Gå til innhold

Ventetid ppt-hva skjer i utredning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datter i 6.kl er endelig blitt henvist til ppt etter 1.5 år med kartlegging , testing og samtaler med skolen. De har ikke klart å finne ut hvorfor hun strever, så vi har bedt de henvise til ppt.  Henvisning ble levert i dag.  Hvor lang ventetid er drt hos ppt,  og hva skjer videre nå? Er henvist for utfordringer med språk, lesing og skriving, men tester slår ikke ut på normal dysleksi. 

Anonymkode: d528d...f02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen steder er det ingen ventelister, noen har litt ventetid mens andre har lange ventelister. Det er umulig for folk på KG å vite hva som er tilfellet i deres kommune. 
Dersom barnet strever med språk, lesing og skriving uten at det er dysleksi, så kan det f.eks handle om generelle lærevansker. 

Dere foreldre kunne ha henvist til PPT selv på et mye tidligere tidspunkt. 

Anonymkode: 82e1e...8b1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det lange ventetider 

Anonymkode: a7493...4ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Noen steder er det ingen ventelister, noen har litt ventetid mens andre har lange ventelister. Det er umulig for folk på KG å vite hva som er tilfellet i deres kommune. 
Dersom barnet strever med språk, lesing og skriving uten at det er dysleksi, så kan det f.eks handle om generelle lærevansker. 

Dere foreldre kunne ha henvist til PPT selv på et mye tidligere tidspunkt. 

Vi ønsket å henvise i 3.klasse, skolen kartla og testet, ingen funn. 4.klasse gikk veldig bra,  litt leseutfordringer, men ble tilpasset. I 5.kl reagerte en lærer på en setning (en lærer som kun var vikar den dagen), og så begynte snøballen.  Dessverre har kontaktlærer vært langtidssykemeldt og ulike vikarer vært innom, pluss at spes.ped koordinator også har vært syl, så ting har tatt tid. De har brukt ca 1.5 år på testing og kartlegging.  Vi har mast ca hver 3.uke på status. Ringte ppt og spurte om vi kunne henvise, de sa at så lenge skolen hadde startet utredning, måtte de søke om det. fortsatt var behov etter utredning.  

AnonymBruker
Skrevet

Det er nytt for meg at PPT utreder behov for evt spesialundervisning.  
Er det ikke BUP som utreder og PPT tilrettelegger i skolen resultatet av utredningen ? 

Anonymkode: 6bcd7...9c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke BUP som utreder og PPT tilrettelegger i skolen resultatet av utredningen ? 

Nei det er PPT som er sakkyndig instans for spesialundervisning for barnehager og skoler. Ppt utreder dysleksi og andre lærevansker og innhenter informasjon fra andre instanser ved behov (feks banehabilitering, bup etc.)

Bup utreder og behandler barn og unge moderate til alvorlige psykiske lidelser. 

Anonymkode: 54511...85e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

BUP jobber med helse.
PPT med opplæring/skole/barnehage. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi ønsket å henvise i 3.klasse, skolen kartla og testet, ingen funn. 4.klasse gikk veldig bra,  litt leseutfordringer, men ble tilpasset. I 5.kl reagerte en lærer på en setning (en lærer som kun var vikar den dagen), og så begynte snøballen.  Dessverre har kontaktlærer vært langtidssykemeldt og ulike vikarer vært innom, pluss at spes.ped koordinator også har vært syl, så ting har tatt tid. De har brukt ca 1.5 år på testing og kartlegging.  Vi har mast ca hver 3.uke på status. Ringte ppt og spurte om vi kunne henvise, de sa at så lenge skolen hadde startet utredning, måtte de søke om det. fortsatt var behov etter utredning.  

Det er ikke lov å si nei til henvisning fra foresatte, så der skulle dere ikke ha gitt dere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Saksbehandlingstiden hos PPT varierer fra kommune til kommune, som det ble skrevet over her, så det er vanskelig å si hvor lang tid det vil ta. Det er imidlertid full anledning til å ta en telefon til "deres" PPT, og be om å få snakke med avdelingslederen, så får dere en pekepinn på saksbehandlingstiden. 

Anonymkode: 07325...e13

AnonymBruker
Skrevet

Det kan raskt gå et halvt til trekvart år for å få ferdig utredning hos PPT. Det varierer veldig fra kommune til kommune, og litt når på året henvisningen sendes. 

Men husk at når sakkyndig vurdering kommer tilbake, så er det bare vedtaket og en IOP som skiller på hvordan det er nå. Alle tiltak burde være i gang for lengst. Det er ikke slik at lærere til elever som de vet strevet, ikke gjør noe før eleven får et enkeltvedtak på at de trenger hjelp. Det følger uansett ikke med noen penger til dette vedtaket, bare en lovpålagt rett. 

Så snakk med skolen om hvilke tiltak de jobber med for å bedre språk, lesing og skriving. Be dem om å komme med tips til hva som kan gjøres hjemme. 

Dysleksi kan være veldig typisk (eleven utelater bokstaver eller bytter om på rekkefølgen på bokstaver i ord), men jeg opplever at mange elever som jeg ikke umiddelbart tenker at har det, får denne diagnosen nå. Om man har dysleksi får man rettigheter til bruk av PC og programvare, kan ha krav på lenger tid og evt. lesehjelp på tester. Utover dette er det samme måte å arbeide på som man ville gjort ellers. Altså øve på rettskriving, og overlæring av ord. Dysleksi gir ingen rett til spes.ped. i seg selv. 

Så det er ingen grunn til at skolen og dere kan starte med målrettet arbeid før PPT har behandlet henvisningen. 

Anonymkode: bc280...d05

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei det er PPT som er sakkyndig instans for spesialundervisning for barnehager og skoler. Ppt utreder dysleksi og andre lærevansker og innhenter informasjon fra andre instanser ved behov (feks banehabilitering, bup etc.)

Bup utreder og behandler barn og unge moderate til alvorlige psykiske lidelser. 

Anonymkode: 54511...85e

I vårt tilfelle var det det BUP som utredet for autisme og ADHD og videreførte vedtaket om spesundervisning til PPT som stod for tilrettelegging mellom hjem og skole.  
Hvilke diagnoser har PPT hjemmel til å utrede utenom dysleksi ?  

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 12.05):

I vårt tilfelle var det det BUP som utredet for autisme og ADHD og videreførte vedtaket om spesundervisning til PPT som stod for tilrettelegging mellom hjem og skole.  
Hvilke diagnoser har PPT hjemmel til å utrede utenom dysleksi ?  

Spesifikke matematikkvansker (tidligere kalt dyskalkuli) og DLD. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper om du som mor/far ringer ppt og spør når de kommer og observerer, mase litt, om skole/barnehage maser alene bruker de god tid

mitt barn sendte vi papirer med barnehagen i oktober, begynnelsen av januar observerte de, i april/mai hadde barnet en som var med han og hjalp han.

Anonymkode: 9bfac...aee

AnonymBruker
Skrevet

jeg har prøvd å komme til BUPA med min sønn i 3 klasse i et halvt år, hvor flaskehalsen er PPT. Han er barn av to med ADHD og viser tydelig tegn selv. Ingen lærer vansker, men uro. Vi kom faktisk ikke gjennom, fordi PPT mente han ikke hadde grunnlaget for å vurderes, siden han var skoleflink. enda vi prøver si det er en sak for BUPA og ikke PPT. fikk avslag ved å prøve gjennom fastlegen, med beskjed om å gå til PPT. helt på trynet hele opplegget. Ved innskriving av yngre søsken var det møte med nye førsteklassinger.  Jeg endte med å stille meg opp foran rektor og blokkere andre for å hilse på han, ved å utfordre han på dette. på en hyggelig måte. Han ba meg sende en epost direkte. ( selvfølgelig for  å bli kvitt meg der jeg stod antar jeg). 

sendte epost dagen etter, og dagen etter der fikk vi utfylling skjema angående adhd med hjem. 

moralen med historien er , skrik høyt. Gå over alle instanser. søstera mi er lærer, hun sa det samme. rop høyt. de som roper høyest får hjelp. 

Anonymkode: 08336...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...