Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått et tilbud om en stilling hvor lønna er 50.000,- lavere enn den jeg har nå. 

Jobben jeg har er tidvis emosjonelt krevende, og den er av typen jobb hvor det aldri er rolig, men det alltid er noe som må gjøres. 

Jobben jeg har fått tilbud om er en med faglig ansvar, innenfor et noe annet fagfelt enn jeg direkte er utdannet til, hvor man går inn i en ledergruppe uten personalansvar.

Det er 50.000,- i forskjell som sagt, men den jeg har fått tilbud om vil trolig gi mindre stress i hverdagen, mer ro og mindre jobb som blir med hjem i hodet. 

Jeg lurer på å forsøke å presse lønna noe opp, samtidig som det er et helseforetak, så jeg vet ikke hvor bundet de er av avtaleverk?

Anonymkode: 45cd9...5e3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dagens jobb med 50k mer ikke "gir" deg det du ønsker mens den med mindre vil hadde jeg ikke stusset en gang, meest fordi de 50k spredt utover ett helt år med endring i skatt osv sansynligvis ikke merkes så mye da det potensielt dreier seg om hva, ca 3000kr pr mnd? 

Anonymkode: 119f0...a2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det andre goder i den jobben du er tilbudt som du ikke har nå da? Fleksibel arbeidstid/sted, forsikringer, telefon/Internett godtgjørelse etc? 

Stress kan føre til mange ettervirkninger for din helse, så det er nå en vurdering du må kjenne på litt selv. 

Slik du beskriver det, så hadde jeg trolig gått med på det, men prøvd å få oppjustert lønnen litt, eller fått inn en gode om det er noe som er fornuftig i din jobb. 

Anonymkode: caec4...0a0

AnonymBruker
Skrevet

Får du i tillegg mindre kjøring, blir duferansen på inntekt mindre enn de 50.000. Jeg hadde valgt et lettere liv for 50.000 mindre i året. Ikke om jeg pr.dd tjener 350.000kr for da blir lønnen for lav

Anonymkode: ba474...bd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

100% valgt den jobben med lavere lønn. Det er bare snakk om 50.000,-.

Anonymkode: 93a4d...b4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavere lønn fremfor ødelagt helse, definitivt! 

Anonymkode: f5bef...a3a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du tjener en million nå så er det jo ikke et problem, da velger du helse først. Men om du tjent under 450.000 er det et økonomisk spørsmål.

Anonymkode: 2f0c3...bd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, dere sier i stor grad det jeg tenker på selv også.

Tjener 600.000 nå, så det er snakk om. 550.000,- evt forsøke å dytte det opp til 570.000,- hvis det er mulig i helseforetak da? 

Reisevei/bom/parkering vil forbli uendret :)

Anonymkode: 45cd9...5e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

50 000 er jo ikke så mye, så ville absolutt prioritert meg selv bedre for den summen.

Men jeg ville absolutt nevnt lønnsforskjellen for ny arbeidsgiver, og sagt at det var eneste aberet med å bytte, og hørt hvilke muligheter de har for å matche. I verste fall blir du vist til tariff, eller at de ikke har mulighet. Eventuelt møter deg litt på veien. I alle tilfeller er det et helt ok spørsmål å stille. Og slikt menn generelt er mye flinkere på enn kvinner. 

Anonymkode: be441...3d4

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på hva lønna er fra før. Sånn generelt synes jeg det er en veldig god idé. Penger er langt i fra det viktigste i livet. Det er mye bedre å trives, og ikke stresse.

Min jobb er ganske dårlig betalt, men jeg har null ansvar og stress i hverdagen. Akuratt slik jeg vil ha det.

Anonymkode: 0c4f7...702

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet jobb fra fylkeskommune til stat (universitetssektoren). Trodde jeg skulle gå ned i lønn basert på lønnspennet i annonsen, men fikk muntlig beskjed om at jeg kunne be om mer. Så det gjorde jeg, og endte faktisk med noe lønnsoppgang. 

Anonymkode: 1d7f5...d19

AnonymBruker
Skrevet

50 000 er ikke så mye lenger, dessverre. Jeg hadde ikke nølt et sekund. Om det var en større sum er det kanskje verdt å vurdere det, men selv da er det ikke klokkeklart.

Jeg ville ikke forsøkt å "presse" lønna opp som du sier, men hva med å bare si at du veldig gjerne har lyst å takke ja, men at det samtidig er 50K mindre enn du har i dag om de har noen mulighet til å matche det?

Anonymkode: cd890...0b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

50 000 er ikke så mye lenger, dessverre. Jeg hadde ikke nølt et sekund. Om det var en større sum er det kanskje verdt å vurdere det, men selv da er det ikke klokkeklart.

Jeg ville ikke forsøkt å "presse" lønna opp som du sier, men hva med å bare si at du veldig gjerne har lyst å takke ja, men at det samtidig er 50K mindre enn du har i dag om de har noen mulighet til å matche det?

Dette blir for snill pike og er grunnen til at mange jenter/damer ikke kommer seg opp og frem.

Ville tatt jobben, men du skal ALLTID forhandle lønn ved ny jobb. Om det så vare blir 10-20000,- så er det hel ok. Du vil aldri få tatt inn det kun ved årlige lønnsøkninger. Lykke til

Anonymkode: 5fb9b...ad0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette blir for snill pike og er grunnen til at mange jenter/damer ikke kommer seg opp og frem.

Ville tatt jobben, men du skal ALLTID forhandle lønn ved ny jobb. Om det så vare blir 10-20000,- så er det hel ok. Du vil aldri få tatt inn det kun ved årlige lønnsøkninger. Lykke til

Anonymkode: 5fb9b...ad0

Jeg er mann for øvrig ;) 

Merk at jeg mener jo at hun skal prøve å få de til å matche lønnen. Men det er sjeldent man tjener på å sette "hardt mot hardt" ved første forsøk. Derfor ville jeg lagt det frem mer saklig i starten uten å forsøke å "presse" noen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått jobb tilbud og går ned mellom 50-70.000. Går fra en psykisk slitsom jobb hvor jeg jobber mer en 100% (vaktordning osv). Nye jobben matchet omtrent min gamle lønn, men ikke vaktordning noe som er forståelig da den har jeg ikke lenger. Tenker jeg har mulighet til å skaffe meg ekstra jobb (helg) hvis nødvendig. Vil uansett jobbe mindre nå og få mer overskudd :) 

50.000 er ikke mye, gå for det tenker jeg. Er uansett mulig å be om lønnsforhandlinger ved senere anledning også. Og det er snart lønnsforhandlinger. 

Anonymkode: 493a7...dc3

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke nølt et sekund, ingen jobb er verdt å ofre sin mentale helse for.

Anonymkode: 34f3f...9c0

AnonymBruker
Skrevet

Du taper ingenting på å prøve. Samtidig vet jeg at HF er ganske vanskelige å forhandle lønn med, men enklere med andre goder som kjøretid inkl i arbeidstid, dekka videreutdanning osv. 

Anonymkode: 2424b...5f3

AnonymBruker
Skrevet

Har du råd, er det vel bare å slå seg løs? 

Anonymkode: 239a3...921

AnonymBruker
Skrevet

Du skal så klar prøve å forhandle lønn:) de har som regel litt å gå på, tror nok ofte de setter et par lønnstrinn lavere enn tenkt også bare fordi de vet at folk forhandler.

Men uansett hva utfallet blir ville jeg bytta jobb ja, har gjort det samme for å trives bedre. Jobb er en veldig stor del av livet og mye viktigere enn penger (så lenge man har et ok minimum så klart)

Anonymkode: fbaef...b6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...