Gå til innhold

Tidligere mobber har flyttet inn i samme blokk. Blir fysisk dårlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En tidligere mobber har nettopp flyttet inn i blokka jeg også bor i. Hver gang jeg møter på henne, så blir jeg fysisk uvel , som få et stikk i magen. Vi er i slutten av 20 årene, så er klar over at dette er mange år siden. Skulle ønske at jeg kunne ta meg sammen, men vi snakker grov mobbing gjennom hele barne og ungdomsskolen , fysisk vold også. Jeg har generell angst og har også traumer, både fra oppveksten og dårlig miljø senere. Overser henne når jeg møter på henne, men finnes det noen måte å bare bli litt "tøffere" på , sånn at jeg slipper dette ubehaget flere ganger i uken? Både forter meg ut av blokka og stresser med å komme meg inn i leiligheten igjen etterpå. Og håper nesten at jeg ikke møter på en annen nabo å prate med,i tilfelle hun plutselig kommer.

Anonymkode: 2d261...bb8

• Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er hun som skal være flau for å møte deg 💕

Anonymkode: 50b91...104

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler med deg. Har selv en mobber, ei som jeg var venn med før, plutselig begynte hun å true meg, mobbe meg på det groveste, kalle meg hore- og til slutt gå så langt som at hun kom utenfor hos meg på natta å prøvde å bryte seg inn og skrev hun skulle drepe meg og at jeg skulle dø. Har ikke taklet hvis hun har flyttet inn i blokka mi.. da har jeg rett å slett vært redd for hva jeg selv har kunne funnet på :( får angst bare når jeg tenker på henne uten å se henne. Så føler med deg, men husk, hev deg over det, du er bedre ❤️ 

Anonymkode: 943eb...79e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner hva du mener. Min tidligere mobber endte opp med å bli en form for assistent i klassen til barnet mitt, og hun deltok også på utviklingssamtaler. Det var skikkelig ubehagelig, og jeg kjente også på det samme ubehaget som deg. Heldigvis var det bare snakk om siste året på barneskolen, men det var ille nok. Så jeg er glad jeg ikke er i din situasjon, og bor i samme blokk som mobberen.

Jeg har egentlig ikke noen gode råd til deg, for jeg kom ikke over ubehaget selv. Det er tross alt kroppen som påminnes tidligere traumer, så det må nok først og fremst bearbeides før det blir bedre. Så om noe må du finne deg en måte du klarer å bearbeide traumene dine. Uansett så må du huske at det ikke er du som har gjort noe galt, og det er skikkelig kjipt at hun fremdeles har så stor makt over deg at du føler at du må gjemme deg. Det burde så absolutt vært omvendt; hun burde skammet seg så mye at hun gjemte seg om hun så deg. 

Anonymkode: 67d9c...e2c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er hun som skal være flau for å møte deg 💕

Anonymkode: 50b91...104

Det kan godt hende hun er og. Hun har ikke prøvd å hilse, heldigvis. Håper ikke at hun kommer til å snakke til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Føler med deg. Har selv en mobber, ei som jeg var venn med før, plutselig begynte hun å true meg, mobbe meg på det groveste, kalle meg hore- og til slutt gå så langt som at hun kom utenfor hos meg på natta å prøvde å bryte seg inn og skrev hun skulle drepe meg og at jeg skulle dø. Har ikke taklet hvis hun har flyttet inn i blokka mi.. da har jeg rett å slett vært redd for hva jeg selv har kunne funnet på :( får angst bare når jeg tenker på henne uten å se henne. Så føler med deg, men husk, hev deg over det, du er bedre ❤️ 

Anonymkode: 943eb...79e

Takk, føler med deg og 😕❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det spiller ikke noe rolle at det er mange år siden. Slike sår heler ikke alltid helt. Jeg føler med deg. Hadde slitt selv og tror jeg hadde vurdert flytting

Anonymkode: be1d2...fcf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette skjønner jeg godt. Vet ikke hva jeg hadde gjort om de som utsatte meg for grov fysisk og psykisk vold som barn hadde bodd i samme blokk som meg. Hadde hatt lyst til å ta knekken på dem. Har mye raseri og hat. 

Jeg tipper det er et eller annet du kan gjøre i form av å bearbeide traumene enda mer. Men vet ikke hvordan. Mobbing er undervurdert hvor skadelig det er. All min medfølelse til deg. ❤️ 

Anonymkode: 4b49e...e1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner hva du mener. Min tidligere mobber endte opp med å bli en form for assistent i klassen til barnet mitt, og hun deltok også på utviklingssamtaler. Det var skikkelig ubehagelig, og jeg kjente også på det samme ubehaget som deg. Heldigvis var det bare snakk om siste året på barneskolen, men det var ille nok. Så jeg er glad jeg ikke er i din situasjon, og bor i samme blokk som mobberen.

Jeg har egentlig ikke noen gode råd til deg, for jeg kom ikke over ubehaget selv. Det er tross alt kroppen som påminnes tidligere traumer, så det må nok først og fremst bearbeides før det blir bedre. Så om noe må du finne deg en måte du klarer å bearbeide traumene dine. Uansett så må du huske at det ikke er du som har gjort noe galt, og det er skikkelig kjipt at hun fremdeles har så stor makt over deg at du føler at du må gjemme deg. Det burde så absolutt vært omvendt; hun burde skammet seg så mye at hun gjemte seg om hun så deg. 

Anonymkode: 67d9c...e2c

Huff ja 😔, det er jo også typisk at tidligere mobbere skal begynne i yrker hvor de skal hjelpe andre også. Vet også at andre tidligere mobbere fra skolen har utdannet seg til både politi, sykepleiere og leger innen psykiatri. Takk for svar ❤️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det spiller ikke noe rolle at det er mange år siden. Slike sår heler ikke alltid helt. Jeg føler med deg. Hadde slitt selv og tror jeg hadde vurdert flytting

Anonymkode: be1d2...fcf

Har vært innom tanken, men der stikker det en faen i meg og. Ikke pokker om jeg skal flytte på grunn av henne.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ignorer ignorer ignorer.

Og så har du normal vennlig tone med øvrige naboer som vanlig. 

Anonymkode: 65b5c...281

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ignorer ignorer ignorer.

Og så har du normal vennlig tone med øvrige naboer som vanlig. 

Anonymkode: 65b5c...281

Ja. Håper jeg klarer å vende meg til det etterhvert, uten å bry meg om at hun er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette skjønner jeg godt. Vet ikke hva jeg hadde gjort om de som utsatte meg for grov fysisk og psykisk vold som barn hadde bodd i samme blokk som meg. Hadde hatt lyst til å ta knekken på dem. Har mye raseri og hat. 

Jeg tipper det er et eller annet du kan gjøre i form av å bearbeide traumene enda mer. Men vet ikke hvordan. Mobbing er undervurdert hvor skadelig det er. All min medfølelse til deg. ❤️ 

Anonymkode: 4b49e...e1f

Ja, det er det. Det gjør skade. Takk det samme ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

En tidligere mobber har nettopp flyttet inn i blokka jeg også bor i. Hver gang jeg møter på henne, så blir jeg fysisk uvel , som få et stikk i magen. Vi er i slutten av 20 årene, så er klar over at dette er mange år siden. Skulle ønske at jeg kunne ta meg sammen, men vi snakker grov mobbing gjennom hele barne og ungdomsskolen , fysisk vold også. Jeg har generell angst og har også traumer, både fra oppveksten og dårlig miljø senere. Overser henne når jeg møter på henne, men finnes det noen måte å bare bli litt "tøffere" på , sånn at jeg slipper dette ubehaget flere ganger i uken? Både forter meg ut av blokka og stresser med å komme meg inn i leiligheten igjen etterpå. Og håper nesten at jeg ikke møter på en annen nabo å prate med,i tilfelle hun plutselig kommer.

Hvis det ikke er noe ALVORLIG galt med henne, så skammer hun seg nok. Tenk på at hun må se deg daglig og bli minnet på den drittsekken hun er eller var. Håper det kan være en liten trøst. ❤️

Anonymkode: bb90f...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viktig å huske at hjernen ikke er ferdig utviklet før i midten av 20- årene. Det dummeste dj kan gjøre er hevn i voksen alder!

Anonymkode: aeefa...aa8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Huff ja 😔, det er jo også typisk at tidligere mobbere skal begynne i yrker hvor de skal hjelpe andre også. Vet også at andre tidligere mobbere fra skolen har utdannet seg til både politi, sykepleiere og leger innen psykiatri. Takk for svar ❤️

Jeg unnskylder på ingen måte ts sin mobber, eller mobbere generelt. Og høres forferdelig ut å komme i den situasjonen at man må møte på vedkommende hele tiden. 

MEN. I det innlegget du siterer. At en person som har plaget og mobbet andre (og dermed også hatt det vondt med seg selv) tar seg sammen, får det bedre og ønsker å hjelpe andre/jobbe med mennesker, sier meg at de har skjerpet seg og fått orden på livet sitt. Det betyr ikke at tidligere ofre skal måtte stå å applaudere, men en tidligere mobber er trossalt også et menneske. Det er da mye bedre at vedkommende har lært av sine feil, enn at de aldri lærer og fortsetter mobbingen også i sitt voksne liv. 

Anonymkode: 030bc...84a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan anbefale kognitiv terapi for å lære seg gode verktøy til å deale med sånne ting. For noen år siden hadde jeg noen ubehagelige episoder som oppfrisket gamle traumer fra da jeg ble mobbet som barn, og da fikk jeg samtaler med en psykiatrisk sykepleier via "rask psykisk helsehjelp" i bydelen jeg bor i. Tok ikke mange timene før jeg var mye bedre rustet for å håndtere det, siden dette er et lavterskel tilbud med kort ventetid. 

Anonymkode: 46cc2...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg unnskylder på ingen måte ts sin mobber, eller mobbere generelt. Og høres forferdelig ut å komme i den situasjonen at man må møte på vedkommende hele tiden. 

MEN. I det innlegget du siterer. At en person som har plaget og mobbet andre (og dermed også hatt det vondt med seg selv) tar seg sammen, får det bedre og ønsker å hjelpe andre/jobbe med mennesker, sier meg at de har skjerpet seg og fått orden på livet sitt. Det betyr ikke at tidligere ofre skal måtte stå å applaudere, men en tidligere mobber er trossalt også et menneske. Det er da mye bedre at vedkommende har lært av sine feil, enn at de aldri lærer og fortsetter mobbingen også i sitt voksne liv. 

Anonymkode: 030bc...84a

Jeg er ts. Jo , jeg skjønner at folk blir voksne og lærer av egne feil. Men det kan være ubehagelig for offeret å observere at de plutselig jobber i yrker der folk skal være trygge, når man vet hvordan de har oppført seg før. Det kan oppleves som et traume/flashback selv om man vet at de var barn og ungdom den gangen. Viktig å ikke glemme at mobbeofferet også var et barn og en ungdom den gangen på samme måte som mobberen. Det er som å ha et arr. Hver gang man ser på det, husker man hvorfor det er der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan anbefale kognitiv terapi for å lære seg gode verktøy til å deale med sånne ting. For noen år siden hadde jeg noen ubehagelige episoder som oppfrisket gamle traumer fra da jeg ble mobbet som barn, og da fikk jeg samtaler med en psykiatrisk sykepleier via "rask psykisk helsehjelp" i bydelen jeg bor i. Tok ikke mange timene før jeg var mye bedre rustet for å håndtere det, siden dette er et lavterskel tilbud med kort ventetid. 

Anonymkode: 46cc2...5e7

Takk for tips. Skal se på det. Er dette noe fastlegen må henvise til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...