AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #1 Skrevet 5. mars 2024 Inspirert av at det har vært noen tråder om narkotikabruk i sameier her i kveld: Ble sittende og diskutere med eksen. Han går i rusbehandling nå, prøver å slutte med alkohol og rus. Så langt har hjelpen straffet seg mer enn den har vært til hjelp, og etter disse trådene vi så har han blitt redd for ytterligere problemer. Det vi lurer på er: Kan han bli tatt for å ta rusmidler inne i sin egen bolig? Hvordan går det evt. til? Kan noen ringe politiet, og kan de da dukke opp? Kan de bare gå inn til han og "straffe" han hvis han da har tatt noen form for rusmidler? Må han isåfall slippe de inn? Kan det få konsekvenser at han f. eks. bare sitter rolig hjemme og tar et rusmiddel mens han ser tv? Hva kan evt. utløse at de isåfall dukker opp? Jeg skjønner at han sikkert i teorien skulle kunne bli tatt, men er det reell fare for det? Har noen eventuelle eksempler på hva som eventuelt kan skje, og hvordan? Hva skal han gjøre hvis det skjer? Bør han bekymre seg for at politiet kan dukke opp, liksom "ut av det blå" og straffe han for det? Haha, skjønner hvis vi spør dumt/om det høres rart ut, men jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt noe særlig på dette da jeg selv ikke har noen befatning med rus, og igrunn har hatt lite befatning med slikt gjennom livet. Det kom ikke frem før vi hadde vært sammen en stund at han hadde slitt med alkohol og rus før vi ble sammen (han drakk ikke/tok rusmidler de første månedene vi var sammen heller/han klarte å slutte når han traff meg/å bli forelsket fungerte tydeligvis som distraksjon en stund). Jeg har jo da gjort det slutt, blant annet pga rus- og alkoholproblemene, men også pga "følgeproblemer" som f. eks. at han kan være voldelig, veldig ustabil, ha voldsomme humørsvingninger, være veldig slem til tider osv, men vi er venner/oppfører oss vel på mange måter som kjærester enda. Å bo sammen fungerte ikke/ble for mye, og jeg var/er også redd for at jeg skal kunne få noen problemer som følge av hans rusbruk/problemer. Kunne jeg f. eks. fått problemer/blitt straffet om han f. eks. hadde sniffet kokain, røykt hasj eller heroin i min leilighet uten at jeg visste det? (Jeg vet ikke om jeg kan, men jeg har fryktet det og tenker vel at det er best at vi forblir ekser/ikke flytter sammen igjen. Når det gjelder fremtiden er jeg usikker, det er vanskelig å svare på hvis han eventuelt skulle bli "frisk" og rusfri, men jeg tror det kan bli vanskelig å se en fremtid med han etter alt som har vært, alt som har skjedd og alt han har gjort. Men, jeg er like fullt nysgjerrig på disse spørsmålene da, særlig ettersom vi enda omgås). Med alt dette sagt: Han er som sagt i behandling, og ønsker å slutte med både alkohol og rus. Det støtter jeg han helt og fullt i, selvfølgelig. Så langt har han blitt litt negativt "overrasket" over hvor mye negativt det har kommet ut av det, tross at han selv gikk til fastlegen, fortalte om problemene og ba om hjelp... Det har fått en del kjipe konsekvenser for han, som han kanskje ikke helt så for seg. Jeg kan vel til en viss grad forstå han, at han tenkte det skulle være noe "positivt" i å selv be om hjelp og å ville slutte. Jeg visste vel litt mer enn han gjorde, men ville ikke skremme han fra å be om hjelp heller ettersom han helt klart trenger det. Jeg må likevel innrømme at jeg også har blitt skuffet, i en eller annen grad, over hvordan det har utspilt seg da. Jeg forstår i hvert fall nå hvorfor mange har rusproblemer, ikke ønsker hjelp, ikke tør å søke hjelp, ikke klarer å slutte tross at de har forsøkt å få hjelp, ikke klarer å slutte tross at de får "hjelp", at mange med den type problemer har mange dårlige erfaringer og jeg kan til og med forstå at det for noen kanskje gjør vondt verre at man søkte hjelp. Dessverre har det i min eks sitt tilfelle ført til mer vondt enn godt, og både alkohol- og rusproblemene har vel strengt talt økt på siden han ba om hjelp. Han har f. eks. i flere tilfeller fått tilbakefall/økte problemer når han gang på gang har møtt nye og nye negative konsekvenser, nederlag og opplevd negative følger av denne angivelige "hjelpen". Jeg skriver "hjelpen", for helt ærlig har han jo ikke fått særlig til hjelp. Altså, behandleren hans er skiftet ut 4 ganger på et halvt år, det har vært mye utsettelser og flytting av avtaler, og utenom de negative konsekvensene er jo det eneste han får som minner om hjelp at han går til samtaler her og der, men som sagt da til stadig nye behandlere og stadig blir timene utsatt. Ifølge han selv har samtalene for det meste bare bestått av "selvfølgeligheter" han selv klarer å tenke seg til. Ja, det ble med litt fortvilelse over hjelpen også i samme slengen... Om noen tilfeldigvis skulle ha noen gode råd/tips er vi selvfølgelig takknemlige for eventuelle innspill også. Det vi har tenkt litt på er om han kanskje på et tidspunkt må vurdere å legge seg inn noe sted for å få mer omfattende hjelp... Om det er mulig da? Hva skal evt. til? Hvordan går man frem? Må man betale det selv? Han har i grunn ikke fått noe særlig info annet at når han opprinnelig ba om hjelp sa han vel til legen noe a la at ifht. jobb har han ikke mulighet til å legge seg inn noe sted, så om det eventuelt fantes noe hjelp han kunne få som ikke medførte å legge seg inn noe sted over tid. Så, om det evt. er en mulighet vet vi i grunn ikke noe om det, men man har jo hørt sånn... At kanskje det skal kunne være mulig? Er det det? Noen som vet? All info mottas evt. med takk! Per idag er det fortsatt en utfordring med jobb hvis han eventuelt skulle legge seg inn, jeg vet ikke hvordan sånt gjøres... Kan man være sykemeldt og legge seg inn for hjelp til slikt? Eller hvordan er det? Haha, det fremgår nok at vi er ganske grønne på feltet... Beklager om vi spør dumt!! Ja, huff, det ble litt rot dette, mange spørsmål og om litt av hvert. Forventer selvfølgelig ikke at noen skal ha svar på alt, men vi lurer nå på alt forskjellig som står her, så vi blir glade for og takker for all eventuell hjelp/alle mulige tips noen evt. måtte ha! På forhånd takk isåfall! Anonymkode: 67015...9d1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #2 Skrevet 5. mars 2024 Nei, slapp av. Ihvertfall hvis dere bor i Oslo. Anonymkode: 40731...ef9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #3 Skrevet 5. mars 2024 Han kan absolutt risikere å få politiet på døra ja. Det har mye med hvem han kjøper i fra. Disse kan være folk fra et større nettverk politiet førsøker å få oversikt over. Også du kan bli tatt inn og du kan risikere glattcelle for natta. Mer straff får du antagelig ikke. Dette skjer fordi politiet spaner. Han, og du, kan bli spanet på. Og det er jeg helt sikker på at han vet. Jeg svarer ut fra egne erfaringer. Jeg er godt voksen og bor i by. Flere venner og bekjente har blitt tatt inn på bakgrunn av spaning. Ei bekjent av meg som var høygravid ble tatt inn og måtte være natten over på glattcelle. Fordi typen brukte dop. Om dere blir hentet inn er politiet stort sett greie, om dere oppfører dere skikkelig og samarbeider. Men husk at å lefle med lovbrudd og kriminalitet kan få store følger for dere. Med narkokjøp følger ofte vold og noen ganger drap. Nettverka han handler fra følger andre lover og regler enn den norske stat. Resten av spørsmålene dine hører til under "helse". Spør der og ikke skriv så langt. Har du behov for å lette hjertet, spør under "kjærlighet og samliv". Anonymkode: 06662...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #4 Skrevet 5. mars 2024 Å hjelpe meg! Glattcelle??! Jeg?! Hvorfor det? 😮 Jeg er alvorlig syk, og har også hund, så det ville jo passet ekstremt dårlig. Men du mener jeg kan få det pga HAN tar rusmidler?! Altså, det er jo isåfall forferdelig... F. eks. han, og mange rusmisbrukere/alkoholikere osv har jo allerede veldig kjipe livssituasjoner, mangel på pårørende/nettverk/venner, og om den lille støtten de har (sånn som min eks f. eks. har jo kun meg, og man vet jo at ensomhet er en stor faktor ifht. avhengighet) skal måtte holde seg unna for å ikke risikere slike ting selv så er det jo faktisk veldig trist... Igjen, ikke rart det er vanskelig å komme seg ut av rusmisbruk da.......... Så kjipt!! Det var leit. Jeg vet ikke om jeg kan risikere det ifht. helsen min og slikt, og jeg har ikke noen som kan passe hunden min heller om jeg plutselig skal kunne havne på glattcelle... Men, det er jo en forferdelig tanke om jeg skal måtte ta enda mer avstand fra han når han heller ikke har noen andre i det hele tatt. Hmm... Såpass. Jeg trodde ikke de kunne spane i tilfeller som hans faktisk. Jeg trodde det var mer sånn for å ta "større fisker" eller hva jeg skal si. Jeg er sikkert naiv, og har også bare altfor lite erfaring/peiling på temaet. Jeg har holdt avstand til alt som har med rus å gjøre hele livet egentlig. Oi, det er jo forferdelig! Det bidrar jo til å liksom "fremmedgjøre" rusmisbrukere enda mer... Huff, dette med min eks, og nå dette også, har virkelig åpnet øynene mine ifht. rusmisbrukere, fordommer, problemer de støter på osv. Det er jo en syklus som er ekstremt vanskelig å komme ut av, og i større og større grad har jeg jo skjønt at systemet virkelig heller ikke gjør det noe som helst enklere, snarere tvert imot. Huff. Jeg skjønner selvfølgelig at de må ta dealere og gjøre ting for å bekjempe kriminalitet/dopsalg og alt det der, altså virkelig, skjønner at det er et massivt problem de må kjempe mot, men det er bare så synd at det skal være så vanskelig å komme ut av, særlig mtp. at det faktisk er så mange som i forskjellig grad har rusproblemer, i veldig varierende grad. Det virker også veldig tilfeldig og egentlig litt "urettferdig" hvem som ender opp med å få masse problemer, og hvem som kan slippe unna i stor grad/hele livet f. eks. Nei, uff, så deprimerende altså. Men igjen, jeg mener selvfølgelig ikke å forsvare noe av det dumme med rus og alt rundt altså, det er jo en grusom "industri", men bare så synd at det kan ramme individer som allerede er så utrolig sårbare og ofte har helt jævlige livshistorier/erfaringer som har ført de på den "stien" de er liksom. Om noen skjønner hva jeg mener. Hmm. Ja, nei, skulle jo egentlig bare spørre om det første. Så ballet det bare på seg. Haha. Men ja, du har nok sikkert et poeng, burde endret kategori etter "utskeielsen", men jeg vet ikke... Jeg får se om jeg skal spørre mer etterhvert. Ble egentlig helt mørkredd, nå frykter jeg jo at jeg kan ha skaffet han problemer ved å bare skrive dette. Det bryter faktisk med inntrykket mitt så langt. Han har jo som nevnt fått en del problemer i forbindelse med at han har oppsøkt hjelp, men han har også sluppet unna veldig mye problemer. Han har f. eks. vært så dritings at han har bedt politiet holde en pose med kokain for han når han skulle blåse i alkometer...... Og de sa ikke noe på det... Han har også kastet poser med kokain rett foran ansiktet på politiet sånn at de har sett det når de har rykket ut til partnervold før. Han har også blitt stoppet i firmabil med promille og slapp unna. De vet jo at han har alkohol og rusproblemer, og også at han har utsatt meg for mye grov vold, overgrep, banket meg opp, rasert leiligheter jeg har bodd i, stalket meg, brutt besøksforbud ekstremt mange ganger osv, men han har ikke fått noen konsekvenser av noe av det annet enn besøksforbudet. Det er jo en helt annen historie igjen, men nå var det jo mest at poenget er at de vet at han har både alvorlige alkoholproblemer, han har slått ut på både høy promille, kokain, heroin, mdma og forskjellig. Han ble kastet ut av en konsert allerede som 15-åring pga rus og vold. Han henger også i et miljø der noen av de involverte er kjente kriminelle (altså offentlige kjent/kjendis og kriminell), der "alle" andre har vært inn og ut av fengsel, mange av de er tatt for vold flere ganger, rus flere ganger osv... F. eks. er det mange av de som ikke kan reise til USA, men min eks har vært der flere ganger, så åpenbart har han ikke hatt noe på rullebladet tidligere. Vet ikke om han engang har fått noe på rulleblad etter all vold og alt faenskap som har vært ifbm. med meg, eller eksen hans for den del (stakkars jente, hun endte på lukket avdeling, psykotisk, etter all mishandling, rus og faenskap han utsatte henne for også. Hun begynte riktignok å røyke hasj selv, og det kan jeg egentlig forstå hvis han har vært noenlunde mot henne som han har vært mot meg... Altså for å holde ut....). Hm. Ja. Han har aldri tilbrakt en natt på glattcelle, selvom jeg ville tenkt at det er over 1000 episoder hvor det hadde vært helt på sin plass/naturlig. Vet om folk som har havnet på glattcelle av langt mindre. Men der kommer vel også det med den urettferdigheten inn. Han har jo vært så ruset når de har rykket ut til vold at det var vel 16. gang de forkynte besøksforbudet før han faktisk oppfattet at han var ilagt det (var så ruset når de sa det at han enten ikke forstod det der og da, eller ikke husket det når han "klarnet" til igjen... I den grad han i det hele tatt har rukket å "klarne" til... Det er ikke alltid han er "edru" på en stund....). Hmm. Beklager langt. Fikk mange tanker nå. Ble veldig redd også. Føler meg litt egoistisk da. Føler samtidig ikke jeg kan forlate han. Og hittil er jo min erfaring helt tvert imot, at selv så mye grovt han har utsatt meg for (inkludert drapsforsøk, politiet har sagt flere ganger at de har trodd de har kommet til åsteder pga hvor ille ting har sett ut, grove overgrep og episoder, grov vold, fæle ting som har skjedd, alvorlige forbrytelser og ting som har skjedd)... Han har også tidligere dyrket hasj hjemme. Han levde av inntekten fra det... Mens han leide midt i byen og var storforbruker selv også. Han har også solgt litt utenom det før tror jeg. Men etter han traff meg har det vært verst med alkoholen, også har det vært rusmidler i perioder (han er begrenset av dårlig økonomi, så det er vel mest forklaringen på hvorfor han ikke får kjøpt mer dop). Han bedrev utpressing mot meg en periode da, men det var samme periode som jeg prøvde alt for å holde meg unna han/holde han unna meg, så vet ikke alt om hva han kjøpte da eller hvem fra og sånn. Han er vel ikke akkurat den som får kriminelle nettverk til å gå rundt med forbruket sitt, nå går han jo på urinprøver da (har riktignok slått ut på noe et par ganger). Jeg håper han bare får styr på tingene. Det hadde jo vært det aller beste. Kanskje han kan forstå litt mer av alvoret når han får se det som står her. Vet egentlig ikke han heller er klar over konsekvensene det kan få..... Anonymkode: 67015...9d1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #5 Skrevet 5. mars 2024 For ordens skyld: "Men husk at å lefle med lovbrudd og kriminalitet kan få store følger for dere. Med narkokjøp følger ofte vold og noen ganger drap." Er det lovbrudd å være "venner" med en eks som har alkohol, og tidvis rusproblemer (mest hasj og kokain, men som sagt i veldig liten skala så lenge han har kjent meg, og som sagt nå går han på urinprøver)? Siden du skriver "dere"? Kan det få følger for meg? Jeg har jo ikke gjort noe kriminelt eller brutt noen lov? Eller er det å bryte loven å omgås litt med en eks som har sånne problemer? Ser han kanskje 30 min til maks 4 timer daglig nå for tiden. Er det lovbrudd?? Fikk litt panikk bare. Og vold og drap?? Kan jeg bli utsatt for det av å være eksen hans? Nei?..? Er ikke det mest hvis man har mye gjeld eller noe slikt? Han har aldri blitt utsatt for vold eller noe slikt. Hvis han har kjøpt noe tror jeg han har kjøpt av noen han kjenner/er venner med kanskje. Skal ikke si det for sikkert, men det er jo folk han vet hvordan han skal få tak i virker det som. Jeg vet ikke, som sagt prøver jeg jo å holde avstand, og jeg har jo den tiden vi var sammen ikke visst om det/slo jo opp så fort jeg fant ut. Syns det er veldig sykt hvis jeg skulle kunne fått konsekvenser av det... Men det kan jo være, jeg vet ikke, men syns bare det er sykt da jeg har vært veldig lovlydig, ordentlig, aldri drevet med noe kriminelt eller ulovlig selv, vært veldig streng og nøye på det.. Anonymkode: 67015...9d1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #6 Skrevet 5. mars 2024 Desverre har jeg ikke kapasitet til å lese alt du skriver. Politiet har et lovverk å håndheve. Det blir innført store mengder narkotika til Norge. Politiets jobb er å sørge for å stoppe mest mulig av dette. Du og din venn kan bli tatt inn for at politiet mener dere har informasjon som kan brukes for å få tatt disse. Dere må muligens sitte på glattcelle mens dere venter på svar på urinprøvene som blir tatt av dere og kanskje også blodprøver om slike blir tatt. Det kan være at de også ønsker å ransake hjemmet ditt. Så dere må oppbevares et sted. Og det er glattcella. Det er en madrass og en do der. Du får vann og tilsyn. Det kan være tøft for hodet, men for andre går det helt greit. Jeg har sittet der selv (politisk demonstrasjon), og det er ikke noe du ska ta lett på. Det gikk bra for meg, men andre kan bli svært trigget. Politiet bryr seg ikke om dere. Hvis du blir tatt inn sørger politiet for at du får med deg medisiner og de sørger for at bikkja di blir tatt vare på. Du overlever. Det går nok helt fint. Men nå vet du hva som kan skje. Lykke til. Anonymkode: 06662...0d9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #7 Skrevet 5. mars 2024 Wow. Dette er jo virkelig skremmende. Jeg føler jeg har gjort alt "rett"/"etter boken" her. Slo opp straks jeg fant ut, holdt avstand, anmeldte, fikk besøksforbud, skjult adresse osv. Etter så mye innsats fra han, desperasjon, ensomhet, forsøk på bedring, søkt hjelp, oppsøkt behandling, kuttet så enormt ned på forbruk, sluttet med rusmidler og så videre, så har jeg jo gitt å være "omgangsvenner"/et minimum av støtte for han en sjanse, spesielt fordi han ikke har noen andre, og fordi støtte ER viktig i behandling av avhengighetsproblematikk. Jeg syns det er forferdelig å tenke på at det kan få slike konsekvenser for meg. Det er en ting jeg ikke tør å nevne her pga det vil bli så gjenkjennelig da, men som gjør at jeg virkelig må tenke nøye gjennom om jeg kan risikere dette da. Men det er jo ufattelig trist. Jeg elsker han jo også, om enn det mest kanskje skyldes traumebånd, omsorg/omtanke, empati og sånn mer enn "sunn elsking"...... Jeg kan jo liksom ikke forlate han heller. Men syns, altså for meg iallefall, at det er veldig grovt at jeg kan bli utsatt for noen form for problemer eller bli innblandet i noe med politi osv. Dette rister min verden noe alvorlig. Med det sagt: Jeg skjønner jo at det sannsynligvis ikke vil skje, men en ting er jo vår situasjon, jeg kjenner jo også veldig for veldig mange andre nå som jeg har fått vite dette. Har så mange tanker og følelser om dette. Misforstå meg rett: Jeg forstår jo til en viss grad politiet også, og at de må jobbe for å bekjempe det bakenforliggende problemet og alt det. Det er jeg selvfølgelig all for. Men... Jeg kommer sikkert over det/roer meg når jeg får justert meg litt. Syns bare det er overraskende og skremmende. Er selvfølgelig redd for å få alle former for problemer som følge av dette nå. Jeg har tenkt at det er positivt at jeg støtter han, tenkt at jeg er til hjelp for han, jeg har skrevet avtaler med psykolog han hadde, vært med til fastlege hver gang, hjulpet han med mye forskjellig..... altså, egentlig bra jeg ikke visste dette før, for da hadde jeg jo antakelig ikke turt det og gud hjelpe meg hvordan det hadde gått om jeg hadde latt vær å hjelpe han fra begynnelsen (som er en ganske stor fare for hvis jeg hadde fått vite dette når ting var som nevnt over). Sånn sett er jeg glad jeg har vært naiv og ikke visst om denne risikoen. Akkurat nå føler jeg mest for å bli politiker eller noe. Haha. Men jeg roer meg nok ned snart. Jeg forstår jo det altså. Men jeg har "conflicting feelings", det har jeg. Det må jeg tilstå. Det er litt mye å ta inn bare. Jeg føler liksom jeg har gått så langt i å være lovlydig, ta avstand til alt av kriminalitet... Jeg vokste opp i et ganske røft miljø, og har gjort noen ganske drastiske valg tidligere for å unngå å havne i dårlige miljøer/gjøre et poeng av å ta standpunkt og slikt... Jeg har til og med blitt forsøkt knivstukket som følge av et slikt type valg. Jeg har ofret venner jeg virkelig er glad i og bryr meg om. Sånn sett hadde det jo vært utrolig kjipt om dette skulle få noen følger for meg i dag. Samtidig er det kanskje verdt å stå den ut med han, om jeg kan være til hjelp videre i prosessen også. Å forlate han nå føles liksom ikke aktuelt heller. Jeg får iallefall krysse fingrene for at det ikke blir noe trøbbel. Det positive er at han er på bedringens vei, og at det er alkohol han sliter med nå (minus de urinprøvene jeg nevnte, men han har lovet at det ikke skal gjenta seg). Så jeg får aller mest håpe at det bare ikke blir aktuelt med noen problemer av denne typen. Anonymkode: 67015...9d1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #8 Skrevet 5. mars 2024 (Og ja, jeg forstår at jeg sikkert virker kjempe-overdramatisk. Er mest bare satt ut!) Anonymkode: 67015...9d1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #9 Skrevet 5. mars 2024 Du kan ikke si at det mest sannsynlig ikke kan skje. Det er ganske sannsynlig at du vil få problemer på et eller annet tidspunkt. Du kan få problemer med politiet. Du kan få problemer med de som selger han narkotika. Du kaller det venner, men de er langere. Disse kjøper større partier dop fra noen over de. Det er slik denne økonomien fungerer. Din venn er nederst i et hierarki der kartellene i sør-amerika er øverst. Disse "vennene" kan også dyrke selv. I en kjeller, fjøs eller i et lukket rom i huset disse bor i. Politiet er interessert i å få slutt på slik produksjon. Det er enkelt å gå etter deg for politiet. Du er naiv og har lite kunnskap. Du vil kunne gi de informasjon om fra hvem han handler fra. Narkotika selges og kjøpes i en økonomi med helt andre regler enn den hvite økonomien. Det handles det med våpen, kroppsdeler, mennesker - det vil si at f.eks små barn blir solgt til misbruk - terror, leiemord og mye annet fælt. Siden alt dette er så fryktelig kan ikke politiet tenke på at din venn er sårbar og at du er syk og at du har en hund. Politiet er ikke ute etter å gjøre livet surt for deg, men å gjøre litt for at livet ikke skal bli grusomt for sårbare mennesker. Som barn, kvinner, flyktninger og så videre. Så slik er det. Det er ganske dramatisk. Folk med rusproblemer kan være fine folk med mange gode kvaliteter. Men for deg som rusfri bør du holde deg langt unna. Det er mitt råd til deg. Anonymkode: 06662...0d9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #10 Skrevet 5. mars 2024 Politiet må ha ransakelseordre for å komme inn i leiligheten, så de kan ikke bare dukke opp nei, ganske strenge regler for sånt. Med mindre man selger, eller kjøper av veldig tvilsomme folk, så er sjansen for det liten. Har selv røyket cannabis i 24 år, og aldri hatt noe problem med politiet, bortsett fra en gang, men det var offentlig, men politiet ba meg bare kaste den og gå videre Anonymkode: 43392...0e1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #11 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan ikke si at det mest sannsynlig ikke kan skje. Det er ganske sannsynlig at du vil få problemer på et eller annet tidspunkt. Du kan få problemer med politiet. Du kan få problemer med de som selger han narkotika. Du kaller det venner, men de er langere. Disse kjøper større partier dop fra noen over de. Det er slik denne økonomien fungerer. Din venn er nederst i et hierarki der kartellene i sør-amerika er øverst. Disse "vennene" kan også dyrke selv. I en kjeller, fjøs eller i et lukket rom i huset disse bor i. Politiet er interessert i å få slutt på slik produksjon. Det er enkelt å gå etter deg for politiet. Du er naiv og har lite kunnskap. Du vil kunne gi de informasjon om fra hvem han handler fra. Narkotika selges og kjøpes i en økonomi med helt andre regler enn den hvite økonomien. Det handles det med våpen, kroppsdeler, mennesker - det vil si at f.eks små barn blir solgt til misbruk - terror, leiemord og mye annet fælt. Siden alt dette er så fryktelig kan ikke politiet tenke på at din venn er sårbar og at du er syk og at du har en hund. Politiet er ikke ute etter å gjøre livet surt for deg, men å gjøre litt for at livet ikke skal bli grusomt for sårbare mennesker. Som barn, kvinner, flyktninger og så videre. Så slik er det. Det er ganske dramatisk. Folk med rusproblemer kan være fine folk med mange gode kvaliteter. Men for deg som rusfri bør du holde deg langt unna. Det er mitt råd til deg. Anonymkode: 06662...0d9 Nå tenkte jeg ettersom han per i dag ikke tar rusmidler. Kan han få problemer nå av at han har tatt det tidligere? Og ikke minst: Kan jeg? Hvordan skal jeg kunne få problemer med de som har solgt han tidligere evt? Det er IKKE mine venner, men utifra det lille jeg vet (som er veldig lite) tror jeg det er folk han kjenner i en eller annen grad/er venner av han (altså at han ikke kjøper av fremmede på gaten, gjennom apper eller sånne ting mente jeg, men som sagt har jeg holdt avstand så jeg vet ikke 100% sikkert). Nei, jeg kan ikke gi politiet noen som helst informasjon om what so ever. Jeg vet ikke en gang hvordan rusmidler ser ut, annet enn det han har sagt (som for alt jeg vet kan være løgn). Når han ga den posen med kokain til politiet når han skulle blåse vet jeg jo ikke engang sikkert om det er sånn kokain ser ut, men det var det han sa at det var. Det er så lite jeg vet. Så jeg har jo absolutt ingenting relevant å komme med overfor politiet. Jeg har jo fortsatt også et aktivt besøksforbud mot fyren, og de vet jo hvordan han har vært mot meg. Syns det er veldig rart og ubehagelig hvis de skulle gå etter meg. Og ikke minst syns jeg det er rart hvis de gjør det NÅ, lenge etterpå, og ikke DA. Også fordi han ikke tar rusmidler nå, men gjorde det da. Og da trodde jeg jo det skulle bli noe. Hvis det skulle blitt det, er det ikke rart at de ikke isåfall tok tak i det da? Nei, selvfølgelig, det er jo som jeg sier at det forstår jeg jo også. Men ja, klart jeg er naiv/jeg har jo heller ikke hatt noen forutsetninger (eller ønske om/interesse av, for den del) å involvere meg med noe av dette i det hele tatt. Jeg slo opp straks jeg fikk vite det, og siden startet et helvete med stalking, trusler, terrorisering, vold, overgrep, drapsforsøk, kidnapping, frihetsberøvelse, okkupasjon, hærverk, flytting til skjulte adresser, besøksforbud, kontaktforbud, voldsalarm og STYR (kort oppsummert). Per i dag har han altså et alkoholproblem, men han har tidvis tidligere brukt ulike rusmidler. Jeg har ikke tenkt på han som f. eks. "narkoman" eller "rusmisbruker" (men alkoholiker ja) ettersom han ikke har vært avhengig av rusmidler (isåfall kun hasj, i den grad man kan være avhengig av det/det er det eneste han har brukt daglig, men ikke så lenge jeg har vært involvert med han da). Han løy jo mye i starten, men jeg gjorde jo "alt rett" så fort jeg fikk det minste å vite om noe. Jeg bare syns det er urettferdig om dette skulle gå utover meg på noen måte, spesielt etter det helvetet han har utsatt meg for også, og hvor innihelvetes mye jeg har måttet ofre, forsake og alt jeg har tapt, alt hva det har kostet og alt det koster meg fortsatt. Sånn i realiteter har det gått tapt over 3 millioner kroner, det har kostet meg både min fysisk og psykisk helse, jobben min, venner, familie, nettverk, jeg har (flere) varige mèn etter vold, er alvorlig traumatisert, har kompleks PTSD og ja, mengder av andre konsekvenser har det også fått (litt redd for å gjøre dette gjenkjennelig, får jo naturligvis noia av hele dette greiene). Men ja, for å oppsummere: Selvfølgelig forstår jeg at politiet må gjøre det de kan for å bekjempe kriminalitet og alt det der, men jeg syns det er rart hvis de ikke tok tak i det mens det pågikk, men skulle liksom ta tak i det nå i ettertid og jeg syns det er rart hvis jeg skulle lide enda mer konsekvenser, særlig siden politiet har vært tilskuere på første rad ifht hvilket helvete jeg har gjennomlidd pga han, de vet akkurat hvilke innsatser jeg har gjort for å få han ut av livet mitt (inkludert at jeg bor på skjult adresse, har bodd lange perioder "under jorden"/på flukt fra han i svært ugunstige forhold samt. på krisesenter f. eks. for å nevne noe) og alt hva det er. Men aller mest rart er det jo også fordi det ville vært mer logisk/lurere av de at om de skulle sjekke om jeg hadde informasjon så hadde det jo vært mer logisk/aktuelt å gjøre det mens alt dette pågikk som verst, og hadde jeg hatt informasjon hadde jeg jo gitt den for jeg gjorde som sagt alt for å få han ut av livet mitt. Jeg ØNSKET jo at han skulle få problemer/bli tatt for noe, nettopp for å få han ut av livet mitt, sant... ...Så det hadde jo vært høyst aktuelt DA. Men jeg forstår ikke at det skulle gi noen mening NÅ. Men igjen, dere ser jo hvor strippet jeg er for kunnskap om dette, så jeg kan selvsagt ta feil. Og jeg kommer sikkert til å gråte som en liten, ussel baby, om jeg blir innblandet i noe eller får enda mer problemer pga han. I all min prakt. Og dessverre har jeg jo absolutt ikke noe nyttig å gi til de. Om jeg hadde hadde jeg jo formelig spurtet til stasjonen og gledelig fortalt de det, for det hadde jo helt klart vært utrolig mye mer gunstig for meg om han ble dømt for NOE. Altså, om det er vold eller dop, samme det, så lenge jeg hadde fått han ut av livet mitt ville det jo vært det beste sånn sett. Men jeg har ikke noe informasjon, og det er jo også helt bevisst fra hans side, for jeg ringte faktisk politiet første gang han kvelte meg i svime (fordi jeg kom rett ut av et voldelig forhold/veldig langt forhold med veldig grov mishandling rett før jeg traff han her, og min toleranse var passert alle grenser for lengst, og jeg tenkte bare at "dette går ikke en gang til". Så det er blant tingene jeg mener med at jeg virkelig har gjort alt "etter boken" her også). Faen altså. For noe jævla dritt hele greiene. Anonymkode: 67015...9d1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #12 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Politiet må ha ransakelseordre for å komme inn i leiligheten, så de kan ikke bare dukke opp nei, ganske strenge regler for sånt. Med mindre man selger, eller kjøper av veldig tvilsomme folk, så er sjansen for det liten. Har selv røyket cannabis i 24 år, og aldri hatt noe problem med politiet, bortsett fra en gang, men det var offentlig, men politiet ba meg bare kaste den og gå videre Anonymkode: 43392...0e1 Tusen takk. Akkurat nå passer det ypperlig å pakke meg inn i min rosa, naive boble igjen, så dette var utmerket å høre. Med til naiviteten min hører også en ukuelig optimisme (jeg har absolutt ingen grunn til å være optimist, i aller høyeste grad tvert imot!), men det er et valg jeg har tatt og går 100% inn for hver eneste dag, og det akter jeg å fortsette med. He-he. Anonymkode: 67015...9d1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå