Gå til innhold

Ville dere gitt ut depositumet 2 uker før dere skulle flyttet ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leid i 4år på samme plass, betalt hver mnd. Nå flytter de om to uker og depositumet skal sa ut før ny eier overtar, men jeg har en tannlege regning som jeg skulle betalt. Kan jeg få ut depositumet 2 uker før de egentlig skal ut? Det er jo mine penger. Det står 17.000 😊k31

Anonymkode: cc76a...889

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Depositum får du når nøkler er overlevert

Anonymkode: e6134...8e7

• Liker 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har levert inn nøklene så. Hvis ikke, så nei. 

Anonymkode: 4196d...6e4

Skrevet

Skal du flytte? Eller huseier? Eller begge?

Depositum utbetales normalt etter at boligen er overlevert tilbake.

Er dette en ekte depositumskonto eller overførte du bare til en konto huseier oppga?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Depositum får du når nøkler er overlevert

Anonymkode: e6134...8e7

Ja men huseier har vært raus med å ta ut et par iblant. Én mnd manglet han selv, så han fikk ta 2000 av mine, han la det rett tilbake igjen. Så her har han selv vært litt rund i kantene. Ellers vet jeg at det holdes ganske strengt

Skrevet

Skal ikke ny eier ha despositum?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Skal du flytte? Eller huseier? Eller begge?

Depositum utbetales normalt etter at boligen er overlevert tilbake.

Er dette en ekte depositumskonto eller overførte du bare til en konto huseier oppga?

Nei jeg stusser over det, fordi jeg ble aldri med i banken for å legge de inn. De står ikke på min konto iallefall. Han har tilgang til de. Ts

AnonymBruker
Skrevet
Wedding skrev (1 minutt siden):

Skal ikke ny eier ha despositum?

Jo jo , men jeg får betalt inn før den tid. Det skal også diskuteres hvor mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei jeg stusser over det, fordi jeg ble aldri med i banken for å legge de inn. De står ikke på min konto iallefall. Han har tilgang til de. Ts

Da må du belage deg på at de kan være tapt. Eller at det blir vanskelig å få de ut.

Det normale med salg er at ny eier trer inn i eksisterende avtale. Noe som i praksis betyr at for din del så fortsetter avtalen som før med de rettigheter og plikter som er avtalt. Inkludert avtalt depositum og husleie.

Noe som da gjør at det vanlige er at nåværende huseier overfører depositummet ditt til ny huseier uten å gå via deg.

I ytterste konsekvens nå så kan du slite med å få utbetalt nåværende depositum samtidig som du blir skyldig nytt depositum til ny huseier. Og om du ikke klarer å betale det innen rimelig tid vil det være å anse som et kontraktsbrudd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Depositum skal på egen depositumskonto som skal stå i leietakerens navn. 

Utleier skal ikke ha tilgang til disse! 

Anonymkode: 0da4a...e43

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Huseier flytter, og du blir boende? Og skal leie av ny eier? Og du har ikke depositumskonto? Siden eier hadde tilgang på pengene og kunne ta ut 2000? 

Det er vel mest nærliggende å tro at depositum bare skal overføres til neste utleiekontrakt?

Men denne gangen, SKAFF ORDENTLIG DEPOSITUMSKONTO. 

Siden du får en utbetaling innen 2 uker så du får fylt opp depositumet igjen, hvorfor ikke bare utsette tannlegeregningen? Om det bare er for to uker går det bra, det verste som skjer er at du får et forsinkelsesgebyr. Det høres bedre ut enn å blande depositumspengene inn i det. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (4 timer siden):

Da må du belage deg på at de kan være tapt. Eller at det blir vanskelig å få de ut.

Det normale med salg er at ny eier trer inn i eksisterende avtale. Noe som i praksis betyr at for din del så fortsetter avtalen som før med de rettigheter og plikter som er avtalt. Inkludert avtalt depositum og husleie.

Noe som da gjør at det vanlige er at nåværende huseier overfører depositummet ditt til ny huseier uten å gå via deg.

I ytterste konsekvens nå så kan du slite med å få utbetalt nåværende depositum samtidig som du blir skyldig nytt depositum til ny huseier. Og om du ikke klarer å betale det innen rimelig tid vil det være å anse som et kontraktsbrudd.

Han som skal flytte er ikke så nøye på det, men er redd jeg ikke får fullt opp med depositum til de nye flytter inn i april. Men om det står 10.000 der og de kunne fått resten mnd etter? Det går da an å høre? Litt tilbøyelig er det fint om man kan være. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han som skal flytte er ikke så nøye på det, men er redd jeg ikke får fullt opp med depositum til de nye flytter inn i april. Men om det står 10.000 der og de kunne fått resten mnd etter? Det går da an å høre? Litt tilbøyelig er det fint om man kan være. 

Dette må du åpenbart ta med ny huseier. Men dette forutsetter jo da at du får noe som helst fra tidligere huseier.

Trodde forøvrig at du skreiv at du med sikkerhet skulle få betalt inn igjen det du må ta ut nå innen de flyttet inn. Og nå er du ikke sikker lenger? Høres jo betryggende ut...

For øvrig er det ingen garanti for at nye huseiere "kun" vil ha 17k som depositum. Kanskje de mener 30k er mer rett. Hva tenker du å gjøre da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kort sagt, nei. Det ville jeg ikke orket å styre med. Og få deg ordentlig depositumkonto, det er deg det går utover med ulovlig løsning 

Anonymkode: e50cb...2cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror "fleksibel" er ordet du leter etter.

Du må uansett spørre dem det gjelder, og et godt råd når du gjør det er at du formulerer deg litt mer tydelig enn du har gjort i denne tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leid hele livet, sikkert 10+ plasser. Nesten hver eneste gang har utleier gått med på at jeg ikke betaler leie de siste par månedene, også bare beholder utleier depositum.

Anonymkode: 2176f...c7e

AnonymBruker
Skrevet

Depositumet er aller viktigst å ha når leietager har flyttet ut alle tingene og det skal ses etter skader. Så man er stokk dum hvis man betaler det ut to uker på forhånd. Jeg hadde sakt blankt nei.

Anonymkode: 36d60...952

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo jo , men jeg får betalt inn før den tid. Det skal også diskuteres hvor mye. 

Depositumssum skal være i henhold til eksisterende kontrakt. 
Eneste er vel om ny huseier godtar lavere depositum enn du har i kontrakten, men de har ikke lov til å øke summen. 
Og får du betalt inn, eller får du ikke? 
Her sier du at du får betalt inn, men i innlegget under her så vet du ikke lengre om du får betalt? 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ny boligeier overtar leiekontrakten, og det skal ikke være noen endringer i den, uten at det gjøres i henhold til lovverket. 
Depositumskontoer blir vanligvis bare overført fra gammel til ny eier. Hvis ny eier ikke får depositum ved overtakelse så er det kontraktbrudd, og det er gyldig oppsigelsesgrunn. 
Når depositumet utbetales skal du også ha rentene, uansett om det har stått på lukket konto eller ikke.  

Jeg hadde vært veldig skeptisk til å kjøpe en bolig med en leietaker, som får utbetalt depositum fra tidligere eier og likevel ikke kan stille med tilsvarende sum mer eller mindre øyeblikkelig etterpå. 
Du viser deg fra en svært uheldig vinkel dersom du får utbetalt hele depositumet nå, og ikke klarer betale inn samme summen knappe to uker senere.

Anonymkode: 5f18a...462

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Depositumet er aller viktigst å ha når leietager har flyttet ut alle tingene og det skal ses etter skader. Så man er stokk dum hvis man betaler det ut to uker på forhånd. Jeg hadde sakt blankt nei.

Anonymkode: 36d60...952

Men vri situasjonen litt da, han har kikket gjennom leiligheten og ikke funnet skadet, så han er fornøyd. Men jeg har også en konfirmasjon i vente i mai, så kunne jeg spurt de NYE eierne om å først betale 10.000 inn, så kommer de neste 5.000 i juni vente? Det er da 2 mnd etter at de er flyttet inn. Som andre sier her, så er det når man flytter ut som er det viktigste. Så lenge de iallefall har litt på depositum kontoen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men vri situasjonen litt da, han har kikket gjennom leiligheten og ikke funnet skadet, så han er fornøyd. Men jeg har også en konfirmasjon i vente i mai, så kunne jeg spurt de NYE eierne om å først betale 10.000 inn, så kommer de neste 5.000 i juni vente? Det er da 2 mnd etter at de er flyttet inn. Som andre sier her, så er det når man flytter ut som er det viktigste. Så lenge de iallefall har litt på depositum kontoen. 

Nei, du bør ikke flagge at du har veldig dårlig økonomi. Det er ikke noe en huseier vil tenke positivt om. 

Anonymkode: e50cb...2cb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...