Gå til innhold

Noen som har skrevet ektepakt selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er allerede gift og ønsker nå å skrive ektepakt. 

Vi eier bolig sammen og deler på utgifter. Gikk inn med like mye EK og betaler like mye på lånet.

Årsaken til at vi nå ønsker å skrive ektepakt er at jeg har mottatt en større erstatningssum + arv som jeg ønsker å ha med meg ut av ekteskapet ved eventuelt brudd. Vet at det kan holdes utenfor deling, men da er det også litt jobb med å dokumentere midlenes opprinnelse. 

Vi er enige i at ved brudd skal bolig minus lån deles i to. Oppsparte midler (sparekontoer) holdes utenfor deling.

Er dette hokkuspokkus å få ned i en ektepakt?

Anonymkode: 0bc15...174

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Årsaken til at vi nå ønsker å skrive ektepakt er at jeg har mottatt en større erstatningssum + arv som jeg ønsker å ha med meg ut av ekteskapet ved eventuelt brudd.

Her kan dere skrive en ektepakt dere i mellom og ha to vitner som skriver under. Det holder. 

Anonymkode: 81777...521

AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg ikke turt. Det er så mange fallgruver. 

Vi brukte familieadvokat. Slo det sammen med testament, og fremtidsfullmakt (viktig dokument å ha på plass). 

Et eksempel på hvor avgjørende en erfaren advokat kan være, var innspill til å ta med at den som var verge i fremtidsfullmakt stod fritt til å selge egen bolig. Det er ikke standard tekst på nett. Men helt forferdelig å ikke ha med om man ikke vil være bundet til å eie et hus som ikke er praktisk på noen måte i 10-20 år til. 

Anonymkode: 7fd09...b9d

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det. Skrev teksten selv, basert på en mal og masse research. Vi valgte å tinglyse den.

Anonymkode: 61ccb...f8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 17.29):

Det ville jeg ikke turt. Det er så mange fallgruver. 

Vi brukte familieadvokat. Slo det sammen med testament, og fremtidsfullmakt (viktig dokument å ha på plass). 

Et eksempel på hvor avgjørende en erfaren advokat kan være, var innspill til å ta med at den som var verge i fremtidsfullmakt stod fritt til å selge egen bolig. Det er ikke standard tekst på nett. Men helt forferdelig å ikke ha med om man ikke vil være bundet til å eie et hus som ikke er praktisk på noen måte i 10-20 år til. 

Nevn en fallgruve på kontrakt på beløp og fordeling med vitner som har skrevet under? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nevn en fallgruve på kontrakt på beløp og fordeling med vitner som har skrevet under? 

Formalia ikke fulgt. At man har bommet på en liten detalj, som fødselsnummer. En av partene nekter for sin deltagelse i etterkant, eller hvordan de ble bedt om å underskrive. At avtalen inneholder bestemmelser som er lite gjennomtenkt, men som gir store konsekvenser. At avtalen ikke hensyntar ulike eventualiteter . At avtalen ikke oppbevares på en god måte av begge, eller en, og den andre utnytter det i etterkant. Påstander om signatur i fylla. 

At man ikke har tenkt over helt sentrale elementer, som eksempelet jeg nevner over. At ting burde vært med, for eksempel ble vi veiledet i hvordan nåværende og fremtidige husdyr bør inkluderes, samt betingelser ved salg av felles bolig, verdsettelse bil, med mer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 12.52):

Vi er allerede gift og ønsker nå å skrive ektepakt. 

Vi eier bolig sammen og deler på utgifter. Gikk inn med like mye EK og betaler like mye på lånet.

Årsaken til at vi nå ønsker å skrive ektepakt er at jeg har mottatt en større erstatningssum + arv som jeg ønsker å ha med meg ut av ekteskapet ved eventuelt brudd. Vet at det kan holdes utenfor deling, men da er det også litt jobb med å dokumentere midlenes opprinnelse. 

Vi er enige i at ved brudd skal bolig minus lån deles i to. Oppsparte midler (sparekontoer) holdes utenfor deling.

Er dette hokkuspokkus å få ned i en ektepakt?

Anonymkode: 0bc15...174

Hva er målsettingen med å skrive ektepakt ?

Har du motteke ein større erstatningsum + arv har du vel ein  offentlig dokumentasjon  hvor dette fremgår som bla.a  banksinnskudd,, forsikringsoppgjør, skifteretten, v/ dødsbo etc.  

Anonymkode: ae58f...a02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...