Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er usikker, ting på skatteetaten er litt forvirrende men, ser ut som jeg har tjent 100.000 tusen mer enn det jeg har oppført på skattekortet mitt. Hva skjer da? Blir det 100.000 i restskatt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Yep

Anonymkode: ab2ea...c0a

AnonymBruker
Skrevet

Nei herregud

Anonymkode: 882b4...296

• Liker 4
Skrevet

Er fersk i gamet og har dyskalkuli i tillegg så dette er sånn ca mitt verste mareritt 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
anonymisert2001 skrev (3 minutter siden):

Jeg er usikker, ting på skatteetaten er litt forvirrende men, ser ut som jeg har tjent 100.000 tusen mer enn det jeg har oppført på skattekortet mitt. Hva skjer da? Blir det 100.000 i restskatt?

Nei, du får ikke 100 000 mer i restskatt. 

Hvor mye skatt betaler du ellers? Hvis det feks er 37 %, vil du få 37 000 kr mer i restskatt. 

Anonymkode: 9ec87...dfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har hatt tabelltrekk og fradragene er riktige, er nok skattetrykket også riktig. Dersom du har hatt prosenttrekk med lav prosent (mindre enn 30%) kan du risikere at slattetrekket er for lavt. Du får nå uansett snart skattemeldingen og ser fasiten.

Anonymkode: a98f8...bfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, du får ikke 100 000 mer i restskatt. 

Hvor mye skatt betaler du ellers? Hvis det feks er 37 %, vil du få 37 000 kr mer i restskatt. 

Men det er sikkert også trukket skatt av den økte lønna, så hvorfor skremme?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er sikkert også trukket skatt av den økte lønna, så hvorfor skremme?

Ja, det er klart. Og jeg mente ikke å skremme. 

Såfremt hun er vanlig lønnsmottaker vil jo selvsagt arbeidsgiver allerede trukket skatt av den summen. 

Skrevet

Når jeg er inne på Skatteetaten og ser på «skattekort for 2024» så står det 509.000kr, dette har jeg ikke skrevet inn selv fordi jeg har tabelltrekk regner jeg med. Er det beløpet hva jeg HAR tjent i 2023 eller det de tror jeg vil tjene i 2024? 

AnonymBruker
Skrevet
anonymisert2001 skrev (Akkurat nå):

Når jeg er inne på Skatteetaten og ser på «skattekort for 2024» så står det 509.000kr, dette har jeg ikke skrevet inn selv fordi jeg har tabelltrekk regner jeg med. Er det beløpet hva jeg HAR tjent i 2023 eller det de tror jeg vil tjene i 2024? 

Det er det de tror du vil tjene i 2024. 

Anonymkode: de985...12f

Skrevet

Misunner de som klarer å se allerede nå hva de kommer til å få igjen på skatten,evt betale.. Aldri vært god eller interessert i matte og tall. Men akkurat dette er noe jeg skulle ønsket jeg kunne. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det de tror du vil tjene i 2024. 

I følge inntekt på Skatteetaten ser det ut som jeg har tjent 468.000kr, og da er det jo 68.000 kr mer enn det jeg har ført opp på skattekortet mitt.. shit 

er på lønnstrinn 7100 og betaler 34% i skatt 

Endret av anonymisert2001
Skrevet
12 minutter siden, anonymisert2001 said:

Så lenge du har tabelltrekk vil forhåndsskatten du betaler hver måned ta høyde for den lønna du får utbetalt av arbeidsgiver. Så det spiller egentlig ingen rolle så lenge skattefradragene er relativt korrekte. Man kan fint føre opp 400'000 på skattekortet og tjene 700'000 uten å få en krone i restskatt. 

Problemet kommer om du har en lav prosenttrekk. Da blir det restskatt 

Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

Så lenge du har tabelltrekk vil forhåndsskatten du betaler hver måned ta høyde for den lønna du får utbetalt av arbeidsgiver. Så det spiller egentlig ingen rolle så lenge skattefradragene er relativt korrekte. Man kan fint føre opp 400'000 på skattekortet og tjene 700'000 uten å få en krone i restskatt. 

Problemet kommer om du har en lav prosenttrekk. Da blir det restskatt 

Ah, det var betryggende da!

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Fant80 said:

Misunner de som klarer å se allerede nå hva de kommer til å få igjen på skatten,evt betale.. Aldri vært god eller interessert i matte og tall. Men akkurat dette er noe jeg skulle ønsket jeg kunne. 

Skattekalkulator (skatteetaten.no)

Skatteberegning 2023 (smartepenger.no)

Finn frem årsoppgaven fra arbeidsgiveren din, der står det hva du tjente og hva du betalte i skatt ifjor. Så er det bare å fylle ut. Du må også telle antall barn du har helt korrekt. 

Det er ikke spesielt vanskelig. 

Endret av newman01
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
anonymisert2001 skrev (3 minutter siden):

I følge inntekt på Skatteetaten ser det ut som jeg har tjent 468.000kr, og da er det jo 68.000 kr mer enn det jeg har ført opp på skattekortet mitt.. shit 

Du betaler IKKE 34% i skatt på en inntekt på 468k med mindre du har formue. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du betaler IKKE 34% i skatt på en inntekt på 468k med mindre du har formue. 

Hva mener du?

er samlet beløp fra 2 jobber, om det har noe å si

Endret av anonymisert2001
Skrevet

Du får bare baksmell på den skatteprosenten som gjelder mellom det du har på skattekortet og det som din nye inntekt er på.

Faktisk enda mindre da de flese har tabellkort på hovedinntekten sin og den skalerer bedre mot mer inntekt.

Legg inn tallene her og sjekk:

https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/?aar=2023&alder=59&alderEF=&kommune=&locale=nb_NO&sivilstand=UGIFT&tolvdelVedArbeidsoppholdINorge=12&tolvdelVedArbeidsoppholdINorgeEF=12

Skrevet
5 minutter siden, anonymisert2001 said:

Shit, her lukter det baksmell til de grader. Her er et utdrag fra statens hovedlønnstabell. Med lønnstrinn 7100 ender du opp med en lønn på 97 millioner om den er relativt lineær. Og da skal du nok ende opp vesentlig høyere enn 34%

94 1 220 400
95 1 244 200
96 1 267 300
97 1 290 500
98 1 313 600
99 1 335 800
100 1 357 900
101 1 380 100

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...