Gå til innhold

dugg på vindu

Anbefalte innlegg

Gjest frøkenfru
Skrevet

Kjekkenvinduet mitt har ca 2 cm med dugg som er blitt til is helt nederst langs kanten.

Er vinduet ødelagt? Det er relativt kaldt ute nå.-7 grader. Har det noen betydning? Inne har vi temp på 20,5 grader pga temp skrur seg ned når vi drar på jobben.

Skrevet

Jeg tror ikke vinduet er ødelagt, så lenge duggen/isen sitter på innsiden av glasset. Men det er et tegn på at du har for dårlig utlufting, slik at fuktigheten ikke trekkes ut av huset, men blir kondens på glasset. Hvis du lufter litt mer, så bør du unngå dette problemet. Selv om det er kaldt ute, så kan man ikke skalke alle luker, det må være tilsig av frisk luft, og utsug for fuktig luft (særlig i forbindelse med matlaging).

Alternativt så går du over glasset og tørker over duggen før den fryser - men det løser jo ikke selve problemet.

Dette kan også skyldes at glasset har for dårlig isolasjonsevne. Det du beskriver var jo typisk på gamle hus med enkle vinduer - dvs bare ett lag glass.

(Og det er derfor vi sprayer på hvit snø i vinduene i jula, for å få tilbake den stemningen som kommer av gjenfryste vinduer ;) )

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jepp, det skyldes som regel for dårlig lufting. Husker det skjedde et par ganger da jeg bodde på studenthybel.

Skrevet

Sånn er det hos meg og, særlig når jeg ikke har på mye varme. Da jeg skrudde opp varmen litt, ble det bedre + utlufting så klart. Og trekk fra gardiner og persienner, for det minsker utluftingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...