AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #1 Skrevet 4. mars 2024 Hei, min venninne gjennomgår rundt med sin samboer. Disse har tre barn sammen. De eier et hus sammen som må gjøres en god del med før det kan legges ut for salg. Konfliktnivået er såpass høyt at det ikke er OK for noen av partene å bo sammen. Min venninne har ingen plass å dra, samboeren hennes har en mor i nærheten med god plass, men nekter å dra. Hva kan gjøres i situasjoner hvor det er såpass høy konflikt mellom foreldrene at å bo sammen ikke lenger er forsvarlig? Sjargongen i konflikten er der hvor far i huset blir fryktelig sint, bruker skjellsord og stygg navnekalling. Mor prøver å skygge banen og bruker ikke disse teknikkene. Vi blir heller ikke enige om hvordan de skal løse det. Den ene har jo ikke mulighet til å dra noe sted, mens den som har mulighet, nekter. De er enige om samværsfordeling på 5050. det jeg lurer på er om det finnes et sted man kan få hjelp, dersom situasjonen ikke lenger er håndterlig eller forsvarlig. I dette tilfellet er det da mor som ikke lenger makter. Det går ikke bra med henne mentalt, hun sliter veldig og det har nå kommet til et punkt hvor jeg har sagt til henne at her må det skje noe. Hun er ikke sterk nok til å gå i dialog med han alene, i tillegg utvikler det seg uansett bare til stygg konflikt med en gang. Han er virkelig veldig stygg muntlig, hvor han i tillegg kjører åpen konflikt foran barna. Kaller mammaen mange stygge ting foran barna og er rett og slett helt grusom. Årsaken til at jeg vet at det er da hun har begynt å ta opptak av samtalene. Jeg fikk faktisk litt sjokk. Hun har heller ikke råd til å ansette noe advokat, så rettens vei er uaktuelt. Finnes det overhodet noe man kan gjøre igjen slik situasjon.? Anonymkode: 5367a...981
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #2 Skrevet 4. mars 2024 Familievernkontoret Anonymkode: ea3bb...7a0
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #3 Skrevet 4. mars 2024 Han er gjerrig derfor vil han ha 50/50 Anonymkode: 6e99f...ed7
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #4 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han er virkelig veldig stygg muntlig, hvor han i tillegg kjører åpen konflikt foran barna. Kaller mammaen mange stygge ting foran barna og er rett og slett helt grusom. Slik du beskriver det er det ikke en konflikt, men vold. Hun kan henvende seg til krisesenter for å få råd og støttesamtaler. Siden han også er voldelig mot barna (vold mot mor er vold mot barn, og han er voldelig foran barna) kan også barnevernet involveres, men det sitter ofte litt lenger inne å kontakte dem. Anonymkode: bbc05...3c2 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #5 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Slik du beskriver det er det ikke en konflikt, men vold. Hun kan henvende seg til krisesenter for å få råd og støttesamtaler. Siden han også er voldelig mot barna (vold mot mor er vold mot barn, og han er voldelig foran barna) kan også barnevernet involveres, men det sitter ofte litt lenger inne å kontakte dem. Anonymkode: bbc05...3c2 Å kalle mor stygge ting foran barna er å være en drittsekk men det er ikke vold mot barna. Kan vi ikke slutte å tøye og brekke på ord? Anonymkode: b2c7f...656 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #6 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å kalle mor stygge ting foran barna er å være en drittsekk men det er ikke vold mot barna. Kan vi ikke slutte å tøye og brekke på ord? Anonymkode: b2c7f...656 Psykisk vold er også vold da, og du bestemmer ikke det vettu........🫡 Anonymkode: 97ca0...34b 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #7 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å kalle mor stygge ting foran barna er å være en drittsekk men det er ikke vold mot barna. Kan vi ikke slutte å tøye og brekke på ord? Anonymkode: b2c7f...656 Altså hør her. Barn preges av det de opplever, å se og høre vold mot andre er som å bli utsatt for vold selv og gir samme potensielt traumatiske effekt. Dette er forskningsmessig bevist, det er ikke å «tøye og brekke på ord». En far som for eksempel skriker til kona si at hun er en «forbanna fitte som burde brenne i helvete» foran barna sine, er like voldelig mot ungene sine som mot kona. Å skille mellom konflikt og vold i et forhold er viktig. En konflikt kan være voldelig, men da er den likestilt og jevnbyrdig. Når forholdet er som ts beskriver er det ikke jevnbyrdig, det er en som manipulerer og bruker vold for å skremme og få det som han vil, og en som er redd og ikke vet hva som kan gjøres. I tillegg er det flere barn som også garantert er redde, har vondt i magen og sover dårlig. Man må si det som det er, det er vold. Anonymkode: bbc05...3c2 1 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #8 Skrevet 4. mars 2024 Og la meg legge til: Denne mannen viser at han tenker mer på seg selv enn på ungene sine ved å oppføre seg på denne måten. Kan besteforeldre involveres og hjelpe? Anonymkode: bbc05...3c2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #9 Skrevet 4. mars 2024 Kan ikke du støtte venninnen din da? Du har åpenbart stor innsikt i saken (iallfall hennes side i saken), så da er vel du en hun stoler på? Kan ikke venninnen din bo litt hos deg (regner med at det er henne du mener at ikke kan dra noen plass)? Så må de selvsagt dra innom familievernkontoret. Det må de uansett så lenge barna er under 16 år. Om venninnen din er veldig fattig (du skriver at hun ikke har råd til advokat) er det muligheter for fri rettshjelp. Hun kan også sjekke om hennes fagforening dekker advokathjelp. Ellers er det mange som tilbyr gratis juridisk rådgiving, om det er helt uaktuelt å trekke inn advokat (er uansett litt usikker på hvorfor du mener hun skal ha advokat, i og med at de var enige om barnefordeling). Også kan du hjelpe venninnen din å få hjelp til egen psykiske helse, i og med at du skriver at hun er så dårlig nå. Det er uansett tøft å gå igjennom et brudd, masse følelser i sving, mange endringer man må forholde seg til osv. Anonymkode: 5037c...390
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #10 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså hør her. Barn preges av det de opplever, å se og høre vold mot andre er som å bli utsatt for vold selv og gir samme potensielt traumatiske effekt. Dette er forskningsmessig bevist, det er ikke å «tøye og brekke på ord». Anonymkode: bbc05...3c2 Å være i en husbrann kan jeg tenke meg er like traumatisk som vold. Men det _er_ ikke vold. Det er noe annet fælt. Ser du enig i forskjellen? Når du mener at dama mi utsetter barna våre for vold når hun kaller meg en dust i deres påhør så er det en hån mot barn som blir banket av foreldrene sine. Akkurat som mennesker som «føler seg voldtatt» av at noen stirrer på rompa deres. Anonymkode: b2c7f...656
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #11 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Å være i en husbrann kan jeg tenke meg er like traumatisk som vold. Men det _er_ ikke vold. Det er noe annet fælt. Ser du enig i forskjellen? Når du mener at dama mi utsetter barna våre for vold når hun kaller meg en dust i deres påhør så er det en hån mot barn som blir banket av foreldrene sine. Akkurat som mennesker som «føler seg voldtatt» av at noen stirrer på rompa deres. Anonymkode: b2c7f...656 Er vel litt forskjell på å bli kalt dust og det konfliktnivået som beskrives i HI eller?? Men, du har jo tydeligvis bestemt deg for å ikke forstå. Anonymkode: 97ca0...34b 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #12 Skrevet 4. mars 2024 Dette er ikke en konflikt, men psykisk vold, noe som er skadelig for både mor og barn! Krisesenteret er rette instans og kontakte her. Få henne til å dokumentere utbruddene helst med lydopptak eventuelt skrive ned i ei dagbok hva, hvor, når og hvordan. Anonymkode: b82be...3d3 1 1
Snublefot62 Skrevet 4. mars 2024 #13 Skrevet 4. mars 2024 De må uansett via familievernkontoret. Og der er det ventetid. Så like greit å starte der uansett. Når det gjelder bosituasjonen så må den enten løses via venner og familie, eller det offentlige. Med det offentlige mener jeg og krisesenter og NAV. NAV vil uansett være et naturlig punkt å ta kontakt med av hensyn til økonomi og barnebidrag. Kanskje hun og har krav på overgangsstønad. Så begyn der i dag. Så lenge de begge eier huset kan ikke de kaste hverandre ut. Når det gjelder salg av hus så sier du en del må gjøres før det kan selges. Hva må gjøres? Har de penger til å gjøre det? Når det er ting som er galt med et hus som en ikke gjør noe med så skyldes det som regel mangel på kapasitet eller mangel på økonomi. Et brudd med høyt konfliktnivå bidrar sjeldent til at økonomien plutselig er bedre eller man får mer tid/energi til å gjøre noe med det. Ofte da vil jeg påstå at det er bedre å ta det tapet og komme seg videre i livet. Har og sett mange hastereperasjoner gjort som en følge av brudd og ofte har de gjort mer skade enn positivt på boligen. Og så lenge en av partene ønsker oppløsning av sameiet så skal det selges. Den ene parten kan selvfølgelig kjøpe ut den andre til markedspris, men blir en ikke enig må det ut på det åpne markedet. Her kan det være verdt å betale for en advokat. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #14 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er vel litt forskjell på å bli kalt dust og det konfliktnivået som beskrives i HI eller?? Men, du har jo tydeligvis bestemt deg for å ikke forstå. Anonymkode: 97ca0...34b Jeg forstår utmerket godt. Jeg bare bøyer meg ikke for idiotisk ordbruk. Anonymkode: b2c7f...656
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #15 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Å være i en husbrann kan jeg tenke meg er like traumatisk som vold. Men det _er_ ikke vold. Det er noe annet fælt. Ser du enig i forskjellen? Når du mener at dama mi utsetter barna våre for vold når hun kaller meg en dust i deres påhør så er det en hån mot barn som blir banket av foreldrene sine. Akkurat som mennesker som «føler seg voldtatt» av at noen stirrer på rompa deres. Anonymkode: b2c7f...656 Definisjonen av vold som brukes mest i dag, er denne: Vold er enhver handling rettet mot en annen person, som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får den personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil. (Isdal) En husbrann er ikke vold, men om noen setter fyr på huset eller truer med å gjøre det for å oppnå noe, da kan det være vold. Det finnes mange traumatiske scenarioer som ikke er vold, men å trekke inn disse i en slik tråd blir whataboutism og følgelig irrelevant. Jeg har ikke ment noe om dama di eller ungene dine. Jeg ser ingen logisk forklaring på hvorfor du mener at å bli kalt dust er det samme som det som ts beskriver. Å ta med et argument som handler om folk som føler seg voldtatt av at noen ser på rompa deres -altså igjen, hvor er relevansen til hi? Mener du at dama bare føler at mannen sier stygge ting? At ts bare føler at familien blir redde? Anonymkode: bbc05...3c2 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #16 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg forstår utmerket godt. Jeg bare bøyer meg ikke for idiotisk ordbruk. Anonymkode: b2c7f...656 Med mindre din kone brøler til deg at du er en dust, og andre tilsvarende ting, mens hun er fryktelig sint, på daglig basis er dette ikke sammenlignbare situasjoner. Det er forskjell på å barbere seg og kappe av seg hodet. Om partner oppfører seg på en måte som fremkaller frykt, regelmessig, så er det vold. Det er en straffbar handling etter straffeloven. Det er et faktum, som ikke krever ditt samtykke for å være korrekt. Anonymkode: 7a9d4...8cc 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå