Gå til innhold

For snart to år siden fikk jeg ei ny venninne, trodde jeg....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Traff henne via jobb og vi begynte etter hvert å henge privat også, men for ca ett halvt år siden måtte jeg bytte jobb. Vi holdt fortsatt kontakten, Men nå de siste ukene, har det vært helt stille fra hennes side, noe som er ulikt henne. Hun svarer ikke lengre, ringer ikke opp igjen. Sist jeg prøvde å kontakte henne er for 3-4 dager siden.

Hun virket ikke som typen til å bare kutte folk ut, sånn ut i det blå. Nå føler jeg hun kun har vært falsk mot meg. Andre som har opplevd noe lignende? 

Anonymkode: 0fc47...f80

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ha skjedd noe i livet hennes, fremfor at hun "kun har vært falsk mot deg".

Anonymkode: 64586...0ec

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

«Vært falsk» er en barnlig konklusjon. Hun er/var venninne med deg fordi hun ønsker/ønsket det. Hvorfor ellers? Har du gitt henne noe spesielt som hun har utnyttet? Nei, da har hun vel bare hatt andre prioriteringer en stund.

Men når du blir så opphengt så kan det vel hende hun ønsker at du spiller ball med andre og ikke bare med henne? 

Anonymkode: a3d76...981

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan ha skjedd noe i livet hennes, fremfor at hun "kun har vært falsk mot deg".

Men da kunne hun sagt det. Ikke nødvendigvis hva det var. Men at hun trenger for eksempel tid for seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da kunne hun sagt det. Ikke nødvendigvis hva det var. Men at hun trenger for eksempel tid for seg selv. 

Det kan være at hun setter sitt behov for avstand over ditt behov for forklaring.

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Vært falsk» er en barnlig konklusjon. Hun er/var venninne med deg fordi hun ønsker/ønsket det. Hvorfor ellers? Har du gitt henne noe spesielt som hun har utnyttet? Nei, da har hun vel bare hatt andre prioriteringer en stund.

Men når du blir så opphengt så kan det vel hende hun ønsker at du spiller ball med andre og ikke bare med henne? 

Ballen var hele tiden på min side, hun tok aldri initiativ, det var kun meg.  

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke hatt vennskap hvis det ikke kunne gått dager, uker eller til og med måneder mellom kontakt...

Livet skjer. Sleng på sykdom i familien etc så må vennskap nedprioriteres en stund 

Anonymkode: e09ab...430

• Liker 21
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan være at hun setter sitt behov for avstand over ditt behov for forklaring.

Les det jeg skrev. Jeg trenger ingen forklaring.

Men uansett så gidder ikke jeg. Vil hun ha meg som venninne får hun kontakte meg, jeg gidder ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som mennesker så reagerer vi ikke alltid likt når ting blir tungt, det kan være alt fra dødsfall til en periode med mye sykdom eller andre ting som sliter en litt ut. Noen har lav terskel før de stenger seg inne og andre har høy terskel. Noen ber lett om hjelp, får energi av å være sosiale mens andre ikke er slik. Jeg er en av de som lett stenger meg inne og slutter å svare og det jeg hadde satt pris på da var at noen tok seg tid til ett lite drop in besøk. Bare 20 minutter, nok til å si at "hei, du ble så stille er alt egentlig bra?".

Anonymkode: 90a06...53e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men uansett så gidder ikke jeg. Vil hun ha meg som venninne får hun kontakte meg, jeg gidder ikke. 

Eh, okeeeiii. Hva er det du vil med denne tråden, egentlig? Regner med at du ønsker noe mer enn å informere KG om at du ikke gidder og at hun får ta kontakt med deg?

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Eh, okeeeiii. Hva er det du vil med denne tråden, egentlig? Regner med at du ønsker noe mer enn å informere KG om at du ikke gidder og at hun får ta kontakt med deg?

Om noen har opplevd noe lignend?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Traff henne via jobb og vi begynte etter hvert å henge privat også, men for ca ett halvt år siden måtte jeg bytte jobb. Vi holdt fortsatt kontakten, Men nå de siste ukene, har det vært helt stille fra hennes side, noe som er ulikt henne. Hun svarer ikke lengre, ringer ikke opp igjen. Sist jeg prøvde å kontakte henne er for 3-4 dager siden.

Hun virket ikke som typen til å bare kutte folk ut, sånn ut i det blå. Nå føler jeg hun kun har vært falsk mot meg. Andre som har opplevd noe lignende? 

Når en person som du anser som en venn og som du har jevnlig kontakt med plutselig blir fjern, så kan det jo være ulike grunner til det. «Å være falsk» er egentlig ikke en av de - med mindre denne personen hadde mye å vinne på å være vennen din ut over vennskapet i set selv? Hvorfor skulle hun late som hun var din venn i to år, hvis hun ikke satte pris på deg?

Det mest nærliggende er jo at hun går igjennom en tøff periode eller har opplevd noe som gjør at hun ikke har overskudd til å svare deg akkurat nå.

Et alternativ er jo at hun prøver å fase deg ut som venn, og kanskje ikke opplever at vennskapet gir henne så mye lenger. Det er også lov. Noen ganger vokser vi fra hverandre, og noen ganger ønsker vi ulike ting ut av et vennskap. Jeg forstår at du gjerne ville fått beskjed om det var tilfelle, men det kan være veldig vanskelig å ta opp. Det er ganske vanlig å bare begrense kontakten uten å lage en «stor greie» ut av det, og jeg synes personlig det er greit. Jeg tar er hint, jeg foretrekker faktisk å ikke bli forklart i klartekst at noen ikke vil være vennen min lenger. Med mindre det er mine aller nærmeste venner da, da hadde jeg nok begynt å lure. Men det høres kanskje ikke ut som dette er et slikt vennskap? 

Jeg synes du skal la tvilen komme venninnen din til gode litt til, TS. Det har bare gått noen uker. Kanskje hun bare trenger litt tid? 

Anonymkode: 733f8...a54

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om noen har opplevd noe lignend?

Du skriver at alt initiativ er fra deg. Det ligger noe i det.

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde nok heller ikke orket å ha en så passiv-aggressiv venninne som du fremstår som. 🤷‍♀️

Anonymkode: 36513...e56

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når en person som du anser som en venn og som du har jevnlig kontakt med plutselig blir fjern, så kan det jo være ulike grunner til det. «Å være falsk» er egentlig ikke en av de - med mindre denne personen hadde mye å vinne på å være vennen din ut over vennskapet i set selv? Hvorfor skulle hun late som hun var din venn i to år, hvis hun ikke satte pris på deg?

Det mest nærliggende er jo at hun går igjennom en tøff periode eller har opplevd noe som gjør at hun ikke har overskudd til å svare deg akkurat nå.

Et alternativ er jo at hun prøver å fase deg ut som venn, og kanskje ikke opplever at vennskapet gir henne så mye lenger. Det er også lov. Noen ganger vokser vi fra hverandre, og noen ganger ønsker vi ulike ting ut av et vennskap. Jeg forstår at du gjerne ville fått beskjed om det var tilfelle, men det kan være veldig vanskelig å ta opp. Det er ganske vanlig å bare begrense kontakten uten å lage en «stor greie» ut av det, og jeg synes personlig det er greit. Jeg tar er hint, jeg foretrekker faktisk å ikke bli forklart i klartekst at noen ikke vil være vennen min lenger. Med mindre det er mine aller nærmeste venner da, da hadde jeg nok begynt å lure. Men det høres kanskje ikke ut som dette er et slikt vennskap? 

Jeg synes du skal la tvilen komme venninnen din til gode litt til, TS. Det har bare gått noen uker. Kanskje hun bare trenger litt tid? 

Jeg føler og tror hun fader meg ut, men da er de bedre å si som det er. 

AnonymBruker
Skrevet

Med venner som TS - hvem trenger fiender?

Anonymkode: 2ef5e...2f9

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skriver at alt initiativ er fra deg. Det ligger noe i det.

Eneste hun har er egentlig å sende snap. 

Husker jeg sa til henne, da jeg måtte bytte jobb var at vi måtte holde kontakten, fikk da til svar det må vi med hjerte emojis. Hun har faktisk aldri ringt først eller spurt om å finne på noe,. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg føler og tror hun fader meg ut, men da er de bedre å si som det er. 

Der forventer du for mye fra folk. 

Jeg hadde nok selv foretrukket å bli faset ut fremfor å få vite at personen ikke er interessert i å treffe meg mer. 

Anonymkode: e09ab...430

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ballen var hele tiden på min side, hun tok aldri initiativ, det var kun meg.  

Hvis det hele tiden har vært du som tar initiativ til ting, så er det et ganske «dårlig tegn» for et vennskap. Da høres det ut som du ønsker mer av vennskapet enn hun gjør. Det betyr ikke at hun ikke liker deg eller har vært falsk, men det høres kanskje ut som du ønsker mer kontakt enn hun ønsker eller har tid/overskudd til. 

Som voksen har man ofte ikke tid til venner hver dag eller hver uke. Min aller beste venninne som jeg har kjent halve livet ringer jeg til ca en gang i uken eller en gang hver 14. dag. De fleste andre har jeg kontakt med sjeldnere enn det, det kan gå måneder mellom hver gang vi har kontakt. Hvis en venn forventet å ha kontakt flere ganger i uka, så tror jeg at jeg hadde opplevd det som for mye - og trukket meg unna. Jeg har ikke tid eller overskudd til det. 

Vi er ulike, så det betyr ikke at det er sånn din venninne opplever det. Men hvis hun aldri tar initiativ, så kan det tyde på at hun ikke ønsker så mye kontakt som det du gjør. Om det er tilfelle, ikke vri det til at hun er falsk eller er en dårlig venn - hun ønsker simpelthen noe annet av vennskapet enn du gjør. Og det må være greit.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du virker jo rimelig selvsentrert da…..

En normal reaksjon ville vært å bli bekymret for venninnen sin.

Å hoppe til ‘falsk’, ‘gidder ikke mer’ osv er rimelig spesielt.

Enten skjer det noe i livet hennes - eller så orker hun ikke mer av deg og forsøker å fase deg stille ut.

Og nei, en har ikke informasjonsplikt til venner som føler seg furtne og snytt uten løpende kontakt. Noen ganger tar livet og livskriser overhånd, og en har mer enn nok med det en står i.

Eller en er bare rett og slett fryktelig travel eller veldig sliten.

Hadde ikke orka ‘venner’ som er såpass ustabile og utrygge i seg selv.

Anonymkode: 3be7b...ff9

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...