere rollene litt for å bygge kompetanse og holde engasjementet oppe. Neste gang er det en annens tur. Anonymkode: 08be1...d05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå