Gå til innhold

Jeg er så sliten!.. Forskjellig personligheter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med årene som har gått blir det mer og mer fremtredende at vi begge har forskjellig personlighet, og hvordan vi takler livet med alle valgene som oppstår. Han fremstår som en type som vegrer seg, ser utfordringer før løsninger, «alt» kan potensielt være et problem, og alt må kartlegges. Jeg der i mot tar tak i ting, positiv holdning, stien former seg mens jeg går og jeg får fullført ting.

Så til tilbake til han! Han er av typen som må planlegge alt! Hvis han i det hele tatt ser en grunn til at ting må gjøres (!) Tror han vegrer seg for å gjøre ting fordi han selv veit hvor mentalt krevende hodet hans er. Hvis vi feks skal male stua, så må dette planlegges på svært detaljert måte. Dette per kvm2 som skal males, tidspunkt og klokkeslett, utregning av hvor lenge dette vil ta oss, kostnader , gransking av underlaget vi skal male på etc.

Nå som vi skal kjøpe sofa har han fordypet seg i skumtyper, pris på dette, hva fjører er laget av i forskjellige prisklasser man får kjøpt sofa i, hva som er kvalitet, bruktmarkedet til sammenligning etc. Vi har vært i alle møbelbutikken som eksisterer i to byer og noen i samme kjede 3 ganger, og vi har pristilbud på snart 10 typer!  Han har også fordypet seg i en sofa på Finn tilsvarende den jeg ønsker. Kan også si til slutt at sofaen får vi påspandert så prisen blir 0,-. Problemet nå er at jeg er så sliten av denne utredningen at jeg ser det mer hendig å ikke kjøpe sofa! Og beholde den vi har selv om den er nedsetter og hullete. Jeg blir rett og slett lei meg fordi vi aldri kommer i mål, til den grad at jeg gråter. Det er sagt at jeg er tålmodig!  Og har vært med på alt dette med han og den sofaen til nå. Men nå orker jeg det ikke mer da han presterte å si at han ikke ville ha noen av de sofaene vi har sett på…! 

Jeg der i mot er motsatt. Stien min former seg som jeg går, og ting går fint da også. Jeg er en «ja!» person og jeg starter nye prosjekter som ingenting, og fullfører dem også. Faglig god og klok! Til sammenlikning får jeg gjort MYE da jeg er slik, men jeg får tilnærmet ingen hjelp da dette ikke er «hans» stil. Han mener at alt jeg gjør ofte ikke «er vits» etc, eller han får vegring for å hjelpe meg fordi han ikke har gjort sine utregninger/planer på prosjektet.

Man kan si at jeg er en skikkelig handy person og over gjennomsnittet positiv som bruker det meste av verktøy og får alt i orden. Til min sorg gjør jeg ofte 90% alene om ikke alt, og jeg betaler alt også ettersom jeg eier stedet (han vil ikke kjøpe seg inn). Han er egentlig relativt heldig for ting er gratis og jeg utfører den største om ikke hele jobben… Jeg vil si at prosjektene jeg har startet er nødvendig, dette ofte utskifting av dører som er på vei til å dele seg, terrasse som var råtten etc.. For han så virker det jeg gjør kaotisk! Fordi jeg ikke har detaljert plan på ting underveis, men det går alltid i orden på relativt kort tid. Alt per dags dato er ferdigstilt og pent! 

Det er rett og slett vondt å være meg, fordi jeg har en partner som ikke hjelper meg, ikke gjør livet mitt enklere eller ofte ikke ønsker å gjøre noe som helst. Det å bare kjøpe én sofa, som du attpå til får påspandert er et rent H%#$! Og man til slutt ikke ser noen glede av det. Hvor mange uker med utredning og timer må vi bruke på å besøke møbelbutikker, Google, Finn og bruk av tid på stoff, fjæring-produsenter for å kjøpe en sofa!? Dette er ofte en fin ting man kan gjøre med en partner 🥹 Men slik blir det stikk motsatte med han. 

Jeg blir rett og slett gal!.. og jeg trenger seriøst tips til hva jeg skal gjøre med dette? Har flere slik partner der «alt» er vanskelig og må utredes? Hvordan blir fremtiden? Skal alt være tungt fra det å kjøpe sofa til å male stua!? Jeg orker ikke et slikt liv… 

Anonymkode: d36ed...748

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare gjøre oppussing hver for dere? Og kjøpe inn annenhver ting.

Du på happy go lucky-måte og han planlagt. Så trenger dere ikke irritere hverandre. 

Anonymkode: 62efb...0b5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare male stua? Det er gjort på noen kvelder... 

Anonymkode: b90b0...4f2

• Liker 3
Skrevet

Han hørtes helt ekstrem ut. Har aldri hørt om noe lignende, faktisk. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du ikke bare male stua? Det er gjort på noen kvelder... 

TS her: Problemet er at det er ikke bare stua som skal males opp igjennom livet, men alt annet også. Det er kjedelig å være den som må stå alene med å legge gulv, snekre ny terrasse, skifte dører etc uten å få hjelp. Da blir livet så langt :( For hittil har jeg gjort det meste alene! Og jeg kjenner det er urettferdig og trist. For hvis jeg gir blanke så blir ingenting gjort, og ting vil forfalle og råtne… Fortvilende situasjon! Jeg hadde håpet at noen med samme partner har noen tips til å endre det her? Hvordan få samarbeid?.. er det noe håp i det hele tatt? For slik jeg ser det nå så er det litt det samme om jeg er på egenhånd eller ikke! Eller det i mot verre å være med han fordi han er så «tung» å ha med å gjøre… 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lei inn hjelp

Anonymkode: 63dfa...fbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her: Problemet er at det er ikke bare stua som skal males opp igjennom livet, men alt annet også. Det er kjedelig å være den som må stå alene med å legge gulv, snekre ny terrasse, skifte dører etc uten å få hjelp. Da blir livet så langt :( For hittil har jeg gjort det meste alene! Og jeg kjenner det er urettferdig og trist. For hvis jeg gir blanke så blir ingenting gjort, og ting vil forfalle og råtne… Fortvilende situasjon! Jeg hadde håpet at noen med samme partner har noen tips til å endre det her? Hvordan få samarbeid?.. er det noe håp i det hele tatt? For slik jeg ser det nå så er det litt det samme om jeg er på egenhånd eller ikke! Eller det i mot verre å være med han fordi han er så «tung» å ha med å gjøre… 

Det hender at det beste er å innse at man ikke passer sammen. Når et forhold blir mer en belastning enn en glede har man ikke årsaker til å holde sammen når det ikke er felles barn, og knapt da også. 

Anonymkode: 777cc...432

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ditt hus, så du må sørge for at ting blir gjort. 

Han kommer neppe til å endre seg, men du må jo ta vare på huset i mellomtiden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en sånn fyr en gang som sa : «My way or the highway». 
Det ble jo stort sett alltid veldig bra resultat til slutt , det han gjorde , men det slet meg ut på veien. Null glede. 

Anonymkode: bd17c...872

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

TS her: Problemet er at det er ikke bare stua som skal males opp igjennom livet, men alt annet også. Det er kjedelig å være den som må stå alene med å legge gulv, snekre ny terrasse, skifte dører etc uten å få hjelp. Da blir livet så langt :( For hittil har jeg gjort det meste alene! Og jeg kjenner det er urettferdig og trist. For hvis jeg gir blanke så blir ingenting gjort, og ting vil forfalle og råtne… Fortvilende situasjon! Jeg hadde håpet at noen med samme partner har noen tips til å endre det her? Hvordan få samarbeid?.. er det noe håp i det hele tatt? 

Høres ut som det er på tide å selge huset og kjøpe lettstelt leilighet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er jo ditt hus, så du må sørge for at ting blir gjort. 

Han kommer neppe til å endre seg, men du må jo ta vare på huset i mellomtiden. 

Absolutt! Helt enig at det er mitt ansvar. Bare kjedelig å ha en partner som egentlig bor her gratis og ikke vil hjelpe til 😮‍💨 Jeg veit bare med meg selv om at hvis det var omvendt så hadde det vært så enkelt å hjulpet til!… Men jeg må vell bare innse at alle ikke er slik. Noen tar mer enn andre.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt! Helt enig at det er mitt ansvar. Bare kjedelig å ha en partner som egentlig bor her gratis og ikke vil hjelpe til 😮‍💨 Jeg veit bare med meg selv om at hvis det var omvendt så hadde det vært så enkelt å hjulpet til!… Men jeg må vell bare innse at alle ikke er slik. Noen tar mer enn andre.. 

Hvorfor bor han gratis?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Oi, det der var ekstremt.. Har dere snakket om dette i fredstid? Vet han hvor mye dette koster for deg, og har han fortalt deg hvorfor han må vurdere og tenke så mye rundt alt? 

Jeg har ikke noen gode råd egentlig, menvil bare gi deg støtte og si at jeg skjønner at dette er krevende. Hvis dere ikke klarer å finne en måte å møtes på halvveien på så tviler jeg på at dette forholdet vil holde.. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor bor han der gratis? Klart han ikke vil kjøpe seg inn da.

Anonymkode: caf18...903

• Liker 2
Gjest Middelmådig
Skrevet

Dette er ekstremt!!! Hadde kastet han ut for lenge siden!! Hvorfor orker du dette!?! Skjønner at han må være nokon til kar, siden han fremdeles lever i huset ditt uten å bidra til noe annet enn fortvilelse… 

Hvorfor bor han gratis? 🧐

Skrevet

Jeg hadde en sånn kjæreste. Det ble slutt etter 4 år for å si det sånn. Jeg er av den mer happy go lucky typen , og han slet meg ut og tok all livsglede fra meg. Aldri mer!

Av og til må man bare innse at man er altfor ulike og stikke hver sin vei 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Han høres ut som en lat snylter som utnytter deg og skyver denne «planleggingen» foran seg for å unngå å gjøre noe eller ta ansvar.

Lemp han ut! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er han slik på andre områder av livet? Hvordan fungerer han i jobb? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres ut som det er på tide å selge huset og kjøpe lettstelt leilighet. 

Vi er dessverre litt for unge for det enda! :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en njei-person selv, og derfor lever jeg alene. Jeg blir kjempestresset av folk som bare durer på uten å tenke over alt som kan skje. Jeg tror ikke dere passer kjempegodt sammen, i alle fall ikke når det kommer til oppussing. 

Anonymkode: a431a...29a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...