Gå til innhold

Litt flaut tema...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har et problem.Jeg liker ikke så veldig godt å ta det opp men håper noen her inne har samme problem eller hvertfall noen gode tips.

Jeg har psoriasis. Hudsykdom som kan se ut som en flasser hele tiden eller er rød. Jeg er veldig plaget med dette i hodebunnen og flekkvis over hele kroppen. Jeg lurte bare på om noen hadde noen gode råd? Vær så snill. Er hvertfall veldig plagsomt å ha det i hodebunnen... Kan jo ikke smøre meg med fuktighetskrem der. :(

Setter umåtelig pris på alle tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sol hjelper.

Og så kan du bruke ulike shampotyper på det i hodebunnen - huske rikke hvilke, men det vet sikkert legen din.

Til huden kan du bruke hvetekimolje fx. Og så finnes det ulike salttyper å bade i som hjelper på utslettene. Selvsagt kortison også, men det blir man ganske motstandsdyktig mot etterhver, og naturmidler er ganske greit synes jeg, så lenge det finnes noe som hjelper.

Hør i en helsekost, eller på BodyShop, der kan du finne gode ting som lindrer og demper. Det finnes ulike leirpakninger etc. som skal hjelpe.

Men som sagt sol - jeg jobbet i solen i to år, og har i ettertid ikke vært plaget av psosriasis annet enn litt i hodebunnen hvor solen ikke kom til så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du - dette er ikke flaut. Det er mange som er plaget av dette, og andre eksemtyper og sånn, så du er ikke alene.

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes du dette er et flaut tema??? Det er det vel ikke. Mange mennesker har psoriasis uten å skjemmes over det. Slutt med det!!!!

Så til spørsmålet ditt.........har du vært til lege og snakket med ham om problemet ditt?? Etter det jeg vet er det en del kremer og lignenede på markedet nå beregnet på akkurat dette problemet. Du kan jo også ta deg en tur på apoteket og høre om de kan anbefale deg noe mot problemet.

Jeg ser også for meg at det kan umulig være godt for hodebunnen din om du bruker vanlig sjampoo. Så om du bruker det kan det godt hende det forverrer problemet.

Men som sagt, ta det opp med legen din eller på apoteket. Og å ha psoriasis bør ikke være flaut :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er noen som bruker Clinidan shampo fra KMS. Fåes kjøpt på frisørsalonger. har brukt den litt selv en periode jeg var plaget med sår i hodebunnen. Den er god, og Fungoral eller noe lignende fåes kjøpt på apoteket. Den bruker jeg nå mot sår, og en slags flass jeg har, men det er sjeldnere mellom hvert "utbrudd" nå heldigvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selfvølgelig kan du smøre inn hodebunnen! Bruk hvetekimolje (er lettere å smøre inn en krem) en stund før du skal vaske håret, det kommer til å fungere som en hårkur i tillegg til at det hjelper på utslettet. Bare pass på å ikke bruke vanlig shampo, men en som er ekstra mild og skånsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg har psoriassis og var så plaget med dette i hodebunnen; flass, skurver og blod. Han gikk til det drastiske steg å barbere bort alt håret, og ble helt fin i hodebunnen. Men når han igjen prøver å la håret gro får han de samme veldige plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen med problemet!

Jeg fikk resept hos legen på en sjampo som herer Soraderm.Den hjelper. Fikk også resept på Ibaril med salicilsyre som er et liniment du kan smøre på i hodebunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, var jeg som begynte innlegget.

Angående flaut/ ikke flaut, så er det jo individuelt hvor mye det slår ut. Jeg har store felter med (om vinteren) brune flekker, (om sommeren) hvite flekker. Jeg kan ikke vise meg offentlig i badetøy uten å føle meg rar.

Jeg har vært til lege,for jeg har hatt dette veldig lenge. Har brukt masse penger på dyre kremer, men ingen som jeg har vært fornøyd med, så jeg tenkte kanskje noen hadde noen alternative råd.

Men det var kjekt at så mange svarte :D Tusen takk!

Får kanskje ta meg en tur til frisøren å spørre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som begynte med bio-cla i håp om å ta av litt. Istedet ble hun kvitt utslett i hodebunnen. Har også hørt om andre med psoriasis som har merket en effekt av cla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaut? JA! Har selv vært plaget med psoriasis i hodet og atopisk eksem fra jeg var et halvt år gammell....

Gå til en spesialist... få rekvisisjon av fastlegen din... jeg har et helt apotek av kremer som skal taes i forskjellig rekkefølget og dager, og det har jhulpet meg. har ikke vært plaget enda i år!!

Hodet bruker jeg noe som heter Elocon liniment. og det finnes også elocon krem. disse hjelper meg, men man kan ikke bruke de så mange dager i strekk.. en annen krem jeg har heter locodiol og brukes på infiserte sår, og flutivate skal holde det i sjakk. betnovat hjelper også. alt dette er på blå resept, for det er veldig sterke kremer.

Ikke bruk kortison.. det ødelegger huden, og er bevist i de senere år at det ikke hjelper på eksem. det har også kommet en HELT ny krem, nettopp kommet itl norge, som KUN de som er spesielt mye plaget skal bruke.. husler ikkke hva den heter.

noe som er reseptfritt er krystallfiolett.. en lilla væske som du tar på sårene for at de ikke skal bli infeksjon, men dette etterlater jo huden lilla da, så det egner seg ikke om sommeren eller julebord sesongen... du burde også (hvis du har badekar) bade i kaliumperganmanat. dette er også lilla, men du blir ikke lilla av det.. du blir litt brun aktig, så det kan nesten se ut som du har vært i syden....

nå høres jeg kanskje ut som en lege, men dette har jeg vært gjennom med lege 4 ganger i året i 20 år nå, så jeg kan litt om det... men jeg sier som jeg sa innledningsvis... GÅ TIL SPESIALIST. Hvis du bor i AKershus/Oslo kan jeg anbefale astma og allergi klinikken v/D. Sandnes i Ski!!

Håper det var til hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i kontakt med norsk Psoriasisforbund? www.psoriasis.no

De har også en avdelig for barn og unge www.psoung.no

Det er mange som har psoriasis. Noen har mer enn andre. Dette er ingenting å være flau over!

Det finnes egne, tyntflytende midler til bruk i hodebunnen. Synes det er rart legen din ikke har gitt deg dette. Be ham/henne om henvisning til en spesialist!

Aloe Vera har en positiv effekt for mange. Vita har en relativt rimelig og drøy tube med gelè som du kan smøre på de tørre områdene. Den tilfører fuktighet, myker opp, og er ikke fet som en krem.

*Lisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg plages selv med psoriasis i hodebunn og perioder på kroppen. Jeg bruker deprosalic i hodebunnen som jeg fikk av hudlegen. Etter et par dager er hodebunnen helt fin. Du kan også gå inn på pip.no der står det en del om psoriasis.

Biza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...