AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Skrevet 5. mars 2024 https://www.oatly.com/nb-no/products/oat-drink/oat-drink-organic-1l F.eks. denne. Vil man ikke heller si at den er prosessert? Er jo ikke e-stoffer eller unaturlige ingredienser. Har barn med melkeallergi, og blir så redd for å gjøre noe "feil".. Anonymkode: 2a8d0...9d3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Skrevet 5. mars 2024 På bakgrunn av NRK sin artikkel i går om ultraprosessert mat forresten. Der var havremelk listet opp som UP, så begynte å lure på om det er noe med prosessen eller om det er ok hvis man velger en variant uten e-stoffer. Har prøvd å lese meg opp på det da jeg har skjønt at en del erstatninger for allergikere inneholder en del ymse ingredienser, men er vanskelig å bli klok på alt sammen 🙂 Anonymkode: 2a8d0...9d3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #3 Skrevet 5. mars 2024 Ja, det virker som at alt av "falsk" melk er ultraprosessert. Anonymkode: ac010...6b1 1 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. mars 2024 #4 Skrevet 5. mars 2024 Ja, alle typer "melk" som ikke er melk er ultraprosesserte. Det betyr ikke nødvendigvis at det er farlig eller usunt (redsel for ultraprosessert virker å ha blitt den nye trenden), men jeg tror ikke det er så fryktelig mye næring å hente i sånne typer "melk". Hvis du vurderer å gi det til barnet ditt, ville jeg heller droppa det.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #5 Skrevet 5. mars 2024 Anonymus Notarius skrev (18 minutter siden): Ja, alle typer "melk" som ikke er melk er ultraprosesserte. Det betyr ikke nødvendigvis at det er farlig eller usunt (redsel for ultraprosessert virker å ha blitt den nye trenden), men jeg tror ikke det er så fryktelig mye næring å hente i sånne typer "melk". Hvis du vurderer å gi det til barnet ditt, ville jeg heller droppa det. Takk for svar, vet du hvorfor det er ultraprosessert? Gir det ikke som erstatning for å drikke melk, men som erstatning for melk, f.eks. i kakao (så ikke så ofte). Anonymkode: 2a8d0...9d3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #6 Skrevet 5. mars 2024 jeg skjønner ikke at det skal være sånn, nei. For det kan hende at havremelk du kjøper i butikken er ultraprodusert fordi det inneholder konserveringsmidler, men ikke havremelk i seg selv. Du tar ukokt havregryn, har i vann, og blander i blenderen, venter 10-20 min for svelling, og ta-dah. Man har gjerne salt og søtning (sukker, honning, frukt) oppi for å gi mer smak men det er ingenting av "ultraproduksjon" i selve oppskriften. Anonymkode: 5ce71...6ed 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #7 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar, vet du hvorfor det er ultraprosessert? Gir det ikke som erstatning for å drikke melk, men som erstatning for melk, f.eks. i kakao (så ikke så ofte). Anonymkode: 2a8d0...9d3 Er nok helt i orden at det brukes i kakao, bakst, grøt, saus o.l., tror ikke du skal bekymre deg altfor mye over 1 matvare. Tenk heller på helheten i kostholdet 🙂 Anonymkode: 14725...5b1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #8 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar, vet du hvorfor det er ultraprosessert? Gir det ikke som erstatning for å drikke melk, men som erstatning for melk, f.eks. i kakao (så ikke så ofte). Anonymkode: 2a8d0...9d3 Ikke meg du spør. Tror du vil få delte meninger om denne. Det har noe å gjøre med at industrien skaper kunstige produkter for å fortrenge råvarer. Så du bestemmer jo selv hvor grensa di skal gå 😊 Ikke så lett når man ikke tåler den opprinnelige råvaren heller. Ser jo ikke ut som at den er så ille i seg selv ifølge ingredienselista. Så hvis det handler om konsistens i mat og sånn så er den sikkert ikke så dum. Men tror ikke det er så mye næring i den i forhold til å drikke. Det er ganske dyrt i forhold til at det er vann og 10% havre. Hvis du er opptatt av om den kan betegnes som ultraprosessert så kan du scanne den med Fri-for appen? Er barnet ditt glad i melk og du synes matlaging er gøy så finnes det ganske enkle oppskrifter på f.eks nøttemelk. Generelt vanskeligere å unngå UP med matallergier har jeg inntrykk av. Hvis du vil endre på noe så kanskje begynn med det dere spiser mest av 🥰 Anonymkode: 35048...e10
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #9 Skrevet 5. mars 2024 Det er svært viktig å påpeke at om du lager for eksempel havremelk eller mandelmelk selv, så er det IKKE ultraprosessert. Da er det bare prosessert, noe som selvsagt er helt ok. Prosessert mat inneholder ikke e-stoffer og en rekke tilsetningsstoffer. Lager du havremelken selv er det null stress. Og viktig å forstå definisjonen av ultraprosessert mat, og forskjellen på det vs prosessert. Anonymkode: 04a4b...87a 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #10 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): jeg skjønner ikke at det skal være sånn, nei. For det kan hende at havremelk du kjøper i butikken er ultraprodusert fordi det inneholder konserveringsmidler, men ikke havremelk i seg selv. Du tar ukokt havregryn, har i vann, og blander i blenderen, venter 10-20 min for svelling, og ta-dah. Man har gjerne salt og søtning (sukker, honning, frukt) oppi for å gi mer smak men det er ingenting av "ultraproduksjon" i selve oppskriften. Anonymkode: 5ce71...6ed Sånn som jeg har skjønt det så handler det mye om at produsenter skaper produkter som fortrenger den opprinnelige råvaren. Og gjerne utgir den for å være like sunn eller sunnere, og dermed tjener penger på å få forbrukere til å ha et dårligere kosthold. Sånn satt på spissen. Men virker som at det er litt delte meninger. Ifølge ingredienselista så er jo ikke denne så dum (bare dyr). Anonymkode: 35048...e10
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #11 Skrevet 5. mars 2024 Anonymus Notarius skrev (34 minutter siden): Ja, alle typer "melk" som ikke er melk er ultraprosesserte. Det betyr ikke nødvendigvis at det er farlig eller usunt (redsel for ultraprosessert virker å ha blitt den nye trenden), men jeg tror ikke det er så fryktelig mye næring å hente i sånne typer "melk". Hvis du vurderer å gi det til barnet ditt, ville jeg heller droppa det. Det er ikke en trend, det er viktig kunnskapsformidling og det er flott å se at folk faktisk får med seg dette. Man trenger ikke være redd for maten, men alle burde anerkjenne at dette er mat som virkelig ikke er bra for en og som kan være årsaken til mye vondt i menneskekroppen, deriblant fedme. Problemet er at mange ikke klarer å skille mellom ultraprosessert og prosessert. Prosessert mat er i utgangspunktet ikke et problem, men de lange ingredienselistene med tilsetningsstoffer og e-stoffer er problemet. Eksempelvis; her har du innholdsfortegnelsen på vestlandslefser. Det her er helt krise. Lefser i seg selv er ikke nødvendigvis sunt, men velger du hjemmelagde lefser fremfor disse, så har du gjort et sabla godt tiltak for egen helse i årene som kommer. Jeg kjøpte vestlandslefser i dag og det er første gang jeg har sett på ingredienselisten. Her har du ingrediensene på EKTE KOKT skinke. Bit deg merke i EKTE. Det er hele 7 (!) E-stoffer i EKTE kokt skinke. Et av stoffene er E250, les og lær. Kunnskapen om ultraprosessert mat er kjempe viktig og ikke minst utrolig interessant. Jeg er en av de som har et kosthold som består av MYE ultraprosessert mat. Jeg spiser det ikke med like god samvittighet lenger, men jeg lærer fortsatt og håper at jeg kan ta gode grep i fremtiden. Anonymkode: 04a4b...87a 5
aksase Skrevet 5. mars 2024 #12 Skrevet 5. mars 2024 (endret) Den enkle definisjonen på ultraprosessert er når produktet er så mye endret fra det opprinnelige at det ikke lenger lar seg gjøre å se hva det er laget av. Hvis du heller opp litt havremelk i et glass, vil det være umulig å se at dette er laget av havrekorn, og dermed er det ultraprosessert. Altså, hvis du har en matvare som du ikke kan se hva er uten å lese innholdsfortegnelsen, da er den ultraprosessert. Dette er litt forenklet. En mer nyansert forklaring finner du her: https://snl.no/ultraprosessert_mat Endret 5. mars 2024 av aksase 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #13 Skrevet 5. mars 2024 Bildet er litt større enn bare tilsetningsstoffer. Les gjerne hva jeg skriver i den andre tråden hvis noen er interessert. Hvis du kun er interessert i UP på grunn av egen eller dine barns helse så er nok denne isolert sett innafor. Så lenge du ikke tror at du drikker masse næringsstoffer og da dropper andre ting 😊 Anonymkode: 35048...e10
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #14 Skrevet 5. mars 2024 Anonymus Notarius skrev (52 minutter siden): Ja, alle typer "melk" som ikke er melk er ultraprosesserte. Det betyr ikke nødvendigvis at det er farlig eller usunt (redsel for ultraprosessert virker å ha blitt den nye trenden), men jeg tror ikke det er så fryktelig mye næring å hente i sånne typer "melk". Hvis du vurderer å gi det til barnet ditt, ville jeg heller droppa det. Nå baserer man ikke hele næringsbehovet på melk fra kyr. Her i huset spiser vi plantebasert og ungene får i seg alt det de trenger. Anonymkode: e8a84...7cf
exictence Skrevet 5. mars 2024 #15 Skrevet 5. mars 2024 Jeg vet ikke, men tror det. Det er veldig enkelt å lage havremel selv, så det gjør jeg https://meny.no/oppskrifter/drikke/kalde-drikker/hjemmelaget-havremelk/ Jeg lager kanskje ca 1 gang i uken eller sjeldnere
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #16 Skrevet 5. mars 2024 10 minutter siden, aksase said: Den enkle definisjonen på ultraprosessert er når produktet er så mye endret fra det opprinnelige at det ikke lenger lar seg gjøre å se hva det er laget av. Hvis du heller opp litt havremelk i et glass, vil det være umulig å se at dette er laget av havrekorn, og dermed er det ultraprosessert. Altså, hvis du har en matvare som du ikke kan se hva er uten å lese innholdsfortegnelsen, da er den ultraprosessert. Nei, beklager, dette blir svært unøyaktig beskrivelse. Mye hvis ikke alt av produsert mat er også så pass endret i form at du ikke helt ser hva det er laget av. Havremelk er havre+vann, blandet sammen, svellet, kanskje silet. Ikke mer enn det. Det er ikke engang varmebehandling involvert, og derfor er graden av prosessering er f.eks lavere enn syltetøy eller tomatpaste/tomatsaus. Du tar tomater, koker de opp, tar av skinner, moser de og koker lengre - der fikk du tomatpaste. Du kan definitt ikke se at det var opprinnelig tomater, men det er ikke ultraprodusert mat for det, bare for å gi deg et eksempel. ultraprodusert er når det er enten brukt industrielle behandlingsmetoder - slik som koke ved veldig høyt temperatur og under trykk, og det har brukt ingredienser som ikke er spiselig i sin "naturlig" form. Slik som diverse syrer, fargestoffer, smakstoffer utvinnet fra treverk, osv. Anonymkode: 5ce71...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #17 Skrevet 5. mars 2024 aksase skrev (19 minutter siden): Den enkle definisjonen på ultraprosessert er når produktet er så mye endret fra det opprinnelige at det ikke lenger lar seg gjøre å se hva det er laget av. Hvis du heller opp litt havremelk i et glass, vil det være umulig å se at dette er laget av havrekorn, og dermed er det ultraprosessert. Altså, hvis du har en matvare som du ikke kan se hva er uten å lese innholdsfortegnelsen, da er den ultraprosessert. Dette er litt forenklet. En mer nyansert forklaring finner du her: https://snl.no/ultraprosessert_mat Nei det er ikke en definisjon. Når jeg lager havremelk her hjemme så er ikke den Ultra-prosesser nei. Anonymkode: e8a84...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #18 Skrevet 5. mars 2024 Hvis du finner en havre som ammer, så hadde jeg aldri rørt den melka. HavreDRIKK er usunt. Ikke bare på grunn av at det vanligvis er ultraprosessert, men også på grunn av hva det er basert på. Jeg rører ikke korn eller belgfrukter av helseårsaker. De er fulle av antinæringsstoffer som stjener næring fra sunne matvarer. Anonymkode: 4a394...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #19 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du finner en havre som ammer, så hadde jeg aldri rørt den melka. HavreDRIKK er usunt. Ikke bare på grunn av at det vanligvis er ultraprosessert, men også på grunn av hva det er basert på. Jeg rører ikke korn eller belgfrukter av helseårsaker. De er fulle av antinæringsstoffer som stjener næring fra sunne matvarer. Anonymkode: 4a394...fbb Hva med kokosmelk, rett fra nøtta? Anonymkode: 40b8f...b06
Zwish Skrevet 5. mars 2024 #20 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei det er ikke en definisjon. Når jeg lager havremelk her hjemme så er ikke den Ultra-prosesser nei. Anonymkode: e8a84...7cf Det er faktisk definisjon, mer eller mindre. Så et program som snakket om at det var behov for underkategorier- nettopp fordi kategorien ultraprosessert blir veldig vid og favner mye- fra usunne/skadelige matvarer til matvarer som egentlig er uproblematiske. Derfor syns jeg også det ukritiske «ultraprosessert» hysteriet blir litt rart- lurt å tenke litt selv- ting man vet er veldig bearbeidet og ser på varedeklarasjonen har masse estoffer bør man kanskje minimere- men er det noe man tilnærmet kunne ha laget selv på kjøkkenet trenger man ikke nødvendigvis være så redd for bare fordi det klassifiseres som ultraprosessert. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå