AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #1 Skrevet 4. mars 2024 Er 34 år, og er gjennom omskolering via Nav etter en arbeidsulykke. Får altså Aap i 3 år mens jeg tar ny utdanning på høyskole. Har fått ny veileder og hun skrev i dag noe ala «Hei. Kan ikke se at du har lastet opp noen karakterer i mappen din selvom du nå har studert i ett år? Forventer at dette gjøres fortløpende». Av prinsipp har jeg ikke lyst til å forløpende laste opp hver eneste karakter jeg mottar fra forelesere de neste to årene (straks ferdig med første år). Jeg forstår at de må være sikre på at jeg faktisk studerer og ikke mottar penger for å være hjemme å drive dank. Men det hadde vel holdt å laste opp studiebevis, bestått emne gjennom semesteret eller bekreftelse semestervis på at jeg fortsatt er tatt opp som student? Jeg får alt fra C-A så skammer meg ikke over karakterer, men det får da være måte på hvor mye en veileder hos Nav skal invadere privatlivet mitt. Er det jeg som er urimelig her eller er dette vanlig praksis? Aldri hørt om dette før i dag da nye veileder ga meg litt voksenkjeft for at jeg ikke hadde lastet opp noe… aldri vært et tema. Anonymkode: c93fd...620 7 2
NakenPanda Skrevet 4. mars 2024 #2 Skrevet 4. mars 2024 De skal jo sjekke framgangen din som de (dvs oss skattebetalere) betaler deg for, så last nå opp de kravene som er der uten å klage for mye nå. På samme måte som lånekassen fulgte med resten av oss, men med mindre krav siden vi faktisk betale for mye av det selv. Du fortjente nok litt oppstramming ja 35 1 8
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #3 Skrevet 4. mars 2024 De skal få «invadere» privatlivet med å dekke en ny utdanning, men ikke å se resultatene mener du? Anonymkode: 020bd...f4b 29 1 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #4 Skrevet 4. mars 2024 Det er vel ikke for mye forlangt at du må dokumentere underveis at du faktisk studerer når du får AAP for å studere, når de fleste andre må ta studielån? Snakk med saksbehandler. Tipper det holder lenge at du laster opp dokumentasjon fra Vitnemålsportalen to ganger i året. Det tar kanskje fem minutter til sammen. Det er ikke en invasjon av privatlivet mer enn at du ellers må dokumentere at du er i behandling og lignende når du er på AAP. Faktisk er det ekstremt lite sensitivt med karakterer i forhold til de helseopplysningene som er involvert i en helt vanlig AAP-sak. Selv om DU har god profesjon, er det sikkert nok av dem som ikke har det. Hvis studiene ikke fungerer er det viktig at NAV finner ut av det etter ett år - og stopper tiltaket - i stedet for å finne ut at noen har kastet bort fellesskapets penger i tre år. Anonymkode: 13044...d61 11 10
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #5 Skrevet 4. mars 2024 *progresjon, ikke profesjon Anonymkode: 13044...d61
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #6 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De skal få «invadere» privatlivet med å dekke en ny utdanning, men ikke å se resultatene mener du? Anonymkode: 020bd...f4b AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel ikke for mye forlangt at du må dokumentere underveis at du faktisk studerer når du får AAP for å studere, når de fleste andre må ta studielån? Snakk med saksbehandler. Tipper det holder lenge at du laster opp dokumentasjon fra Vitnemålsportalen to ganger i året. Det tar kanskje fem minutter til sammen. Det er ikke en invasjon av privatlivet mer enn at du ellers må dokumentere at du er i behandling og lignende når du er på AAP. Faktisk er det ekstremt lite sensitivt med karakterer i forhold til de helseopplysningene som er involvert i en helt vanlig AAP-sak. Selv om DU har god profesjon, er det sikkert nok av dem som ikke har det. Hvis studiene ikke fungerer er det viktig at NAV finner ut av det etter ett år - og stopper tiltaket - i stedet for å finne ut at noen har kastet bort fellesskapets penger i tre år. Anonymkode: 13044...d61 Hvis dere leser det jeg skriver så er jeg mer enn villig til å dokumentere både at jeg er på skolen hver dag og at jeg fortsatt er student og ikke har mistet studieplassen eller studieretten. Det er KARAKTERENE jeg snakker om. Anonymkode: c93fd...620 6 1
NakenPanda Skrevet 4. mars 2024 #7 Skrevet 4. mars 2024 Relativt sikker at det står i papirene dine ved vedtak av aap vs utdannelse men at du ikke har lest det. 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #8 Skrevet 4. mars 2024 NakenPanda skrev (Akkurat nå): Relativt sikker at det står i papirene dine ved vedtak av aap vs utdannelse men at du ikke har lest det. Det står ikke, dobbeltsjekket i dag i forbindelse med meldingen jeg fikk. Står at mottaker av AAP er pliktig til å melde fra om endring i situasjon, herunder skoleplass, studiested, studiebelasting eller opphør av studie. Anonymkode: c93fd...620 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #9 Skrevet 4. mars 2024 Hver bidige karakter betyr vel bare en karakter per emne, bestått/ikke bestått eller bokstavkarakter. Det tar deg to.minitter når sensur er ferdig. Man trenger ikke mye progrrsjon for å betale studieavgift. Det får man.fram til man mister studieretten. Anonymkode: 98205...dfa 16
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #10 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hver bidige karakter betyr vel bare en karakter per emne, bestått/ikke bestått eller bokstavkarakter. Det tar deg to.minitter når sensur er ferdig. Man trenger ikke mye progrrsjon for å betale studieavgift. Det får man.fram til man mister studieretten. Anonymkode: 98205...dfa Det handler ikke om antall karakterer, men om prinsippet Jeg skjønner at de skal ha kontroll på om man faktisk er student og det har jeg ikke noe problem med å dokumentere, men karakter for meg er noe privat og ikke noe jeg ønsker å dele med x antall nye veiledere i bygda. Hatt 3 på under ett år og får snart den fjerde. Anonymkode: c93fd...620 7 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #11 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis dere leser det jeg skriver så er jeg mer enn villig til å dokumentere både at jeg er på skolen hver dag og at jeg fortsatt er student og ikke har mistet studieplassen eller studieretten. Det er KARAKTERENE jeg snakker om. Anonymkode: c93fd...620 Det kreves jo ikke akkurat så mye for å beholde studieretten! Man kan være håpløst forsinket i studiene og fremdeles ha det, så lenge man bare betaler semesteravgift = man fremdeles er student. Karakterene er en svært lite sensitiv opplysning sammenlignet med alt det andre NAV allerede vet om deg. Denne motviljen virker bare merkelig. Enten er dette en helt unødvendig kjepphest du rir, eller så lyver du og er forsinket, men vil ikke at NAV skal finne ut av det. Anonymkode: 13044...d61 15 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #12 Skrevet 5. mars 2024 Å vise at du har betalt semesteravgift er ikke godt nok. Du vet vel at du kan betale semesteravgiften, men ikke melde deg opp til emner eller bare melde deg av rett før eksamen? Da har ikke NAV noe bevis på at du faktisk har bestått emnene. Skjønner ikke hvorfor du skal være så prippen. Karakterer er ikke en sensitiv opplysning. Du gjør deg bare vrang. Anonymkode: d5d03...b34 10 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #13 Skrevet 5. mars 2024 Du kan være student med 50% progresjon også. Så det du mener er bevis, er absolutt ikke bevis nok for å vise at du faktisk består alt og har 100% progresjon. Jeg synes du er urimelig. Når du godtar å motta støtte for å få en utdanning så må du regne med å få "privatlivet invadert til en viss grad". Det skulle bare mangle mener jeg. Jeg var syk i flere år og søkte om omskolering. Fikk det ikke. Så jeg tok opp studielån og satte meg på skolebenken. Nå er jeg snart ferdig og sitter igjen med 600 000kr i studielån (har tatt en master). Skulle mye heller ha vist karakterene mine enn å ha lånet jeg har i dag. Anonymkode: 312a5...36a 13 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #14 Skrevet 5. mars 2024 Dette… var rart å lese, TS. Får du offentlig støtte til utdanning må du selvfølgelig også vise progresjon. Hvem som helst kan melde seg opp til studier og være i besittelse av studiebevis, men det viser ikke at man faktisk studerer. Anonymkode: f8060...a2f 14 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #15 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det handler ikke om antall karakterer, men om prinsippet Jeg skjønner at de skal ha kontroll på om man faktisk er student og det har jeg ikke noe problem med å dokumentere, men karakter for meg er noe privat og ikke noe jeg ønsker å dele med x antall nye veiledere i bygda. Hatt 3 på under ett år og får snart den fjerde. Anonymkode: c93fd...620 De skal ikke ha kontroll på at du er student, de skal ha kontroll på om du faktisk gjør det du skal, det vil si består eksamener. Mulig det står noe om det i vedtaket du fikk da de godkjente omskoleringen din. Å få studiebevis er veldig enkelt, bare å melde seg opp på noen fag et eller annet sted. Hvis du fortsetter å kjøre prinsipper så risikerer du å miste støtte. Med din holdning så er det kanskje like greit at ikke skattebetalere støtter deg. Anonymkode: 312a5...36a 10 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #16 Skrevet 5. mars 2024 Hvis ikke du ønsker å dele karakterene så kan du be studieadministrasjonen om bekreftelse på progresjon. Jeg har jobbet som studieveileder og det var veldig vanlig at NAV tok kontakt og stilte spørsmål om enkeltstudenter. De spurte aldri etter karakterer, men ønsket dokumentasjon på studiepoengsproduksjon på lik linje som Lånekassen får for andre studenter. Anonymkode: 39035...b14 5 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #17 Skrevet 5. mars 2024 Jeg syns det er uklart om det er snakk om sluttkarakteren i de ulike emnene eller samtlige karakterer gjennom studiet som etterspørres. Kan TS klargjøre? Enig i at det er litt voldsomt å levere inn absolutt alt, men oversikt over beståtte emner per semester er innenfor. Anonymkode: 33700...d07
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #18 Skrevet 5. mars 2024 Jeg fikk ta høyere utdanning på aap for noen år tilbake. Jeg måtte sende inn karakterene etter hvert semester. Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet ditt. Du er klar over at de som jobber på NAV har streng taushetsplikt? Anonymkode: ba0fd...2b5 10 4
Kålrota Skrevet 5. mars 2024 #19 Skrevet 5. mars 2024 Karakterer hører vel ikke til privatlivet ditt? 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #20 Skrevet 5. mars 2024 Du får støtte til omskolering, og de vil vel bare sikre at du faktisk er aktiv i studiet. Et semesterkort sier ingenting om det. Ville lastet opp karakterene, det koster deg ingenting. Godt å høre at NAV faktisk følger opp og ikke bare spyr penger ut ukritisk. Det koster samfunnet dyrt. Anonymkode: 112fb...56f 6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå