Gå til innhold

Barnetrygd, Mor gift, jeg singel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kan noen fortelle meg hvordan jeg ordner delt bosted for å få ut litt barnetrygd?

Min datter er 16. Mor er gift på nytt for noen år siden. Jeg er singel, vi har 50/50 samvær og har hatt dette i mange år med godt samarbeid.

Om vi ordner delt bosted, vil jeg kunne få barnetrygd, og evt utvidet?

Jeg har aldri fått barnetrygd før da jeg har vært i andre forhold og bosted er hos mor, men det slo meg nå at jeg burde få noe nå da jeg er singel og utgiftene er store.

Bidrag har jeg alltid betalt.

AnonymBruker
Skrevet

Skal vel ha 50% barnetrygd og ikke betale bidrag når det er 50-50?

Anonymkode: ccde3...833

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ja, det er greit nok, bidrag kommer man ikke utenom da jeg tjener mye og hun tjener lite. Det var ikke det jeg lurte på forøvrig. Jeg tenkte på barnetrygd (utvidet) og å få inn litt penger nå som jeg er singel og utgiftene stiger.

Endret av Bingobong
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med å spør her? Prat med nav eller bare send søknad.

Anonymkode: eecd0...1b6

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få utvidet barnetrygd så lenge du går under en av kravene (men du må være mottaker av vanlig/delt barnetrygd) og dere må ha en skriftlig avtale på delt boplass.

Fra Nav: 

Du kan få utvidet barnetrygd i tillegg til den ordinære barnetrygden.

- Du kan få utvidet barnetrygd hvis du bor alene med barn og

- er ugift, og ikke lever sammen med den andre forelderen til barnet. Samlivsbrudd mellom samboere som har felles barn under 16 år, må bekreftes med meklingsattest

- er separert, skilt eller gjenlevende ektefelle, og ikke lever sammen med den andre forelderen til barnet

- har vært faktisk separert i minst 6 måneder uten separasjonsbevilling eller dom

- har en ektefelle/samboer som har vært forsvunnet i minst 6 måneder

- har en ektefelle/samboer som er fengslet med ubetinget straff på minst 6 måneder, eller som har sittet i varetekt i minst 6 måneder

Anonymkode: 7e2e4...ac3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har 50/50, må denne samværsavtalen sendes til Nav, slik at barnetrygden blir delt. Er heller ikke vanlig praksis å betale bidrag når dere deler samværet likt og har, sånn sett, like utgifter.

Anonymkode: af2ff...b22

Skrevet

Dere må oppdatere samværsavtale hvor dere avtaler delt bosted (50/50 holder ikke, så vist jeg vet). Avtalen må sendes til nav. Så kan su søke om utvidet barnetrygd, samt at du skal ha 50% av den ordinære barnetrygden. Du skal da også ha skattefradrag som enslig forsørger.

AnonymBruker
Skrevet

Barnetrygd skulle du hatt og den skulle du selv sendt inn til Nav for lenge siden. Utvidet barnetrygd følger bostedsadresse. 

Anonymkode: 0da29...318

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skal vel ha 50% barnetrygd og ikke betale bidrag når det er 50-50?

Anonymkode: ccde3...833

Jo bidrag kan mannogså få ved 50-50

Anonymkode: 0a9d8...0f3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det flere som er uvitende om en del ting og ikke burde svart her. Barnebidrag handler ikke bare om å dele på utgifter, men også om å utligne inntektsforskjeller slik at barnet har samme standard i begge hjem. Den som tjener mest skal derfor betale bidrag, også der samvær er 50/50. 

Anonymkode: 337f0...100

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke skyldig i at du tjener mer en barnemor?

Dere deler barnet 50/50 da skal du ikke dekke barnets utgiften når han/hun bor hos mor. Altså, ingen barnebidrag.

Barnetrygd deles også 50/50 (er snakk om noen hundre kroner i mnd.).

Anonymkode: 36fd1...140

AnonymBruker
Skrevet

Barnetrygd spares vel opp på egen konto til barnet uansett?

Anonymkode: 09b8c...415

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barnetrygd spares vel opp på egen konto til barnet uansett?

Anonymkode: 09b8c...415

🙄

Anonymkode: 34e98...d49

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...