AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #1 Skrevet 4. mars 2024 Føler dette er et gjentagende problem for både meg og andre. Har vært mye syk etter jeg hadde kyssesyken som 16-åring. Opplevde for første gang da at det var vanskelig å bli trodd og jeg måtte til legen flere runder før jeg selv sa at jeg trodde det var kyssesyke og de testet meg for det. Etter kyssesyken har jeg hatt mange plager og blitt lett syk, og føler jeg aldri blir tatt på alvor. Jeg er nå 27 år og føler fortsatt på dette. Vi har prøvd å få barn siden jeg var 23, og er endelig gravid etter å ha gått privat. De 4,5 årene vi har prøvd har vært en kamp mot helsevesenet som sier at jeg er så ung at jeg ikke trenger hjelp osv. Har også nå fått en psykisk reaksjon på å ha vært i fight modus i 4,5 år, og klarer ikke jobbe, være sosial etc. har bedt om hjelp til å takle dette, men legen tar det ikke på alvor. Begynner å bli så lei av å ikke bli hørt og tatt på alvor. Er dette et kjent problem eller er bare jeg Max uheldig? Anonymkode: 1f725...c94 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #2 Skrevet 4. mars 2024 Jenter og kvinner blir ikke tatt på alvor. De er bare hysteriske de vet du 😉 Det sagt så måtte jeg ta sønnen til privatlege før de fant ut at han hadde hatt kyssesyken og ikke bare var deprimert. Kanskje en legetime privat kam være verdt det. Anonymkode: eecfa...21b 4 1
Maleficenta Skrevet 4. mars 2024 #3 Skrevet 4. mars 2024 Tror mange unge ikke blir tatt på alvor faktisk ja. Mange fastleger har dessverre holdningen om at unge mennesker kan ikke bli syke, virker det som. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #4 Skrevet 4. mars 2024 Det gjelder begge kjønn, trur jeg. Vanskelig å få hjelp i dette landet. Jeg har bodd mange år i et land i den tredje verden, og der var helsevesenet evig mye bedre enn i Norge. Norge er veldig gode på alvorlig sjukdom. Men på alt annet er vi totalt ubrukelige. Kona mi er ny i Norge, og allerede etter 6 måneder valgte hun å skrive privat forsikring, fordi hun innså at det ikke gikk ann å få hjelp gjennom de vanlige offentlige legene. Anonymkode: 67b73...797 2 1
Maleficenta Skrevet 4. mars 2024 #5 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det gjelder begge kjønn, trur jeg. Vanskelig å få hjelp i dette landet. Jeg har bodd mange år i et land i den tredje verden, og der var helsevesenet evig mye bedre enn i Norge. Norge er veldig gode på alvorlig sjukdom. Men på alt annet er vi totalt ubrukelige. Kona mi er ny i Norge, og allerede etter 6 måneder valgte hun å skrive privat forsikring, fordi hun innså at det ikke gikk ann å få hjelp gjennom de vanlige offentlige legene. Anonymkode: 67b73...797 Her er det. Ta en paracet og hvil deg så blir alt bra. Tenker på hu stakkars gravide. Var hun 26 år? Som døde fordi legevakta ikke tok henne på alvor på tross av at hun tok kontakt flere ganger. Ble bare bedt om å ta paracet. 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #6 Skrevet 4. mars 2024 Maleficenta skrev (55 minutter siden): Her er det. Ta en paracet og hvil deg så blir alt bra. Tenker på hu stakkars gravide. Var hun 26 år? Som døde fordi legevakta ikke tok henne på alvor på tross av at hun tok kontakt flere ganger. Ble bare bedt om å ta paracet. Er ganske sykt faktisk. Opplevde selv noe lignende nå for noen uker siden. Ringte legevakt grunnet tungpust, de nektet meg å komme inn. Sa det var helt normalt med tungpust når man er gravid. Fikk tilslutt ikke puste, dro rett til akuttmottaket og ble innlagt med lungeemboli. Kunne endt fatalt. ts Anonymkode: 1f725...c94 7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #7 Skrevet 4. mars 2024 Både og. Det er nok litt slikt ute og går, men ikke nødvendigvis fordi du er kvinne. Det at dette har gjort deg ute av stand til å jobbe tyder nok på at du er av den dramatiske/hysteriske sorten, og det kan nok ha påvirket de i helsevesenet som har møtt deg. Resultatet er jo det samme, du har ikke blitt møtt på problemene dine. Hvordan du er som person skal ikke påvirke hvilken hjelp du får. Men jeg tror som sagt du kanskje bommer på årsak. Anonymkode: b09eb...ae4
Maleficenta Skrevet 4. mars 2024 #8 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er ganske sykt faktisk. Opplevde selv noe lignende nå for noen uker siden. Ringte legevakt grunnet tungpust, de nektet meg å komme inn. Sa det var helt normalt med tungpust når man er gravid. Fikk tilslutt ikke puste, dro rett til akuttmottaket og ble innlagt med lungeemboli. Kunne endt fatalt. ts Anonymkode: 1f725...c94 Herregud. Lurer av og til på hvilke folk som sitter på legevakten. Skremmende 2
Millinea Skrevet 4. mars 2024 #9 Skrevet 4. mars 2024 Har du ikke tydelige symptomer på noe som lett kan diagnostiseres og fikses så ligger man dårlig ann, mann som kvinne. Man er heldig hvis man har/finner en lege som er villig, har tid, eller har lyst til å grave og finne ut hva som feiler deg. Det er min erfaring som pasient og ansatt i helsevesenet. Systemet er fucka. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #10 Skrevet 4. mars 2024 Jeg tror mange heller har urimelig store forventninger til hva helsevesenet kan og bør gjøre for dem. Anonymkode: 058ea...66d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #11 Skrevet 4. mars 2024 Jeg fikk en ryggskade som ungdom, og gikk gjentakende til legen. Unge ellers friske jenter har ikke ryggsmerter, ble aldri tatt på alvor, dro privat og fikk hjelp til det som viste seg å være prolaps. Hadde ekstreme menssmerter i hele ungdomsperioden frem til jeg fikk barn, så gale at jeg ved to anledninger havnet i ambulanse pga de rundt meg trodde det kunne være tarmslyng. Fastlegen skyldte på at jeg hadde lav smerteterskel som jente, og at det "går over" når jeg får barn. Fikk beskjeden om at dette må jeg leve med. Gikk privat og fant ut at jeg har alvorlig endometriose. Fikk behandling og fikk så barn. Var i et destruktivt ekteskap som jeg kom meg ut av og søkte hjelp hos fastlegen. Symptomene mine gikk fra å være psykiske til å bli fysiske med fullt utbrudd av elveblest, mistet håret, sov hele dagen og gikk ned til under 18 i bmi. Fikk en ukes sykemelding til å sove ut, og ingen oppfølging. Gikk igjen privat og fikk diagnosen ptsd med følgende utmattelse, og har hatt tett oppfølging privat. Jeg tok dette opp med legen min sist jeg var der, at jeg kommer inn og ikke blir trodd, og at jeg føler jeg må "sloss" for å få hjelp jeg som norsk statsborger har rett til. Da sier fastlegen at det er så mange som kommer inn for ingenting, at hvis man skulle hjulpet alle med alle "småproblemer" så blir systemet overbelastet. Her mener jeg at tankegangen er total feil. Hvis noen går til legen, så skal hver enkelt tas på alvor, uavhengig av alder, kjønn, eller at en annen person går til legen litt for ofte. Andre skal ikke "straffes" for dette. Anonymkode: c2ec7...b9b 1 6
Maleficenta Skrevet 4. mars 2024 #12 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg tror mange heller har urimelig store forventninger til hva helsevesenet kan og bør gjøre for dem. Anonymkode: 058ea...66d Jaså? Hva begrunner du det med?
Maleficenta Skrevet 4. mars 2024 #13 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk en ryggskade som ungdom, og gikk gjentakende til legen. Unge ellers friske jenter har ikke ryggsmerter, ble aldri tatt på alvor, dro privat og fikk hjelp til det som viste seg å være prolaps. Hadde ekstreme menssmerter i hele ungdomsperioden frem til jeg fikk barn, så gale at jeg ved to anledninger havnet i ambulanse pga de rundt meg trodde det kunne være tarmslyng. Fastlegen skyldte på at jeg hadde lav smerteterskel som jente, og at det "går over" når jeg får barn. Fikk beskjeden om at dette må jeg leve med. Gikk privat og fant ut at jeg har alvorlig endometriose. Fikk behandling og fikk så barn. Var i et destruktivt ekteskap som jeg kom meg ut av og søkte hjelp hos fastlegen. Symptomene mine gikk fra å være psykiske til å bli fysiske med fullt utbrudd av elveblest, mistet håret, sov hele dagen og gikk ned til under 18 i bmi. Fikk en ukes sykemelding til å sove ut, og ingen oppfølging. Gikk igjen privat og fikk diagnosen ptsd med følgende utmattelse, og har hatt tett oppfølging privat. Jeg tok dette opp med legen min sist jeg var der, at jeg kommer inn og ikke blir trodd, og at jeg føler jeg må "sloss" for å få hjelp jeg som norsk statsborger har rett til. Da sier fastlegen at det er så mange som kommer inn for ingenting, at hvis man skulle hjulpet alle med alle "småproblemer" så blir systemet overbelastet. Her mener jeg at tankegangen er total feil. Hvis noen går til legen, så skal hver enkelt tas på alvor, uavhengig av alder, kjønn, eller at en annen person går til legen litt for ofte. Andre skal ikke "straffes" for dette. Anonymkode: c2ec7...b9b Ja og du kom jo ikke akkurat inn med småting....
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #14 Skrevet 4. mars 2024 Vil si desverre får etter min erfaring menn lettere hjelp til tider. Og kvinnehelse blir neglisjert . Så her nabo mannen fikk brystsmerter rett inn i ambulanse, hjerteinfarkt. Men kona som fikk brystsmerter 2 år etter fikk beskjed å ta paracet og ibux, 2 timer seinere stod vi med hjerte og lungeredning for ho seilet om å sluttet å puste. Hjerteinfarkt, døde desverre Selv går med store ryggsmerter med lamelse, bare gå er ikke så farlig. Gubben samme symptom ble ryggoperert. Tok opp med lege du er kvinne å kan gå lenger med det, Anonymkode: aa8c2...013 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #15 Skrevet 4. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tror mange heller har urimelig store forventninger til hva helsevesenet kan og bør gjøre for dem. Anonymkode: 058ea...66d Å vente 6-12 måneder på en legetime med et enkelt problem er ikke rimelig. Men kanskje det er ment å være sånn? Jeg trur det er med vilje, for å få så mange som mulig over til det private. Langtidsplanene er nok å privatisere alt sammen og selge sykehusene til en utenlandsk eier. Håper jeg tar feil. Anonymkode: 67b73...797
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #16 Skrevet 4. mars 2024 Vil anbefale deg og bytte til en yngre lege, de er som regel litt mer forståelses fulle. De av den gamle klassen holder fortsatt på en del fordommer er veldig gammeldagse i hvordan de håndeterer ting. Min lege er i tidlig 30 årene og han er veldig forståelsesfull. Anonymkode: 8c18d...4f9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #17 Skrevet 4. mars 2024 Maleficenta skrev (53 minutter siden): Ja og du kom jo ikke akkurat inn med småting.... Og prolaps går stort sett over helt av seg selv. Anonymkode: bc2e9...b97
Maleficenta Skrevet 4. mars 2024 #18 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Og prolaps går stort sett over helt av seg selv. Anonymkode: bc2e9...b97 Og endometriosen?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #19 Skrevet 4. mars 2024 Maleficenta skrev (26 minutter siden): Og endometriosen? "Ikke noe særlig å gjøre med, det vil vokse tilbake uansett. Det blir bedre etter at du har fått barn" har jeg fått høre i alle år. Fødte mitt andre barn for et år siden, og har ikke merket bedring med unntak av de første menstruasjonene etter fødsel. Anonymkode: 5562a...c8e
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #20 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Ikke noe særlig å gjøre med, det vil vokse tilbake uansett. Det blir bedre etter at du har fått barn" har jeg fått høre i alle år. Fødte mitt andre barn for et år siden, og har ikke merket bedring med unntak av de første menstruasjonene etter fødsel. Anonymkode: 5562a...c8e Utdatert kunnskap. Hilsen meg som måtte operere ut en ødelagt eggstokk pga endometriose. Anonymkode: 69e5e...91f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå