Gå til innhold

Syns du også at denne planten begynner å bli gul?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Står i en terra cotta potte. 

Hvor ofte skal man vanne den? Og hvor stor mengde?

20240304_145615.jpg

20240304_145652.jpg

Anonymkode: d3e38...e75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jorda ser iallefall veldig tørr ut. At bladene henger slik er også typisk tegn på at den er tørst, og/eller får for lite lys.

Jeg vanner min hver uke. Min får 2-4 dl ukentlig på vinter. Hvor ofte de vil ha vann kommer an på hvor mye vann du faktisk gir den, hvor varmt den står og hvor mye lys den får.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (33 minutter siden):

Jorda ser iallefall veldig tørr ut. At bladene henger slik er også typisk tegn på at den er tørst, og/eller får for lite lys.

Jeg vanner min hver uke. Min får 2-4 dl ukentlig på vinter. Hvor ofte de vil ha vann kommer an på hvor mye vann du faktisk gir den, hvor varmt den står og hvor mye lys den får.

Takk for svaret.

Men jeg syns jorda ser sånn ut pga at den står i terracotta potte. Har samme plante i en vanlig plast potte og den har fortsatt vått jord etter 4-5 dager mens den i terra cotta potte blir fort tørr. Hvor mye mengde vann trenger egentlig terra cotta planter?? Jeg vanna den for under en uke siden og den ser knusktørr ut allerede

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svaret.

Men jeg syns jorda ser sånn ut pga at den står i terracotta potte. Har samme plante i en vanlig plast potte og den har fortsatt vått jord etter 4-5 dager mens den i terra cotta potte blir fort tørr. Hvor mye mengde vann trenger egentlig terra cotta planter?? Jeg vanna den for under en uke siden og den ser knusktørr ut allerede

Terra cotta transporterer vannet ut og fordamper det, så det krever en god del mer vann. Hvor mye vil variere.

Planter drikker i ulikt tempo etter ulikt behov, derfor er det umulig gi en fasit på mengde vann og hyppighet. Derfor kjenner man på jorden for å vurdere når det er på tide vanne. Noen planter i terra cotta kan/bør vannes nesten daglig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett hele greia i en balje/badekar en times tid, og vann oftere enn det fremgår av bildet! 

Anonymkode: d376d...0a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også blitt gul om jeg var SÅ tørst

Anonymkode: 3f623...40e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sett hele greia i en balje/badekar en times tid, og vann oftere enn det fremgår av bildet! 

Anonymkode: d376d...0a0

Har mange planter. Hvis jeg begynner å ha alle i balje en etter en må jeg ha en hel dag til dette prosjektet 🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har mange planter. Hvis jeg begynner å ha alle i balje en etter en må jeg ha en hel dag til dette prosjektet 🤣

Jeg har mange planter også, men pleier å bære de ut i kjøkkenvasken så de får ett skikkelig bad. 
Vanner du ikke den planten mer så burde du potte den om til en plastpotte.

Anonymkode: 41a3e...6f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er jo ikke alle som trenger stå i vann en time. 
Jeg setter kun de med tykk stamme i vannbad, og mest på sommeren. 
På vinteren så vanner jeg ofte nok, i tillegg til at jeg dusjer alle plantene med vannflaske. 

AnonymBruker
Skrevet

Palmene mine står i store krukker, men med et solid fat under der jeg vanner. Da har jeg full kontroll på hvor mye planten drikker, og når jeg må fylle på. Så store planter trenger normalt ganske mye vann.

Hvis jeg var deg, ville jeg ha pottet om palmen i en større potte, og hatt et stort pottefat/underskål slik at jeg hadde kontroll på vanningen. Du får kjøpt hjul til å sette alt på for eksempel hos Hageland, så er det enkelt om du må flytte palmen.

Anonymkode: 6099c...1ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...