Gå til innhold

Er SÅ mye smitte i barnehagen vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt på 2 år var aldri syk før bhg-start, og har siden september hatt: flere forkjølelser, 2 x omgangssyken, 2 x bronkitt, 2 runder med streptokokker, korona en gang og influensa en gang. Det er så vidt vi er friske en uke, før noe nytt inntreffer. Nå er det bronkitt for tredje gang! Det gjør SÅ vondt i hjertet å se barnet vårt ha det så vondt, ha så høy feber osv. i tillegg blir vi foreldrene utslitte av å være syke. Vurderer virkelig å ta barnet ut av bhg i et par år. Er det helt vanlig at det er sykdom de fleste dagene i måneden? Da mener jeg ikke litt forkjøla, men sykdom med feber som går utover søvn og allmenntilstand? 

Anonymkode: 49371...f72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har skjedd her med begge barn OG voksne. Går i perioder. Veldig slitsomt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dessverre 😫

Anonymkode: 5e778...046

AnonymBruker
Skrevet

Var samme her med begge ungene en sesong. Men nesten ikke vært syke siden. Det går over ❤️

Anonymkode: a9dca...f88

AnonymBruker
Skrevet

Første året i bhg er beintøft! 

Har ikke barnet vært synt før bhg start heller så har det lite og ingen immunitet oppbygget. 

Det blir bedre. 

Nov- mars er høytid for sykdom i bhg generelt sett, men første året er ekstremt uansett alder. 

Anonymkode: 3932d...d5e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tok min to- og treåring ut av barnehagen i vinterhalvåret. Ulønnet permisjon. All sykdommen er jo tortur for de minste. 

Anonymkode: 88866...30b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine virket som de var konstant syke i bhg. En vinter ved juletider var de borte fra bhg i nesten 8 uker) Først omgangssyke, så litt juleferie, så noen dager i bgh, så forkjølelse, så en dag tilbake og ny omgangssyke.  (greit med fleksible jobber hvor vi delte mange av dagene) 

Så startet de på skolen og de hadde knaot fraværsdager før de begynte på ungdomsskolen.

Anonymkode: 78030...cdd

AnonymBruker
Skrevet

Jaaa, dessverre. Det kommer som perler på en snor. Gjerne på rundgang i hjemmet også. Men morsomt så fort man glemmer. 

Anonymkode: 1ebf5...6c7

AnonymBruker
Skrevet

Min var mye syk første vintersesongen i barnehagen. Nå har hun ikke vært syk på over to år, *bank i bordet*. 

Hører jo at folk sier det går så mye smittsom sykdom i barnehagen, så er nok ikke uvanlig. Her er det iallefall lite sykdom, de voksne på avdelingen er heller aldri vekke

Anonymkode: e965a...c6f

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er helt normalt 

Anonymkode: 7996e...aa6

AnonymBruker
Skrevet

Sykdom bygger immunforsvaret, så neste år er barnet langt bedre rustet! Det er vanlig at det første året i bhg er knalltøft.

Nåja, det finnes barn som generelt er mye syke og barn som er generelt mindre syke. Min niese og nevø er syke hele tida, og har vært det siden de var babyer. De går siste året i bhg og i småskolen nå. Syke nesten hver uke med et eller annet. Mine har hatt omgangssyke ei gang i året/annethvert år, ei runde influensa (nå vet jeg ikke om det har vært korona eller influensa, men bare en av delene har kommet i hus) ila vinteren, og kanskje en førkjølelse eller to. Vi har ikke hatt forkjølelse denne vinteren, og heller ikke omgangssyke (halvannet år siden sist). Bank i bordet.

Anonymkode: 2853f...dd3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt.Jobber i barnehage,jobbet der 8 uker nå.Hatt omgangssyke,forkjølelse og øyekatarr. Selv har jeg aldri vært syk.Kollagaer sier det er barnehage som har mestsmitte.

Anonymkode: 78165...6af

AnonymBruker
Skrevet

Første året hadde vi bare noen lette forkjølelser uten feber, HFM syke og den fjerde barnesykdom. Nå er vi på andre året i barnehagen. Har hatt omgangsyke en gang og noen lette forkjølelser uten feber og vannkopper.

Anonymkode: 340dd...5f9

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen er jo en helt unaturlig tett ansamling av små barn. Og nå som de utsettes for korona i tillegg til alt annet, er det hele et gedigent eksperiment. 

Anonymkode: 88866...30b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, her: ville bare si takk for at dere svarer, deler og viser respekt og forståelse. Skjønner at det er sånn for mange, og er ganske vanlig - og setter pris på å høre deres erfaringer. Det gir litt støtte nå som jeg føler meg fortvilet og lei🥺

Anonymkode: 49371...f72

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det et dessverre vanlig. Det var slik med mitt yngste barn, mens den eldste var en del syk, men ikke så ekstremt mye.

Jeg jobber i småbarnavdeling, og høst- og vintersesongen 23/24 har ikke ettåringene hos oss vært så voldsomt mye syke, selv om avdelingen har vært igjennom både streptokokker, omgangssyke, RS og sannsynligvis korona. Nesten samtlige har eldre søsken i barnehage, så vi gjetter at det er noe av grunnen, altså at de har vært eksponert for en del smitte fra før. Men av mine egne barn, så var det altså hun som allerede hadde vært mye syk som baby etter å ha blitt smittet av storebror, som fortsatte å være syk nesten bokstavelig talt hele tiden første året i barnehage. 

Anonymkode: 09aec...89a

AnonymBruker
Skrevet

Har var ungen aldri sjuk i bhg, men vi har fått det igjen når ungen gjekk i 4. og 5. klasse. Aldri vært så mye sjuk som dei to åra der

Anonymkode: 1dde7...10f

Skrevet

Ja, er vanlig... desdvrtte en del fordi foreldre ikke gidder karantenrtid, og fordi barnehageansatte lar barn putte alle slags ekle ting i munnrn. Mange sier ikke fra hvis barnet drikker av sølrdsm, spiser snø som er måkt av veien, slikker på grinda o.l, og flere gidder ikke vadkr frukt og grønt før servering. Har personlig observert alt dette.

Skrevet

Helt vanlig. Vi var knapt på jobb det første barnehageåret til begge våre. Barna var syk hele tiden og vi voksne ble smittet. Det roet seg heldigvis. De har vært lite syk etterpå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...