Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går hos en psykolog hos DPS, og tanken har falt meg inn.. kan han ha asperger's.... 
Gått til han 2 ganger i uken i litt over et år.

Han er generelt ganske surrete, sløv og fjern, klønete til tider og misforstår og feiltolker veldig ofte. 
Glemmer å registrere timer, dobbeltbooket meg og en annen pasient to ganger. Kontordamene virker nesten lei, trenger så vidt å si navnet hans for de vet at det er han som har surret med timene. Skrevet ned en annen enn den han sa, eller ikke registrert timen i det hele tatt så jeg får ikke varsel og på grunn av frykt for dobbelbooking så må jeg ringe inn å dobbel sjekke (bor 1,5 time unna, bomtur er kjipt og dyrt)
Ringer ikke når han sier han skal, tar ikke opp ting han sier han skal neste time, ringer ikke fastlege eller nav som avtalt. 
Kommer alltid 5-10 min for seint. Stopper meg midt i en setning for å avslutte timen så fort det har gått 45 minutter. 
Surrer og glemmer detaljer som jeg har fortalt, stort og smått. Morfar utsatte meg for overgrep i barndommen, noe som er grunnen til at jeg går i terapi og han døde i desember 2023. Jeg har gitt dødsbudskapet 6 (6!!!) ganger så langt. Fortalt han tre ganger at mamma har brystkreft. Må konstant minne han på at jeg har hund, ikke katt. Så ofte at jeg ikke en gang gidder å rette på han lengre for det er en irrelevant detalj. Er han som tar opp katten (eller hunden) støtt og stadig som et eksempel på div ting. 
Kalte meg for Martine i et halvt år, jeg heter Silje og det er jo ikke i nærheten en gang. Er overbevist om at han nå har notert navnet mitt for å huske det, for han har fortsatt ikke lært seg det.
Han kan fremstå litt rar i måten han beskriver ting på, valg av ordtak og utrykk, og han bruker såpass mye idiomer, ordtak og metaforer at det blir tungt å prate med han. For de han bruker er så sære metaforer og ordtrykk at jeg må sitte å tolke og å analysere setninger for å forstå hva han sier. Det normalt å bruke metaforer og ordtak, men i hans tilfelle så er det ekstremt og slitsomt i lengden. Hjernen blir helt grøt etter 45 min.  

Han er godt voksen (midten av 50 årene), jobbet hos denne DPS'en i over 15 år og har jobbet en annen dps tidligere. Virker selvsikker og trygg i jobben sin som psykolog, så ikke nyutdannet og usikker på seg selv som gjør han klønete, surrete og rar. 

Han har humor, sarkasme og ironi. Normal blikkontakt. Viser ingen følelser, men det er nok meg han tilpasser seg. Så den biten stemmer ikke. Så det kan være person og ikke diagnose.. er det egentlig mulig for en med asperger's å utdanne seg som og å jobbe som psykolog? Er mest det jeg lurer på enn å faktisk diagnostisere han. Eksemplene over er kun for å vise at det er noe som skurrer, men om det er person eller diagnose er ikke lett å si men tanken har falt meg inn. 

Til tross for disse små "feilene", så er han en god psykolog og flink i jobben sin. Så tenker ikke helt på å bytte, selv om at det begynner å bli litt slitsomt så jeg ser ikke alltid frem til timene våre, så jeg har tenkt tanken et par ganger. 

Anonymkode: 14964...42f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mulig. Forstår ikke hvorfor du ikke har byttet.

Anonymkode: 11616...60a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan en med asperger jobbe med hva som helst hvis han har greid utdanningen og fått seg jobb i ettertid. 

Jeg har mine tvil om denne personen du nevner faktisk har asperger da, er dette innlegget bare et innlegg for å rakke ned på folk med asperger? 

Anonymkode: 60b52...1f2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er et ensidig fokus på karakterer ved opptak til studier - da er en med asbergers a la rain man godt i posisjon til å pugge gjøre det bra. Synes det er synd man ikke har noen personlighetstester i tillegg. Gjelder også leger, sykepleiere, lærere osv - alle som kommer til å mennesker som sitt fagfelt.

Anonymkode: bb10d...21d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har jobbet i så mange år, er han nok rett og slett begynt å gå lei. Ikke ta det personlig ihvertfall. Helt normalt med slitasje hos psykologer. Tenk hvor mange menneskehistorier, dødsfall, hunder og katter de har hørt om. 

Anonymkode: 5654d...ff8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som aspberger, men de med den diagnosen kan også bli psykologer. Kommer helt an på personen (som det gjør med psykologstudenter forøvrig). 

Men jeg hadde ikke giddet å gått til en psykolog som surrer så mye, da hadde jeg byttet.

Anonymkode: 56fbb...53c

• Liker 5
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Er så og si ingenting av det du nevner som er typisk asperger. Så hvordan du har kommet frem til den beslutningen lurer jeg på. 

AnonymBruker
Skrevet

Det der høres ikke ut som Asperger akkurat.

Anonymkode: e8703...da1

Skrevet

Dette er jo stort sett det stikk motsatte av adferden til mennesker med autismespekterforstyrrelse, så jeg forstår ikke helt hvorfor du tenker han har en autismespekterforstyrrelse?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på personen. Noen med diagnosen hadde mestret jobben, andre hadde kommet til kort. 

Men rotete, sløv og fjern kan jo handle om noe helt annet enn Aspergers? Som mange andre i tråden, ser jeg ikke helt den konklusjonen. 

Anonymkode: 84e9d...b3d

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke det du ramser opp får varsellampene til å ringe Asperger akkurat. Å være vimsete og distré, sånn du beskriver han som, er ikke typisk for Asperge. Han her høres mer ut som en overarbeidet og veldig distré type som har altfor mye i hodet på én gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva hjelper det deg å gå til denne mannen? Du får jo ingenting ut av timene med han. Han høres veldig spesiell ut. Og nei, jeg syns heller ikke det høres ut som ASD denne mannen har. Hva det er aner jeg ikke, annet enn at han høres veldig distré ut. Virker som han er mer likegyldig og ikke bryr seg. Nesten som han driver med et prosjekt "Hvor lenge kan jeg holde på som en udugelig psykolog før de finner ut at jeg ikke har peilig og hva gjør de med det?" 

Har du fått bearbeidet noenting som helst i løpet av året med denne psykologen?

Anonymkode: 300bc...28c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Antakelig. Da jeg studerte psykologi var det en som ble veiledet ut av studiet. Han var åpen om sin autisme-diagnose. Hyggelig fyr altså, men ikke egnet som fremtidig psykolog 

Anonymkode: 57b65...764

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det der høres ikke ut som Asperger akkurat.

Anonymkode: e8703...da1

Er mest måten han prater på som minner meg på det. Glemte å nevne, han er i overkant historie-interessert og flyinteressert har han delt. Det at han definerte det som "overkant interessert". Har også vært innom tanken om ADHD/ADD fordi han er så surrete. 😅

Fult mulig eneste diagnosen han har er allergi og det bare er en person-greie. 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja folk med autisme kan vere psykologer.

Anonymkode: 4498e...fb9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte mer på demens, jeg da. 

Anonymkode: f4f30...bc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tenkte mer på demens, jeg da. 

Anonymkode: f4f30...bc6

Jeg også. Ingenting her som virker som Aspergers. Ville vært mye mer bekymret for demens.

Anonymkode: 2b7a7...553

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er mest måten han prater på som minner meg på det. Glemte å nevne, han er i overkant historie-interessert og flyinteressert har han delt. Det at han definerte det som "overkant interessert". Har også vært innom tanken om ADHD/ADD fordi han er så surrete. 😅

Fult mulig eneste diagnosen han har er allergi og det bare er en person-greie. 

ts

Det høres mye mer ut som ADHD enn autisme. 
Det du beskriver er jo ting som i mange tilfeller gjør at man utelukker autismespektret, siden det er stikk motsatt av hva som er typiske tegn på autisme. 
Det du beskriver er derimot klassiske symptomer på ADHD.

Men ja, diagnoser og funksjonsnedsettinger er ikke ekskluderende for yrker innen psykisk helse, så lenge man fullfører studiene og er skikket nok til å få autorisasjoner. 

Anonymkode: 95f0e...193

AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg er litt sjokkert over at så mange mener en med asperger's kan jobbe som psykolog. Altså, de kan ikke ta en butikkjobb og blir ufør... men så kan de jobbe som psykolog. Det gir ikke mening. 

NRK (og andre nyhetssider) har hatt flere artikler om dette problemet om at de med asperger's ikke får seg jobb, og blir tvunget til uføretrygd. Personlig mener jeg at flere hadde vært uti jobb, dersom arbeidsgiverne ikke diskriminerte folk. For de er jo i stand til å lære seg helt standard sosiale koder, selv om at det ikke faller de inn naturlig og de ikke kan å bruke det på privaten. 

Å jobbe som psykolog krever jo at man må kunne lese og å forstå folk veldig godt, bedre enn godt. De med asperger's sliter jo med det sosiale, basic kommunikasjon, ironi/sarkasme, kroppsspråk m.m. Ja, det er et spekter men når du er såpass preget at du har fått en diagnose, så må du jo ha et lidelsestrykk som tilsier at du sliter. 

Når det kommer til min psykolog, så kan det nok stemme at ADHD er mer riktig. Eller så har han bare pollenallergi og er bare en surrete mann. 😅

ts

AnonymBruker
Skrevet

Eg har aspergers og fungerer heilt fint i arbeidslivet. Er aldri borte frå jobb, er strukturert, ryddig, effektivt. Vil ikkje ein gong sei at eg sliter med det sosiale nå som eg er vaksen. Eg har lært meg å fake det meste, spesielt småprat og pliktsosialisering. Det er for meg ein del av jobben. Forskjellen er at det krevje mykje frå meg mens for nevrotypiske kjem det naturlig. Herregud så mykje folk kan bable.

Alle med autisme er ikkje uføre, spekteret er stort. Vi er alle forskjellige med ein del trekk som går igjen. Veldig mange folk er på spekteret utan å kvalifisere for full diagnose. Autisme er ikkje spesielt skjeldent fenomen heller, rundt 3-6 prosent av befolkningen er på spekteret.

Du har rett i at ein psykolog med autisme gjerne vil ha ein anna tilnærming, forståelse og tolkning. Men betyr ikkje nødvendigvis at folk hadde opplevd det  det som mindre hjelp. Vi mangler faktisk ikkje empati som er ein vanlig mistolking. Vi tolker ting meir intellektuelt enn følelsesmessig. Vi er ikkje brutale isklumper som vil folk vondt.  

Det finnest mange elendige nevrotypiske psykologer. 

Anonymkode: 4498e...fb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...