Gå til innhold

Hjelp! Umulig eks, og ett hus som ikke blir solgt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre en lang historie kjempekort, flyttet jeg i slutten av april 2023 ut fra huset jeg og eksen kjøpte sammen, og flyttet inn i desember 2022. Etter ekstremt mye utroskap og ugreie ting fra hans side, klarte jeg ikke å være en dag til i huset. Jeg flytta ned til mine foreldre, og har bodd her siden. Huset ble lagt ut for salg i juni, men enda har vi ikke klart å få solgt. I Begynnelsen kjørte vi på med en annenhver uke-løsning. Jeg innså fort at jeg ikke klarer å være i huset, da det er så mange dårlige minner derfra. Jeg tilbød eksen min å bo der hele tiden i påvente av salg, mot at han betalte mer av huslånet. Dette nekter han. Så siden mai har han bodd annenhver uke i huset, mens det den andre uken har stått tomt. Etterhvert som prosessen har tatt tid, har jeg flere ganger forsøkt å få han til å leie hele huset hele tiden, eller flytte ut, slik at vi kan få leid ut til noen andre. Hans respons er da at dette ikke er hans problem, da han ikke ha noe imot å bo der bare annenhver uke. 

Jeg har kjøpt ny leilighet som jeg skal overta om en mnd. Fortsatt ingen interesse på huset. vi har gått ned nesten 600k i pris, og ligger ann til å gå på ett skikkelig skikkelig tap. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, da jeg ikke kan sitte på to lån, ikke får han til å samarbeide om å leie ut huset, evt leie det selv. Ett alternativ vil være å leie ut den nye leiligheten jeg har kjøpt meg, men etter å ha bodd ett år hjemme er det ekstremt viktig for den mentale helsa mi å komme seg ut! 

Det er ekstremt bittert å betale dyre dommer for ett hus jeg ikke engang klarer å være i, og nå føler jeg at jeg betaler for at han skal få bo fint. Vi kan ikke ha dialog, da det har vært trusler, besøksforbud mm inne i bilder. Han er ingen bra mann. Han har ny kjæreste, som ofte oppholder seg i huset vårt under hans uker. Han har lov til å ha folk der, men det føles som ett slag i trynet at jeg skal være med å finnansiere hans livsstil på denne måten. 

Vi har også en del felles innbo, slik som sofa, utemøbler mm. Jeg bodde der bare i 4 mnd før jeg flytta ut, mens han har nå snart bodd der 1 år uten meg. Kan jeg kreve noe her? 

Tar imot alle råd jeg kan! Har jeg noen krav jeg kan rette mot han, både mtp husleie, slitasje på innbo, osv osv? 

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner dette er kjipt! 
den dårlige nyheten er at innbo/løsøre tilhører den som kjøpte det, med mindre annet er nevn i en samboerkontrakt. Med andre ord, hvis dere begge spleiset på sofaen, men det er han som dro kortet IG kan vise til kontoutskrifter etc er sofaen hans.

den gode nyheten er at boligmarkedet senest idag ble «friskmeldt». Alle eksperter spår en positiv og travlere vår på boligmarkedet, så dere får helt sikkert solgt før eller siden. Hvor i landet ligger boligen? Du sier dere har satt ned prisen med 600k, men skriver ikke noe om hva dere selv ga for huset i 2023. Er det en (for) stor differanse på hva dere ga og hva dere ber om nå?

Anonymkode: daf3d...fb1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at dette er trasig. Men det er ikke din eks sitt problem at du ikke vil benytte deg av dine uker i huset. 

Du kan nok ikke kreve leie av ham, så lenge du disponerer boligen halvparten av tiden.

Det er heller ikke din eks sin skyld at du har kjøpt ny bolig før den forrige er solgt og må sitte på to lån.

Det som er ditt av innbo kan du ta med deg. F.eks. når du skal flytte inn i ny bolig. 

Anonymkode: 31f59...6c5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Skikkelig kjip situasjon! Kan du be om avdragsfrihet på leiligheten inntil dere får solgt huset?

Kan du leie ut huset på airbnb i dine uker? 

Anonymkode: 39e3b...11b

• Liker 5
Skrevet (endret)

Gå ytterlig ned i pris. Enkelt og greit.

Jo, enorme summer er tapt. Mange hundre tusener om ikke millioner. Det er helt vanlig ved å kjøpe overpriset og ved eie korte periode (mindre enn 5 år).

Livet skjer. 

Fyren drar det i lengden. 

Om dere har felles lån så kan du vurdere å eskalere situasjonen. Slutt å betale din del av lånet og da er det opp til fyren. Går dette til inkasso, så tvangsselges huset til enda lavere sum. 

Hadde du så mye penger at du bare kunne kjøpe leilighet i tillegg? Eller har du mellomfinansiering på huset? 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skikkelig kjip situasjon! Kan du be om avdragsfrihet på leiligheten inntil dere får solgt huset?

Det var jo en god ide med Airbnb synes jeg. Hvis du får leid ut da. Vanligvis kan en kreve markedsleie av den part som bor igjen, men om han bare vil bo der halvparten av tiden kan du nok ikke rette krav mot han. Har du vært i kontakt med advokat? 

Anonymkode: 109e4...519

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også Airbnb på dine uker. 

Anonymkode: d5d43...36f

AnonymBruker
Skrevet

Vært i samlivsbrudd og vi brukte 8 mnd på å få solgt huset. Han kjøpte leilighet rett etter bruddet, og endte opp med å betale dobbelt i flere måneder. Det er en risk han tok, og som du også tok da du kjøpte før du har fått solgt. At du ikke benytter deg av boligen gir deg ingen rett til å kreve noe fra han. Huset ligger ute for salg, han kan ikke dekke opp for dine utgifter bare fordi du velger å flytte ut. Hvis han også da drar, skal ingen betale? Jeg skjønner det er en skikkelig kjip situasjon. Enten gå ned enda mer i pris eller bare stå i det. Jeg valgte å stå i det og fikk tilslutt en pris jeg kunne leve med. 

Anonymkode: 3f3b3...c79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo senke prisen slik at dere får solgt. Punktum. Oppfatter det ikke slik at han saboterer selve salget? 

Anonymkode: ece13...c8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om marketet er vanskelig, be han flytte for så å leie ut. Airbnb er enkle penger om det er et populært område for turister.

Anonymkode: 8ecbe...01d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om marketet er vanskelig, be han flytte for så å leie ut. Airbnb er enkle penger om det er et populært område for turister.

Vel, mange steder er det IKKE enkelt med Airbnb. Det er også endel arbeid med det, og ikke uvesentlig risiko. Og kanskje viktigere: Det virker ikke akkurat som om TS kan be eksen om noe som helst……. Nå er det TS som har prestert å kjøpe seg ny leilighet før hun solgte, selv om det har vært et vanskelig marked lenge, så det var ikke akkurat et godt valg. Så det er TS som har skaffet seg et problem her, ikke eksen. 
Den beste løsningen er å redusere prisen og selge. Selvsagt hvis hun klarer å få eksem med på det… Å leie ut på Airbnb er bare å forlenge pinen. 

• Liker 4
Skrevet

I stedenfor å spørre hva du ska gjøre på KG, kontakt advokat. Vedk kan helt sikkert fortelle deg hvilke rettigheter du har etc, og ikke minst - være bindeledd mellom deg og ex. Da vil antakeligvis din x også oppføre seg ordentligere, fordi det ikke er deg han forholder seg til. 

Her inne får du masse synsing og råd  - ikke konkret kunnskap. Og det er det du trenger. 

Så - advokat/reell juridisk bistand i morgen den dag! 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
regine skrev (7 timer siden):

Så - advokat/reell juridisk bistand i morgen den dag! 

Støtter dette!

Tips: Sjekk om du eller foreldrene dine har advokat inkludert i en forsikring eller gjennom fagforening. 

Anonymkode: 462f1...34f

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 17.20):

Skjønner dette er kjipt! 
den dårlige nyheten er at innbo/løsøre tilhører den som kjøpte det, med mindre annet er nevn i en samboerkontrakt. Med andre ord, hvis dere begge spleiset på sofaen, men det er han som dro kortet IG kan vise til kontoutskrifter etc er sofaen hans.

den gode nyheten er at boligmarkedet senest idag ble «friskmeldt». Alle eksperter spår en positiv og travlere vår på boligmarkedet, så dere får helt sikkert solgt før eller siden. Hvor i landet ligger boligen? Du sier dere har satt ned prisen med 600k, men skriver ikke noe om hva dere selv ga for huset i 2023. Er det en (for) stor differanse på hva dere ga og hva dere ber om nå?

Anonymkode: daf3d...fb1

Huset hadde vel en startpris på ca 4,1. Vi gikk amok når det kom til tilvalg, og endte opp med en pris på 4.8. Nå ligger huset ute for 4.2 :)) Huset ligger ca 2 mil utenfor trondheim !

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 19.24):

Skjønner at dette er trasig. Men det er ikke din eks sitt problem at du ikke vil benytte deg av dine uker i huset. 

Du kan nok ikke kreve leie av ham, så lenge du disponerer boligen halvparten av tiden.

Det er heller ikke din eks sin skyld at du har kjøpt ny bolig før den forrige er solgt og må sitte på to lån.

Det som er ditt av innbo kan du ta med deg. F.eks. når du skal flytte inn i ny bolig. 

Anonymkode: 31f59...6c5

AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 9.05):

Schmuhu skrev (På 6.3.2024 den 12.14):

Gå ytterlig ned i pris. Enkelt og greit.

Jo, enorme summer er tapt. Mange hundre tusener om ikke millioner. Det er helt vanlig ved å kjøpe overpriset og ved eie korte periode (mindre enn 5 år).

Livet skjer. 

Fyren drar det i lengden. 

Om dere har felles lån så kan du vurdere å eskalere situasjonen. Slutt å betale din del av lånet og da er det opp til fyren. Går dette til inkasso, så tvangsselges huset til enda lavere sum. 

Hadde du så mye penger at du bare kunne kjøpe leilighet i tillegg? Eller har du mellomfinansiering på huset? 

Schmuhu

AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 18.31):

Det var jo en god ide med Airbnb synes jeg. Hvis du får leid ut da. Vanligvis kan en kreve markedsleie av den part som bor igjen, men om han bare vil bo der halvparten av tiden kan du nok ikke rette krav mot han. Har du vært i kontakt med advokat? 

Anonymkode: 109e4...519

Har vært i kontakt med advokat nå ja, og det er ikke stort jeg kan gjøre.. men advokaten kan i det minste være den som har dialog, så jeg slipper!

AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 22.06):

Dere må jo senke prisen slik at dere får solgt. Punktum. Oppfatter det ikke slik at han saboterer selve salget? 

Ikke direkte, nei. Man han gjør heller ingenting for å få det solgt. Det er for eksempel jeg som er oppe og vasker og gjør klar til visning, hver eneste gang. Helt jævlig å skulle vaske og rydde etter han.. iallefall når jeg nå rydder en annens jentes rot bort fra mitt hus .. 

AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 22.13):

Tro meg, har prøvd. Han nekter. 

Jeg kjøpte meg leiligheten i juni 2023. Hverken jeg eller banken hadde noen gang trodd det skulle være noe problem, i og med at overtakelsen på ny leilighet ikke var før i april. Hvem skulle trodd at det tok over 9mnd å få solgt huset ? 

Selv om det er realiteten at jeg ikke kan kreve noe, og at han har all rett osv osv, føles det jævllig kjipt. Jeg velger ikke å ikke bo der, jeg klarer fysisk ikke å være i det huset, etter alt han har påført meg der oppe. Bare det å gå inn døra der kveler meg.. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
HB005 skrev (3 timer siden):

Har vært i kontakt med advokat nå ja, og det er ikke stort jeg kan gjøre.. men advokaten kan i det minste være den som har dialog, så jeg slipper!

Ikke direkte, nei. Man han gjør heller ingenting for å få det solgt. Det er for eksempel jeg som er oppe og vasker og gjør klar til visning, hver eneste gang. Helt jævlig å skulle vaske og rydde etter han.. iallefall når jeg nå rydder en annens jentes rot bort fra mitt hus .. 

Tro meg, har prøvd. Han nekter. 

Jeg kjøpte meg leiligheten i juni 2023. Hverken jeg eller banken hadde noen gang trodd det skulle være noe problem, i og med at overtakelsen på ny leilighet ikke var før i april. Hvem skulle trodd at det tok over 9mnd å få solgt huset ? 

Selv om det er realiteten at jeg ikke kan kreve noe, og at han har all rett osv osv, føles det jævllig kjipt. Jeg velger ikke å ikke bo der, jeg klarer fysisk ikke å være i det huset, etter alt han har påført meg der oppe. Bare det å gå inn døra der kveler meg.. 

Husker den forrige tråden din, fyren er jo jævlig skadd i hodet. Selv om dette med huset er jævlig kjipt så er jeg glad du kom deg vekk, det hadde vært langt verre og kostet deg langt mer i form av psyken og helsen din om du hadde blitt

Anonymkode: fcb55...05c

• Liker 7
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 21.35):

Husker den forrige tråden din, fyren er jo jævlig skadd i hodet. Selv om dette med huset er jævlig kjipt så er jeg glad du kom deg vekk, det hadde vært langt verre og kostet deg langt mer i form av psyken og helsen din om du hadde blitt

Heh, ja, du har helt rett. Og jeg har heldigvis innsett det selv! Selv om det var vondt der og da, er jeg sjeleglad jeg kom meg unna! 

og nå meddele at HUSET ER SOLGT!! Fikk langt under takst, og ender opp med rundt 350k i gjeld hver, men nå er jeg iallefall ferdig. En liten runde i forliksrådet etter påske for å få tilbake penger han skylder meg, men utenom det, ferdig. Det er en så stor lettelse at jeg omtrent ikke har ord!

• Liker 1
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer ❤️

Anonymkode: cacdd...259

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
HB005 skrev (6 minutter siden):

Heh, ja, du har helt rett. Og jeg har heldigvis innsett det selv! Selv om det var vondt der og da, er jeg sjeleglad jeg kom meg unna! 

og nå meddele at HUSET ER SOLGT!! Fikk langt under takst, og ender opp med rundt 350k i gjeld hver, men nå er jeg iallefall ferdig. En liten runde i forliksrådet etter påske for å få tilbake penger han skylder meg, men utenom det, ferdig. Det er en så stor lettelse at jeg omtrent ikke har ord!

Jeg er så ufattelig glad på dine vegne, at du endelig snart er kvitt den idioten og alt som binder dere sammen! 

Så bra jobba, du ga deg aldrl og har kjempet hele veien, håper du er stolt over deg selv! ❤️❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er så ufattelig glad på dine vegne, at du endelig snart er kvitt den idioten og alt som binder dere sammen! 

Så bra jobba, du ga deg aldrl og har kjempet hele veien, håper du er stolt over deg selv! ❤️❤️

Tusen tusen takk! Er så ektremt glad og letta ❤️ stoltheten kommer når jeg er 100% ferdig og kontrakten er skrevet!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...