Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man kan få cytoteckur av privat gynekolog etter å ha konstantert sa/ma  eller får man det kun via sykehus?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Deseo skrev (2 minutter siden):

Noen som vet om man kan få cytoteckur av privat gynekolog etter å ha konstantert sa/ma  eller får man det kun via sykehus?

Som regel kun via sykehus. Gynekologen henviser til sykehus.

Anonymkode: d91f6...956

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som regel kun via sykehus. Gynekologen henviser til sykehus.

Anonymkode: d91f6...956

Takk for svar. Da kan jeg like så godt ta kontakt med sykehuset selv etter timen siden det var ivf

AnonymBruker
Skrevet
Deseo skrev (1 time siden):

Nei det kan man ikke. Cytotec skal kun gis ut på sykehus. Gir gyn ut Cytotec så kan de miste lisensen sin. Dette fordi du først skal ha Mifegyne - som må tas mens helsepersonell ser på. 

Anonymkode: f7e28...7e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det kan man ikke. Cytotec skal kun gis ut på sykehus. Gir gyn ut Cytotec så kan de miste lisensen sin. Dette fordi du først skal ha Mifegyne - som må tas mens helsepersonell ser på. 

Er du helt sikker på dette? Eller spørs det muligens litt hvor langt man er på vei? Jeg fikk utdelt Cytotec av gynekolog på privatklinikk da jeg var på tidlig ultralyd i uke 8 og fikk konstatert ma. I tillegg fikk jeg resept på smertestillende og kvalmestillende som jeg hentet ut på apoteket + et infoskriv om videre fremgangsmåte. Nekter å tro at gynekologen i dette tilfellet tok risikoen på å miste lisensen sin ved å gjøre noe ulovlig. 

Anonymkode: 7801c...f5f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tilbud om cytotec av privat gyn ved MA. 
Fikk også tilbud om henvisning til sykehuset. Takket nei til begge, men jeg tviler sterkt på at gyn hadde gjort det hvis det ikke var lov. 

Anonymkode: 5c7a5...bac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er du helt sikker på dette? Eller spørs det muligens litt hvor langt man er på vei? Jeg fikk utdelt Cytotec av gynekolog på privatklinikk da jeg var på tidlig ultralyd i uke 8 og fikk konstatert ma. I tillegg fikk jeg resept på smertestillende og kvalmestillende som jeg hentet ut på apoteket + et infoskriv om videre fremgangsmåte. Nekter å tro at gynekologen i dette tilfellet tok risikoen på å miste lisensen sin ved å gjøre noe ulovlig. 

Ser at noen gyn kan skrive ut cytotec ja, men ikke Mifegyne.  Er nok noe i forhold til avstand og tilgjengelighet for sykehus ja, samt enkelte gyn som har tilknytning til sykehus etc.  Men er strenge føringer for hvem som får skrive ut de 2 preparatene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ser at noen gyn kan skrive ut cytotec ja, men ikke Mifegyne.  Er nok noe i forhold til avstand og tilgjengelighet for sykehus ja, samt enkelte gyn som har tilknytning til sykehus etc.  Men er strenge føringer for hvem som får skrive ut de 2 preparatene. 

Nå var det Cytotec TS hadde spørsmål om da, og ikke Mifegyne. Da blir det litt misvisende at du henviser hun til sykehuset når hun kunne fått Cytotec direkte av priv. gynekolog. 

@Deseo Håper det går bra med deg, og at du kommer deg gjennom dette på en overkommelig måte🥰

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt 2 MA konstatert av privat gyn (2 ulike), og har begge ganger blitt henvist til sykehuset. Føler med deg! 

Anonymkode: 10b20...7be

AnonymBruker
Skrevet

Nå var det Cytotec TS hadde spørsmål om da, og ikke Mifegyne. Da blir det litt misvisende at du henviser hun til sykehuset når hun kunne fått Cytotec direkte av priv. gynekolog. 

@Deseo Håper det går bra med deg, og at du kommer deg gjennom dette på en overkommelig måte🥰

Nei det blir ikke feil, for er det en MA så skal Mifegyn tas før man tar cytotec. 

Skrevet

Takk❤️ 

Trengte ingen henvisning idag da det var en liten reke der med bankende hjerte. 😍 men slår meg fortsatt ikke til ro med at det kommer til å gå bra pga blødningene. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei det blir ikke feil, for er det en MA så skal Mifegyn tas før man tar cytotec. 

Oi, takk for oppklaring. Det fikk ikke jeg beskjed om. Tok kun Cytotec. Kanskje derfor min abort ikke ble fullbyrdet, men en ny prosess startet av seg selv tre uker senere. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Deseo skrev (56 minutter siden):

Takk❤️ 

Trengte ingen henvisning idag da det var en liten reke der med bankende hjerte. 😍 men slår meg fortsatt ikke til ro med at det kommer til å gå bra pga blødningene. 

Åh, så fantastisk med bankende hjerte. Da er det håp🥰 Ønsker deg alt av lykke og hell på veien videre🤞🤞🤞

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oi, takk for oppklaring. Det fikk ikke jeg beskjed om. Tok kun Cytotec. Kanskje derfor min abort ikke ble fullbyrdet, men en ny prosess startet av seg selv tre uker senere. 

Det er ganske sykt at du ikke fikk beskjed om dette. Om du går inn på hvilken som helst side - HelseNorge, hvert enkelt sykehus sin hjemmeside, Helsedirektoratet etc...-  og leser om medikamentell abort så står det veldig godt forklart at det foregår ved bruk av Mifegyne og Cytotec etterpå. Det er Mifegyne som stopper opp/avslutter graviditeten. Cytotec bidrar til at kroppen tømmer seg/gir sammentrekninger. Og at mifygen skal tas på sykehus under oppsyn av helsepersonell tilstede. 

Ja det er absolutt mulig. Men selv med Mifygen så kan det hende at aborter ikke blir fullbyrdet da det er Cytotec som skal gjøre at kroppen støter ut graviditeten. 

Vært igjennom 3 MA selv og flere SA. 

AnonymBruker
Skrevet
Deseo skrev (På 5.3.2024 den 17.02):

Takk❤️ 

Ååå, så bra! Jeg har blødd i 3 av 4 svangerskap, det gikk fint i 3 av de. Mange småblødninger med de to eldste frem til uke 16, nå er de skolebarn❤️ Det kan være lurt å få fastlegen til å henvise til gynekolog slik du får oppfølging med ultralydsjekker og forhåpentligvis kan slappe litt mer av etterhvert. Lykke til! 

Anonymkode: fb0a6...a41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...