AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #21 Del Skrevet 4. mars 2024 Hvorfor må du ha 100 kcal ekstra med snacks på kveldene, i tillegg til all den snacksen du spiser ellers i løpet av en dag? I det minste bør du da spare noe av det smågodtet du spiser på dagen til kvelden. Anonymkode: 7bb74...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #22 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Spiser bare ting jeg har lyst på, og går ned i vekt. Skrev en tråd om at jeg spiser snop hver dag. Hver kveld spiser jeg noe godteri/sjokolade/snop. Bruker ca. 300 kalorier på dette om kvelden, i tillegg spiser jeg kanskje et rundstykke med pålegg, eller frukt, ost, gulrøtter. Jeg passer på å ha det sammen med et helt måltid. Hvis du har vært vant til 5000 kalorier om dagen, så kan du godt tillate deg mer enn 100 kcal til noe du liker. La oss si ditt nivå ligger på 2000 kalorier, så kan du ha 700 til lunsj, 800 til middag og 600 til kveldsmat. Lag deg et system som fungerer, ikke et du piner deg gjennom. Anonymkode: 003d2...c89 Ts: For å komme i underskudd må jeg under 3050 kcal pr dag ut i fra kaloriberegning. Før har jeg slanka meg med et daglig inntak på 1200 kcal, men det klarer jeg ikke holde over tid. Anonymkode: fe793...512 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #23 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor må du ha 100 kcal ekstra med snacks på kveldene, i tillegg til all den snacksen du spiser ellers i løpet av en dag? I det minste bør du da spare noe av det smågodtet du spiser på dagen til kvelden. Anonymkode: 7bb74...a59 Ts: Du tuller nå? Du har ihvertfall ikke lest noe av tråden. Jeg skal kutte drastisk ned på mat og sukker inntaket, og redusere det usunne til 100 kcal på kvelden. Ikke 100 kcal + slik jeg spiser i dag. Anonymkode: fe793...512 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #24 Del Skrevet 4. mars 2024 Ullvott skrev (14 minutter siden): Du kommer med en del essensiell informasjon her som manglet i hovedinnlegget. Ingen her inne kunne vite at du spiser kanskje 2500 kcal (?) med godteri daglig i dag når det du skriver bare er at du "sliter" med vekt og livsstilsendringer. Det er klart at 100 kcal med godteri er sunnere enn 2500 (?) kcal med godteri. Men samtidig beskriver du jo en livsstil som MÅ endres såpass radikalt at jeg håper du får hjelp til det, for dette er ikke noe man kan forventes å få til alene. Joda, det finnes noen ytterst få som gjør det, men de fleste trenger både hjelp og støtte av profesjonelle på området. Ts: Jeg kunne skrevet mer jeg ser det, men budskapet er egt det samme uansett. Kan man unne seg 100 kcal på kvelden uten å ødelegge et variert kosthold? Jeg vet jeg burde kutte ut all «kos», men jeg har prøvd gang på gang også med profesjonell hjelp og det å drikke vann eller knaske en gulrot på kvelden det gjør suget bare enda verre fordi jeg craver da hele tiden det som er forbudt. Anonymkode: fe793...512 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #25 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts: Du tuller nå? Du har ihvertfall ikke lest noe av tråden. Jeg skal kutte drastisk ned på mat og sukker inntaket, og redusere det usunne til 100 kcal på kvelden. Ikke 100 kcal + slik jeg spiser i dag. Anonymkode: fe793...512 Hva med Lunsj: 600 kalorier Middag: 800 snacks: 500 holder dette? Anonymkode: d5270...1f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #26 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med Lunsj: 600 kalorier Middag: 800 snacks: 500 holder dette? Anonymkode: d5270...1f1 Ts : Ser for meg at det vil gjøre meg veldig sulten. Jeg kan som sagt ikke telle kalorier da jeg har vært sykelig opptatt av det tidligere. Hvis jeg skal bli med på kalori regnestykket så ser jeg mer for meg : Lunsj: 500 kcal Middag: 6-700 kcal Kveldsmat: 400 kcal Snacks: 100 kcal Anonymkode: fe793...512 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liveterspennende Skrevet 4. mars 2024 #27 Del Skrevet 4. mars 2024 Nei det tror jeg ikke, og hvorfor stoppe med de 100 kalorier, kan du ikke unne deg både 200, 300 eller dritt la gå kjør på med full godtepose og trykk det i trynet. Så lenge du skal lure noen og det går ut over deg selv så er det greit. Helt seriøst….., ser du ikke selv at du lurer deg selv om du skal drive å unne deg noe godt. Hvorfor ikke bestemme deg for å faktisk gjøre en innsats, holde deg til oppsatt kost. Belønningen kommer når du slutter å lyge for deg selv. Problemet for de som ikke klarer å gå ned i vekt er ene og alene at de har for stort inntak i forhold til forbruk. Når du har fått orden på inntak vs forbrenning kommer resultatene, og du vil få lysten, viljen og motivasjonen til å fortsette. Det er alltid begynnelsen som er verst. Ønsker deg lykke til og har troen på at du kan klare dette. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #28 Del Skrevet 4. mars 2024 Liveterspennende skrev (2 minutter siden): Nei det tror jeg ikke, og hvorfor stoppe med de 100 kalorier, kan du ikke unne deg både 200, 300 eller dritt la gå kjør på med full godtepose og trykk det i trynet. Så lenge du skal lure noen og det går ut over deg selv så er det greit. Helt seriøst….., ser du ikke selv at du lurer deg selv om du skal drive å unne deg noe godt. Hvorfor ikke bestemme deg for å faktisk gjøre en innsats, holde deg til oppsatt kost. Belønningen kommer når du slutter å lyge for deg selv. Problemet for de som ikke klarer å gå ned i vekt er ene og alene at de har for stort inntak i forhold til forbruk. Når du har fått orden på inntak vs forbrenning kommer resultatene, og du vil få lysten, viljen og motivasjonen til å fortsette. Det er alltid begynnelsen som er verst. Ønsker deg lykke til og har troen på at du kan klare dette. Ts: Ser ikke på det som å lure meg selv, ser heller på det som en mestringsstrategi for å ikke gi opp på onsdag slik jeg ofte gjør. Jeg er «flink» mandag og tirsdag også kommer vi til onsdag også stapper jeg innpå alt jeg finner. Føler meg mer mislykka enn noen gang og så tar det ihvertfall 2 mnd til neste gang jeg orker å prøve igjen fordi jeg igjen har skuffa meg selv. Fordi jeg igjen har bevist at jeg ikke har det i meg å få det til. Takk for at du har trua. Anonymkode: fe793...512 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #29 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ts: For å komme i underskudd må jeg under 3050 kcal pr dag ut i fra kaloriberegning. Før har jeg slanka meg med et daglig inntak på 1200 kcal, men det klarer jeg ikke holde over tid. Anonymkode: fe793...512 Da høres det ut som å begynne med 2550 kcal per dag er bra. Da kan du spise 300 sjokolade/snop/snacks om kvelden. Det er kjempebra at du vil velge noe du kan holde over tid. Jeg heier på deg. Jeg begynte som overvektig, og er nå normalvektig. Selv som normalvektig så spiser jeg sukker og søtt på slutten av dagen, HVER DAG, og er tilfreds med dette. Man tar tak i en ting om gangen. Du er sterk, du er på sporet, lytt til deg selv, gi kroppen god næring så vil energien komme tilbake og du vil føle deg mer vel. Anonymkode: 003d2...c89 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #30 Del Skrevet 4. mars 2024 Liveterspennende skrev (12 minutter siden): Nei det tror jeg ikke, og hvorfor stoppe med de 100 kalorier, kan du ikke unne deg både 200, 300 eller dritt la gå kjør på med full godtepose og trykk det i trynet. Så lenge du skal lure noen og det går ut over deg selv så er det greit. Helt seriøst….., ser du ikke selv at du lurer deg selv om du skal drive å unne deg noe godt. Hvorfor ikke bestemme deg for å faktisk gjøre en innsats, holde deg til oppsatt kost. Belønningen kommer når du slutter å lyge for deg selv. Problemet for de som ikke klarer å gå ned i vekt er ene og alene at de har for stort inntak i forhold til forbruk. Når du har fått orden på inntak vs forbrenning kommer resultatene, og du vil få lysten, viljen og motivasjonen til å fortsette. Det er alltid begynnelsen som er verst. Ønsker deg lykke til og har troen på at du kan klare dette. Du kan ikke så mye om sukkersug. Om man ikke gir kroppen nok næring så vil den crave mer. Det er ikke å lure seg selv å gi plass til 100-300 kcal fra snacks om dagen. Det har også plass i et sunt og variert kosthold. Etter hvert som kroppen får tilfredsstilt sine næringsbehov vil også cravings slutte. I tillegg handler det mye om det psykologiske behovet, og avhengigheten. Den blir mindre hvis du fra starten tenker at du kan spise litt og ikke mye. Med mindre man sliter med at man alltid "binger", og "binging" blir verre om man tenker "dette er siste gangen". Anonymkode: 003d2...c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #31 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da høres det ut som å begynne med 2550 kcal per dag er bra. Da kan du spise 300 sjokolade/snop/snacks om kvelden. Det er kjempebra at du vil velge noe du kan holde over tid. Jeg heier på deg. Jeg begynte som overvektig, og er nå normalvektig. Selv som normalvektig så spiser jeg sukker og søtt på slutten av dagen, HVER DAG, og er tilfreds med dette. Man tar tak i en ting om gangen. Du er sterk, du er på sporet, lytt til deg selv, gi kroppen god næring så vil energien komme tilbake og du vil føle deg mer vel. Anonymkode: 003d2...c89 Ts: Takk for fint og konstruktivt svar. ❤️ Anonymkode: fe793...512 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liveterspennende Skrevet 4. mars 2024 #32 Del Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ts: Ser ikke på det som å lure meg selv, ser heller på det som en mestringsstrategi for å ikke gi opp på onsdag slik jeg ofte gjør. Jeg er «flink» mandag og tirsdag også kommer vi til onsdag også stapper jeg innpå alt jeg finner. Føler meg mer mislykka enn noen gang og så tar det ihvertfall 2 mnd til neste gang jeg orker å prøve igjen fordi jeg igjen har skuffa meg selv. Fordi jeg igjen har bevist at jeg ikke har det i meg å få det til. Takk for at du har trua. Anonymkode: fe793...512 Nettopp denne «belønnings løsningen» din mistenker jeg at gjør det lettere å miste fokuset. For å dra en dårlig sammenligning, men om en alkoholiker som drakk en sekspakning hver kveld tidligere nå skulle få unne seg en pils i dann og vann fordi han var flink ville det vært mye vanskeligere å stoppe opp enn om han måtte stoppe «cold turkey». Du må gjøre som du vil, men når du skriver at du har dårlig erfaring med at du faller for fristelsen er det vel bedre å fjerne den muligheten. Stå på og jobb knallhardt, du klarer dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #33 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts: Nei det er det jeg tenker også at hvis det er det som skal til for å klare å stå i det over tid så kan det da ikke være så ille. Nå føler jeg meg bare helt idiot som spurte. Anonymkode: fe793...512 Men om du ligger på 5100 kalorier så vil du ikke gå ned. Og da er det ikke de kaloriene som er årsaken til at du ikke går ned. Årsaken er de flere 1000 mer enn du forbrenner. Anonymkode: 48f6e...625 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #34 Del Skrevet 5. mars 2024 Liveterspennende skrev (17 minutter siden): Nettopp denne «belønnings løsningen» din mistenker jeg at gjør det lettere å miste fokuset. For å dra en dårlig sammenligning, men om en alkoholiker som drakk en sekspakning hver kveld tidligere nå skulle få unne seg en pils i dann og vann fordi han var flink ville det vært mye vanskeligere å stoppe opp enn om han måtte stoppe «cold turkey». Du må gjøre som du vil, men når du skriver at du har dårlig erfaring med at du faller for fristelsen er det vel bedre å fjerne den muligheten. Stå på og jobb knallhardt, du klarer dette. Det handler vel ikke om å belønne for å være flink, men å kunne bygge opp et normalt forhold til inntak av sukker og kos. På sikt er dette mye sunnere og har større suksessrate enn å nekte seg alt av sukker. Anonymkode: fa1d5...524 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #35 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts: Du tuller nå? Du har ihvertfall ikke lest noe av tråden. Jeg skal kutte drastisk ned på mat og sukker inntaket, og redusere det usunne til 100 kcal på kvelden. Ikke 100 kcal + slik jeg spiser i dag. Anonymkode: fe793...512 Leste tråden, men akkurat dette har du skrevet veldig utydelig i tråden tidligere. I tråden virker det som om at du fremdeles spiste som før. Ingen grunn til å være frekk! Har du derimot kuttet ut alt dette godteriet og de 5000kcal om dagen, og spiser mer normale mengder, kan du selvsagt ta inn 100kcal snacks på kvelden om det er det som må til for at du skal klare å holde deg til normale mengder kalorier ellers på dagen. Men ville da kjørt på med typ gulrot og dipp, som tilfører kroppen næringsstoffer i tillegg til at det er mettende. Anonymkode: 7bb74...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #36 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det handler vel ikke om å belønne for å være flink, men å kunne bygge opp et normalt forhold til inntak av sukker og kos. På sikt er dette mye sunnere og har større suksessrate enn å nekte seg alt av sukker. Anonymkode: fa1d5...524 Ts ønsker en bekreftelse på at det er greit med belønning i form av snop hver kveld. Det er ikke sunt for kropp eller psyke. Belønning i form av mat og snop er en oppskrift på spiseforstyrrelser og fedme. På sikt er det best for kroppen å kutte alt sukker. Sukker er en inflammatorisk smakstilsetning. Ikke bra for kroppen på noen måte. Anonymkode: bcc93...135 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #37 Del Skrevet 5. mars 2024 Jeg holder på med livsstilsendring og vektnedgang nå. Alltid vært overvektig og "aldri" klart og slanke meg over tid fordi jeg ikke har vært motivert nok. I fjor gikk jeg mange runder med meg selv og lurte og funderte på hva jeg kunne gjøre for å klare det denne gangen. I mai mnd bestemte jeg meg for å prøve. Ikke noe fokus på å gå ned i vekt, dette var/er en bonus. Ikke tenke over hva jeg ikke kan spise, men heller hva jeg kan erstatte det med. Feks potetgull mot en liten neve Nøtter. Melkesjokolade med en til to ruter MØRK sjokolade (minst 70%). Masse grønnsaker til middagene. Stekte grønnsaker i airfryer med en god dipp. Knekkebrød istedenfor brød/Rundstykker med masse digg pålegg på som skinke, egg, spekeskinke, kalkunpålegg osv. Philadelphia light istedenfor smør/Majones. Masse paprika, agurk, ruccola. Drikker mye av sjokolademelka uten sukker til tine, samt masse skyr, kesam osv. Havrepannekaker fra den sorte havre, de har også havregryn med feks mango, belgisk sjokolade (mørk) disse er kjempe gode med kesam og bær feks. Dette har jeg som sagt gjort siden mai, og til nå gått ned 20 kg. Det kommer ikke gratis, for all del, men igjen, tenk over hva du kan erstatte kos og digg mat med istedenfor å kutte det ut. Jeg spiser sjokolade, potetgull osv også, men ikke hver dag, ikke hver uke heller, Men innimellom. Dette er mine beste tips, spør gjerne hvis du vil ha mer konkret tips. Anonymkode: 1c6a5...3e8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #38 Del Skrevet 5. mars 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Ts: Jeg kunne skrevet mer jeg ser det, men budskapet er egt det samme uansett. Kan man unne seg 100 kcal på kvelden uten å ødelegge et variert kosthold? Jeg vet jeg burde kutte ut all «kos», men jeg har prøvd gang på gang også med profesjonell hjelp og det å drikke vann eller knaske en gulrot på kvelden det gjør suget bare enda verre fordi jeg craver da hele tiden det som er forbudt. Anonymkode: fe793...512 Men svaret blir det samme, TS. For å gå ned i vekt må du ligge i kaloriunderskudd. Du kan bruke 100 kcal av ditt daglige inntak til godteri, men da må du redusere maten med 100 kcal tilsvarende slik at du fortsatt ligger i underskudd. Siden du er vant til å spise 5000 kcal så kan du ta det litt saktere. Hva med om du går over til å spise 4000 kcal om dagen? Også reduserer du med f.eks 500 kcal i uka eller noe til du når underskudd. Anonymkode: a89f9...227 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #39 Del Skrevet 5. mars 2024 Ser du skriver at du er flink mandag og tirsdag, men så krasjer det for deg på onsdag. Har du forsøkt å ta opp tråden igjen på torsdag? Det er også viktig å huske på at en dag med fullstendig utskeielse ikke ødelegger en hel ukes innsats. Det viktigste er det du gjør mest av, ikke de få gangene man sklir ut. Tror det kan være sunt og forsøke å snu litt på tankesettet og ikke straffe deg selv for hardt. Om du spiser noe usunt til et måltid en dag, så ødelegger ikke det hele dagen hvis de andre måltidene er sunne og næringsrike. Hvis du sklir helt ut en hel dag, så ødelegger ikke det progresjonen for hele uka hvis de andre dagene har vært sunne og næringsrike. Jeg var veldig hard mot meg selv før og det førte til at jeg straffet meg selv så hardt at jeg tok livet av min egen motivasjon og ga raskt opp. Nå tar jeg ikke så på vei over et usunt måltid, eller en hel dag med litt ekstra, fordi jeg vet at det er helheten som teller. Jeg vet at det jeg gjør mest av hver dag, det et det som gir utslag på lang sikt! Lykke til 🌸 Anonymkode: b0791...248 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #40 Del Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ts: I dag spiser jeg ihvertfall 5000 kcal om dagen om ikke mer. Planen er å ikke telle kcal, men spise mye sunnere og lage meg små bokser hvor jeg setter av kos for ca 100 kcal pr dag. Underskudd i forhold til i dag vil det bli uansett. Anonymkode: fe793...512 Du skal ikke telle kalorier, men sette av 100 kcal til kos? det er vel ikke så mye kos i 100 kcal.. jeg tipper mitt kveldskos varier fra 0- 1000, men er vel totalt sett i energibalanse . Hva tenker du disse koseboksene skal inneholde? Anonymkode: 8d463...b90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå