Gå til innhold

Sexavhengighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er sexavhengighet et reelt problem/sykdom og hvordan er kriteriene for å diagnosere ein som sliter med sexavhengighet og hva er løsningen til å bli frisk av sexavhengighet - terapi, Jesus eller noe annet?

Jeg er vel klar over at dette er et veldig kontroversuelt tema men hadde vært kjekt å ha en diskusjon her.

Gleder meg til å høre deres synspunkter.

TS ❤️

Anonymkode: eebd4...8fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg føler mange glemmer med diagnoser er at man ikke ser på kun symptomer for å diagnosere, men alvorlighetsgraden.

Altså, å være sexavhengig er ikke moro. Man klarer ikke å tenke på stort annet, forter seg hjem/på do/et sted hvor de kan få alenetid. Noen tyr også til å gjøre ting i det offentlige fordi de ikke klarer å vente. Det er nesten som å beskrive en ordentlig tissetreng person som bare må på do 🤔

Veldig stor forskjell mellom sexavhengighet og å ha høy sexlyst, og kan enkelt forklare forskjellen med begrepet "lyst". De som er avhengige har ikke nødvendigvis lyst, men at de . De får jo helt klart noe positivt ut av det som gjør at de fortsetter og fortsetter og ikke får stoppe. Det kan være et sekund med ro. Men det pleier ikke å vare lenge, så det blir fort stress og slit som tar opp mye av tida og energien til personen. Et nys som forsvinner like før, på en måte...

Hva som er grunnen er vel det som kan hjelpe med å bli kvitt/redusere plagene. Stress tror jeg kan være en grunn. Det er jo mange som bruker onani som en måte å slappe av på og bli kvitt stress i kroppen. Personer som har levd i stress og uro over lang tid kan sikkert ende opp med at vanen blir til avhengighet. Hvor vanlig det er kan jeg ikke si noe på da.

Sjeldent det er helt friske personer som kun har sexavhengighet uten noe annet i tillegg vil jeg tro, men det har jeg ikke info om. Å holde seg opptatt både i kropp og tankene er en grei måte å stoppe den onde sirkelen på, og er vanlig å bruke for å bli kvitt uvaner og automatiske tanker/handlinger som følge av psykiske utfordringer. Er noe med å få folk ut av den destruktive sirkelen gjennom slik arbeid, i tillegg til psykologtimer for å komme til bunns for hvorfor avhengigheten oppsto.

Det er hva jeg tenker ut ifra hva jeg veit om andre diagnoser og lidelser. Jeg har null erfaring med sexavhengighet, men det er mye som overlapper. Dårlig fortid og kronisk stress er spesielt god grobunn for misbruk og avhengigheter

Anonymkode: 011c0...4bb

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sexavhengig, jeg definerer det som at da går lysten ut over jobb og familieliv. 

Hvis lysten styrer deg. Du MÅ det, før.. da er det litt mer tvangstanke-aktig.

Jeg er borderline avhengig, ekstremt mye lyst, orgasmer er like viktig som mat, men det går aldri ut over mine forpliktelser eller familie. Kun min søvn🤣

Jeg MÅ ikke, det er mer krydder av og til. Hadde jeg MÅTTE komme 3x før man sovner/stå opp, da er det mer avhengighet.

Så skillet mellom «mye lyst» og « sexavhengig» er viktig. Avhengighet kan du ikke kontrollere. 

Men skulle jeg hatt sex med en person hver gang man har «mye lyst», da hadde alle damene på jobben, og jeg slitt mye, og ett konstant sug etter ett «ligg». Eller med en samboer med mye mindre lyst som konstant blir plaget. Det hadde vært problematisk. Da hadde jeg trengt hjelp. Så man kan ha «problematisk» mye lyst også. 

I forhold er lik seksuell apetitt en fordel, hvis ikke er det lett for den andre å stemple den andre som «avhengig». 

Endret av Sander33
Presiseringer
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er sexavhengighet et reelt problem/sykdom og hvordan er kriteriene for å diagnosere ein som sliter med sexavhengighet og hva er løsningen til å bli frisk av sexavhengighet - terapi, Jesus eller noe annet?

Jeg er vel klar over at dette er et veldig kontroversuelt tema men hadde vært kjekt å ha en diskusjon her.

Gleder meg til å høre deres synspunkter.

TS ❤️

Anonymkode: eebd4...8fa

Er du sexavhengig med partner eller orgasme avhengig?

Jeg har liten tro på at det finnes såå sexavhengige.. at de er så kåt, at de ikke klarer å gå på jobb.. det er vel bare tullball😅

Orgasme avhengig har jeg mere tro på.. da onanerer man seg gul og blå, og lar husarbeid ligge. Da må det et skippertak til for å få orden på huset igjen🙈..klok av skade..

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...