Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en avtale med rådgiver’n min i dag. 
hun anbefaler å ha høyest risiko på pensjonsparing. Jeg er 30år nå. 
hva syns dere med litt mer erfaring? 

hvor stor den stor «obs» i slike situasjoner ? 

Anonymkode: 304e7...364

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett kan man ha høyere risiko når man er såpass ung som du det lønner seg over tid, så kan man trappe ned aksjeandelen når man er over 50.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er lurt. Noen anbefaler faktisk å ikke trappe ned på aksjeandelen (dvs risiko) når man nærmer seg pensjonsalder også, men der er det delte meninger. 

Du kan lese mer her:

https://e24.no/annonsorinnhold/nordnet/derfor-boer-du-ha-100-prosent-aksjer-i-pensjonssparingen/a/nA6W1L

https://www.finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2018/08/100-prosent-i-aksjer-til-du-doer

Anonymkode: 10c67...4d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har hatt en avtale med rådgiver’n min i dag.

Kondulerer!

hun anbefaler å ha høyest risiko på pensjonsparing.

Søt!

Jeg er 30år nå. 
hva syns dere med litt mer erfaring?

Rådgivere har som regel en interessekonflikt. De er selgere og ønsker å tjene penger med produktene de selger, mens du er opptatt av lave kostnader og billige tilbud.

Og her er rådet. Sjå på kostnaden!

En global indeksfond med lave kostnader (rundt 0,2%) er mer enn grei nok. Jeg hadde ikke tatt høyere risiko eller mer kostnad enn det. At det svinger underveis er ikke farlig så lenge du ikke selger ved ugunstige tidspunkter.

Nærmer du deg pensjon så kan flytte verdiene stegvis til mindre risikoutsatte pengefond eller sparekonto.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir selv 30 år snart, og har akkurat satt opp pensjonssparingen jeg har fra jobben til den løsningen med høyest risiko.

Det gjorde jeg rett og slett fordi det på sikt historisk sett vil lønne seg, spesielt da jeg har så mange år i arbeidslivet igjen.
Så tydelig forskjell på hvor mange prosent avkastningen ble for fjoråret med avtalen med høyest mulig risiko, og den med moderat risiko (som er mer «standard»). Her snakker vi omtrent det dobbelte, og det vil jo så klart utgjøre en betydelig forskjell på min pensjonssparing de neste … muligens 40 årene.

Er så klart fullt klar over risikoen her, og at det ikke alltid vil komme så godt ut hvert eneste år - det er jo slik markedet fungerer. Det viktigste er at man selv er komfortabel med løsningen man selv velger😊 jeg får uansett ikke en særlig høy pensjon, da jeg er i et relativt lavtlønnet yrke, så jeg vil forsøke å makse det jeg får. Sparer en liten slant i egen pensjonssparing på siden også, i aksjefond. Her er det langt ifra like høy risiko pr. nå.

Anonymkode: 22c9b...19b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...