AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #1 Skrevet 4. mars 2024 Har busskort. Skulle besøke en venn etter skolen. Avtale er å komme hjem 19.30. Hører ikke mer, og nå blir jeg oppringt der tenåringen krever å bli hentet. Jeg sa at jeg trodde det var lagt planer for buss hjem. Tenåring roper i telefon at det ikke går buss før om en halvtime og slenger på røret. Sitter med klump i magen om at jeg ikke server godt nok. Mange foreldre her kjører mye rundt på ungdommene sine. Mange tar aldri buss, selv om vi bor på et trygt sted. Jeg prøver å lære de opp til å planlegge kollektivt. Så klart henter jeg i helg når det er seint. Men i uken synes jeg barn kan ta seg frem litt på egen hånd. Anonymkode: 7b0ff...186 3 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #2 Skrevet 4. mars 2024 Hvis tenåringen ikke evner å holde avtaler så hadde jeg kuttet innetiden til 19 fremover slik at du iallfall får mer tid på å hente. Anonymkode: 7cb09...b39 16 4
C-girl Skrevet 4. mars 2024 #3 Skrevet 4. mars 2024 La tenåringen ta buss selv om klokken blir mer enn avtalt. 24 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #4 Skrevet 4. mars 2024 Kan banne på at min mor hadde fått meg til å gå hjem, om det ikke gikk flere busser for kvelden, dersom jeg snakket til henne på den måten... Tenker fjortisen har godt av å ta bussen hjem. Anonymkode: a7190...3e7 34 2 8
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #5 Skrevet 4. mars 2024 Om barnet ditt snakker sånn til deg er han bortskjemt ja. Hadde nektet å hentet han i en måned. Anonymkode: f353c...532 18 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #6 Skrevet 4. mars 2024 Tenåringen klarer fint å ta buss. Den rakk ikke opprinnelig buss, da må den værsågod vente på neste. -det er jo en helt naturlig konsekvens. Dette synes jeg du definitivt ikke skal ha klump i magen for. Anonymkode: d376e...4cf 24
Hill83 Skrevet 4. mars 2024 #7 Skrevet 4. mars 2024 (endret) Haha denne var god. Selvssagt må han vente til neste buss. Det er jo kun en halvtime Endret 4. mars 2024 av Hill83 16 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #8 Skrevet 4. mars 2024 Hun bør lære seg å holde avtaler, la henne ta bussen hjem - føyer du henne nå har hun lært at hun har taket på deg. Bortskjemt oppførsel og skriking i telefonen med krav bør ikke premieres. Anonymkode: 4f4d2...328 5 2 1
regine Skrevet 4. mars 2024 #9 Skrevet 4. mars 2024 Du må være voksen her, TS, og stå for det du har bestemt. Tenåringen har 1) ikke holdt avtalen om å komme hjem og 2) krever (!) henting når det går buss og 3) slenger på røret og snakker stygt. Tror det er på tide med en alvorsprat både om å holde avtaler og språkbruken. Det er du som er voksen og som skal lære tenåringen hvordan man forholder seg i en verden som ikke bare består av MEG MEG MEG. Du gjør tenåringen en bjørnetjeneste hvis du nå henter, og dermed viser h*n at avtaler ikke gjelder, du hopper når h*n sier hopp og du lar h*n herse med deg også språklig. Det er tungt å stå i sånne kamper, men som sagt: du gjør det for tenåringen! 19 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #10 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har busskort. Skulle besøke en venn etter skolen. Avtale er å komme hjem 19.30. Hører ikke mer, og nå blir jeg oppringt der tenåringen krever å bli hentet. Jeg sa at jeg trodde det var lagt planer for buss hjem. Tenåring roper i telefon at det ikke går buss før om en halvtime og slenger på røret. Sitter med klump i magen om at jeg ikke server godt nok. Mange foreldre her kjører mye rundt på ungdommene sine. Mange tar aldri buss, selv om vi bor på et trygt sted. Jeg prøver å lære de opp til å planlegge kollektivt. Så klart henter jeg i helg når det er seint. Men i uken synes jeg barn kan ta seg frem litt på egen hånd. Anonymkode: 7b0ff...186 Jeg tenker at du har helt rett i å stå på ditt, men synes ikke det høres ut som en så kraftig reaksjon fra tenåringen at du må ha klump i magen på det? skuffet tenåring = spontant utbrudd som antagelig er glemt fra hennes side om få minutter. Pick your fights. Anonymkode: b8920...693 4 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #11 Skrevet 4. mars 2024 Takk for alle innspill❤️ Anonymkode: 7b0ff...186 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #12 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Har busskort. Skulle besøke en venn etter skolen. Avtale er å komme hjem 19.30. Hører ikke mer, og nå blir jeg oppringt der tenåringen krever å bli hentet. Jeg sa at jeg trodde det var lagt planer for buss hjem. Tenåring roper i telefon at det ikke går buss før om en halvtime og slenger på røret. Sitter med klump i magen om at jeg ikke server godt nok. Mange foreldre her kjører mye rundt på ungdommene sine. Mange tar aldri buss, selv om vi bor på et trygt sted. Jeg prøver å lære de opp til å planlegge kollektivt. Så klart henter jeg i helg når det er seint. Men i uken synes jeg barn kan ta seg frem litt på egen hånd. Anonymkode: 7b0ff...186 Støtter deg. La tenåringen vente den halvtimen. Henter du støtt og stadig så gjør du deg selv en bjørnetjeneste. Anonymkode: 06eb8...4d5 5
Trolltunge Skrevet 4. mars 2024 #13 Skrevet 4. mars 2024 Jeg hadde definitivt ikke hentet en 14 åring som snakket slik til meg. Måtte isåfall vært midt på natta, og det hadde blitt en skikkelig samtale når vedkommende kom hjem. I dette tilfellet, klart nei. 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #14 Skrevet 4. mars 2024 Vi henter gjerne. Syntes ofte det blir en hyggelig stund hvor vi kan prate litt sammen 💖 Syntes også det er skummelt å sende jenter ut alene når det er mørkt. Anonymkode: 124aa...17d 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #16 Skrevet 4. mars 2024 Vi henter mer enn gjerne, spesielt om buss innebærer venting på bussterminalen på kveldstid. Men; dersom avtalen er at de skal ta buss hjem til et avtalt klokkeslett så forventer jeg at de gjør det. Når det går ny buss en halvtime senere så hadde de måtte tatt den, og siden de ikke passet tiden så hadde de neste gang måtte komme tidligere hjem. Holde avtale er viktig! Hadde de ringt, og hatt en god grunn til at de ikke rakk, og spurt fint om å bli hentet så hadde vi kanskje gjort det... Anonymkode: 0adb3...342 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #17 Skrevet 4. mars 2024 Ingen av delene. Du har sviktet i oppdragelsen. Anonymkode: 8a3ce...ebe
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #18 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi henter gjerne. Syntes ofte det blir en hyggelig stund hvor vi kan prate litt sammen 💖 Syntes også det er skummelt å sende jenter ut alene når det er mørkt. Anonymkode: 124aa...17d Selvfølgelig er det hyggelig å prate litt sammen. Men ungdommene klare å ta buss og det er ikke så sent. Er ungene deres bortskjemt? Anonymkode: 49930...c60 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #19 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvis tenåringen ikke evner å holde avtaler så hadde jeg kuttet innetiden til 19 fremover slik at du iallfall får mer tid på å hente. Anonymkode: 7cb09...b39 Tid på å hente? Nei, ts skal ikke hente! Ts skal sette tydelige grenser. Strekker ungen innetid, blir innetid korta ned den tida ungen er for sen. Avtalen var 19.30. Kommer ungen 20.30, må den hjem 18.30 neste dag. To timer sein, to timer tidligere. Kanskje kommer det en dag hvor ungen ikke engang rekker å ha utetid etter skolen, fordi den har vært for sen. Ungen skal ta buss, som avtalt. Ikke dytte puter under armene og hente, og så ta en såkalt "alvorsprat". Ungen tar buss hjem, alvorspraten tas og konsekvenser gis. Rettferdige konsekvenser. For sent hjemme, tilsvarende tidligere hjem neste dag. Når det er sagt, så finnes det unntak. Barnet kan miste bussen (noe som bør være ok ei gang imellom uten konsekvens, da sånt skjer med alle iblant), barnet kan oppleve noe som føles skummelt eller truende og da er det greit å hente. Det finnes unntak i de fleste regler, men regler er til for å overholdes i så stor grad som mulig. Ungen har fått beskjed om buss og tidspunkt, men ikke overholdt verken eller. Ikke fordi det mista bussen, fordi det opplevde noe skremmende... Bare fordi. Og det er uakseptabelt. Anonymkode: 751a3...d04 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #20 Skrevet 4. mars 2024 Vi henter 90% av gangene, blir mye fine og gode samtaler i bil Anonymkode: 1700a...164 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå