AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #1 Skrevet 4. mars 2024 Venninnen min er bortreist og ba meg om å starte bilen par ganger i løpet av en 3 ukers periode. Jeg fikk den ikke til å starte, bilen står ute ikke i en garasje. Har ikke lappen og skjønner ikke en dritt av biler og sånt. Skulle bare starte bilen i 5 minutter der hvor den stod parkert, sitte med motoren på i 5 minutter fikk jeg beskjed om. Ringte en kompis, han sa at det høres ut som batteriet er dødt pga. kulden. Må forsikre meg om at det ikke er noe annet før jeg ringer henne og forteller om død bil. Kan disse batteriene starte igjen, eller må hun nå skifte alt? Fikk så vidt låst døra med manuell nøkkel. Dette er en nyere Toyota et eller annet. Tør ikke røre bilen mer.. Anonymkode: e3782...366 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #2 Skrevet 4. mars 2024 Det er bare tull å starte bilen i løpet av to uker for å la den gå på tomgang i noen minutter, dessuten så bruker den startingen mer strøm enn hva den klarer å lade så batteriet blir tappet. Sånn til opplysning så har du heller ikke lov til å starte den bilen når du ikke har førerkort, om politiet tilfeldigvis kommer forbi og begynner å stille spørsmål så risikerer du bot og utsettelse på førerkortet. Ja batteriet er nok flatt og det må enten lades opp igjen eller byttes. Anonymkode: 02b90...933 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #3 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er bare tull å starte bilen i løpet av to uker for å la den gå på tomgang i noen minutter, dessuten så bruker den startingen mer strøm enn hva den klarer å lade så batteriet blir tappet. Sånn til opplysning så har du heller ikke lov til å starte den bilen når du ikke har førerkort, om politiet tilfeldigvis kommer forbi og begynner å stille spørsmål så risikerer du bot og utsettelse på førerkortet. Ja batteriet er nok flatt og det må enten lades opp igjen eller byttes. Anonymkode: 02b90...933 Lades opp? Det er jo ikke en EL-bil. Denne bruker kun bensin eller diesel. Slapp helt av, jeg skal ikke kjøre, rører ikke pedalene. Har ikke lappen. Anonymkode: e3782...366
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #4 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Lades opp? Det er jo ikke en EL-bil. Denne bruker kun bensin eller diesel. Slapp helt av, jeg skal ikke kjøre, rører ikke pedalene. Har ikke lappen. Anonymkode: e3782...366 Alle biler har batteri. Forskjellen er bare at elbiler has vesentlig større batteri en bensin og diesel biler. De har en dynamo som lader batteriet opp under kjøring. Det er vanligvis nok til at batteriet ikke blir flatt, men ikke alltid. Spesielt vinterstid kan man være uheldig og oppleve flatt batteri som følgelig trenger ladning. Og som anonym over påpeker, du har ikke lov til å starte denne bilen. Spiller ingen rolle om du ikke rører pedalene. Skulle du være så uheldig å bli tatt, er det også stor sannsynlighet for at venninnen din mister lappen for å ha overlatt bilen tid deg når hun vet du ikke har lappen Anonymkode: 4ba2d...8ef 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #5 Skrevet 4. mars 2024 Skjønner ikke greia med å starte bilen. Det tapper jo bare batteriet. Spesielt om det er dårlig fra før. Skal nå mye til for å bli tatt på en gårdsplass. Men sant som andre skriver at du ikke har lov når du ikke har lappen Anonymkode: 6d5bf...957 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #6 Skrevet 4. mars 2024 Du får si du har gjort som du har fått beskjed om. Batteriet er nå flatt og biken starter ikke Anonymkode: 6d5bf...957 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #7 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lades opp? Det er jo ikke en EL-bil. Denne bruker kun bensin eller diesel. Slapp helt av, jeg skal ikke kjøre, rører ikke pedalene. Har ikke lappen. Anonymkode: e3782...366 Automatgir? Du må trå inn bremsen for å starte.. Anonymkode: d5cc6...dd8 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #8 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skjønner ikke greia med å starte bilen. Det tapper jo bare batteriet. Spesielt om det er dårlig fra før. Skal nå mye til for å bli tatt på en gårdsplass. Men sant som andre skriver at du ikke har lov når du ikke har lappen Anonymkode: 6d5bf...957 Hvis det er en hybrid så holder det å starte den og la den gå noen minutter, for 12v-batteriet lader fra hybridbatteriet. Og hvis det er en hybrid har de latterlig små 12v-batterier (de brukes kun til å starte elektronikken), så batteriene fryser lett ihjel hvis ikke bilen startes regelmessig når det er veldig kaldt. Jeg har selv en Toyota hybrid som ble stående litt for lenge i vinter, og 12v-batteriet ble så frosset at det sprakk. Anonymkode: 1d0fd...89f 1 1
bvp Skrevet 5. mars 2024 #9 Skrevet 5. mars 2024 Er det en nye bil med manuelt fir må du sikkert trå inn clutchen for å få startet men uten førerkort har du ikke lov.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #10 Skrevet 5. mars 2024 Nyere Toyota, da skal du trå på bremsen for å starte den, mest sannsynlig. Eller, har den tre pedaler så trår du på den i midten og den til venstre. Anonymkode: 69f56...ea8
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #11 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nyere Toyota, da skal du trå på bremsen for å starte den, mest sannsynlig. Eller, har den tre pedaler så trår du på den i midten og den til venstre. Anonymkode: 69f56...ea8 Kun to pedaler, tror dette er automat-bil. Fikk beskjed om å holde inn en av pedalene og trykke på startknappen. Og så være i bilen i 5-10 minutter. Slå av alt etter det og gjenta om noen dager. Klarte det første to gangene, i går fikk jeg knapt låst bilen. Den var død. Gruer meg til å ringe venninnen og si at bilen jeg fikk ansvar for er muligens ferdig og må borttaues. Anonymkode: e3782...366
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #12 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kun to pedaler, tror dette er automat-bil. Fikk beskjed om å holde inn en av pedalene og trykke på startknappen. Og så være i bilen i 5-10 minutter. Slå av alt etter det og gjenta om noen dager. Klarte det første to gangene, i går fikk jeg knapt låst bilen. Den var død. Gruer meg til å ringe venninnen og si at bilen jeg fikk ansvar for er muligens ferdig og må borttaues. Anonymkode: e3782...366 Så ille er det sannsynligvis ikke. Hun ringer bilberger som kommer og gir bilen strøm, så kjører hun seg en lengre tur (en times tid) for å topplade batteriet. Hvis batteriet ikke tar strøm og må skiftes ut er det en kostnad på 3-4000,-. Anonymkode: 1d0fd...89f 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #13 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kun to pedaler, tror dette er automat-bil. Fikk beskjed om å holde inn en av pedalene og trykke på startknappen. Og så være i bilen i 5-10 minutter. Slå av alt etter det og gjenta om noen dager. Klarte det første to gangene, i går fikk jeg knapt låst bilen. Den var død. Gruer meg til å ringe venninnen og si at bilen jeg fikk ansvar for er muligens ferdig og må borttaues. Anonymkode: e3782...366 Jeg kan ikke skjønne hvorfor du har fått ansvar for å starte bilen og la den stå å gå noen minutter, det har absolutt ikke noe å si for bilen. En bil bør kjøres litt innimellom ja, men å starte den å la den stå på tomgang gjør ingenting positivt for bilen. Du har mest sannsynlig tappet bilen for strøm. Men dette er fult og helt ansvaret til din venninne. Hun har faktisk gjort noe ulovlig ved å overlate bilen til deg og be deg starte den. Hvis du blir tatt for å starte bilen, så vil du kunne få sperre for førerkort, og hun risikerer bøter opptil 10 000 for å ha overlat bilen til noen uten førerkort. Så lenge du starter bilen så regnes det som kjøring uten førerkort, og er straffbart for deg. Så lenge hun ber deg starte bilen når hun vet du ikke har førerkort, så er det straffbart for henne. Det regnes som kjøring uten lappen, selv om du ikke flytter bilen. Anonymkode: e683e...c46 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #14 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan ikke skjønne hvorfor du har fått ansvar for å starte bilen og la den stå å gå noen minutter, det har absolutt ikke noe å si for bilen. En bil bør kjøres litt innimellom ja, men å starte den å la den stå på tomgang gjør ingenting positivt for bilen. Du har mest sannsynlig tappet bilen for strøm. Men dette er fult og helt ansvaret til din venninne. Hun har faktisk gjort noe ulovlig ved å overlate bilen til deg og be deg starte den. Hvis du blir tatt for å starte bilen, så vil du kunne få sperre for førerkort, og hun risikerer bøter opptil 10 000 for å ha overlat bilen til noen uten førerkort. Så lenge du starter bilen så regnes det som kjøring uten førerkort, og er straffbart for deg. Så lenge hun ber deg starte bilen når hun vet du ikke har førerkort, så er det straffbart for henne. Det regnes som kjøring uten lappen, selv om du ikke flytter bilen. Anonymkode: e683e...c46 Huff, da har jeg gjort noe ulovlig ved å starte motoren. Den er sikkert ødelagt fordi jeg startet den feil de to første gangene. Nei jeg får håpe dette ordner seg og at hun ikke må kjøpe ny bil. Denne var jo ganske ny og fin. Motoren kan jeg være å betale for hvis det ikke koster 50 tusen. Anonymkode: e3782...366
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #15 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kan ikke skjønne hvorfor du har fått ansvar for å starte bilen og la den stå å gå noen minutter, det har absolutt ikke noe å si for bilen. En bil bør kjøres litt innimellom ja, men å starte den å la den stå på tomgang gjør ingenting positivt for bilen. Du har mest sannsynlig tappet bilen for strøm. Men dette er fult og helt ansvaret til din venninne. Hun har faktisk gjort noe ulovlig ved å overlate bilen til deg og be deg starte den. Hvis du blir tatt for å starte bilen, så vil du kunne få sperre for førerkort, og hun risikerer bøter opptil 10 000 for å ha overlat bilen til noen uten førerkort. Så lenge du starter bilen så regnes det som kjøring uten førerkort, og er straffbart for deg. Så lenge hun ber deg starte bilen når hun vet du ikke har førerkort, så er det straffbart for henne. Det regnes som kjøring uten lappen, selv om du ikke flytter bilen. Anonymkode: e683e...c46 Jeg sa jo bare ja til å trykke på startknappen holde inn pedalen på stede hvil. Trodde ikke alt var så vanskelig. Kan jo ikke disse bilreglene jeg. Anonymkode: e3782...366
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #16 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kun to pedaler, tror dette er automat-bil. Fikk beskjed om å holde inn en av pedalene og trykke på startknappen. Og så være i bilen i 5-10 minutter. Slå av alt etter det og gjenta om noen dager. Klarte det første to gangene, i går fikk jeg knapt låst bilen. Den var død. Gruer meg til å ringe venninnen og si at bilen jeg fikk ansvar for er muligens ferdig og må borttaues. Anonymkode: e3782...366 Det er jo bare å lade opp batteriet, er vel ikke noe hokus pkuis. Kjenner du ingen som kan komme med en nødstarter eller lader om det er mulighet å strekke sjøteledning? I nød kan en annen bil brukes for å gi strøm. Og som skrevet før, å starte bilen for å la den stå på tomgang noen minutter virker mot sin hensikt, må gå minimum en time med litt turtall for å lade batteriet for mer enn hva som brukes ved start. Anonymkode: 70b43...b78
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #17 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo bare å lade opp batteriet, er vel ikke noe hokus pkuis. Kjenner du ingen som kan komme med en nødstarter eller lader om det er mulighet å strekke sjøteledning? I nød kan en annen bil brukes for å gi strøm. Og som skrevet før, å starte bilen for å la den stå på tomgang noen minutter virker mot sin hensikt, må gå minimum en time med litt turtall for å lade batteriet for mer enn hva som brukes ved start. Anonymkode: 70b43...b78 Er det lurt å la den stå til venninnene min kommer tilbake om 1 uke, eller må man gi støt før hun kommer? Kan skaden bli større om den bare står sånn. Vil at hun skal fikse selv. Jeg kan ingenting om biler og i hvert fall ikke motoren. Anonymkode: e3782...366
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #18 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Huff, da har jeg gjort noe ulovlig ved å starte motoren. Den er sikkert ødelagt fordi jeg startet den feil de to første gangene. Nei jeg får håpe dette ordner seg og at hun ikke må kjøpe ny bil. Denne var jo ganske ny og fin. Motoren kan jeg være å betale for hvis det ikke koster 50 tusen. Anonymkode: e3782...366 Du har absolutt ikke ødelagt motoren 😅 Som noen andre sier må batteriet i verste fall skiftes, med en prislapp på noen få tusenlapper. Sannsynligvis er det nok å lade batteriet. Uansett kan du jo ikke klandres, du som ikke har lappen og bare gjorde som venninna di ba om. Dette må hun ta på sin kappe. Anonymkode: b1035...459
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #19 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det lurt å la den stå til venninnene min kommer tilbake om 1 uke, eller må man gi støt før hun kommer? Kan skaden bli større om den bare står sånn. Vil at hun skal fikse selv. Jeg kan ingenting om biler og i hvert fall ikke motoren. Anonymkode: e3782...366 Ingen vits å gi den strøm hvis den ikke blir kjørt en stund etterpå. Anonymkode: 1d0fd...89f 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #20 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Slapp helt av, jeg skal ikke kjøre, rører ikke pedalene. Har ikke lappen. Spiller ingen rolle, ved å sette deg bak rattet og starte motoren så går det som å kjøre uten førerkort og kan straffes deretter. Folk har fått bot for det før, at du ikke skulle kjøre blir ord mot ord og da taper du. Men utenom det må du holde inn bremsen når du trykker på starteren, vet ikke om du gjorde det eller ikke. Anonymkode: 3d875...b69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå