AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #21 Skrevet 4. mars 2024 Elsker badekar selv, men på leiemarkedet må man jo ta litt til takke med det man får - finnes det ikke leiligheter med badekar på markedet, må man klare seg uten. Motivasjon til å spare opp til drømmeboligen med badekar? Badekar har vært «ut» i mange år. De begynte vel å forsvinne på 90-tallet og var omtrent ikke å se noe sted de neste 25 åra, med mindre badet var svært gammelt og ikke pusset opp. Badekar har vært på vei inn igjen nå de siste årene, kanskje spesielt etter pandemien hvor det har vært mye fokus på egenomsorg, slow living, hygge osv. Flere har ønsket og prioritert det. Men det «mangler» nok fortsatt i de mange utleieleilighetene som mistet badekaret under oppussing i perioden 1995-2020, eller som aldri hadde det. Badekar vil sjeldent være prioritert i en uteleieleilighet. Det tar opp plass og er en ekstra kostnad og installere. (Ta årstallene med en klype salt, jeg har dessverre ikke noen utdanning i badekarets historie) Anonymkode: 6cfec...c86 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #22 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Kjenner ingen som har badekar, det er nok veldig gammeldags. Anonymkode: d38c4...344 Vi har, og har veldig stor glede av det. Det brukes jo til kos/avslapping, ofte etter trening. Og alltid når vi passer små nevøer/nieser. Har stor dusj i tillegg, da. Hadde man måttet velge ville jeg valgt dusj, for det er jo her vi vasker oss. Samtidig, skulle vi leid ut ville jeg ikke prioritert plassen. Kunne nok presset inn et ekstra soverom om vi hadde halvert størrelsen på hovedbadet. Anonymkode: e0af8...b7d 1 1
SitronTre Skrevet 4. mars 2024 #23 Skrevet 4. mars 2024 Har badekar, brukt av kun meg et par ganger i året ellers er det gjemmested for pus elle skittentøyskurv. Litt synd. Skulle gjerne hatt dusjkabinet istedenfor (det har vi på andre badet) men tviler badet tåler det siden den er så pass liten og gammelt.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #24 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Elsker badekar selv, men på leiemarkedet må man jo ta litt til takke med det man får - finnes det ikke leiligheter med badekar på markedet, må man klare seg uten. Motivasjon til å spare opp til drømmeboligen med badekar? Badekar har vært «ut» i mange år. De begynte vel å forsvinne på 90-tallet og var omtrent ikke å se noe sted de neste 25 åra, med mindre badet var svært gammelt og ikke pusset opp. Badekar har vært på vei inn igjen nå de siste årene, kanskje spesielt etter pandemien hvor det har vært mye fokus på egenomsorg, slow living, hygge osv. Flere har ønsket og prioritert det. Men det «mangler» nok fortsatt i de mange utleieleilighetene som mistet badekaret under oppussing i perioden 1995-2020, eller som aldri hadde det. Badekar vil sjeldent være prioritert i en uteleieleilighet. Det tar opp plass og er en ekstra kostnad og installere. (Ta årstallene med en klype salt, jeg har dessverre ikke noen utdanning i badekarets historie) Anonymkode: 6cfec...c86 Jeg tror man også endret syn på hva badekar kan være, både praktisk og estetisk. På 80-tallet var det en kloss på badet, og noe herk å rengjøre, særlig rundt/under. Og det å stå i et badekar og dusje, som det ble til at vi gjorde, var jo bare unødvendig tungvint. I tillegg var baderommene gjerne små, og når dusjkabinett og etterhvert dusjnisjer kom for fullt var det ikke plass til både-og. Jeg hadde derfor aversjon mot å ha badekar i mange år. Men sist vi pusset opp prioriterte vi plassen. Da i form av et frittstående badekar, som er enkelt å rengjøre, og også enkelt kan trekkes ut for rengjøring under noen ganger i året. Det handler ikke lenger om kropsvask, slik det gjorde under oppveksten min. Men om avslapping, velvære, ro. Gjerne med gode produkter, og tent lys. Anonymkode: e0af8...b7d 2
senior Skrevet 4. mars 2024 #25 Skrevet 4. mars 2024 Jeg vokste opp med sinkbalje på kjøkkenet. Da var drømmen eget bad med badekar. Ingen tenkte på dusj den gangen. Så ble det nytt hus med badekar og hånddusj til man fant ut at dusj var mye mer praktisk og lettvint . . . Nå ville jeg ikke byttet dusjen med badekar . . 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #26 Skrevet 4. mars 2024 En ting er at bad i leiligheter er små, men mange mindre leiligheter har nok ikke stor nok varmtvannsbereder til å kunne fylle ett badekar. Jeg tror ikke jeg hadde tatt meg råd til å fylle ett badekar med varmtvann nå på vinter heller. Jeg er oppvokst med badekar, men det ble brukt mindre og mindre etter jeg ble 10-12 år. Foreldre har nå boblebad, og de har sagt de ikke kjøper nytt når det blir ødelagt, de går heller for kun dusj. Det brukes så lite, og det koster så mye fylle/bruke det, at de ikke ser behov. Det ble brukt mye når de hadde små barnebarn, men nå orker ikke barnebarna (12 og 17 år) heller bade når de er på besøk. Anonymkode: d7166...ad3 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #27 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tror man også endret syn på hva badekar kan være, både praktisk og estetisk. På 80-tallet var det en kloss på badet, og noe herk å rengjøre, særlig rundt/under. Og det å stå i et badekar og dusje, som det ble til at vi gjorde, var jo bare unødvendig tungvint. I tillegg var baderommene gjerne små, og når dusjkabinett og etterhvert dusjnisjer kom for fullt var det ikke plass til både-og. Jeg hadde derfor aversjon mot å ha badekar i mange år. Men sist vi pusset opp prioriterte vi plassen. Da i form av et frittstående badekar, som er enkelt å rengjøre, og også enkelt kan trekkes ut for rengjøring under noen ganger i året. Det handler ikke lenger om kropsvask, slik det gjorde under oppveksten min. Men om avslapping, velvære, ro. Gjerne med gode produkter, og tent lys. Anonymkode: e0af8...b7d Ja, absolutt - godt poeng! Anonymkode: 6cfec...c86
Rosa Dartle Skrevet 4. mars 2024 #28 Skrevet 4. mars 2024 Fordi de fleste bad som bygges er så man omtrent ikke kan snu seg der inne, så da prioriteres ikke badekar. Da vi bygget skulle vi ikke ha bad mindre enn 10 kvadrat. Kjempedeilig med badekar på det ene badet, og vi bruker det alle sammen. 2
c_buk Skrevet 4. mars 2024 #29 Skrevet 4. mars 2024 Det er nok mange grunner til at noen som leier ut bolig ikke ønsker å ha badekar. Blant dem er nok at det ikke er så vanlig å bruke. Dette problemet løses fint ved at man enten har det som kriterie når man ser etter en leilighet å leie (det begrenser selvsagt utvalget) eller så må man kjøpe bolig å sette det inn selv. Til vedkommende som svarte at det er ekkelt å ligge å bade i eget skitt. Man dusjer jo før man bader? Hvis ikke er jeg enig i at det er ekkelt. Har egentlig alltid tatt det som en selvfølge. Jeg installerte badekar selv hjemme og elsker å legge meg ned til et rolig bad etter f.eks trening. For meg er badekar en luksus jeg setter høyt. 1
bvp Skrevet 4. mars 2024 #30 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke opp til deg å "bestemme" at det badekaret ikke blir tatt i bruk. Jeg har selv vært vandt til å bruke badekar i alle år, men fordi det ikke finnes plass til det på bad som blir leid ut med leilighet, får jeg jo heller ikke mulighet til å bruke dette lengre. At det kanskje koster litt mer å fylle opp et kar med varmt vann, blir jo og opp til den enkelte å bestemme selv om man vil betale for dette. Anonymkode: 9c110...448 I all verden, du spør i HI "Hva er greia med det?" og når en bruker svarer på hvorfor vedkommende tror det ikke er vanlig med badekar lenger så slenger du ut av deg, "Det er ikke opp til deg å "bestemme" at det badekaret ikke blir tatt i bruk.", du stiller altså ett spørsmål men vil ikke ha svar. 5 1
bvp Skrevet 4. mars 2024 #31 Skrevet 4. mars 2024 (endret) Det er plasskrevende og er svært energikrevende, og man bruker veldig mye mer varmt vann til et bad i badekar enn i dusj, med noen unntak selvfølgelig, noen kan jo stå en time i dusjen. Endret 4. mars 2024 av bvp
hjertesorg Skrevet 4. mars 2024 #32 Skrevet 4. mars 2024 Jeg bruker badekaret nesten hver eneste dag. For meg er det min tid der jeg får slappe av samtidig som kroppen varmes. Tenne lys, høre på musikk, ta ansiktsmaske, en podkast osv. For meg handler det ikke om å velge bort dusj eller badekar. Ja takk begge deler. Har vanlig dusj i tilknytning hovedsoverommet, og badekar på badet som tilhører området for avslapning, spa, treningsrom. Glad i dusjen før jobb. 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #33 Skrevet 4. mars 2024 Jeg har hatt både stort boblebad og vanlig badekar i mine tidligere boliger, men i min nåværende bolig bruker jeg dette: https://www.megaflis.no/bad/dusj-og-badekar/badekar/badebalje-gra Dette funker så bra for meg at jeg egentlig ikke kan tenke meg å ha vanlig badekar igjen. Vanlig badekar blir alt for ofte brukt til å slenge klær på😅 Anonymkode: ef440...c1f
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #34 Skrevet 4. mars 2024 Jeg har ett billig utendørs boblebad av typen Lay Z Spa som jeg bruker ukentlig. Utrolig deilig å sette seg ned i 40 grader med en kald pils når det regner sidelengs ute her på Vestlandet. Badet er noen år gammelt og blitt lappet en rekke ganger etter noen dating runder som har endt oppi baljen🤭 Mitt inntrykk er at kvinner liker jacuzzi da man har øyekontakt, kroppskontakt og helt fri for forstyrrelser fra mobil og omgivelser. Her kommer virkelig de dype samtalene fram!! Jeg vil garantert investere i ett nytt ett ganske så snart. I tillegg sover jeg som en stein etterpå!! Anonymkode: c676f...5e5 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #35 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alt som blir leid ut, er som regel med lite bad, uten mulighet for badekar. Hva er greia med det? Badekar er så avslappende og godt å ligge i. Gir varme og ro i kroppen. Anonymkode: 9c110...448 En leilighet har begrenset med plass og kvadratmeterprisen er høy. Selv om jeg selv elsker badekaret mitt vet jeg at mange sjelden eller aldri bruker det, og da er det veldig dumt å kaste bort plassen på det. , hvis man heller kan bygge større kjøkken, soverom, stue eller bod. Anonymkode: 77b14...d21
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #36 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alt som blir leid ut, er som regel med lite bad, uten mulighet for badekar. Hva er greia med det? Badekar er så avslappende og godt å ligge i. Gir varme og ro i kroppen. Anonymkode: 9c110...448 Ja det lurer jeg også på, for min del med all psoriasisen og leddsmertene hadde det å kunne lagt seg i et varmt bad vært veldig heldig for helsen. Anonymkode: 52788...2a4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #37 Skrevet 4. mars 2024 Hurrahei skrev (2 timer siden): Det er ekkelt… ligge å mørne i sitt eget skitne vann 🤢 har aldri likt badekar 😂 Hvor møkkete er du egentlig i det du beveger deg inn i dusjen? Tar vi et bad etter trening er det selvfølgelig en tur innom dusjen først. Men ellers har jeg gjerne dusjet på morgenen, kun timer tidligere. Og skyller alltid av i dusjen etter bad. Anonymkode: e0af8...b7d 5 2
Tomas77 Skrevet 4. mars 2024 #38 Skrevet 4. mars 2024 Badekar er digg og utrolig kjekt med småbarn. De to siste stedene vi har eid har jeg lagt det inn som det første vi gjorde av større endringer. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #39 Skrevet 4. mars 2024 Hurrahei skrev (5 timer siden): Det er ekkelt… ligge å mørne i sitt eget skitne vann 🤢 har aldri likt badekar 😂 Hvis man har normal hygiene ellers, så er vel dette er ikke-problem? Har man akkurat vært på trening eller akkurat tatt et gjørmebad eller ikke vasket seg på en uke, så tar man jo bare en dusj først? Jeg liker uansett å skylle av meg selv etter badet, for å få vekk eventuelle såperester og slik. Men dusjer (eller bader) daglig, så det er jo en grense for hvor skitten man blir. Anonymkode: 6cfec...c86 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #40 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tror man også endret syn på hva badekar kan være, både praktisk og estetisk. På 80-tallet var det en kloss på badet, og noe herk å rengjøre, særlig rundt/under. Og det å stå i et badekar og dusje, som det ble til at vi gjorde, var jo bare unødvendig tungvint. I tillegg var baderommene gjerne små, og når dusjkabinett og etterhvert dusjnisjer kom for fullt var det ikke plass til både-og. Jeg hadde derfor aversjon mot å ha badekar i mange år. Men sist vi pusset opp prioriterte vi plassen. Da i form av et frittstående badekar, som er enkelt å rengjøre, og også enkelt kan trekkes ut for rengjøring under noen ganger i året. Det handler ikke lenger om kropsvask, slik det gjorde under oppveksten min. Men om avslapping, velvære, ro. Gjerne med gode produkter, og tent lys. Anonymkode: e0af8...b7d Eit badekar vil alltid være dritt å rengjøre. Anonymkode: aa256...963
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå