AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #21 Skrevet 6. mars 2024 For å utdype litt; Mine gutter har faste oppgaver hjemme, og forventes å hjelpe til når det er ekstra ting jeg ber om. Det å få lov til å ha mobil, spill, tv, nett osv. er en gode, og godene forsvinner dersom man ikke gjør det man skal. Mine har lært dette fra de var små, så man må forvente en motstand dersom man starter med slike konsekvenser når de ikke er vant med det. Jeg tenker likevel det er fornuftig at de forstår at de ikke bare kan få alt de vil, samtidig som de ikke skal gjøre grunnleggende ting. Mine har oppgaver etter alder, og rundt 13-årsalderen er det å ta inn/ut av oppvaskmaskinen ca annenhver dag. Gå ut med søpla annenhver dag. Rydde etter middag en gang i uka. Brette håndklær en dag i uka. Gå tur med hunden et par ganger i uka. Hjelpe småsøsknene/passe en gang i uka. I tillegg er det en selvfølge at det skal ryddes etter seg, lage frokost, niste og kvelds selv, brette egne klær (lærer å vaske dem selv rundt 14-års alder), rydde/støvsuge eget rom, skifte på egen seng, (mate hamster og gjøre rent der jevnlig). Noen synte kanskje det virker mye, men det er bare rutiner som de har blitt vant med. De skal ikke komme hjem fra skolen og sitte i sofa/ved pc i timesvis. Oppgavene skal gjøres først, hvis ikke det er andre aktiviteter så klart. Det tar ikke mange minuttene å gjøre en liten ting hver dag, og jeg er overbevist om at det vil gjøre livet deres lettere, enn om de skulle plutselig starte med alt når de flytter for seg selv. De får 50kr i uka. Han får ofte 50kr ekstra, for han er veldig hjelpsom og sier aldri nei når jeg ber ham om å gjøre noe ekstra som å lage mat til søsknene, rake løv, gå på butikken for meg osv. Anonymkode: b5370...d7f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #22 Skrevet 6. mars 2024 Vi betaler ikke for husarbeid , får en fast sum i måneden og kan tjene mer ved å gjøre ting vi ser på som hjelp. Holder han ikke rommet i orden, så nei vel hans problem. Når de har vært på skolen synes jeg de skal få hvile når de kommer hjem flr lekserog aktiviteter. Om det er å se tv eller spille med kompiser spiller ingen rolle. Anonymkode: 67c73...1d6
liv Skrevet 6. mars 2024 #23 Skrevet 6. mars 2024 400 kr får han som blir 13 i år her. Når han begynner på ungdomsskolen får har i tillegg 200 til kantine i måneden. Han må gå med søppel, rydde ut og inn av oppvaskmaskin når vi ber om det, legge sammen og bort tøy, + rydde og vaske eget rom en gang i uken, og sette på tørketrommel når vaskemaskin er ferdig (rom ved siden av vaskerommet)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå