:-) anna Skrevet 3. februar 2006 #1 Skrevet 3. februar 2006 Jeg håper noen kan svare meg raskt på dette. Altså: Jeg har ganske lang reisevei på jobb, og synes det er tøft med små barn. Nå har jeg fått tilbud om en jobb rett ved der jeg bor. - Men det er bare en midlertidig stilling, og jeg har fast stilling i den "vanlige" jobben min. Dermed vil jeg ikke si opp den vanlige jobben min for å jobbe i den andre. Og jeg vet ikke om jeg får permisjon ettersom det er en bedrift innen samme felt som jeg driver i dag, selv om det er uten direkte konkurranse. Men jeg har en datter som er et år og en måned, og etter å ha vært hjemme i fødselspermisjon har jeg jo krav på å være hjemme et år til i ulønnet permisjon om jeg ønsker det. Men: kan jeg bruke denne permisjonen til å jobbe et annet sted? Finnes det noen restriksjoner på hva jeg kan bruke en slik "utvidet" permisjon til? Noen som vet?
Titti72 Skrevet 3. februar 2006 #2 Skrevet 3. februar 2006 Jeg fikk beskjed av en advokat at det ikke er lov. Du kan vist nok ta jobben hvis det ikke er i den arbeidstiden du tar permisjon ifra. Dvs mellom 08.00-16.00 kan du ikke jobbe (går utifra at det er da du jobber/jobbet).
Brunhilde Skrevet 3. februar 2006 #3 Skrevet 3. februar 2006 Jeg kan jo egentlig ikke se hvorfor ikke det skal kunne gå så lenge det er snakk om ulønnet permisjon? En annen ting er vel om det er realt overfor hovedarbeidsgiver. Har du noen mulighet for å søke permisjon og fortelle hvorfor? Det er jo mange som ber om et års permisjon for å prøve noe annet. Lykke til!
Gjest Veronal i.i. Skrevet 3. februar 2006 #4 Skrevet 3. februar 2006 Tviler pä at du kan det. Din rett til ulönnet permisjon ligger i at det er et omsorgsbehov. Hvis du jobber i denne perioden foreligger det ikke et reelt omsorgsbehov.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. februar 2006 #5 Skrevet 3. februar 2006 Dersom arbeidsgiveren din er nogenlunde fleksibel, bør dette kunne ordnes så lenge arbeidsgiveren din er klar over hva du ønsker å bruke permisjonen til. Men omsorgspermisjon blir det jo ikke, så sånn sett har du ikke krav på permisjon.
Gjest Embla s Skrevet 3. februar 2006 #6 Skrevet 3. februar 2006 Hvis arbeidsgiver innvilger utvidet permisjon og tilfeldig finner ut at det faktisk er snakk om ordinær permisjon for å teste ut ny jobb, vil vel det være ganske ødeleggende for tillitsforholdet mellom deg og nåværende arbeidssted? Årsaken til permisjonen blir jo feilaktig. Var jeg deg ville jeg lagt fram problemet (lang vei/små barn og mulighet til jobb nærmere bosted), kanskje de ser problemet og ønsker å hjelpe deg?!
:-) anna Skrevet 4. februar 2006 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2006 Jeg har snakka med arbeidsgiveren min om det og får permisjon om jeg øsnker det. Så da står det igjen å bestemme seg. Grunnen til at jeg lurte var at hovedmotivasjonen for å ta en annen jobb ville være å være nærmere barna og ha mer tid sammen med dem. Og prinsipielt burde jo det kunne aksepteres. I alle fall om en har ekstremarbeid. (Oljeplattfor f.eks) som medfører at en er mye borte fra familien. Jeg har ikke det altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå