Gå til innhold

Hjelp for milde alkoholproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Loggfør hvor mye du drikker. Ærlig! 
Prøv å kutte litt i forbruket. Se etter mønstre mv. Hva trigger deg? 
skaff deg en pulsklokke som viser stress. Det gav noen aha-opplevelser. Ikke bare at drikking stresser kroppen, men det gav innsikt i hva som stresser og ikke. 
Det er sikkert ikke likt for alle, men for meg virker det å løfte vekter. Jeg får det samme ut av det som å drikke. Ikke rus, men blir rolig og balansert. Finn din greie? 

Anonymkode: b45dc...d4b

Pulsklokker som viser stress er bare tull og har lite for seg 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min ex var som deg, aldri full eller slem - men drakk 2-3 om dagen i ukedagene og 6-12 fredag og lørdag. Han synes han var helt innafor, men jeg lover deg at de rundt merker det. Jeg ble drittlei av å ha en kjæreste som enten kjøreste som alltid hadde litt innafor, planla neste gang han skulle ta et par bjørnungær, eller som var sliten fordi han hadde drukket i går, og dermed hadde dårligere sølvkvaitet og høyere puls dagen etter.

Forbruket ditt stjeler kvalitetstid med deg fra de rundt, selv om ingen ser deg gjøre det. Det oppdager man ikke før man stopper.

Snakk med et lavterskeltilbud asap.

Anonymkode: 3da0c...4b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vil tro det er for lite til å få noen profesjonell hjelp. Det er nok knapt nok noe helsevesenet vil kalle "skadelig bruk" og i alle fall ikke alkoholisme. Ville prøvd ut lavterskeltilbud i første omgang.

Anonymkode: ff488...e00

Dette er feil. Du vil nok helt klart få hjelp med dette forbruket, hvertfall siden du har barn.

Anonymkode: 79a51...946

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal hun ikke kontakte AA?

Anonymkode: 70dec...ef2

Ikke jeg som skrev det, men hvorfor sier du "ikke kontakt AA"?

Jeg synes du gir mange pussige råd her. Å anbefale å bytte ut alkoholholdig drikke med alkoholfrie erstatninger høres ikke lurt ut. Og hvorfor skal TS ta en blodprøve i måneden? Å anbefale medisiner som gjør at man mister lysten på alkohol, fremstår heller ikke klokt. Og Wegovy?! Som et første steg synes det virker mer fornuftig å forsøke å finne rotårsaken til at TS drikker såpass mye alkohol, ikke alt dette andre.

Anonymkode: 82a1f...246

Vet dere hva AA er? Det er et program der alkoholisme defineres som en sykdom og totalavhold er eneste akseptable vei - og med klare religiøse overtoner. Det er ikke basert på moderne vitenskapelige prinsipper, men laget i 1935.

Nå vet vi at det å moderere drikkingen kan være en mye mer effektiv vei å gå for veldig mange enn det svart/hvitt synet de forfekter.

Hvorfor blodprøve hos legen? Ja, hvorfor veier slankere seg? Det er jo fordi det kan virke disiplinerende å vite at legen følger deg opp, selvsagt.

Hvorfor det ikke skal være lurt å bytte ut alkohol med alkoholfrie erstatninger skjønner jeg ingenting av, forklar gjerne.

TS er jo ikke en alkoholiker som starter dagen med en vodka, og som får delirium om hun ikke drikker, men hun er en som drikker litt mer enn det hun burde. Det høres ut for meg som om hennes avhengighet er av det psykiske slaget, noe hun har vendt seg til for å markere at dagen er over og hun kan slappe av. Dette kan hun fint greie å komme ut av selv, eventuelt med støtte av fastlegen.

Anonymkode: 3d299...205

• Liker 5
Skrevet

Hvordan tror du det står til med leveren din om fem år da?

Skrevet

Dette er en utfordring du må eie selv. Kun du bestemmer hvor vidt det er et problem. Jeg er tørrlagt på femte året og har jobber mye med tema.

Sett deg inn i hva en fungerende alkoholiker er, det er folk i jobb, de kan ha barn, gode venner, god økonomi osv osv. Også har du en lavtfungerende alkoholiker, en som ikke klarer å beholde hygiene, barna blir vanskjøttet, tenner faller ut å alle kan se at dette er en person som ruser seg. 

Nå har du valgt å skrive noe om eget alkoholinntak, det betyr at dine tanker om det gjør deg usikker. 
Det er tiden i mellom drinkene som ofte kan gi et svar, er fokuset da på når og hvordan neste drink skal inntas? Er det nøye planlagt at det alltid er nok drikke tilgjengelig? Føler du tvang og skam? 

Det er når et inntak gir smerte at vi ønsker oss ut av det. Hver person har sin egen fasit, det er viktig. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg var litt som deg. Drakk ikke daglig, men hver dag annenhver uke når jeg hadde barnefri. Fant ut at dette ville jeg ikke lenger, både for min egen helses skyld og hva det kan føre til på lenger sikt. Jeg anbefaler små skritt som du klarer å overholde over lenger tid. For min del var det en sorgprosess etter skilsmissen som utløste dette og jeg begynte å jobbe med meg selv og ensomheten. Jeg satte meg også klare og konkrete mål. Feks. hvilke dager jeg "fikk lov" til å drikke og hvor mye. Jeg snakket også med mine nærmeste venninner om det og fikk masse støtte. Jeg gikk sakte, men sikkert nedover og nå koser jeg meg med litt vin annenhver fredag og lørdag. Det er en stor reduksjon mot hva det var. 

Skrevet

Jeg er helt lik deg. Har funnet ut at beroligende te er en fin erstatning ihvertfall mandager. Så klarer jeg det innimellom tirsdager også, og så venter jeg så lenge som mulig før onsdagen så jeg nesten ikke rekker mer enn ett glass:) utsette og hvite mandager er bedre enn ingenting:) hadde også en semi hvit januar hvor jeg kun fikk drikke noen glass vin fredag og lørdag:) begynn med små grep og for hvert glass du får ned er det jo bra!

Anonymkode: 0b229...fae

Det du beskriver her er at alkoholen bestemmer over deg. Det å utsette inntak er noe de fleste alkoholikere mestrer, men tvangen ligger i at fokuset egentlig hele tiden er på når neste glass kan inntas. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vet dere hva AA er? Det er et program der alkoholisme defineres som en sykdom og totalavhold er eneste akseptable vei - og med klare religiøse overtoner. Det er ikke basert på moderne vitenskapelige prinsipper, men laget i 1935.

Nå vet vi at det å moderere drikkingen kan være en mye mer effektiv vei å gå for veldig mange enn det svart/hvitt synet de forfekter.

Hvorfor blodprøve hos legen? Ja, hvorfor veier slankere seg? Det er jo fordi det kan virke disiplinerende å vite at legen følger deg opp, selvsagt.

Hvorfor det ikke skal være lurt å bytte ut alkohol med alkoholfrie erstatninger skjønner jeg ingenting av, forklar gjerne.

TS er jo ikke en alkoholiker som starter dagen med en vodka, og som får delirium om hun ikke drikker, men hun er en som drikker litt mer enn det hun burde. Det høres ut for meg som om hennes avhengighet er av det psykiske slaget, noe hun har vendt seg til for å markere at dagen er over og hun kan slappe av. Dette kan hun fint greie å komme ut av selv, eventuelt med støtte av fastlegen.

Dette du skriver her om AA er pisspreik!

Alle er velkommen i AA, også de som aktivt drikker. Det er et krav om å være edru på møter, men det handler vel egentlig mest om vanlig høflighet. Nykommeren er alltid i fokus hos AA å er hjertelig velkommen enten man mener eget problem er stort eller lite. 
Så lenge en person stiller spørsmål om eget inntak så er det et moment som skaper usikkerhet for akkurat den personen, det er ikke nødvendig å sammenligne seg med andre. 
Den fysiske avhengigheten tar det to uker å komme seg ut av, den psykiske to år. Lær deg litt om hva dette er før du skriver. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Andrine& skrev (21 minutter siden):

Det du beskriver her er at alkoholen bestemmer over deg. Det å utsette inntak er noe de fleste alkoholikere mestrer, men tvangen ligger i at fokuset egentlig hele tiden er på når neste glass kan inntas. 

Nja, det er vell som en som er på slankeren eller diett som bestemmer seg for å spise godteriet i helgen, eller kutter ned? Eller en med diabetes som må planlegge sukkerinntaket sitt? Ja, jeg vet jeg drikker litt mer enn anbefalt, men det er ikke noe jeg har tenkt til å slutte med, da jeg elsker vin. Tror nordmenn generelt er veldig opptatt av hvor mye eller lite man drikker og lager mye styr rundt det. I sydligere strøk drikker de litt mer som meg, men det ekstreme fokuset er kanskje ikke til stede. Man lever en gang, og noen laster må man ha. Da får jeg heller leve 5 år mindre.  Jeg er ellers slank, frisk og rask, sjekker både lever og kropp flere ganger i året, så dette går fint. Har masse hobbyer som jeg koser meg med, så fokuset mitt er mange steder:-)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Andrine& skrev (33 minutter siden):

Dette du skriver her om AA er pisspreik!

Alle er velkommen i AA, også de som aktivt drikker. Det er et krav om å være edru på møter, men det handler vel egentlig mest om vanlig høflighet. Nykommeren er alltid i fokus hos AA å er hjertelig velkommen enten man mener eget problem er stort eller lite. 
Så lenge en person stiller spørsmål om eget inntak så er det et moment som skaper usikkerhet for akkurat den personen, det er ikke nødvendig å sammenligne seg med andre. 
Den fysiske avhengigheten tar det to uker å komme seg ut av, den psykiske to år. Lær deg litt om hva dette er før du skriver. 

Du får lese hva jeg skrev en gang til: For AA er totalavhold løsningen på alkoholproblemer, men moderen forskning har vist at moderasjon ofte er mer effektivt.

• Liker 2
Skrevet

Nja, det er vell som en som er på slankeren eller diett som bestemmer seg for å spise godteriet i helgen, eller kutter ned? Eller en med diabetes som må planlegge sukkerinntaket sitt? Ja, jeg vet jeg drikker litt mer enn anbefalt, men det er ikke noe jeg har tenkt til å slutte med, da jeg elsker vin. Tror nordmenn generelt er veldig opptatt av hvor mye eller lite man drikker og lager mye styr rundt det. I sydligere strøk drikker de litt mer som meg, men det ekstreme fokuset er kanskje ikke til stede. Man lever en gang, og noen laster må man ha. Da får jeg heller leve 5 år mindre.  Jeg er ellers slank, frisk og rask, sjekker både lever og kropp flere ganger i året, så dette går fint. Har masse hobbyer som jeg koser meg med, så fokuset mitt er mange steder:-)

Ja det er alltid lett å ramse opp gode grunner til å drikke når man vil drikke ikke sant?

Vi beskytter og argumenterer jo for det vi ønsker å beholde. Det er grenseløst hvor fantastisk det kan virke å ha i seg alkohol. 
For alle del, for min del gjør folk som de selv vil, men ikke la din rosenrøde oppfatning av alkohol ødelegge for en som har det vanskelig med stoffet. 
Tror du ikke alkoholikere også er slanke og har hobbyer? 🤣

Det er helt lov å forkorte eget liv med gift, men er det egentlig noe særlig? Som feks som et forbilde for barn og unge, ville du si til de at rus er ok selvom det muligens forkorter livet ditt? De som drikker vet jo aldri selv når de har gått over en grense til at inntaket blir skadelig, når det skjer er det allerede gått for langt.

• Liker 1
Skrevet

Du får lese hva jeg skrev en gang til: For AA er totalavhold løsningen på alkoholproblemer, men moderen forskning har vist at moderasjon ofte er mer effektivt.

Det kan se ut som at Fanny Duckert sine påstander han nådd deg. Hun er helt kunnskapsløs når det kommer til avhengighet. Det er avhengighet som er team i denne tråden, ikke bruk eller misbruk av alkohol.
Påstanden om moderasjon blir holdt i live av de som selv ønsker å drikke. Det er helt vanlig av folk som ønsker å drikke å samle mange argumenter som forsvarer inntak. 
Les selv en gang til hva du påstår om AA.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Andrine& skrev (6 minutter siden):

Det kan se ut som at Fanny Duckert sine påstander han nådd deg. Hun er helt kunnskapsløs når det kommer til avhengighet. Det er avhengighet som er team i denne tråden, ikke bruk eller misbruk av alkohol.
Påstanden om moderasjon blir holdt i live av de som selv ønsker å drikke. Det er helt vanlig av folk som ønsker å drikke å samle mange argumenter som forsvarer inntak. 
Les selv en gang til hva du påstår om AA.

Nei. Maset om totalavhold virker mot sin hensikt.

https://www.forskning.no/alkohol-samfunn/ny-studie-det-er-mulig-a-fa-kontroll-pa-drikkingen-uten-a-slutte-helt/2277687

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig med dette innlegget. Enhver enhet man kutter er bra for helsa. Alkoholfri øl er feks mye sunnere enn brus. Det er feks en grunn til at man får kjøpt vørterøl på markastuene i Oslomarka feks. Det er mye god næring i særlig vørterøl (men smaken er jo ganske spesiell da). Og det finnes mye alkoholfri øl som er bedre enn Munkholm på markedet nå, valgmulighetene har etter hvert blitt ganske mange for alkoholfri øl. 

Skrevet

Det kan være at du har kontroll nå, men kontrollen kan også skli ut. Det er viktig å være bevisst på. Den skled ut for min del. Jeg måtte i behandling. 

Nå ønsker jeg å få tilbake et normalt forhold til alkohol. Dvs ikke så mye som du drikker nå.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått resept på en medisin som heter Selincro. Den demper alkoholsuget. Jeg drakk aldri i ukedagene, men ødela helgene med mye alkohol fredag og lørdag. Disse tabl har vertfall hjulpet meg. 

Anonymkode: 1a122...e44

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har fått resept på en medisin som heter Selincro. Den demper alkoholsuget. Jeg drakk aldri i ukedagene, men ødela helgene med mye alkohol fredag og lørdag. Disse tabl har vertfall hjulpet meg. 

Anonymkode: 1a122...e44

De hjalp ikke meg. Så det må nok bare prøves ut for hver enkelt. Men jeg var veldig avhengig da. Kan hende det funker bedre for folk med ditt type forbruk.

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I denne tråden snakker vi om avhengighet, men vi har også bruk og misbruk av alkohol som er noe annet. Du må først skille disse  tingene.

Ingen i AA maser om totalavhold, du har misforstått fullstendig hva filosofien går ut på. 

AnonymBruker
Skrevet

Til TS.

Du må aldri finne på å si dette til noe helsepersonell, så lenge du har det på det nivået du sier. Det blir journalført og du blir aldri kvitt det. F.eks ved søknad om livsforsikring senere, deprimert periode osv osv. De vil henge ALT som er galt med deg fremover på knaggen "alkoholproblem", "kutt ut det først", før vi kan behandle deg sier de.

Og lappen henger i en veldig tynn tråd, og du risiker månedlige blodprøver en god stund fremover og også sporadiske prøver som de ikke opplyser om når du er hos legen for andre problemer / prøver mange år senere.

Anonymkode: 5986b...b04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...