Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt nytt forhold. Hvor mye sier man fra om småting?

Kjæresten steker kyllingfileten veldig hardt. Jeg synes ikke det smaker noe godt da. Jeg har spurt ham noen ganger om å steke den på lavere varme, og så justerer han temperaturen ned til 8 og blir synlig irritert, og hvis jeg sier hva med 4–5 så blir han sint. 

Han sier han skal ta oppvasken om morgenen etter at jeg har dratt på jobb, men når jeg kommer hjem så er det ikke gjort. Når jeg da sier at det er helt ok om han ikke rekker det, men at da er det best å ikke snakke så mye om at han skal gjøre det for da får jeg forhåpninger. At det er bedre om det er en overraskelse. Og aller best hvis vi kan gjøre det sammen etter middag i stedet for å la det stå til neste dag. Da blir han irritert over at jeg ikke setter pris på hans innsats.

Dette er jo veldig små ting. Og jeg får litt dårlig samvittighet over å klage over det. Jeg burde kanskje bare være glad for at han kommer på besøk og lager middag sammen med meg?

Men tenker at hvis vi skal leve sammen i fremtiden så er det best å ta sånne småting nå. Og jeg orker bare ikke spise den steinharde kyllingfileten han lager. Men han reagerer så mye når jeg sier fra, så jeg blir usikker på om jeg er urimelig når jeg tar opp slike småting? 

Anonymkode: 3af42...ed5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal selvsagt si fra om ting som plager deg! Hvordan tror du reaksjonen blir hvis du aldri sier fra om noenting «fordi det ikke er så viktig» og så kommer det en dag hvor noe ER viktig og du først sier fra da?

Dessuten: hvorfor er det greit at du spiser noe du ikke liker for ikke å «såre»han? burde ikke han - som kjæresten din - også være opptatt av at du får noe du liker? 

Skal man leve med noen så må man - selvsagt - overse noen ting. Samtidig: hvis man - i starten av et forhold - ikke tør si fra om noe fordi den andre blir så sint……Da er det noe som skurrer. 

Det er kanskje reaksjonen hans som egentlig er verst her - fordi den er uproporsjonalt sterk ifht hva du sier fra om. Jeg forutsetter at du snakker på en ok måte til han, nettopp for å forklare din mening. 

Men igjen - det er ikke noe godt utgangspunkt for et forhold om du føler at du må trå varsomt rundt han og legge bånd på dine meninger. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Gud jeg er glad kjæresten min vet han ikke er flink å lage mat🤭 

Seriøst. Hadde ikke orket å være med en mann som ikke var åpen for å lytte til forslag og ideer og som ikke holdt ord. 

Her hjelper han meg og vi lager maten sammen. Etterpå tar han oppvasken som et selvfølge. 

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Kjæresten min skulle i starten kritisere ca alt jeg gjorde, det ble litt voldsomt og pirkete. Var nesten ikke plass til å ta inn over meg hvordan han likte ting og hvordan jeg skulle tilpasse meg, for det kom stadig mye ting og det kjentes litt hardt. Kanskje var jeg litt sår og var på kritikk også, av ulike grunner. Ihvertfall, til slutt sa jeg at jeg skal prøve å ta hendene, men du må også la meg få gjøre en del ting på min måte. 

Og da jeg fant ting jeg ville han skulle gjøre annerledes, var ikke det nødvendigvis noe lett for ham å høre om og ta hensyn til. Ihvertfall ikke helt med én gang. 

Starten av et forhold er mye tilpasninger. Han har sikkert ønsker for deg også, kanskje har han holdt litt tilbake og så kommer du med alt ditt. Er det balanse mellom dere? 

Anonymkode: 67caa...296

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener man bør si i fra om småting, og jeg mener det er enormt skummelt at han blir sint fordi du sier hvordan du liker maten din stekt.

Hvis slike småting hadde gjort typen min sint, så hadde jeg sagt tydelig at jeg ikke akseptere sinne over slikt, og hadde det skjedd igjen hadde jeg gjort det slutt.

Anonymkode: 189ef...4fe

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, men det er forskjellige måter å si ting på.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er så smått kanskje- det viser jo litt holdning og alt er som regel bedre i starten før ting sklir ut. Jeg ville ikke orket en «surpomp» fra the get go liksom 😅

Anonymkode: b3da6...62f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener man bør si i fra om småting, og jeg mener det er enormt skummelt at han blir sint fordi du sier hvordan du liker maten din stekt.

Hvis slike småting hadde gjort typen min sint, så hadde jeg sagt tydelig at jeg ikke akseptere sinne over slikt, og hadde det skjedd igjen hadde jeg gjort det slutt.

Anonymkode: 189ef...4fe

Vi småkranglet også helt konkret over dette. Han syntes jeg stekte kylling for mye, at den ble brent/tørr. Jeg syntes hans måte å steike kylling på gjorde den for "våt". Med tida tror jeg vi har funnet et happy medium, ihvertfall synes begge nå at den andre lager god mat.

Anonymkode: 67caa...296

AnonymBruker
Skrevet

Det med kyllingen ville jeg sagt ifra om også om dama laget den slik😅 Er kokk, så klarer ikke la være å pirke på sånt 

Men summen av alt du beskriver kan tyde på dere har forskjellig måte å kommunisere på, og at han ikke skjønner at disse små tingene bygger seg opp til irritasjon.

Er klart en mulighet han gir litt faen, og at det er hva du har i vente, men tror mest at han ikke helt skjønner det selv, og at han bare trenger tydelig kommunikasjon. Hjelper ikke det, så er det desverre stor sjanse for at det bare blir verre 

Anonymkode: ec887...3c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har spurt ham noen ganger om å steke den på lavere varme, og så justerer han temperaturen ned til 8 og blir synlig irritert, og hvis jeg sier hva med 4–5 så blir han sint. 

Jeg får ikke inntrykk av at du er en veldig masete og pirkete person. Jeg ville også prøvd å sagt i fra om de tingene du nevner, det er helt ok å gjøre.

Men det er virkelig et dårlig tegn at han blir irritert og sint av dette, etter min mening. Hvordan reagerer han hvis dere får noen mer alvorlige uenigheter da? Eller hvis han blir såret eller sjalu? 

Jeg er gift med en mann som kan være en skikkelig stabukk. Og jeg vet jeg kan være lunefull jeg også. Men det har aldri vært noe problem for oss å si fra om små eller store ting, hvis man gjør det på en ok måte. 

Anonymkode: 8c95c...8ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble pottesur første gang jeg kokte ris, og samboeren kom med forslag til hvordan jeg kunne koke den bedre.. 😂 Nå har det blitt en intern vits, og han må alltid koke risen, hvis vi har ris til middag. Jeg har forsøkt å lære meg, men den blir bare ikke like god. Jeg er ansvarlig for saus. Dersom kjæresten din blir sur for tilbakemeldinger, og heller ikke klarer å spøke om det etterpå, vil jeg jo si at dere har et langt liv i vente..

Det må jo være "nåde" for å si i fra om små ting, for de små tingene, kan bli stort over lenger tid. Her hos oss ble det så ille at jeg til slutt måtte si til samboeren at jeg ikke visste om jeg klarte et helt liv, med en mann som ikke tok initiativ til å gjøre husarbeid.. Det ble ikke en stor krangel, men konsekvensen av manglende endring, var jo potensielt stor.. 

Anonymkode: 13132...3e2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen får ødelegge min kyllingfilet, bare så det er sagt. Jeg ville ganske enkelt lagt armene om ham bakfra, og så sneket fingeren ned på termostaten og dempet varmen slik jeg ville ha den. Så ville jeg gitt ham et kyss på skuldra eller et eller annet, og sagt noen kjærlige og fine ord. Du trenger jo ikke kommentere at han steker feil, for det virker som han føler det som et slags angrep fra deg. 

Jeg synes det er lov å si ifra om småting, men han må også få ha sin måte å være på og sin måte å gjøre ting på. Si ifra, men det er ikke sikkert det vil endre noe. Det er opp til deg om du vil leve med det eller ikke. Jeg ville ikke levd med noen som ødela kyllingfileten min.

Anonymkode: 8451b...0d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder kyllingen tar begge feil. Den skal på høy varme i panna, så inn ovnen for å bli perfekt og saftig, med steketermometer. 

Uansett.

I et forhold skal det være rom for å ta opp ting. Men det er en fin balanse mot hakking/kritikk. Så umulig å si hvem som tar feil og rett her. 

Anonymkode: 7ee7e...1a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tåler han ALDRI at du sier ifra om ting? Hvor ofte klager du på ting? Klager du kun når det er helt feil, eller klager du også hvis du mener du kunne gjort bedre? "Se, hvis du gjør det slik, så blir det bedre"

Ellers så tenker jeg kanskje at han ville glede deg med middag, og så var takken klaging.

Anonymkode: 643f5...eae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det gjelder kyllingen tar begge feil. Den skal på høy varme i panna, så inn ovnen for å bli perfekt og saftig, med steketermometer. 

Uansett.

I et forhold skal det være rom for å ta opp ting. Men det er en fin balanse mot hakking/kritikk. Så umulig å si hvem som tar feil og rett her. 

Anonymkode: 7ee7e...1a4

Det var heldigvis bare et eksempel til ts til hvordan hun kunne gripe an den situasjonen hun nevnte. Det går for øvrig bra å bruke stekepanna til å lage perfekt kylling, men krever lokk, litt saus med mye godt krydderi, urter og grønnsaker. Den stekes først i varm panne, for så å tilføye det andre. Stekeskorpe er viktig. Det blir sååå godt... Jeg er elendig til å lage mat, men den kyllingen får jeg til. 

Anonymkode: 8451b...0d9

AnonymBruker
Skrevet

Her er vel det største problemet at han blir hissig. Snakk om det, og få frem at det er viktig at dere jenker sammen og finner hva som fungerer for dere. Hvis ikke er ikke forholdet liv laga.

Utenom det, så kan dere vel se på programmer eller youtube videoer som viser hvordan man kan tilberede mat på ulikt vis?

Anonymkode: b7b58...938

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kommer på besøk hos deg, skamsteker kyllingfileter, og forbyr deg å ta oppvasken etter maten?

Og bli sint. 

Hvor hjelpeløs er du?

Stek din egen filet selv, slik du vil ha den. Gå i gang med oppvasken etter maten. Be ham hjelpe. 

Gidder han ikke hjelpe = dump ham.

Blir han sint fordi du liker kylling på en annen måte = dump ham. 

Han høres stokk dum og kontrollerende ut. Med et sinnemestringsproblem. Fatter ikke at kvinner involverer seg med sånne typer i det hele tatt.  

Anonymkode: da425...2c9

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være en veldig kort vei mellom «komme med råd» og det som oppfattes som hakking. Hvis det blir veldig mange velmente råd og kommentarer så kan det oppleves som at man ikke gjør noe riktig. Og det er jo en ugrei følelse, selv om det er velment fra den som skal «hjelpe». 

Hvis det bare er kyllingfileten og oppvasken TS har kommentet på, så synes jeg det er helt unødvendig å bli sur for det og det er et rødt flagg at han er så «nærtagende» og trassig. 

Anonymkode: a2d1a...d00

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i alle fall ha vært veldig obs på hvordan han håndterer ting fremover.

Hos oss er det motsatt ang matlaging - han avskyr stekeskorper, og serverer maten så og si rå i mine øyne. Kylling og kjøtt ser uferdig ut, stekte egg henger så vidt sammen. For ikke å snakke om lyserosa bacon. Jeg har forsøkt å si ifra om dette, men han bryr seg ikke.

Oppvasken har han tatt et par ganger i løpet av to år hjemme hos meg. Klærne blir bare liggende igjen på gulvet når han drar, sengen res aldri opp (jeg foretrekker å re den opp hver dag).

_Jeg_ har i alle fall fått nok. Jeg har senket kravene mine veldig i forhold til ryddighet og hygiene, men er lei av å spise ekkel mat.

Anonymkode: b54d6...010

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hos oss er det motsatt ang matlaging - han avskyr stekeskorper, og serverer maten så og si rå i mine øyne. Kylling og kjøtt ser uferdig ut, stekte egg henger så vidt sammen. For ikke å snakke om lyserosa bacon. Jeg har forsøkt å si ifra om dette, men han bryr seg ikke.

(...) er lei av å spise ekkel mat.

Anonymkode: b54d6...010

Løsning: Ikke spis det.  

Anonymkode: da425...2c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...