AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #1 Skrevet 4. mars 2024 Vi skal sannsynligvis hive oss med i en budrunde på en enebolig i morgen. Visning var i dag, så akseptfristen er i morgen klokka 12. Vi stusset litt da det plutselig tikket inn et bud på prisantydning et kvarter før visningen startet, og megleren sa også at han ble overrasket av det. Etter visning kom det inn et bud som var 50 000 kroner høyere, og det skjønte jeg lite av. Nå har det vært stille noen timer. Hvorfor begynne dagen før? Det eneste jeg kan tenke meg er at de som bydde over kanskje har et tak på 50 000 over prisantydning og ville prøve seg før noen andre gjorde det, for å i det hele tatt ha sjans på boligen? Finnes det andre svar som kan gi mening her? Er bare nysgjerrig, synes det er gøy å finne ut mer om hva andre tenker, og psykologien bak det 😊 Anonymkode: f916d...5c8
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #2 Skrevet 4. mars 2024 Er det så mye grunn til å vente til dagen etter hvis de vet de skal by da? Anonymkode: 385b3...b8f 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #3 Skrevet 4. mars 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vi skal sannsynligvis hive oss med i en budrunde på en enebolig i morgen. Visning var i dag, så akseptfristen er i morgen klokka 12. Vi stusset litt da det plutselig tikket inn et bud på prisantydning et kvarter før visningen startet, og megleren sa også at han ble overrasket av det. Etter visning kom det inn et bud som var 50 000 kroner høyere, og det skjønte jeg lite av. Nå har det vært stille noen timer. Hvorfor begynne dagen før? Det eneste jeg kan tenke meg er at de som bydde over kanskje har et tak på 50 000 over prisantydning og ville prøve seg før noen andre gjorde det, for å i det hele tatt ha sjans på boligen? Finnes det andre svar som kan gi mening her? Er bare nysgjerrig, synes det er gøy å finne ut mer om hva andre tenker, og psykologien bak det 😊 Anonymkode: f916d...5c8 Psykologi? Har jeg lyst by før visning så gjør jeg det, har jeg lyst by etter visning så gjør jeg det. Har jeg lyst gi bud under visningen så gjør jeg det. Har jeg ikke lyst til å by så gjør jeg ikke det. Har jeg ikke lyst til å gå på visning så gjør jeg ikke det. Psykologien er at folk er forskjellige og gjør forskjellige valg. Noen synes en ting er smart, andre ikke. Anonymkode: 3d559...7bc 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #4 Skrevet 4. mars 2024 Jeg fikk en privatvisning på leiligheten min før visningsdagen, da den oppsatte tiden ikke passet. Bestemte meg for å by, og la inn bud bare for å bli ferdig med det. Kanskje det er det som skjedde her også? For meg endte det faktisk med at de avlyste visningen og "ga" meg leiligheten, så det ble jo enda bedre enn forventet for min del Anonymkode: c80e2...d67 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #5 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Psykologi? Har jeg lyst by før visning så gjør jeg det, har jeg lyst by etter visning så gjør jeg det. Har jeg lyst gi bud under visningen så gjør jeg det. Har jeg ikke lyst til å by så gjør jeg ikke det. Har jeg ikke lyst til å gå på visning så gjør jeg ikke det. Psykologien er at folk er forskjellige og gjør forskjellige valg. Noen synes en ting er smart, andre ikke. Anonymkode: 3d559...7bc Men det er jo ikke kjempesmart om man har veldig myst på boligen, da det gir konkurrentene god tid til å evt. skaffe mer finansiering, for eksempel. Det er ikke feil å si at det ligger en del psykologi bak de ulike budstrategiene. Anonymkode: f916d...5c8
Million Skrevet 5. mars 2024 #6 Skrevet 5. mars 2024 De kan f.eks ha lagt inn budet med forbehold om at annonsert visning da avlyses. I dagens kjipe boligmarked, der mange sliter med å selge og noen ikke får solgt i det hele tatt, kan et slikt tidlig bud være fristende for selger å akseptere. Noen gjør det. Ser stadig vekk annonser der det blir endret til "BUD MOTTATT" i overskriften og visningene fjernes. Man vet jo ikke om de som kommer på annonsert visning (hvis det kommer noen i det hele tatt) vil by noe eller ikke. Så et tidlig bud kan være sjansen man får. Det er nok dette budgiveren sjanser på, at selger skal bli fristet til å gripe det og takke ja, i frykt for at dette kan være det eneste budet som kommer pga dagens marked.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #7 Skrevet 5. mars 2024 Man signaliserer jo at man er interessert. Det er jo et psykisk spill det og. Men egentlig tror jeg at det har lite å si, de fleste som byr er rasjonelle. Har sitt tak, og sin strategi for hvor mye de øker om gangen. Det er få (håper jeg virkelig) som begynner å løpe rundt og kave etter mer finansiering, og endre egen strategi, basert på hvordan andre byr. Anonymkode: 68365...d92
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2024 #8 Skrevet 5. mars 2024 Det legges inn bud tidlig for å skremme vekk noen allerede før visning. Budet på 50 er bare en tester før flere hiver seg på. 12 dagen etter visning er lovpålagt. Anonymkode: 5bd09...9d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå