Gå til innhold

Pris på gave i barnebursdag?

Karelia

Anbefalte innlegg

Hvor dyr gave kan ungene gi i barnebursdag, ca 5-6-7-årsalderen?

Er det satt grenser eller anbefalinger for dette i barnehagen/skolen ungene deres går på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer jo an på status. 50-100kr hvis det er sånne fattigfranser, men hvis det er unger av foreldre med høy status må du nok se på 1000kr eller mer.

Anonymkode: 49774...34b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper ofte gaver når det er salg og så har jeg et greit gaveutvalg i skapet når ungene skal i bursdag. Betaler rundt en 50-lapp, men gaven kan opprinnelig ha kostet mellom 100 og 200.

Heldigvis ingen felles gaveregler i vår barnehage eller på skolen😊

Anonymkode: 5e86b...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Karelia skrev (13 minutter siden):

Er det satt grenser eller anbefalinger for dette i barnehagen/skolen ungene deres går på?

50-100 kr i bhg til minsten. 50-60 kr i 2 kl for eldste.

Anonymkode: da13b...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjestene kommer med kort/ tegning. Foreldrene til bursdagsbarnet ordner gave fra alle. 

Anonymkode: f44be...689

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer jo an på status. 50-100kr hvis det er sånne fattigfranser, men hvis det er unger av foreldre med høy status må du nok se på 1000kr eller mer.

Anonymkode: 49774...34b

OMG forskjellsbehandler du barn?

Anonymkode: ecea6...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

OMG forskjellsbehandler du barn?

Anonymkode: ecea6...593

OMG, skjønte du ikke at det var tull?

Anonymkode: e8748...fb4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke satt noen grenser her, men med alle tre barna ser det ut til å være vanlig med 100 kr i barnehage og barneskole og 200 på ungdomsskolen (da inviterer de også færre). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

50-100 på barnehage/barneskole. Jeg brukte å kjøpe ting på tilbud, sånn at jeg hadde et lite lager med leker og ting. Gjorde ofte kupp da det var 50-70% avslag.

Anonymkode: ece96...581

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det ikke satt en grense, da ga de fleste for 200 kr. Nå er det gavefri bursdag som er avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjestene kommer med kort/ tegning. Foreldrene til bursdagsbarnet ordner gave fra alle. 

Anonymkode: f44be...689

En idiotisk ide som heldigvis enda er i mindretall da det ødelegger hele magien med vennebursdag. Ja gaver er en viktig del, tegninger driter de langt vekk i.

Anonymkode: 2dcbe...e8c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette med at foreldre ordner gave fra alle handler om foreldrenes behov og ikke barnas. Foreldrene ønsker å slippe styret med å kjøpe ørten gaver i løpet av året og glemmer helt at barna finner stor glede i å velge ut bursdagsgave til en venn(inne). Jeg ser hvor ivrige de er når de gir gaven og ser bursdagsbarnet pakke opp. Det er en del av magien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at dette med at foreldre ordner gave fra alle handler om foreldrenes behov og ikke barnas. Foreldrene ønsker å slippe styret med å kjøpe ørten gaver i løpet av året og glemmer helt at barna finner stor glede i å velge ut bursdagsgave til en venn(inne). Jeg ser hvor ivrige de er når de gir gaven og ser bursdagsbarnet pakke opp. Det er en del av magien. 

Nettopp. Foreldrene liker ikke mange småting, foreldrene synes det er styr å kjøpe gaver hver gang, hva bursdagsbarnet liker best kommer i andre rekke. 

Samme med det å slå sammen mange bursdager. Sååååå supert at 5 feirer sammen for da slipper så mange dager å ødelegges ved å måtte levere barnet i bursdag. Du finner ikke ett barn som heller vil i 1 bursdag framfor 5.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da barna startet i 1. klasse MÅTTE de be alle (el alle jentene el alle guttene) i klassen til alle bursdager. For at ingen skulle bli utelatt. Da avtalte vi foreldrene på et foreldremøte at det var fint med 50 kr i gave.

Nå har de bursdager med litt færre barn (6. klasse), da er det 100 kr per barn som gjelder.

Barnet mitt på ungdomsskolen gir 150 kr i bursdagsgave til klassevenninner.

Anonymkode: bf601...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vært rundt 50kr gjennom hele barneskolen for begge barna

Anonymkode: 932fe...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her vi bor går det i 100,- blandt 3. klassinger, og 150,- til 200,- blandt 7. klassinger

Anonymkode: 8cbdb...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Arkana skrev (2 timer siden):

Men hvor mange gidder å involvere ungene i å velge ut gaver? Jeg orker ikke det, da tar det en halv evighet og de foreslår hele tiden ting som er alt for dyrt. Jeg kjøper inn en masse passende gaver, gjerne på salg og så har jeg de liggende til bursdagsinvitasjonene kommer.. 

Anonymkode: eb545...556

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Karelia skrev (9 timer siden):

Det var anbefalinger på 50 kr. Men de fleste la seg på 100 kr. 

Uansett : barnebursdager er blitt en dyr affære. Hvor forskjellene i økonomi blir sterkt merkbare. Ikke bare som deltaker men som vert 🙄 

Er det ikke laser- tag og lekeland ,så er det ikke godt nok liksom til å møte opp i samme grad . Og det er trist. 

Jeg er alenemamma med en gutt med bursdag oppunder juletida.  Så utgiftene for meg blir store da. Men jeg gjør det. 

Og ja, det er et press , - da hjemmebursdag ikke er noe mange holder lenger.. 

Anonymkode: 8d5d0...8ae

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp. Foreldrene liker ikke mange småting, foreldrene synes det er styr å kjøpe gaver hver gang, hva bursdagsbarnet liker best kommer i andre rekke. 

Samme med det å slå sammen mange bursdager. Sååååå supert at 5 feirer sammen for da slipper så mange dager å ødelegges ved å måtte levere barnet i bursdag. Du finner ikke ett barn som heller vil i 1 bursdag framfor 5.

Ja og nei. Dette kommer helt ann på hvordan man velger å feire. De første 5 årene (1-5 klasse) så hadde vi en regel oss foreldre i mellom, at hele klassen skulle inviteres. Vi fikk låne lokaler gratis hos skolen så det var mer enn nok plass. Foreldrene til bursdagsbarna spleiset på pynt og alt som skulle spises. Vi andre ga 25 kr hver som foreldrene brukte på et gavekort til bursdagsbarna som var fra alle gjestene. De var 30 stk i klassen og da måtte vi gjøre det sånn at alle som hadde bursdag i samme måned/veldig nært opptil hverandre feiret sammen. Det hadde ikke fungert ellers. Barna hadde jo også familie, venner gjennom fritidsaktiviteter, andre barn i borettslaget etc som de også ble invitert i bursdag til. 

Anonymkode: 960c4...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pleier å bli en "liten" hundrelapp. Altså ikke noe særlig over det. Vi har ikke avtalt noe konkret på skole og i barnehage men det virker som alle holder seg til ca samme pris. Mange gir en 50-lapp i konvolutt også en kjærlighet eller noe på siden. 

Selv har jeg et lite "bursdagslager" hjemme slik at jeg slipper kjøre ut hver gang det kommer på en bursdag. Dermed har jeg ikke alltid helt oversikt over akkurat hvor mye gaven kommer på totalt. Men det er standard ting som hoppetau, slim, klistremerker osv. 

Anonymkode: 62966...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...