AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #1 Skrevet 4. mars 2024 Jeg har prøvd å innføre ukelønn tidligere, men aldri fungert, da hun enten ikke har klart å gjennomføre de oppgavene hun har blitt tildelt, eller at de blir gjort halvveis. Per idag og ut fra hennes " huslige evner", ville det vært en bragd om hun i det hele tatt klarte å rydde opp etter seg selv. Å gjøre noe for "fellesskapet", er ikke i kikkerten enda. Det jeg ønsker at hun skal gjøre, og som ville avlastet meg en del hjemme, er at hun slutter å slenge klær på gulvet, holder rommet ryddig, rydder opp etter hun har spist/lagd mat, sette inn/tømme oppvaskmaskin, støvsuge, ta med søpla ut, legge sammen/legge vekk tøy etter vask. Dette er oppgaver jeg mener hun klarer, men som hun idag bare blir oppgitt om jeg spør henne om å hjelpe til med.. Noe av dette er daglig (rydding), støvsuging kan være fast x1 i uken, og søppel/klesvask etter behov. Hva ville vært en innafor ukelønn for en 13-åring? Anonymkode: 3deeb...5ec
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #2 Skrevet 4. mars 2024 Sliter med det samme. Her er det gjort veldig enkelt. 400kr i månedslønn om rommet er ryddet og hennes del av badet er ordentlig. Har ikke betalt månedslønn på lenge. Anonymkode: 00901...cbe 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #3 Skrevet 4. mars 2024 Syntes det hørtes mye ut. Hva syns hun selv at hun skal få og hva hun skal gjøre? Anonymkode: 98e39...cc1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #4 Skrevet 4. mars 2024 Her må 13- åringen dekke bordet til middag hver dag, påse at katta har mat, støvsuge og tørke støv en gang i uken, gå med søpla og vaske de hvite klærne. Hun henter posten når hun kommer hjem fra skolen. Og holde rommet i orden. Hun tar ut av oppvaskmaskinen om jeg ber om det. Til vanlig tømmer jeg den mens jeg venter på kaffevannet mitt morgen mens hun spiser frokost. Hun rydder selvsagt etter seg, pakker egen sekk, tar klærne inn i skapet og slikt. Her har ungen fått velge blant utvalgte oppgaver. Hun får 250kr/uken. Anonymkode: 040d0...d41
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #5 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Syntes det hørtes mye ut. Hva syns hun selv at hun skal få og hva hun skal gjøre? Anonymkode: 98e39...cc1 Mener ikke at hun skal gjøre alt dette på egen hånd, men dette er oppgaver jeg mener hun er kapabel til å gjøre. Anonymkode: 3deeb...5ec
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #6 Skrevet 4. mars 2024 Våre får ukelønn/månedslønn, og må bidra hjemme. Men det er ingen link mellom ukelønn og oppgaver. Utover å holde orden og støvsuge eget rom, lager de middag en dag i uka. Ellers gjør de forefallende oppgaver som å dekke bordet, tømme oppvaskmaskin, bære ut søppel etc, og annet hvis vi ber om det. Fire barn, 10-16 år.de mellomste får 600 kr måneden. Anonymkode: e0083...aec 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #7 Skrevet 4. mars 2024 Er det attraktivt for henne å få ukelønn da? Får hun penger utenom? Om hun bare kan spørre om å få penger til kino eller café, og andre ting, så "trenger" hun jo ikke gjøre de tingene for å få ukelønn. Jeg tenker at å rydde opp etter seg er det minste de bør gjøre, og det skal ikke trenge å lønnes. Anonymkode: 44855...377 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #8 Skrevet 4. mars 2024 Her var oppgaver når de var 13-holde rommet sitt ryddig og reint, lage middag 1 dag i uka, gå ut med søppel, være med å dekke på og av borde, sette på oppvaskmaskin eller vaskemaskin hvis vi spurte om det. Hjelpe til å bære inn ved ,klippe plen. Evnt hjelpe til med andre ting når vi trengte hjelp Fikk 400kr i mnd Her har de altid måtte deltar og rydder fra de var små, altså hatt krav til å gjøre ting Hadde og sommer jobb fra de var 13år gamle Anonymkode: 31be9...053
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #9 Skrevet 5. mars 2024 Mi på snart 14 får 1000 kr per måned og gjør det jeg ber henne om av forefallende og daglige oppgaver. Går tur med hunden etter skolen, vasker badet, tar søpla, dekker bord, støvsuger, rydder rommet sitt osv. Hun styrer pengene selv, sparer endel og får ingen penger utenom. Vi kjøper nødvendig utstyr, klær etc. Anonymkode: 95b0f...149
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #10 Skrevet 5. mars 2024 Her vasker de to eldste hvert sitt bad og støvsuger tre rom hver. Da de var 13 ble det ikke perfekt, men rent nok. I tillegg må de rydde ut av oppvaskmaskinen og hjelpe til med konkrete ting når de blir bedt om det. Da de var 13 gjorde de vel aldri ting av seg selv, de klarte ikke å huske eller se hva som skulle gjøres, men de kunne gjøre det de ble bedt om. Nå har de skjønt at når de skal rydde tallerkenen sin og oppvaskmaskinen er rein, må den ryddes, hvis de er alene hjemme med hunden får den tur, og hvis de får besøk rydder de rommet. Det har tatt lang tid å få dem til å gjøre ting av seg selv, og fremdeles må de minnes på mye, så jeg tror du bør senke kravene til hva hun må passe på selv, og heller minne henne på det hun skal gjøre når det skal gjøres. I tillegg må hun trenge pengene, altså ikke gi henne penger til klær, kino, eller det hun ellers ønsker å bruke penger på. Anonymkode: fee32...9a5 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #11 Skrevet 5. mars 2024 Synes det høres mye ut for en 13-åring. Alt for høy mengde i starten. Det føles helt uoppnåelig antakeligvis. Ville startert med rydde etter seg selv (eget rom, kjøkken etc), sette inn i oppvaskemaskin og tømme søppel. Og så heller øke på etterhvert som hun blir eldre. Hun er bare 13 og har vel både skole og fritidsaktiviteter i tillegg. Anonymkode: 1e2a2...c3f
Arkana Skrevet 5. mars 2024 #12 Skrevet 5. mars 2024 (endret) Vi gir ukelønn etter skoletrinn så lenge de går på barneskolen, så de får 10 kr per klassetrinn i uken. Ingen av barna må jobbe for ukelønnen fordi vi mener at man ikke skal få betalt for å bidra med husarbeidet, det er en del av det å være en familie. Ukelønnen handler om å lære seg økonomi, spare til noe man ønsker seg osv. Jeg synes for øvrig enkelte her i tråden gir barna sine veldig mye penger i forhold til alder (og langt over det andre barn jeg kjenner får), særlig hvis ukelønnen ikke trenger dekke noen former for klær, kollektivtransport, mobilabonnement eller annet nødvendig og bare skal brukes på tull og kos. Jeg synes ikke det du beskriver av oppgaver høres mye ut, mye av dette ser ut til å være bare det å rydde etter seg selv og ikke en del av det generelle husarbeidet. Min 13-åring vasker det ene badet en gang i uken, skifter på sengen sin selv, holder rommet sitt + kjellerstua i orden, tar sine egne klær fra vaskerommet og på plass på rommet, lager middag en gang i blant og selvsagt rydde etter seg når han lager mat eller gjøre noe annet. Endret 5. mars 2024 av Arkana 2
solsolsol Skrevet 5. mars 2024 #13 Skrevet 5. mars 2024 Vi har ikke oppgavene koblet opp mot penger. Da føler jeg man fort ender på helt feil spor, i tillegg til at det sikkert føles som et alternativ for dem. Mine fra 10+ velger oppgaver selv. De fordeler en del mellom seg, feks lufte hund, ta ut søppel, vasket bad, rydde gangen + en del gårdsoppgaver. Det er veldig ulikt hva de synes er kjipt eller gøy, så de har veldig ulikt i antall timer i uka, men alle er fornøyde. De får mellom 40 og 100 i uka, ut fra alder og om de selv vil kjøpe lørdagsgodt og sånt.
solsolsol Skrevet 5. mars 2024 #14 Skrevet 5. mars 2024 Alle må forresten i tillegg hjelpe til med vanlige ting når det trengs, som å tømme og fylle maskina, dekke bordet ++ De fleste gjør det uten å bli bedt om det.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #15 Skrevet 5. mars 2024 Ingen i mitt hjem som får belønning eller penger for å holde det ryddig rundt seg. Det er forventet at alle skal gjøre sin del i løpet av uken. Et minimum er å holde sine egne ting i orden. Anonymkode: 2a7cc...ce4 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #16 Skrevet 5. mars 2024 Vi prøvde med liste og oppgaver en periode. Men det funka ikke. Nå får hun 50kr i uka, og det forventes bare at hun hjelper til som en del av familien. Dermed ingen direkte kobling mellom penger og oppgaver i heimen. Det funker supert for oss. Jeg tror rett og slett at for vår ble denne løsningen en bekreftelse på at hun er stor og ansvarsfull. Anonymkode: cbb42...d81
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #17 Skrevet 5. mars 2024 50 kr i uka for lørdagsgodtpenger, uansett om hun ikke gjør oppgaver. Ellers kan hun plusse på de 50 kronene hvis hun lager middag en dag i uka, støvsuger en etasje i huset, etc etc (vi har en liste med oppgaverr og priser). Hver lørdag summerer vi opp det hun har krysset av på lista. Hvis hun gjør noe hver dag blir det 200 kr den lørdagen. Som regel gjør hun et par småting og får ca 100 kr på lørdagene. Anonymkode: 0de6b...551 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #18 Skrevet 5. mars 2024 Nå er det flere som skriver at deres barn ikke får penger for å hjelpe til, fordi "det er en forventning at de bidrar". Fint for dere. Men nå er jo problemet mitt at jeg ikke får jentungen til å bidra uten å mase, og derfor tenkte jeg lommepenger kan være en motivasjon. Jeg er lei av å stå for alt av husarbeid, både felles og for oss begge, og samtidig gi penger til småting hele tiden. Hun lærer ingenting av det. Verken verdien av penger eller poenget med å holde det ryddig hjemme. Derfor tror jeg det rette for oss er at lommepenger må gies for utførte oppgaver. TS Anonymkode: 3deeb...5ec 2 1 1
ValarMorghulis Skrevet 5. mars 2024 #19 Skrevet 5. mars 2024 Ser enkelte skriver at dette er alt for mye, det er jeg ikke enig i. Tenker et absolutt minimum bør være at hun klarer å rydde opp etter seg selv, og dette er heller ikke noe hun får betalt for. Men når hun allerede nå sliter såpass mye med dette kan det sikkert være et greit sted å begynne. Slutt å gi småpenger hvis hun spør, og gi heller 100-150kr i uken når oppgavene er utført. Da jeg vokste opp var det forventet at jeg bidro hjemme. Synes selv at jeg ble satt til å gjøre litt i overkant mye, så kommer nok til å legge lista et sted mellom det du foreslår TS, og det jeg selv måtte gjøre. I 13-årsalderen gjorde jeg følgende: - Laget middag 1-2 ganger i uken - Vasket badet hver mandag - Støvsugde én gang i uken - Gikk tur med hunden minst én gang i uken - Hjalp til med å dekke på og rydde av bordet hver dag - Gikk ut med søpla til fellescontainer - Hjalp til med ukentlig husvask, og ellers rundvask
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #20 Skrevet 5. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nå er det flere som skriver at deres barn ikke får penger for å hjelpe til, fordi "det er en forventning at de bidrar". Fint for dere. Men nå er jo problemet mitt at jeg ikke får jentungen til å bidra uten å mase, og derfor tenkte jeg lommepenger kan være en motivasjon. Jeg er lei av å stå for alt av husarbeid, både felles og for oss begge, og samtidig gi penger til småting hele tiden. Hun lærer ingenting av det. Verken verdien av penger eller poenget med å holde det ryddig hjemme. Derfor tror jeg det rette for oss er at lommepenger må gies for utførte oppgaver. TS Anonymkode: 3deeb...5ec Tar du bort mob og nett så klarer hun plutselig mye mer enn du tror… Anonymkode: b5370...d7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå