Gå til innhold

Overraskende og negativ beskjed på UL

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg går på hormonbehandling ifm IVF og ble ganske sjokkert på UL-kontroll. Legen nevnte i en bisetning at jeg går på en veldig høy dose hormoner fordi «eggstokkene svikter» og at AMH-verdien kun ligger på 2. Hun sa dette som om dette var noe jeg allerede skulle vite.. men jeg ante ikke dette ettersom jeg ikke hadde samtale med dem før jeg begynte behandlingen, fikk kun tilsendt skriftlig hva/hvordan behandlingen skulle foregå. 
Jeg ble helt satt ut, men hun hadde kun noen få minutter til meg før jeg ble sendt på gangen for å vente på sykepleier. Vet ikke hvor jeg vil med dette, men synes det var en så kjip opplevelse.

Noen som forstår AMH-verdier og kan si noe om tallet 2 og hva det betyr? Forstår det er lavt og sier noe om antall egg… 

Anonymkode: c1b39...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

amh sier noe om eggreservene dine. Det er store variasjoner og tallet går ned med alder. Alt over 4 er «normalt» og under 84 hos kvinner mellom 20 og 34. Det beste er en amh midt på treet. Er man over 35 er lavere amh også vanlig. 

Det at Amh går nedover med alder er jo forsåvidt på grunn av «sviktende» eggstokk-reserver. Så jo lavere amh jo vanskeligere er det å få ut mange egg i forbindelse med ivf for eksempel. Eller at man må ha høyere dose for samme antall egg.

Amh sier derimot lite om kvaliteten på eggene, og du trenger i prinsippet bare ett gullegg for at spiren skal sitte ❤️

amh på 2 er jo litt lavt, men mange har blitt gravide på mindre ☺️

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sommerfugl154 skrev (27 minutter siden):

Hei!

amh sier noe om eggreservene dine. Det er store variasjoner og tallet går ned med alder. Alt over 4 er «normalt» og under 84 hos kvinner mellom 20 og 34. Det beste er en amh midt på treet. Er man over 35 er lavere amh også vanlig. 

Det at Amh går nedover med alder er jo forsåvidt på grunn av «sviktende» eggstokk-reserver. Så jo lavere amh jo vanskeligere er det å få ut mange egg i forbindelse med ivf for eksempel. Eller at man må ha høyere dose for samme antall egg.

Amh sier derimot lite om kvaliteten på eggene, og du trenger i prinsippet bare ett gullegg for at spiren skal sitte ❤️

amh på 2 er jo litt lavt, men mange har blitt gravide på mindre ☺️

Lykke til!

Tusen takk for svar, setter pris på det! ❤️

Anonymkode: c1b39...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed i 2021 om at jeg hadde AMH på 0,3.

Jeg ble gravid i 2022 og han er nå ett år. 

Jeg er gravid igjen nå, og er straks 37 år.

Så vil ikke si at det er krise hos deg :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brutal beskjed, og jeg fikk akkurat den samme beskjeden. Gråt og gråt og gråt på hotellrommet fordi jeg trodde ikke jeg kom til å få barn.
Måtte google meg fram til et ordentlig svar, og synes legen var skikkelig kjip som ikke bare kunne bruke 10min på å forklare meg hvordan situasjonen var.

Sannheten er at lav AMH og lav AFC sier absolutt ingenting om din fertilitet. Fordi studier har vist at det er absolutt INGEN forskjell på fertiliteten hos en kvinne med nedsatt eggstokkfunksjon og kvinner med normal funksjon. Du har akkurat samme sjangs som alle andre kvinner på din alder. Det eneste dette kan gi en viss indikasjon på, er tid. Det kan hende du har mindre tid på deg, enn andre. Men igjen så er ikke det helt sikkert heller.

I forbindelse med IVF, så er det ikke en god nyhet å høre at man har lav AMH/AFC fordi det betyr at man ikke kan hente ut så mange egg om gangen, og fordi man må gå på mye hormoner som kan risikere å påvirke kvaliteten på eggene. Kvinner som oss, må egentlig bare forvente å måtte ha flere runder med egguttak, for å få nok egg av god nok kvalitet. Vi må også forvente at man må eksperimentere og justere litt på protokollen underveis, for å finne den protokollen som funker best for oss.

Min AMh ble målt til 3 pmol/l og allikevel fikk jeg ut 5 egg som endte opp i 2 blastocyster på første uttak. Der en kvinne med normal AMH kanskje bare hadde trengt ett eggutak for å få nok blastocyster til to barn, må jeg igjennom 3 egguttak.

Kvalitet er uansett viktigere enn kvantitet! Alder spiller inn. Men du kan også gjøre livsstilsendringer som gjøre eggkvaliteten bedre. Og start med D-vitamin, folat og q10. Lavt nivå av D-vitamin gir noe lavere AMH og folat og q10 gir bedre eggkvalitet.

Anonymkode: 568f0...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...