anonymisert2001 Skrevet 4. mars 2024 Forfatter #21 Skrevet 4. mars 2024 newman01 skrev (1 minutt siden): Shit, her lukter det baksmell til de grader. Her er et utdrag fra statens hovedlønnstabell. Med lønnstrinn 7100 ender du opp med en lønn på 97 millioner om den er relativt lineær. Og da skal du nok ende opp vesentlig høyere enn 34% 94 1 220 400 95 1 244 200 96 1 267 300 97 1 290 500 98 1 313 600 99 1 335 800 100 1 357 900 101 1 380 100 Shit….
newman01 Skrevet 4. mars 2024 #22 Skrevet 4. mars 2024 2 minutter siden, anonymisert2001 said: Hva mener du? er samlet beløp fra 2 jobber, om det har noe å si Det kan være bekymringsfullt. Om du tjener 250'000 fra hver arbeidsgiver og har tabelltrekk hos begge to betaler du en forholdsmessig lav skatt. Sjekk med en skattekalkulator du
anonymisert2001 Skrevet 4. mars 2024 Forfatter #23 Skrevet 4. mars 2024 newman01 skrev (Akkurat nå): Det kan være bekymringsfullt. Om du tjener 250'000 fra hver arbeidsgiver og har tabelltrekk hos begge to betaler du en forholdsmessig lav skatt. Sjekk med en skattekalkulator du Tjente 359.000 fra ene og 109.445 fra andre jobben
Ost Skrevet 4. mars 2024 #25 Skrevet 4. mars 2024 Du kan jo bare sjekke på dine lønnslipper fra i fjor og se hva du har betalt i skatt.
aksase Skrevet 4. mars 2024 #26 Skrevet 4. mars 2024 Skattekortet er en foreløpig beregning av hvor mye skatt du skal betale ut i fra hva Skatteetaten tror du kommer til å tjene det aktuelle året. Fordi skatteåret 2023 ikke er ferdig når skattekortene for 2024 lages, bruker de inntekten fra 2022 til å beregne inntekt og skatt som skal stå på skattekortet for 2024. Dette kan fort bli feil dersom du får ekstraordinære endringer i lønn, ved f.eks. jobbskifte eller stillingsendringer, og da kan du selv logge deg på og endre på skattekortet ditt, om du vil. Tallene på skattekortet brukes av arbeidsgiver til å vite hvor mye skatt som skal trekkes av din lønn før du får resten av lønnen utbetalt. Når skatteåret som skattekortet gjelder, er ferdig, blir det laget en skattemelding som er den endelige fasiten på hvor mye skatt du skal betale, og som kan gi skatt til gode, eller restskatt å betale. Det får sjelden store konsekvenser for skatten om det er litt avvik i inntekt i forhold til skattekortet. Arbeidsgiver vil trekke skatt av alt du har tjent, selv om det er mer enn det som står på skattekortet, derfor vil du ikke få 100 000, eller 37 000, eller 20 000 i restskatt. Noen få tusenlapper kan det kanskje bli, men det ser du jo snart når skattemeldingen kommer. Huske å sjekke om skattemeldingen er riktig før fristen for endringer går ut.
anonymisert2001 Skrevet 4. mars 2024 Forfatter #27 Skrevet 4. mars 2024 (endret) newman01 skrev (15 minutter siden): Det kan være bekymringsfullt. Om du tjener 250'000 fra hver arbeidsgiver og har tabelltrekk hos begge to betaler du en forholdsmessig lav skatt. Sjekk med en skattekalkulator du Tror kanskje jeg ikke har tabelltrekk hos den andre jobben. Den hvor jeg tjener mest er i kommunen, den andre er privat. Har sluttet i den minst betalende jobben fra desember 2023 så får ingen inntekter derfra dette året. Kommer meg ikke inn på lønnsslippen der.. lønnsslippen fra kommunen sier jeg har betalt 87.000 i forskuddstrekk (109.872 til sammen med den andre) Endret 4. mars 2024 av anonymisert2001
anonymisert2001 Skrevet 4. mars 2024 Forfatter #28 Skrevet 4. mars 2024 aksase skrev (4 minutter siden): Skattekortet er en foreløpig beregning av hvor mye skatt du skal betale ut i fra hva Skatteetaten tror du kommer til å tjene det aktuelle året. Fordi skatteåret 2023 ikke er ferdig når skattekortene for 2024 lages, bruker de inntekten fra 2022 til å beregne inntekt og skatt som skal stå på skattekortet for 2024. Dette kan fort bli feil dersom du får ekstraordinære endringer i lønn, ved f.eks. jobbskifte eller stillingsendringer, og da kan du selv logge deg på og endre på skattekortet ditt, om du vil. Tallene på skattekortet brukes av arbeidsgiver til å vite hvor mye skatt som skal trekkes av din lønn før du får resten av lønnen utbetalt. Når skatteåret som skattekortet gjelder, er ferdig, blir det laget en skattemelding som er den endelige fasiten på hvor mye skatt du skal betale, og som kan gi skatt til gode, eller restskatt å betale. Det får sjelden store konsekvenser for skatten om det er litt avvik i inntekt i forhold til skattekortet. Arbeidsgiver vil trekke skatt av alt du har tjent, selv om det er mer enn det som står på skattekortet, derfor vil du ikke få 100 000, eller 37 000, eller 20 000 i restskatt. Noen få tusenlapper kan det kanskje bli, men det ser du jo snart når skattemeldingen kommer. Huske å sjekke om skattemeldingen er riktig før fristen for endringer går ut. Tusen takk, dette roet pulsen min litt. Blir spennende å se når skattemeldingen kommer..
anonymisert2001 Skrevet 4. mars 2024 Forfatter #29 Skrevet 4. mars 2024 Ble ikke så mye klokere av den kalkulatoren egentlig?
ValarMorghulis Skrevet 4. mars 2024 #30 Skrevet 4. mars 2024 At det står 34% på lønnsslippen betyr IKKE at du trekkes 34% skatt når du har tabelltrekk. Dette er det utrolig mange som ikke vet. Skattetrekket blir bestemt ut fra hvilken tabell du har (altså 7100). Det at det står 34% betyr at man skal trekkes 34% skatt fra den andre arbeidsgiveren eller dersom man f.eks. mottar ytelser fra NAV. Sjekk skattekalkulator. Mest sannsynlig går det der helt fint. Med din inntekt (468 000 kr) skulle du ha betalt 22,5% skatt (uten å regne med eventuelle andre fradrag), dvs. 108 369 kr. Hos kommunen har du tjent 359 000 kr, og dermed skattet 24%. Den andre jobben skal i utgangspunktet trekke 34% av lønna di, ettersom dette ikke er hovedarbeidsgiver. Da skal du ha skattet godt over 35 000 kr der, og vil altså sannsynligvis få litt tilbake på skatten. Men dette er vanskelig å fastslå når du ikke har tilgang på den lønnsslippen. Du kan finne det ut selv ved å logge deg inn hos skatteetaten, og gå til "mine inntekter og arbeidsforhold". Der finner du detaljert lønnsstatistikk så lenge du har vært i arbeid, og vil også kunne sjekke historikk for 2023 for å finne ut nøyaktig hvor mye du har betalt i skatt.
NakenPanda Skrevet 4. mars 2024 #31 Skrevet 4. mars 2024 (endret) Uten fradrag er dette skatten din, under det du har betalt i forskuddstrekk så blir det nok ingen baksmell for deg. Slapp av! Endret 4. mars 2024 av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #32 Skrevet 4. mars 2024 newman01 skrev (38 minutter siden): Skattekalkulator (skatteetaten.no) Skatteberegning 2023 (smartepenger.no) Finn frem årsoppgaven fra arbeidsgiveren din, der står det hva du tjente og hva du betalte i skatt ifjor. Så er det bare å fylle ut. Du må også telle antall barn du har helt korrekt. Det er ikke spesielt vanskelig. Det er ikke fullt så enkelt da... Du må også legge inn gjeld, renter, innskudd, aksjer, fond, eiendom, bil... Og så videre. Anonymkode: eeae8...946
anonymisert2001 Skrevet 4. mars 2024 Forfatter #33 Skrevet 4. mars 2024 ValarMorghulis skrev (14 minutter siden): At det står 34% på lønnsslippen betyr IKKE at du trekkes 34% skatt når du har tabelltrekk. Dette er det utrolig mange som ikke vet. Skattetrekket blir bestemt ut fra hvilken tabell du har (altså 7100). Det at det står 34% betyr at man skal trekkes 34% skatt fra den andre arbeidsgiveren eller dersom man f.eks. mottar ytelser fra NAV. Sjekk skattekalkulator. Mest sannsynlig går det der helt fint. Med din inntekt (468 000 kr) skulle du ha betalt 22,5% skatt (uten å regne med eventuelle andre fradrag), dvs. 108 369 kr. Hos kommunen har du tjent 359 000 kr, og dermed skattet 24%. Den andre jobben skal i utgangspunktet trekke 34% av lønna di, ettersom dette ikke er hovedarbeidsgiver. Da skal du ha skattet godt over 35 000 kr der, og vil altså sannsynligvis få litt tilbake på skatten. Men dette er vanskelig å fastslå når du ikke har tilgang på den lønnsslippen. Du kan finne det ut selv ved å logge deg inn hos skatteetaten, og gå til "mine inntekter og arbeidsforhold". Der finner du detaljert lønnsstatistikk så lenge du har vært i arbeid, og vil også kunne sjekke historikk for 2023 for å finne ut nøyaktig hvor mye du har betalt i skatt. NakenPanda skrev (9 minutter siden): Uten fradrag er dette skatten din, under det du har betalt i forskuddstrekk så blir det nok ingen baksmell for deg. Slapp av! TUSEN TAKK, dette hjalp veldig. Og gir mening. ❤️
newman01 Skrevet 4. mars 2024 #34 Skrevet 4. mars 2024 35 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke fullt så enkelt da... Du må også legge inn gjeld, renter, innskudd, aksjer, fond, eiendom, bil... Og så videre. Anonymkode: eeae8...946 Og hva er egentlig så vanskelig med det? Uansett er det ikke så krise med alle elementene. Med mindre du har 1,7 millioner i aksjer og innskudd er ikke det spesielt interessant, siden det ikke utløser formuesskatt. De fleste har en omtrentlig følelse over hvor mye de betalte inn på huslånet månedlig. Og det står også i nettbanken. Man kan ikke forvente at en representant fra SkattØst skal komme på hjemmebesøk for å skrive inn tallene for deg om man lurer på om det blir baksmell og hjemmeferie i Trøgstad eller om det blir stor sommerbonus fra Skatteetaten og medfølgende charter til Kreta
Katten89 Skrevet 4. mars 2024 #35 Skrevet 4. mars 2024 anonymisert2001 skrev (1 time siden): Jeg er usikker, ting på skatteetaten er litt forvirrende men, ser ut som jeg har tjent 100.000 tusen mer enn det jeg har oppført på skattekortet mitt. Hva skjer da? Blir det 100.000 i restskatt? så du tror du skal skatte av ALT du har tjent mer en forventet? 🤣 Som straff da eller? herregud.
anonymisert2001 Skrevet 4. mars 2024 Forfatter #36 Skrevet 4. mars 2024 Katten89 skrev (17 minutter siden): så du tror du skal skatte av ALT du har tjent mer en forventet? 🤣 Som straff da eller? herregud. Idk!!! Er første gang jeg har vært usikker på skatten min.. mtp jobbskifte osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå