Gå til innhold

Flere som har barn som merker forskjell i klassene fra den største til den minste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg blir litt svett. På vår største sitt trinn som går på ungdomskole til vår minste i første merker jeg forskjell. Så klart er det jo pga foreldre, men det er så tydelig. 
Til vår største var det aldri spm om noe. En trygg og fin klasse og fine foreldre.

Til vår minste så er «alt» et problem. 
Det skal ikke være sukker på arrangement. 
Det skal ikke gis gaver i bursdagene.

Det skal ikke tas bilder som kan legges på lukket FB gruppe. 
Jeg skjønner jo at mange har meninger om mye slik, men hvorfor prøver alle at hele kollektivtet skal gjøre det som de har bestemt? Og hvorfor skal alltid noen sette spm ved alt som gjøres? 
Det er jo skyhøye mobbetall, har det noe med vår rolle å være foreldre? Hva tenker dere?

Anonymkode: 34a82...396

• Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, har ei på 11 og ei på 6. Alle årene på skolen mef største har gått lekende lett. Men hun i første er så mye styr og klaging. Ikke aner jeg hvorfor de styrer så fælt heller. Blir helt svett. Er jeg 36 og de andre under 30 så merker at generasjon he hvertfall er nor helt annet enn det var. 

Anonymkode: 5755a...660

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Greit å ta praten om mobbing og sosialt liv på skolen, men synes f.eks leggetid eller om barna skal få lov til å spise yoghurt bør være opp til den enkelte familie. 

Slitsomt med mennesker som skal ta avgjørelser for en hel skoleklasse, hvor "Min tiåring skal ikke feire Halloween," blir "Ingen tiåringer skal få feire Halloween!"... 

Anonymkode: a710f...b19

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er fornuftig at man ikke legger ut bilder av barna på nett jeg. Helt greit at det ikke er gaver. 

Anonymkode: 58160...da1

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp, har ei på 11 og ei på 6. Alle årene på skolen mef største har gått lekende lett. Men hun i første er så mye styr og klaging. Ikke aner jeg hvorfor de styrer så fælt heller. Blir helt svett. Er jeg 36 og de andre under 30 så merker at generasjon he hvertfall er nor helt annet enn det var. 

Anonymkode: 5755a...660

Ja, slik er det her og. Det er ALLTID noe. Og jeg tenker at barna blir vel mer avslappet om foreldrene deres er det også. 
Gøy å se at ikke bare jeg ser forskjell..

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er fornuftig at man ikke legger ut bilder av barna på nett jeg. Helt greit at det ikke er gaver. 

Anonymkode: 58160...da1

Men hvordan skal man bli enig om man er uenig da? Hva er rett? Du mener det- og det har du selvfølgelig lov til- men jeg er ikke enig. Jeg synes bilder på en lukket FB er hyggelig, når våre barn startet ungdomsskolen så satt alle foreldre å så gjennom alle de fine stundene vi hadde lagt ut. Og jeg mener man skal ha gaver på en bursdag, slik som er gjort i «alle» år. Det å gi gaver er normal skikk og bruk, og det gjør de i alle land. Men hvordan skal man bli enig da?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvordan skal man bli enig om man er uenig da? Hva er rett? Du mener det- og det har du selvfølgelig lov til- men jeg er ikke enig. Jeg synes bilder på en lukket FB er hyggelig, når våre barn startet ungdomsskolen så satt alle foreldre å så gjennom alle de fine stundene vi hadde lagt ut. Og jeg mener man skal ha gaver på en bursdag, slik som er gjort i «alle» år. Det å gi gaver er normal skikk og bruk, og det gjør de i alle land. Men hvordan skal man bli enig da?

Akkurat det med bilder av barn på nett - selv i en lukket gruppe - er faktisk opp til hvert enkelt foreldrepar. I dag vet vi hvor lett det er at bilder kan misbrukes, manipuleres og havne på helt feil sted. Noen foreldre tar også veldig bevisste valg om at  deres barn ikke skal få en «identitet» på sosiale medier før de selv velger det/er gammel nok, og noen har barn som lever på f.eks skjult adresse eller under andre omstendigheter som gjør det direkte farlig at de kan bli identifisert via nett. Her må du som forelder ha forståelse for at noe som er koselig for deg i verste tilfelle være direkte livsfarlig for andre. 

Gavefrie bursdager kan være en måte å inkluder barn/familier som ellers ikke ville hatt råd til å delta hvis det var en forventning om å stille med gave. 

Vi som foreldre vet ofte veldig lite om andre sine omstendigheter, og dette er små «ofre» for oss. Det burde ikke være vanskelig å godta. 

Anonymkode: ef8c4...0cd

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat det med bilder av barn på nett - selv i en lukket gruppe - er faktisk opp til hvert enkelt foreldrepar. I dag vet vi hvor lett det er at bilder kan misbrukes, manipuleres og havne på helt feil sted. Noen foreldre tar også veldig bevisste valg om at  deres barn ikke skal få en «identitet» på sosiale medier før de selv velger det/er gammel nok, og noen har barn som lever på f.eks skjult adresse eller under andre omstendigheter som gjør det direkte farlig at de kan bli identifisert via nett. Her må du som forelder ha forståelse for at noe som er koselig for deg i verste tilfelle være direkte livsfarlig for andre. 

Gavefrie bursdager kan være en måte å inkluder barn/familier som ellers ikke ville hatt råd til å delta hvis det var en forventning om å stille med gave. 

Vi som foreldre vet ofte veldig lite om andre sine omstendigheter, og dette er små «ofre» for oss. Det burde ikke være vanskelig å godta. 

Men hvorfor er ting så radikalt endret på noen år? Hva skjer med foreldrene? Greit at deres barn ikke skal, men jeg synes det er helt greit at mitt barn kan på en lukket FB. Men det med bilder er ikke poenget, for jeg aksepterer at vi mener forskjellig, men hvorfor må alle innrette seg etter noen sterke meninger? Om de vil ha gavefritt, så kjør på. Men jeg ønsker ikke det, og har god erfaring med to andre barn på dette…

Hvorfor skal noen «perfekte» førstegangsforeldre få bare kjøre på med sine meninger? Klikker!!

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt poeng! Dette er jo noe som kan berøre andre langt mer direkte enn om Petter får yoghurt til frokost, liksom. Enig i at dette er noe som er verdt å ta opp i plenum. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Godt poeng! Dette er jo noe som kan berøre andre langt mer direkte enn om Petter får yoghurt til frokost, liksom. Enig i at dette er noe som er verdt å ta opp i plenum. 

Ja dette med bilder kan jeg være enig i forsåvidt, men det var bare et eksempel. Poenget var dette med hvor endret foreldregruppen er blitt på få år, og hvor vi «erfarne» ikke orker alt det styret som er. Var det som var hensikten med tråden 🥰

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja dette med bilder kan jeg være enig i forsåvidt, men det var bare et eksempel. Poenget var dette med hvor endret foreldregruppen er blitt på få år, og hvor vi «erfarne» ikke orker alt det styret som er. Var det som var hensikten med tråden 🥰

Erfaren? Å dele bilder på some av barn, selv i en lukket gruppe på face, viser til manglende forståelse av samfunnet vi lever i og konsekvensene det kan medføre. Det minner mer om de som går rundt og er irritert over at barn i dag må ha bilstol fordi da de var unge trengte ikke barn setebelte og det gikk jo fint med dem...

Tror eksemplene du valgte deg ut distraherer meg og flere vekk fra diskusjonen du egentlig ville ha 😅 det du påpeker er vel egentlig det alle generasjoner alltid har ment? At de litt yngre gjør det litt annerledes

Anonymkode: 2da2d...c63

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig! Har barn på 20,13,3 og 1.

Opplever akurat det samme. Alt var mye enklere da eldste gikk på skolen. Nå..spesielt de siste årene,har alt blitt så hysterisk. Feks..i kantina på barneskolen som elevene arrangerer, er det ikke lengere lov med vanlige vaffler.kun grove. Kake er ikke lov. Altså det er kantine 6 ganger pr år ca..

Barnebursdager er et annet eksempel.helst skal hele klassen feire en felles bursdag sammen å bli ferdig med det. Minst mulig jobb for foreldre.Droppe gaver har også vært ett tema. Tragisk.Brus er ikke lov i barnebursdag..(når skal da brus være lov?)

Hysteri uten like. Synes det er blitt så trist! Alt må avtales å planlegges om man skal få til å treffes på fritiden. (Altså ungene)Før stakk da bare barna innom på etterm/helg. 

Og ja,foreldre klager for alt og ingenting. Og ingen har tid til en dritt lengere. 

Anonymkode: dacc0...e85

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Noe av det verste er foreldre som skal begynne å bestemme/legge føringer for hva andre skal gjøre.

F.eks bestemme at 5. klassingene ikke skal ha iPhone. Da blir jeg irritert altså! Så da skal vårt barn IHVERTFALL ha det. 

Anonymkode: 50909...0e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bra verden beveger seg fremover og ikke bakover. Noen føringer for helse, for et mer inkluderende samfunn, og personvern er bare bra. Heier på generasjonsskiftet jeg🏳️🏳️🏳️

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Noe av det verste er foreldre som skal begynne å bestemme/legge føringer for hva andre skal gjøre.

F.eks bestemme at 5. klassingene ikke skal ha iPhone. Da blir jeg irritert altså! Så da skal vårt barn IHVERTFALL ha det. 

Foreldre som går imot smarttelefoner, er utelukkende smarte. En femteklassing har overhodet ikke behov for smarttelefon.

Håper det blir nasjonalt forbud mot å bruke smarttelefoner på skole, og at man tar det opp på foreldremøte. 

Smarttelefon er det ingen barn som trenger, og tidligst bør være på videregående skole-nivå. 

Anonymkode: 76932...e42

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det at du synes noe er hyggelig er faktisk mindre viktig enn å verne om barns rettigheter. 

Det er ikke veldig vanlig, men det finnes barn som av gode grunner lever på hemmelig adresse. 

Noe som desverre ER vanlig, er at barnebilder misbrukes. Med utvikling av deepfakes osv vil jeg ikke tillate bilde av mitt barn på nett før barnet velger dette selv. 

Barn har også rett til å skape sin egen digitale identitet når de er gamle nok. 

Har du forresten lest metas terms and conditions? Hvem eier bildene som lastes opp? Hva har vi godkjent at de brukes til? 

Anonymkode: 3146a...1b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to barn med to år mellom. På eldstes kull krever foreldre og klager på alt mulig, men vil ikke selv bidra. Vennegruppe ble sabotert på barneskolen, nektet å ha sosiale ting. Miljøet ble elendig på ungdomsskolen, hjalp ikke med ny gruppe elever fra annen skole hvor enda færre deltok. En klasse gadd ikke finne fau representant og klassekontakter hørte man aldri fra. Det ble ikke engang noen klassetur på ungdomsskolen.

I mitt yngre barns kull er foreldre åpne, deltagende, ikke noe problem med klassekontakt og FAU. Miljøet er kjempebra. Det har vært foreldrefester, masse sosiale samlinger (f.eks grilling ved vannet) og holdningen til skolen er mye bedre.  Veldig lite «negativ» kontroll over andre. 

Anonymkode: d3662...4c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Eilis skrev (35 minutter siden):

Bra verden beveger seg fremover og ikke bakover. Noen føringer for helse, for et mer inkluderende samfunn, og personvern er bare bra. Heier på generasjonsskiftet jeg🏳️🏳️🏳️

Men er samfunnet mer inkluderende mener du? Gjør vi det rett nå da? Eller skyter ikke mobbetallene rett i været?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det at du synes noe er hyggelig er faktisk mindre viktig enn å verne om barns rettigheter. 

Det er ikke veldig vanlig, men det finnes barn som av gode grunner lever på hemmelig adresse. 

Noe som desverre ER vanlig, er at barnebilder misbrukes. Med utvikling av deepfakes osv vil jeg ikke tillate bilde av mitt barn på nett før barnet velger dette selv. 

Barn har også rett til å skape sin egen digitale identitet når de er gamle nok. 

Har du forresten lest metas terms and conditions? Hvem eier bildene som lastes opp? Hva har vi godkjent at de brukes til? 

Anonymkode: 3146a...1b4

Glem det med bildene nå da, men det var bare noe som føyer seg inn i rekken av det man ikke skal. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Enig!!!! Det er ikke kollektivet som bestemmer det…!

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...