Eir30 Skrevet 4. mars #1 Del Skrevet 4. mars Katten min har plutselig begynt å miste så mye pels😕 Først trodd jeg det var vanlig røyting pga årstiden, men ser at det ligger igjen dotter med pels etter han der han har lagt, og at det stikker ut løse tuster rundt om kring på kroppen. I dag så jeg også en bar stripe på ene beinet. Noen som har erfaring med lignende? Har tenkt på muligheten for at det er skabb, ser han klør seg en del på halsen. Jeg skal så klart ta han til dyrlegen, men er litt venting der vi bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #2 Del Skrevet 4. mars Fullt mulig at det er noe medisinsk som må til. Utenom sånt kan det være - Røyting, vanligere å se tufter og klumper om man ikke børster jevnlig. Løsnes på en måte på "naturlig" måte (ville dyr røyter i klumper og ser veldig morsomme ut). Spørs på pelstype, kanskje hormoner om katten ikke er kastrert? Endringer i temperatur der du bor? - Sårskorper. Små kutt og sår etter slåssing, kløing, gniing på hard bakke og slikt. Men da synes skorpa i tillegg hvis du drar ut tuftene som regel Eir30 skrev (33 minutter siden): I dag så jeg også en bar stripe på ene beinet. Hannkatten min har to pelsløse områder på bakbeina fra kliss og møkk som har klistret seg fast, som han da har dratt ut selv. Aner ikke om det er det du mener. Forøvrig merker jeg at hannkatten røyter langt mer og har generelt tykkere "tyngre" pels, mens hunnkattens pels føles mer luftig og lett, og røyter på en annen måte. Og så er hannkatten min mer uforsiktig og møkkete av seg så han krever mer stell for å ikke se hjemløs ut. Småsår/skorper og løs pels er mest vanlig å se rundt nakke/skulderområdet på ham. Begge er sterilisert/kastrert. Midt i sommervarmen røytes det gjerne i massevis som samles der hvor de liker å sove. Merker ikke klumper og tufter utenom fra små sår på denne tida av året da. Uansett fint at du får det sjekket om du syns det er unormalt😊 Fullt mulig at det kan være noe som irriterer og klør hos katten Anonymkode: f8a04...742 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #3 Del Skrevet 6. mars On 3/4/2024 at 2:34 PM, Eir30 said: Katten min har plutselig begynt å miste så mye pels😕 Først trodd jeg det var vanlig røyting pga årstiden, men ser at det ligger igjen dotter med pels etter han der han har lagt, og at det stikker ut løse tuster rundt om kring på kroppen. I dag så jeg også en bar stripe på ene beinet. Noen som har erfaring med lignende? Har tenkt på muligheten for at det er skabb, ser han klør seg en del på halsen. Jeg skal så klart ta han til dyrlegen, men er litt venting der vi bor. Det kan være ringorm. Det er ikke farlig, det er en sopp, ikke en orm. Jeg har hatt det to ganger pga engasjement med dyrevern. Fullt mulig å bli kvitt, men det må behandles. Det kan smitte til mennesker. Lettere å bli kvitt som mennesker, for du ser det. Behandles med en krem fra apoteket, tror du må ha resept. For katter er det litt vanskeligere, på grunn av pelsen. Du må enten vaske katten i noe veske, eller behandle det med tabletter eller noe du drypper i kattens munn. Anonymkode: 7212a...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå