Gå til innhold

Lavt folat hos ungdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser litt på at tenåringen på snart 15 har fått påvist lave nivåer på folat. Fått påvist lav jern nivå også, men det kan være både pga at ungdom vokser og får økt blodvolum samt menstruasjon samt pga folatmangelen... Men synes det er rart at hun får mangel på folat siden hun spiser alltid veldig godt, da mener jeg store middagsporsjoner så hun er ikke småspist, hun spiser variert og en del grønnsaker og mye frukt.

Vurderer å utrede om det er en spesiell årsak til folat mangelen. Har ikke noe fordøyelse problemer så har liten tro på at det kan være cøliaki, men ikke alle får noe særlig plager heller kanskje?  Tar ingen medisiner heller slik at det ikke er noe som tilsvarer at folat kan være lavt pga det. Noen som har erfaring med ungdom med folat mangel uten en spes årsak til det? Utredet dere og ble det noe funn? 

Litt bemerkelsesverdig at begge tenåringer har fått påvist jern mangel (med noen års mellomrom, gutt og jente)  til tross for mye kjøtt i kosten.

Anonymkode: fc94c...780

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt jern, folat, dvitamin og B12 mangler fra jeg var barn men har aldri fått noe svar på hvorfor. Selv om dette startet flere år før jeg fikk menstruasjon så har ingen sett behovet for utredning. Blir avspist med at jeg sannsynligvis har dårlig opptak.

Anonymkode: 4c88f...ebf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Folatmangel eller å ligge lavt på folat er mye vanligere enn man skulle tro. 

Leser man om folatmangel virker det jo som om det er noe som nærmest bare rammer alkoholikere og folk med kroniske tarmsykdommer eller alvorlige sykdommer. Slik er det egentlig ikke. Dårlig opptak av folat, til tross for et sunt kosthold, kan gjerne være arvelig og gå igjen hos mange innen samme familie/slekt, men det kan også være mer tilfeldig. 

Jeg har erfaring med det selv, og har hatt folatmangel siden ungdommen. Det ble oppdaget i forbindelse med en blodprøve. Jeg står ikke fast på folsyre, men holder kontakt med fastlegen om dette. I min familie er vi svært mange som skårer lavt på folat, og vi spiser både variert og sunt. 

Anonymkode: 35246...af0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En del ser ut til å tro at jernmangel kommer av at de spiser for lite jern. De har trolig ikke fått med seg at opptaket av jern styres av hormonet hepcidin. 

Kilde: https://sml.snl.no/hepcidin

Kan jernmangelen muligens skyldes for høyt nivå av hormonet hepcidin?

Da vil opptaket av jern være blokkert og jernet du spiser kommer ut igjen ubrukt. 

Anonymkode: e609f...e6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og C-vitamin fremmer opptak av jern. Jod er også noe mange mangler

Anonymkode: 427d3...5b3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en veldig vanlig genfeil som forstyrrer opptaket av bl.a. folat. Men uansett genfeil eller ei så er det helt normalt å ha mangel. Er en grunn til at man anbefales kosttilskudd før graviditet. 

Anonymkode: fefca...198

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes en veldig vanlig genfeil som forstyrrer opptaket av bl.a. folat. Men uansett genfeil eller ei så er det helt normalt å ha mangel. Er en grunn til at man anbefales kosttilskudd før graviditet. 

hva heter den?

Anonymkode: 4ebf8...047

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke normalt å ha mangel, uansett hva du mangler. Normen er å ha tilstrekkelig med folat. 

Det er ikke uvanlig å ha folatmangel, men det er ikke normalt. 

Anonymkode: e609f...e6b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn (gutt og jente, nå tenåringer) sliter begge med diverse mangler, jern, b12, da vit, folat i perioder uavhengig av kosthold. Men de har begge stoffskiftesykdom som forklarer det. Så det ville jo syntes på blodprøver samt symptomer etter hvert. 

Anonymkode: 56a9d...180

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en datter, like gammel som din, som fikk påvist det samme for noen dager siden. Tomme jernlagre og veldig lite folat. Egentlig gikk vi til legen fordi hun i ca 6 mnd tid har vært dårlig i lungene. Veldig tung pust, er andpusten og må ta pauser på vei opp en trapp, og mye slim. Vært mye syk, har måtte slutte på bl.a håndball pga pusten, sover mye og orker lite. Her har hun i tillegg slitt med magesmerter i lengre tid. Spiser mindre enn før, så har gått ned i vekt, men hun spiser variert. Trodde kanskje matlyst og magesmerter kom av forverring av astmaen og sykdom. Har magesmerter sammenheng med mangler altså? Hun har startet opp på folat 1 mg, niferex, c-vitamin og astmamedisiner. Har time til lege igjen om en uke for oppfølging av astma, så legen utreder vel kanskje videre da, basert på svarene på blodprøvene.

Anonymkode: c319c...2ab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også folatmangel og jernmangel, samt subklinisk hypertyreose. Aner ikke hvorfor, er vel bare sånn for noen 

Anonymkode: 9fb24...5e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 20.02):

Har hatt jern, folat, dvitamin og B12 mangler fra jeg var barn men har aldri fått noe svar på hvorfor. Selv om dette startet flere år før jeg fikk menstruasjon så har ingen sett behovet for utredning. Blir avspist med at jeg sannsynligvis har dårlig opptak.

Sikkert et dumt spørsmål, men tar du tilskudd?

Anonymkode: 8313b...5c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sikkert et dumt spørsmål, men tar du tilskudd?

Anonymkode: 8313b...5c7

. Jepp, til og fra, første gang var jeg vel rundt 10-11 år. Og det kan ikke skyldes på mensen for første blødning hadde jeg ikke før jeg var 13 og det var en blødning før jeg igjen fikk den når jeg var 15.

Tar tilskudd, får alt opp til et minimum, slutter, tar nye prøver viser mangler og tar på ny tilskudd. 

Men nå har jeg de siste årene "fastet" siden mageproblemene var så plagsomme så tok jeg det som en siste utvei og en periode ble jeg bedre i magen men det er en annen historie. De som skjedde etter 2 år er at jeg endelig uten tilskudd hadde kommet meg opp på ferritin, s-jern er lav som vanlig men dette var første gang jeg hadde normalt ferritin og d-vitamin, lavt men allikevel ikke ikke i "rødt" og det er uvanlig for meg selv med tilskudd. B12 har jeg tatt tilskudd av med sprøyter de siste årene for jeg klarer ikke å få det opp på et normalt nivå selv.

Har på en måte slått meg til ro med at jeg mest sannsynlig har dårlig opptak på grunn av et eller annet underliggende i magen. Og det virker som om når magen får disse pausene når jeg ikke spiser noe så klarer jeg å ta opp mer av tilskuddet. Målet er å får d.vitamin over 75. Det har jeg ikke en gang hatt på sommeren.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mangler et enzym som spalter folat i maten jeg spiser. Kroppen klarer altså ikke å ta opp folat fra maten på vanlig måte, men klarer å ta det opp fra tabletter. Fikk det påvist med en blodprøve da jeg var 14. Det er arvelig, og i familien min er vi ganske mange som har fått det påvist. Graden av symptomer varierer VELDIG. Broren min begynner å få symptomer når han ligger helt i nedre normal (altså før det bikker ned på mangel), mens jeg hadde ikke engang symptomer den gangen jeg lå under 5, altså på ikke målbar verdi. 🙈 Fordi jeg ikke merker det når jeg ligger lavt, tar jeg blodprøver ca. hver tredje måned. De i familien min som får symptomer, tar tilskudd i 90 dager så fort de merker noe og tar bare blodprøver når de er hos fastlegen for andre ting. Vi er flere som også sliter med opptak av jern, og legene våre tror at det har med enzymmangelen å gjøre.

Anonymkode: d2056...2cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...