Gjest King James II Skrevet 3. februar 2006 #1 Skrevet 3. februar 2006 Hvilken filosof som har vært igjennom historien liker dere best og leser mest ? personlig vil jeg påstå at det er Arthur Schopenhauer... Iverfall av de jeg har lest til nå. Men også Volitare sin filosofi har jeg sans for.
Donnie Darko Skrevet 3. februar 2006 #2 Skrevet 3. februar 2006 Philosophers song Immanual Kant was a real pissant Who was very rarely stable Heidegger, Heidegger was a boozy beggar Who could drink you under the table David Hume could out consume Schopenhauer and Hegel And Wittgenstein was a beery swine Who was just as schloshed as Schlegel There's nothing Nietzche couldn't teach ya 'Bout the raising of the wrist Socrates, himself, was permanently pissed John Stuart Mill, of his own free will On half a pint of shandy was particularly ill Plato they say, could stick it away Half a crate of whiskey every day Aristotle, Aristotle was a bugger for the bottle Hobbes was fond of his dram And Rene' Descartes was a drunken fart "I drink, therefore I am" Yes, Socrates, himself, is particularly missed A lovely little thinker But a bugger when he's pissed
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #3 Skrevet 3. februar 2006 Hvilken filosof som har vært igjennom historien liker dere best og leser mest ? ← Jean Paul Sartre er den jeg har lest mest av, men jeg liker også de andre eksistensialistene, med unntak av Kirkegaard.
Gjest pace Skrevet 4. februar 2006 #4 Skrevet 4. februar 2006 (endret) Peter Singer, pga av hans enorme påvirkning og engasjement først og fremst i dyresaken, men også praktisk filosofi, miljø og politikk generelt. Hume, pga argumenter for følelsesfilosofi og hans brytning og avkastning av den klassiske filosofien. Spinoza, pga den lettfattlige måten han skrev sitt hovedverk Etikk, bibelantydninger og for å være en generell inspirator. Svendsen, pga av hans engasjement når han skriver, og valg av morsomme emner. Endret 4. februar 2006 av pace
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #6 Skrevet 5. februar 2006 Hører ofte på P2-programmet i radio som handler om filosofi og jazz, et veldig hyggelig program i grunnen. Derfor svarer jeg Jean Paul Sartre og Bill Evans.
Gjest pace Skrevet 6. februar 2006 #7 Skrevet 6. februar 2006 (endret) Begynner å bli en stund siden ExPhil her... Men hvilken greker var det som konstaterte at "alt flyter" ("Panta rei"). DEN glemte jeg aldri, og den passer ihvertfall godt her i huset, med unger som stadig roter. Panta rei, ja... ← hehe :D Han heter Heraklit. Han fester seg han ja syntes jeg. Han mente også at vi aldri er den samme og alt beveger seg. Det var han som også sa: "Du kan ikke gå inn i den samme elven to ganger" (Fordi den består da av nytt vann. Du tror du ser det samme, men egentlig er det noe helt nytt..) (Flytte tråden til Religion og Livsyn?) Endret 6. februar 2006 av pace
Gjest LoisLane Skrevet 6. februar 2006 #8 Skrevet 6. februar 2006 Macciavelli. Er det her du gjemmer deg, Pace?
Gjest pace Skrevet 6. februar 2006 #9 Skrevet 6. februar 2006 Er det her du gjemmer deg, Pace? ← Esj. Du oppdaga meg Sitter egentlig på UNI(i Oslo) Macciavelli. Jasså.. Så du er fyrsten i huset tolker jeg det som? Eller befinner du deg i maktkampen fåreløbig? (har ikke lest noe av han enda)
Gjest LoisLane Skrevet 6. februar 2006 #10 Skrevet 6. februar 2006 All makt til meg. Solkongen er også litt min stil. Nei, spøk til side. Jeg liker Sokrates. Ikke så originalt kanskje, men han prøvde å få folk til å tenke selv.
Gjest pace Skrevet 6. februar 2006 #11 Skrevet 6. februar 2006 (endret) All makt til meg. Solkongen er også litt min stil. Du har vel masse med makt du i hjemmet ditt kan jeg tenke meg tithi. Du liker vel Nietzsche også da Men som foreldre har man jo en autoritær posisjon.. Nei, spøk til side. Jeg liker Sokrates. Ikke så originalt kanskje, men han prøvde å få folk til å tenke selv. ← Har også veldig sans for det. Han var jo nesten like mye en pedagogiker som filosof muligens. Og jeg syntes ofte at man burde være pedagogisk når man er filosofisk. Endret 6. februar 2006 av pace
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #12 Skrevet 6. februar 2006 hehe :D Han heter Heraklit. Han fester seg han ja syntes jeg. Han mente også at vi aldri er den samme og alt beveger seg. Det var han som også sa: "Du kan ikke gå inn i den samme elven to ganger" (Fordi den består da av nytt vann. Du tror du ser det samme, men egentlig er det noe helt nytt..) (Flytte tråden til Religion og Livsyn?) ← Heraklit? Var det ikke Thales?
Gjest pace Skrevet 6. februar 2006 #13 Skrevet 6. februar 2006 (endret) Heraklit? Var det ikke Thales? ← Måtte dobbeltskjekke det selv på wikipedia. Thales mente at alt besto av vann. Panta rei er Heraklit. Endret 6. februar 2006 av pace
Lillesøster Skrevet 6. februar 2006 #14 Skrevet 6. februar 2006 Jeg liker Sokrates best, men så er jeg også pedagog.
Lilith Skrevet 6. februar 2006 #15 Skrevet 6. februar 2006 Philosophers song Immanual Kant was a real pissant Who was very rarely stable Heidegger, Heidegger was a boozy beggar Who could drink you under the table David Hume could out consume Schopenhauer and Hegel And Wittgenstein was a beery swine Who was just as schloshed as Schlegel There's nothing Nietzche couldn't teach ya 'Bout the raising of the wrist Socrates, himself, was permanently pissed John Stuart Mill, of his own free will On half a pint of shandy was particularly ill Plato they say, could stick it away Half a crate of whiskey every day Aristotle, Aristotle was a bugger for the bottle Hobbes was fond of his dram And Rene' Descartes was a drunken fart "I drink, therefore I am" Yes, Socrates, himself, is particularly missed A lovely little thinker But a bugger when he's pissed ←
Gjest piaf Skrevet 6. februar 2006 #18 Skrevet 6. februar 2006 (endret) ... Endret 6. september 2007 av Eurydike
Varja Skrevet 8. februar 2006 #19 Skrevet 8. februar 2006 Enig med den som skrev Hanna Arendt. Ellers liker jeg Simone de Beauvoir.
Gjest Markus i Oslo Skrevet 8. februar 2006 #20 Skrevet 8. februar 2006 Karl Marx var kanskje ikke en stor økonom eller en kjempesmart politiker, men som filosof er han undervurdert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå