Gå til innhold

Hvem skal betale, utleier eller leietager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3- årskontrakt her jeg bor. Jeg har kjøpt meg hus og snakket med utleier om å kunne gå ut av kontrakten hvis de finner noen andre som kan leie. Men, de vil at jeg skal betale for Finn- annonsen. Er det riktig? Jeg tilbød meg å spleise på den, men det ville de ikke gå med på. Jeg har egentlig kontrakt som går ut 31.12.24. 

Anonymkode: 861dc...5da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har 3- årskontrakt her jeg bor. Jeg har kjøpt meg hus og snakket med utleier om å kunne gå ut av kontrakten hvis de finner noen andre som kan leie. Men, de vil at jeg skal betale for Finn- annonsen. Er det riktig? Jeg tilbød meg å spleise på den, men det ville de ikke gå med på. Jeg har egentlig kontrakt som går ut 31.12.24. 

Det er jo du som vil ut av kontrakten, så da må du ordne med ny leietaker eller betale husleie til kontrakten er gått ut.. 

Anonymkode: 8e6b0...1d1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Så det å betale leie fram til desember er bedre enn å betale en finn.no annonse? 

Anonymkode: 8b67f...8cc

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har kontrakt til 31/12 men vil ut tidligere hvem sitt problem er det egentlig?  Jo, ditt...da må du nesten ta konsekvensen å betale eller finne en ny leietaker som husverten godkjenner. 

Anonymkode: 0df9e...28e

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde betalt for den siden de er så greie at de lar deg slippe å betale husleie ut kontrakten. Gi og ta. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenkt deg litt om da, du vil ut av en kontrakt som varer i 9 måneder til - men utleier er greie nok og lar deg hvis de får inn noen andre. Og du synes det er urimelig at du skal betale annonsen?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du bryter kontrakten og ser det ikke selv. Vær glad de ikke krever deg for leie ut hele avtalen.

Anonymkode: d1240...6f5

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet er du ansvarlig frem til nyttår. De fleste utleiere er greie og hjelper til å skaffe ny slik at du slipper. (Huseier har ikke lov til å ta dobbelt betaling.) Du betaler selvfølgelig for annonsen. Hvis de ikke klarer å få tak i noen til samme leie men må gå må ned i pris, så må du betale differansen frem til nyttår. Huseier kan nekte å leie ut til personer de ikke vil ha i huset og du må i så tilfelle betale.

Løp og fortell huseier at du betaler for annonsen og gjerne også for ekstra synlighet og annet som kreves i dag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En Finn-annonse koster 650–1200 kr. Du er virkelig dum om du heller vil betale full husleie ut året. 

Anonymkode: 6d358...08f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men man kan vel si opp leiligheten tidligere? 

Anonymkode: 24301...50b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men man kan vel si opp leiligheten tidligere? 

Anonymkode: 24301...50b

Nei, ikke om det er en tidsbegrenset avtale uten oppsigelsestid. Det er helt lov. 

Anonymkode: 0d40b...a95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får gå ut av kontrakten før tiden er det bare dumt av deg å krangle på dette. Utleier kunne fint satt seg på beina, noe den ikke gjør, da bør ikke du være noe verre. Det er en utgift utleier egentlig ikke skulle hatt, så det er uansett bare rimelig at du dekker den.

Anonymkode: 954b8...185

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...