Gå til innhold

Hjelp for milde alkoholproblemer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 22.43):

Når jeg leser om alkoholikere så er det gjerne personer som har kjørt livet sitt i grus. 

Livet mitt er "på stell", men jeg har et høyt alkoholforbruk. Jeg blir ikke dritings, men jeg drikker litt omtrent på daglig basis. Hvis det går mange dager eller en hel uke uten alkohol føler jeg meg veldig flink ❤️

Likevel truer ikke alkoholkonsumet jobben eller familielivet. Jeg rører ikke alkohol før barnet er lagt seg, og drikker ikke nok til at det har innvirkning på jobben dagen etterpå. 

Jeg kunne ønske jeg ikke følte jeg måtte ha alkohol for å virkelig slappe av i kropp og sinn. Jeg vet ikke om det er mulig?

Jeg vet ikke helt hvordan hjelp man kan få offentlig for disse her type problemer. Bekjente jeg vet om som har hatt andre rusproblemer forteller om lavt utbytte og stor inngripen i deres liv med tanke på tap av førerkort, innvirkning på jobb og involvering av barnevernet. Jeg føler meg ikke sikker på om det er trygt for meg å be om hjelp, men klarer samtidig ikke denne kampen alene. 

Anonymkode: a94ab...b6f

Søk om hjelp, om ikke for seg selv så gjør det for ungen din.

Anonymkode: 4ff2b...c07

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 7.27):

Helt uenig, det er både skadelig bruk og alkoholisme når hun må ha det.

Anonymkode: e42dc...688

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 7.44):

Dette er helt feil. Nesten 30 enheter i uken er skyhøyt og med forhøyet risiko for svært alvorlig helseskade.

Anonymkode: c3821...a7a

Dere to aner ikke hva dere prater om og har åpenbart ikke vært i rusbehandling selv om dere seriøst tror at ts sitt forbruk er i nærheten av forbruket til de som avruses. Det er stor forskjell på hva som usunt og hva som er ett rusproblem.

Anonymkode: ff488...e00

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS! 

Jeg hadde større problemer enn deg, så jeg tror jeg kan gi noen råd. Jeg har nesten sluttet helt med alkohol. Jeg drikker kanskje ti enheter på ett år. 

Jeg førte journal, som jeg skulle bruke på å nå mine mål. Mine mål var å slutte med min alkoholisme, slutte å røyke, ble bedre psykisk (få kontroll på angsten), fysisk (trene) og kognitivt (lese bøker, lære språk) . 

Jeg skrev ned hver dag hva jeg gjorde for meg selv. Og jeg tok en dag om gangen. Hver søndag skreiv jeg ned hva som fungerte og hva som ikke fungerte. 

Jeg brukte mye tid og det ble mye prøving og feiling. Etter ett års tid sluttet jeg bare. Noe skjedde i hodet, jeg vet ikke hva, og jeg hadde null lyst på alkohol lengre. 

Kanskje jeg bare ble kjempelei av å plages sånn? Jeg tror det. 

Jeg er et annerledes menneske nå. Venner sier de savner den jeg var, de syntes jeg var artig i fylla. Jeg blir aldri invitert på noe nå når jeg ikke drikker og jeg vekker mye irritasjon med å være så "sunn". Så det er litt ensomt å ikke drikke. Men jeg har det likevel mye bedre. Å få slippe angsten var utrolig deilig! 

Så mitt råd er å finne ut hvem du vil være. Skriv det ned og jobb systematisk mot ditt mål. 

Anonymkode: 0588a...d71

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange motstridende råd her. Jeg tenker at du må kutte betydelig eller helt for en periode, siden du har barn. Det var litt uklart for meg om du drikker en flaske hver kveld fredag og lørdag, eller en totalt i helga? Høres uansett mye ut med ansvar for barn. Hva hvis noe skjer med barnet? Eller bare at barnet våkner av en vond drøm og trenger trøst? Ikke så ålreit å møte brisen eller full mamma da.

Anonymkode: 0f4be...57e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere to aner ikke hva dere prater om og har åpenbart ikke vært i rusbehandling selv om dere seriøst tror at ts sitt forbruk er i nærheten av forbruket til de som avruses. Det er stor forskjell på hva som usunt og hva som er ett rusproblem.

Av nysgjerrighet - hva ligger et forbruk på for en som avruses? 

Anonymkode: d3c79...756

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enig i det. Jeg har vært til avrusning og jeg drakk 70 halvlitere. Hvor mange enheter blir det? Langt over hundre i alle fall. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De jeg vet om misbrukte +/- 12 pils eller en flaske vodka om dagen..

Anonymkode: af2da...f5a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man kan være alkoholiker uten at det kreves avrusning ved innleggelse for å stoppe.
Det mentale hektet er utfordringen, det fysiske suget er borte etter et par uker. Det er mange med lite kunnskap som skriver som om de vet hva de snakker om i denne tråden… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Til TS.

Du må aldri finne på å si dette til noe helsepersonell, så lenge du har det på det nivået du sier. Det blir journalført og du blir aldri kvitt det. F.eks ved søknad om livsforsikring senere, deprimert periode osv osv. De vil henge ALT som er galt med deg fremover på knaggen "alkoholproblem", "kutt ut det først", før vi kan behandle deg sier de.

Og lappen henger i en veldig tynn tråd, og du risiker månedlige blodprøver en god stund fremover og også sporadiske prøver som de ikke opplyser om når du er hos legen for andre problemer / prøver mange år senere.

Anonymkode: 5986b...b04

De som ønsker å ha livsforsikring har vel det allerede? De skal i alle fall ikke skyve det å få livsforsikring foran seg i årevis slik at det blir stående mellom dem og å få nødvendig helsehjelp. Det gir null mening overhodet.

Selvfølgelig må man ta tak i rusproblemer først hvis man har (/får) psykiske helseproblemer... Ellers har man svært liten sjanse for å bli frisk. Hva skal man med behandling for depresjon da, da? De rådene du gir her henger ikke sammen.

Hvis man drikker hver kveld så er det bare et spørsmål om tid før man kjører med promille. Det kommer til å skje før eller siden. Bør man ha lappen da? Kanskje ikke?

Anonymkode: 60752...e67

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk mer enn deg en periode, men mistenkte aldri at jeg hadde et alkoholproblem. Litt samme rutine som deg. Noen enheter de fleste kveldene i uken etter klokken 10. 

Det som gjorde at jeg følte jeg ikke hadde problemer var at jeg aldri hadde behov eller lyst på dagtid eller drakk for å takle hverdagen. Det var rett og slett en slags total avkobling og kos jeg begynte med.

Med det sagt, så er jo dette drikking på et nivå som potensielt kan utvikle seg til å bli verre og jeg merket jo at toleransen min for alkohol ble høyere også. I tillegg koster det penger.

Husker ikke hva som skjedde for min del, men jeg kuttet det i hvert fall på et tidspunkt og er nå tilbake til et punkt hvor det nesten er litt uvanlig å drikke en ukedag om det ikke er noe spesielt som skjer. Lurer på om det sammenfalt med at jeg begynte å snuse og i tillegg så hvor mye penger som gikk til alt. Nå har jeg kuttet snusen også og har det helt fint på kvelden uten noe som helst. Sover bedre også.

Vet ikke om dette innlegget hjelper så mye, men jeg ville nok bare forsøkt å kutte det ut for jeg tror kanskje ikke du er så avhengig av selve alkoholen som du tror? Kos deg med noe god brus eller en god te på kvelden?

Anonymkode: 7ba9d...1a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Andrine& skrev (12 timer siden):

Man kan være alkoholiker uten at det kreves avrusning ved innleggelse for å stoppe.
Det mentale hektet er utfordringen, det fysiske suget er borte etter et par uker. Det er mange med lite kunnskap som skriver som om de vet hva de snakker om i denne tråden… 

Jeg for min del svarte bare på det med å trenge å legges inn for avrusning. Der er ikke TS. 

Men det er helt sant at det er den psykiske avhengigheten som er mest krevende. Det er en grunn til at rusbehandling typisk varer i 3-12 måneder, og at likevel så sprekker majoriteten etter behandling. 

Men ts er sannsynligvis ikke såpass hardt inni det, så hun bør ha større sjans til å komme seg varig ut av det enn personer som har mer alvorlig avhengighet. Derfor håper jeg hun søker hjelp før hun havner der for eksempel jeg har vært/er. 

• Nyttig 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (Akkurat nå):

Jeg for min del svarte bare på det med å trenge å legges inn for avrusning. Der er ikke TS. 

Men det er helt sant at det er den psykiske avhengigheten som er mest krevende. Det er en grunn til at rusbehandling typisk varer i 3-12 måneder, og at likevel så sprekker majoriteten etter behandling. 

Men ts er sannsynligvis ikke såpass hardt inni det, så hun bør ha større sjans til å komme seg varig ut av det enn personer som har mer alvorlig avhengighet. Derfor håper jeg hun søker hjelp før hun havner der for eksempel jeg har vært/er. 

Jeg skjønte det. 
Dette er jo en metal sykdom og sånn sett rammes folk ulikt, derfor er det feil som noen sier i denne tråden at problemer til ts ikke er stort. For ts kan inntaket gjøre mye vondt. Alle vet jo hvilken psykisk smerte man har etter inntak av alkohol. 
Samtidig har du progresjon, den er gående hele tiden uavhengig om folk inntar alkohol eller ikke, der er jo det som gjør dette til en felle.. Pang! Så sitter man fast i er helvete uten like.. 
Jeg synes AA er veien å gå, da kan man møte folk som forstår, legen er ikke så flink med slikt alltid, kanskje det blir gitt ut sovemedisiner el og det vil jo bare gjør alt mye verre for en med avhengighet gående i kroppen.

Du vet, folk flest distanserer seg fra det faktum at alkohol et et problem fordi de selv ønsker å beholde rusen, det er menneskelig og forståelig, men farlig for en som strever da avhengighet er meget dødelig… 

Skrevet
Andrine& skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønte det. 
Dette er jo en metal sykdom og sånn sett rammes folk ulikt, derfor er det feil som noen sier i denne tråden at problemer til ts ikke er stort. For ts kan inntaket gjøre mye vondt. Alle vet jo hvilken psykisk smerte man har etter inntak av alkohol. 
Samtidig har du progresjon, den er gående hele tiden uavhengig om folk inntar alkohol eller ikke, der er jo det som gjør dette til en felle.. Pang! Så sitter man fast i er helvete uten like.. 
Jeg synes AA er veien å gå, da kan man møte folk som forstår, legen er ikke så flink med slikt alltid, kanskje det blir gitt ut sovemedisiner el og det vil jo bare gjør alt mye verre for en med avhengighet gående i kroppen.

Du vet, folk flest distanserer seg fra det faktum at alkohol et et problem fordi de selv ønsker å beholde rusen, det er menneskelig og forståelig, men farlig for en som strever da avhengighet er meget dødelig… 

Ja enig i det. 

Jeg hadde ikke selv så god erfaring med AA, men for mange fungerer det veldig godt. 

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (30 minutter siden):

Ja enig i det. 

Jeg hadde ikke selv så god erfaring med AA, men for mange fungerer det veldig godt. 

Nei AA består jo av mange små grupperinger og noen ganger må man prøve flere for å finne en god gruppe. 
Jeg hadde heller ikke så god erfaring med AA, men så viste det seg noen år etterpå at det handlet om min motstand mot det å gi slipp på å drikke.. vil man ikke gi seg så er letteste utvei å skylde på noen andre 😅

Jeg takler ikke å møte opp personlig på AA møter, men logger meg på de ulike nettbaserte møtene, da kan jeg bare logge av hvis jeg får dilla 🤣🥰

Ingen har lik vei uansett, men det å be legen om hjelp når man ikke skal inn på en konkret avrusning tror jeg har liten nytte, de kan ikke nok er mitt inntrykk. 

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Prøv  Naltrexone, den demper alkoholsug.. En venninne av meg hadde god nytte av den. 

AnonymBruker
Skrevet

Den beste medisinen er kanskje å innse at alkoholforbruket ditt kommer til å gjøre livet ditt både kortere og med mer sykdommer, enn å slutte å drikke alkohol. Potensielt kan det også direkte ødelegge livet ditt, om du blir skikkelig avhengig og ikke greier å mestre resten av livet ditt pga avhengighet.

De nyeste studiene nå konkluderer med at alkohol er skadelig omtrent i en hvilken som helst mengde og dessuten koster det også penger, som du jo kan bruke på ting som gavner både deg og familien din bedre enn at du drikker deg til et dårligere liv - på sikt.

Jo flere dager det går fra siste vinglass/øl dess lettere vil det bli å la være å drikke alkohol. For mange som har hatt et borderline avhengighetsforhold til alkohol, slik du har nå, må bli helt avholds. Måtehold fungerer som regel ikke.

Valget er ditt.

Anonymkode: 76f94...636

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...