AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #1 Skrevet 4. mars 2024 Jeg fikk nylig påvist svangerskapsdiabetes. Dette er mitt første svangerskap og jeg vet lite om svangerskapsdiabetes. Jeg har litt spørsmål angående dette. Har lest om at mange med dette må igangsettes før termin. Når ble du igangsatt? Hvor stor estimerte de babyen til å være? Hvor stor var babyen? Hvordan gikk fødselen? Hvilken type oppfølging fikk du i svangerskapet utover vanlig kontroller? Anonymkode: d0b28...cbf
katties Skrevet 4. mars 2024 #2 Skrevet 4. mars 2024 Har ikke hatt, men kan jo starte med at svangerskapsdiabetes KAN postensielt kontrolleres - du bør begynne å se på hva du spiser allerede nå og velge ting med lav glykemisk indeks. Hvis du trener eller kan trene på en eller annen måte som ikke er helt ny for deg, gjør det óg - gjerne noe som får opp pulsen litt. Resten tar du med f.eks. legen din.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #3 Skrevet 4. mars 2024 Insulinkrevende svangerskapsdiabetes to ganger. Måtte ha insulin på grunn av det fastende blodsukkeret som ikke lot seg regulere uten. Blodsukker 2 t etter mat var klarte jeg å kostregulere med moderat lavkarbo. Skrev kostholdsdagbok de to første ukene og fikk en grei oversikt over hva som trigget blodsukkeret. Igangsatt 38+0. Estimert til ca 4 kg til termin, var 3,4 ved fødsel. Fødselen gikk helt fint. Oppfølging hos diabetessykepleier på diabetespoliklinikken på sykehuset for diabetesen. Vekstestimering med ul på sykehus og kontroll annen hver uke mot slutten. I tillegg til vanlige kontroller hos jordmor. Anonymkode: 62689...acd 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #4 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk nylig påvist svangerskapsdiabetes. Dette er mitt første svangerskap og jeg vet lite om svangerskapsdiabetes. Jeg har litt spørsmål angående dette. Har lest om at mange med dette må igangsettes før termin. Når ble du igangsatt? Hvor stor estimerte de babyen til å være? Hvor stor var babyen? Hvordan gikk fødselen? Hvilken type oppfølging fikk du i svangerskapet utover vanlig kontroller? Anonymkode: d0b28...cbf Jeg gikk på insulin og fikk beskjed om at jeg skulle settes i gang i uke 38. Ble keisersnitt istede (av andre årsaker). Babyen veide ca 3100 gram (20 dager før termin). Ble estimert til å veie ganske gjennomsnittlig. Hadde oppfølging hos endokrinolog og diabetes-sykepleier ift målinger og insulin, samt vekstkontroller med UL, sjekking av blodsukker og urin. De siste ukene var jeg inne hver 14. dag. De hjalp meg også ift kosthold 😊 Anonymkode: 6c9cb...7fc
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #5 Skrevet 4. mars 2024 Du vil vel antagelig bli kalt inn til endokrinologisk avd på sykehuset og få kurs? Det fikk jeg ved sus. Før dette hadde jeg oppfølging med fastlegen og fikk blodsukkermåler der. Etterhvert ble det insulin som ble fulgt opp av diabetessykepleier ved sykehuset. Diabetesen ble holdt i sjakk hele veien, men måtte jo da legge om kostholdet mitt totalt. Jeg ble igangsatt og fikk en bitteliten baby, men det var av andre årsaker enn diabetesen. Fødselen gikk helt uproblematisk for seg. Babyen hadde ingen problemer som følge av dette. Det er en fare for at de får lavt blodsukker etter fødsel, så babyene sjekkes nøye. Egentlig gikk dette helt fint, fikk god oppfølging og en livsstilendring på kjøpet 🙈 Jeg er veldig redd for å utvikle diabetes type 2 og har derfor valgt å beholde kostholdet mitt. Jeg må sjekke langtidsblodsukker årlig ut livet. Anonymkode: 039f1...56a
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #6 Skrevet 4. mars 2024 Kostholdregulert svangerskapdiabetes med første. Når ble du igangsatt? Vi ble ikke igangsatt grunnet svangerskapdiabetes, siden den var kostholdsregulert sa de at man ikke ble det. Så hadde gått til jeg eventuelt ville blit igangsatt grunnet overtid. Ble derimot igangsatt grunnet liteliv 38+4, født 38+5 med keisersnitt grunnet ustabil hjerterytmen (dette var ikke grunnet svangerskapdiabetesen). Hvor stor estimerte de babyen til å være? +14% (3,9kg?) Hvor stor var babyen? 3,2kg Hvordan gikk fødselen? Endte i keisersnitt da hjerterytmen var veldig ustabil, hjerterytmen var veldig lav. Hvilken type oppfølging fikk du i svangerskapet utover vanlig kontroller? Vi har kun inn på ekstra kontroll ift vekst. Hadde hele veien fine blodsukkerverdier. Eneste dårlige målingen jeg hadde var blodsukkeret for lavt. Jeg måtte ta fastende blodsukker hver dag, og etter et eller to måltider om dagen. De siste ukene måtte jeg bare ta et fastende blodsukker i uken, og et eller to måltider i uken siden målingene hadde vært så fin. Jeg fikk to tette barn, på under to år. Svangerskap nummer to hadde jeg ikke svangerskapdiabetes. Målte allikevel blodsukker litt av og til hjemme for å være på den sikre siden. Anonymkode: 7b4db...d95
myMa Skrevet 4. mars 2024 #7 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når ble du igangsatt? Hvor stor estimerte de babyen til å være? Hvor stor var babyen? Hvordan gikk fødselen? Hvilken type oppfølging fikk du i svangerskapet utover vanlig kontroller? Anonymkode: d0b28...cbf Med første (insulinkrevende) ble jeg satt i gang i uke 38. Baby estimert til 3,8 tror jeg, var nesten 4,1. Fødselen var ikke akkurat noen drøm. Igangsatt med ballong, piller og etterhvert drypp. Stormrier, deretter epidural, deretter KS etter 10-12 timer aktiv fødsel. Babyen var stjernekikker. Tok ca 3 døgn fra første tiltak. Nr 2 (tablettregulert) ble jeg satt i gang uke 39. Husker ikke estimatet men det var innenfor normal vekstavvik. Babyen var ca 3,8. Fin fødsel. Fikk ballong og ett par piller. Vannet gikk av seg selv og ut kom hun etter ca 2 timer aktiv fødsel. Totalt under et døgn fra første tiltak. I tillegg til de vanlige kontrollene så hadde jeg oppfølging på poliklinikken for hormonsykdommer på sykehuset. Kanskje 3-4 ganger i løpet av svangerskapet. I tillegg 2-3 ekstra ultralydundersøkelser på sykehuset for vekstkontroll.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #8 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk nylig påvist svangerskapsdiabetes. Dette er mitt første svangerskap og jeg vet lite om svangerskapsdiabetes. Jeg har litt spørsmål angående dette. Har lest om at mange med dette må igangsettes før termin. Når ble du igangsatt? Hvor stor estimerte de babyen til å være? Hvor stor var babyen? Hvordan gikk fødselen? Hvilken type oppfølging fikk du i svangerskapet utover vanlig kontroller? Anonymkode: d0b28...cbf Var kostholdsregulert, så ble ikke igangsatt tidligere. Tror kun de gjør det dersom du må bruke insulin. Ble til slutt igangsatt 42+0 som er det lengste man "får" gå over (jeg skulle gjerne blitt satt i gang tidligere😅). Baby var estimert til 3200 på termin, men veide bare 2900 da han kom 13 dager over. Fødselen gikk helt fint. Jeg målte blodsukkeret i to uker, og etter det sjekket en lege det jeg hadde målt for å vurdere om jeg trengte insulin. Fikk også vekstestimering i uke 36. Ut over det var det ingen videre oppfølging. Anonymkode: 0d6bf...b2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå