Gå til innhold

Hva er grunnen til at hunden alltid dilter etter eier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

?

Anonymkode: 2cf7c...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flokkdyr. 

Anonymkode: 9dc62...9be

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flokkdyr. 

Anonymkode: 9dc62...9be

Så hunden ser på eier som leder av flokken?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så klart

Anonymkode: b67d0...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel ja, det er det de har blitt avlet til. Spesielt raser som er førerorienterte har større tendens til å følge med på (og etter) eieren i tilfelle de får en jobb å gjøre

Hunder kan også dilte etter fordi de er nysgjerrige, kanskje kjeder seg litt, eller fordi de er redd for å være alene uten eier

Anonymkode: 07c0d...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så klart

Anonymkode: b67d0...f88

Jepp, det var dette som gjorde ulver/hunder spesielt egnet til å temmes/adopteres av mennesker -- liknende flokk/familiestruktur, liknende metoder for jakt. 

For 20 eller 40 tusen år siden en gang satt vel en gruppe veidefolk rundt et leirbål et sted sannsynligvis i sentral-Asia eller Sibir, og så satt det en ulv eller to i utkanten av lysskjæret og så veldig veldig sultne ut, så var det noen som slengte dem en matbit. Deres etterkommere i dag har hatt tusenvis av generasjoner til å finpusse evnen til å se veldig veldig sultne ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen kan være ulikt fra hund til hund. Noen hunder gjør det fordi de forventer at noe skjer hver gang eier reiser seg opp fra sofaen. Andre ganger kan det være av ren nysgjerrighet. (En frisk hund skal være nysgjerrig.)
I noen tilfeller er eier bevisst på dette, og trener på at hund ikke skal følge etter eier ved hver bevegelse eier tar. (Ro trening.)
Altså hvis du eier en Malle, er den klar for å jobbe for deg med engang du gjør en bevegelse, og forventer at dere skal gjøre noe gøy med engang. Mens en mops mest sannsynlig dilter etter for å se hva som skjer. 

Anonymkode: e0d75...904

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ulike årsaker. Den viktigste er at hunder er sosiale dyr (ikke nødvendigvis flokkdyr) og de ønsker dermed å være der vi er. 

Som andre nevner så kan det også ha å gjøre med forventninger. Hunder vil også lettere sprette opp og håpe det skjer noe hvis de kjeder seg/er understimulert eller ikke klarer finne roen av andre årsaker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det fordi jeg går hjemme med hunden hele dagen ( 7mnd) og han forfølger meg hele tiden. Får ikke være på do i fred engang he he

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat.

Anonymkode: f3349...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min var det samhold. Vi var en enhet, og det var naturlig for hunden at vi var sammen. Inni dette lå det selvfølgelig også elementer av håp om mat/leke/aktivitet, og sikkert en dose separasjonsangst eller FOMO, i mangel på bedre ord. Var også en hund med mye energi, og jeg hadde aldri hørt om rotrening, så det ble ikke trent på. Men jeg tror at først og fremst så var vi et team, og hunden følte seg roligere når vi var sammen. Roet seg når hunden ble eldre og heller ville slappe av. 

Anonymkode: 000b4...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (På 4.3.2024 den 11.53):

Her er det fordi jeg går hjemme med hunden hele dagen ( 7mnd) og han forfølger meg hele tiden. Får ikke være på do i fred engang he he

Det er fordi du lar den gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund og eier forhold er som et foreldre og barn forhold.

Hund er avhengig av eier på samme måte som barn er av foreldre

Anonymkode: 1c75a...155

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 11.57):

Mat.

Anonymkode: f3349...97d

Større områder i hjernen lyser opp som tyder på at de liker bedre når de får ros enn godbit😊 Men de tar også gjerne begge deler 😄

Anonymkode: 1f47d...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (På 4.3.2024 den 9.55):

Jepp, det var dette som gjorde ulver/hunder spesielt egnet til å temmes/adopteres av mennesker -- liknende flokk/familiestruktur, liknende metoder for jakt. 

For 20 eller 40 tusen år siden en gang satt vel en gruppe veidefolk rundt et leirbål et sted sannsynligvis i sentral-Asia eller Sibir, og så satt det en ulv eller to i utkanten av lysskjæret og så veldig veldig sultne ut, så var det noen som slengte dem en matbit. Deres etterkommere i dag har hatt tusenvis av generasjoner til å finpusse evnen til å se veldig veldig sultne ut.

Finpusset til den grad at det ser ut som hungersnød like etter hvert måltid hos oss 😬😂

Men ja, flokkdyr. Har to hunder og den ene nøyer seg med å se etter hvor vi går og kjefter hvis vi blir for lenge. Den andre er særdeles nysgjerrig, veldig aktiv og jeg har latt henne bli med på alt fordi hun bruker hodet litt på mange inntrykk på den måten. Pluss hun trives best. Kan be henne vente og hun roer seg om hun må, men ser sååå skuffet ut at det gjøres minst mulig. Synes det er forståelig at hun vil ha litt action etter jeg har vært borte på jobb :)

Anonymkode: 9d603...ad8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...